LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek aflossen met pensioengeld

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
JozefIII

Hypotheek aflossen met pensioengeld

Ongelezen bericht door JozefIII »

Hypotheek aflossen met pensioengeld

Het kan op dit moment niet maar stel dat dit mogelijk wordt.

Is het een optie om een deel van de hypotheek af te lossen met pensioengeld

Stel dat je met € 100.000 pensioengeld een deel van de hypotheek zou kunnen aflossen.

- Dan krijg je minder pensioen, betaalt dus ook minder belasting
- De hypotheek is lager, dus je krijgt minder belasting terug

Als deze bedragen elkaar opheffen heb je dus geen echte pensioenval en veel minder hypotheek uitstaan

Het aflossingsbedrag zou dan wel belastingvrij moeten kunnen worden opgenomen uit de pensioenreserve.

Het grote voordeel hiervan is dat de hypotheek weer veel lager is dan de ‘gezakte’ huizenprijs

Wie schiet hierop??

aardjee

Re: Hypotheek aflossen met pensioengeld

Ongelezen bericht door aardjee »

je hebt geen eigen potje bij het pensioenfonds, de mensen die nu premie betalen, betalen daarmee de uitkering van de gepensioneerden. Ten tweede zal de dekking van de pensioenfondsen dus afnemen omdat er een groot deel uitgekeerd wordt. Hierdoor zullen toekomstige pensioenen dus onbetaalbaar worden. Mensen die vanaf 2001 een hypotheek hebben mogen die rente nog maar maximaal 30 jaar aftrekken. Dus toekomstige gepensioneerden hebben hier niets aan. Verder belastingvrij opnemen, dat zal niet meevallen, omdat er dus minder belasting tegenover staat. Ook moet je dan nog boetevrij zoveel mogen aflossen, en daar staan banken niet op te wachten

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Of het kan (of gaat kunnen) hangt af van de pensioenconstructie. Als je bij een pensioenfonds zit, zal het niet gaan lukken. Daar heb je geen eigen pensioenpotje.

Als je gebruik maakt van een "beschikbare premie"-pensioen, dan zou het theoretisch moeten kunnen. Op de pensioendatum komt er een bedrag vrij, waar je een pensioen van moet aankopen (in de praktijk een lijfrente). Je zou natuurlijk een deel van dat bedrag kunnen gebruiken om de hypotheek af te lossen, maar (als het al kan) dan moet je wel eerst belasting betalen over dat bedrag. Wat je in dit geval wel kan doen is zoeken naar een lijfrente die de eerste jaren meer uitkeert zodat je de hypotheek versnelt kunt aflossen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Het aflossingsbedrag zou dan wel belastingvrij moeten kunnen worden opgenomen uit de pensioenreserve.
Dat lijkt me toch niet. Hypotheek aflossen doe je met netto-geld. Die € 100.000 zal eerst verloond moeten worden.

Zou me wat moois zijn: eerst € 100.000 sparen (fiscaal aftrekbaar) en dan bruto weer opnemen om af te lossen. Dat zie ik er nooit van komen.

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

aardjee schreef:je hebt geen eigen potje bij het pensioenfonds, de mensen die nu premie betalen, betalen daarmee de uitkering van de gepensioneerden.

Dit geldt in ieder geval voor de AOW (het staatspensioen) maar de meeste pensioenfondsen werken gewoon op basis van kapitaaldekking hoor.

aardjee

@MK dan zou er nooit een probleem zijn bij de pensioenfondsen toch?

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

@aardjee,

Nou, eigenlijk is er de afgelopen jaren te weinig premie betaald. Dus er kan uit dat potje wel pensioen betaald worden, alleen niet zo veel als veel gepensioneerden zouden willen.

aardjee

Ik denk niet te weinig betaald, ik denk dat de rendementen een beetje slecht waren. De komende 3 jaar gaan er geloof ik 1,5 miljoen mensen met pensioen en die pensioenen moeten ook betaald gaan worden dus lijkt het me dat er over een aantal jaar een kentering te zien zal zijn bij de pensioenfondsen. Het belegd vermogen zal dan gaan afnemen en een aantal jaren later de toekomstige verplichtingen ook.

Mk

aardjee schreef:@MK dan zou er nooit een probleem zijn bij de pensioenfondsen toch?
Wel als je jou een bepaald bedrag beloven op basis van een verwacht rendement en dat rendement wordt niet gehaald.

aardjee

Volgens mij is de premie gebaseerd op je loon en je pensioen ook rendementen worden bij een pensioenfonds niet toegezegd. Tenminste de pensioenfondsen die ik ken. Staat ook weer haaks op kapitaaldekking

Eva369

Ongelezen bericht door Eva369 »

JozefIII schreef: Het aflossingsbedrag zou dan wel belastingvrij moeten kunnen worden opgenomen uit de pensioenreserve.
Opbouw van pensioen is aftrekbaar, omdat het belast wordt bij uitkeren. dus als dit zou kunnen, zou de staat inkomsten verliezen, wat men dan ergens anders vandaan gaat halen.

Mk

aardjee schreef:Volgens mij is de premie gebaseerd op je loon en je pensioen ook rendementen worden bij een pensioenfonds niet toegezegd. Tenminste de pensioenfondsen die ik ken. Staat ook weer haaks op kapitaaldekking
De uitkering is gebaseerd op je loon. Om die uitkering te realiseren gaan ze uit van de premies, het verondersteld rendement dat ze maken op hun beleggingen en de verwachte duur van de uitkering . Als dat rendement niet gehaald wordt (of als we te lang leven :D)dan moet je of meer premie betalen of krijg je minder pensioen....

elnuar

Ongelezen bericht door elnuar »

SJZ schreef:@aardjee,

Nou, eigenlijk is er de afgelopen jaren te weinig premie betaald. Dus er kan uit dat potje wel pensioen betaald worden, alleen niet zo veel als veel gepensioneerden zouden willen.
aardjee schreef:Ik denk niet te weinig betaald, ik denk dat de rendementen een beetje slecht waren. De komende 3 jaar gaan er geloof ik 1,5 miljoen mensen met pensioen en die pensioenen moeten ook betaald gaan worden dus lijkt het me dat er over een aantal jaar een kentering te zien zal zijn bij de pensioenfondsen. Het belegd vermogen zal dan gaan afnemen en een aantal jaren later de toekomstige verplichtingen ook.
Er is WEL te weinig betaald... maar niet door de werknemers, maar door de werkgevers... die zouden een deel van de mis gelopen rendementen moeten aanvullen, alleen doen ze dat in de praktijk niet.

Maar om even terug te komen op het orginele topic : het kan alleen gedaan kan worden na aftrek van inkomstenbelasting. Daarnaast natuurlijk ook alleen als het geld in een soort van persoonlijke verzekering (lijfrente o.i.d.) zit en niet in een 'algemene pot'.

Gesloten