Ik ben net als zoveel anderen mensen aan het "ontwoekeren". Dus beleggingspolis premie-vrij maken en verkopen als de beurs er iets beter voor staat. Ik vertrouwde hiervoor altijd blind op de verzekeringsadviseur, maar nu ik me in dit thema ben gaan verdiepen helemaal niet meer. Bij onze beleggingspolis gaat jaarlijks zelfs nog een aanzienlijk bedrag naar de tussenpersoon, die hier dus totaal niks voor doet. Ik heb mijn buik dus vol van die tussenpersonen.
Nu komt het probleem. Ik probeer nu zonder tussenpersoon een separate overlijdensrisicoverzekering af te sluiten, maar overal geeft men aan dat je je adviseur moet opgeven en dat zij dan de aanvraagformulieren doorsturen naar de adviseur. Maar ik wil helemaal geen adviseur omdat ik inmiddels heel goed weet wat voor financiele en juridische gevolgen mijn acties voor mij hebben. Daar heb ik helemaal geen adviseur voor nodig. Ik snap best wel dat het bij het afsluiten van een hypotheek wel beter is om hierover advies in te winnen, maar ik wil alleen mijn hypotheekvorm omzetten naar banksparen en een aparte overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Kosten adviseur, € 1.000,-- voor het afsluiten van overlijdensrisicoverzekering en € 2.950,-- voor het wijzigen van de hypotheek (van aflossingsvrij naar banksparen).
Dus mijn vraag, kan een verzekeraar je verplichten om een verzekeringsadviseur in te schakelen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] tussenpersonen/adviseurs
Re: tussenpersonen/adviseurs
De een wel, de ander niet.Cilord schreef:Dus mijn vraag, kan een verzekeraar je verplichten om een verzekeringsadviseur in te schakelen?
Sommige verzekeringsmaatschappijen werken alleen met tussenpersonen en andere hebben direct contact met hun klanten.
Ten eerste:
ivm met de WFT willen en kunnen een heleboel maatschappijen niet rechtstreeks zaken doen met de consument.
ten 2e:
Dus u weet zelf precies hoe en wat u met uw hypotheek moet doen en wat voor u de beste vorm is? (banksparen is echt niet in elke situatie de beste oplossing) Gefeliciteerd, u bent dus hypotheekadviseur.
Alleen de overlijdensrisicoverzekering is al een onderzoek op zich. (lager, gelijk of hoger ad hypotheeksom, gelijkblijvend of dalend, indien dalend, op welke wijze dalend, welke maatschappij biedt voor uw leeftijd de beste premie? Hoe lang moet de verzekering lopen?)Wat past gezien uw financiële situatie het beste bij u.
Voor dat beetje provisie wat de tussenpersoon jaarlijks ontvangt (zo'n 2% tot 5% vd premie per jaar) moet hij u gewoon van dienst zijn.
Als u niets vraagt hoeft hij weinig te doen.
Nou is E 1000 voor alleen een orv wel flink. ad andere kant, als dat het enige is dat u daar afsluit is het ook wel weer logisch. Voor dat bedrag dient nl. elke 3 jaar de polis bekeken te worden ofdeze nog bij uw situatie past of niet. En ja, dat kost geld (gebeurt nu vanuit de provisie)
U kunt uiteraard ook gewoon een goede tussenpersoon zoeken, en geloof me die zijn er echt.
Zolang u maar niet id rabobank trapt. Die heeft de duurste risicoverzekeringen die er zijn. (en ook beroerd in hypotheekrentes trouwens)
ivm met de WFT willen en kunnen een heleboel maatschappijen niet rechtstreeks zaken doen met de consument.
ten 2e:
Dus u weet zelf precies hoe en wat u met uw hypotheek moet doen en wat voor u de beste vorm is? (banksparen is echt niet in elke situatie de beste oplossing) Gefeliciteerd, u bent dus hypotheekadviseur.
Alleen de overlijdensrisicoverzekering is al een onderzoek op zich. (lager, gelijk of hoger ad hypotheeksom, gelijkblijvend of dalend, indien dalend, op welke wijze dalend, welke maatschappij biedt voor uw leeftijd de beste premie? Hoe lang moet de verzekering lopen?)Wat past gezien uw financiële situatie het beste bij u.
Voor dat beetje provisie wat de tussenpersoon jaarlijks ontvangt (zo'n 2% tot 5% vd premie per jaar) moet hij u gewoon van dienst zijn.
Als u niets vraagt hoeft hij weinig te doen.
Nou is E 1000 voor alleen een orv wel flink. ad andere kant, als dat het enige is dat u daar afsluit is het ook wel weer logisch. Voor dat bedrag dient nl. elke 3 jaar de polis bekeken te worden ofdeze nog bij uw situatie past of niet. En ja, dat kost geld (gebeurt nu vanuit de provisie)
U kunt uiteraard ook gewoon een goede tussenpersoon zoeken, en geloof me die zijn er echt.
Zolang u maar niet id rabobank trapt. Die heeft de duurste risicoverzekeringen die er zijn. (en ook beroerd in hypotheekrentes trouwens)
@Cilord, ik weet niet hoelang uw polis al loopt, premievrij maken kan, maar ik neem aan dat deze polis aan de bank verpand is. Als je gaat banksparen zitten er ook wat haken en ogen aan. De ORV zou aflopend kunnen zijn omdat je spaart, je kan ook een levensverzekering afsluiten. Je kan ook een vergoeding tegemoetkoming vragen voor de woekerpolis