In principe heb je wel gelijk Nesquik, immers je kunt niet alles weten en niet voor alles interesse hebben. Maar goed ook want dan zouden vele bedrijven het moeilijk hebben. Maar wat een aantal zaken betreft ben je gewoon verplicht of je er in verdiepen of een deskundige in de arm nemen terwijl jezelf verantwoordelijk blijft. Doe je dit niet dan is het meer op struisvogelpolitiek, de kop in de zand steken.
Denk maar eens aan alle wetgeving, een Nederlander behoort de wet te kennen maar voor bepaalde zaken indien van toepassing roep je de hulp van een advocaat in en voor het invullen van het belastingsformulier (valt een dezer dagen weer in de bus) vraag je ook de hulp van een belastingsconsulent als je het zelf niet kunt. Voor deze twee voorbeelden heb je niet gevraagd maar is wel de realiteit.
De methodiek van een langer lopend contract is dat wanneer je het afsluit het afgesloten wordt met normaal iets hogere prijzen dan die op dat moment voor “losse” contracten, lees afnemers die maandelijks kunnen opzeggen en switchen, bij een overeenkomst van onbepaalde tijd gelden. Het voordeel dat je dan hebt is dat voor de duur, bijvoorbeeld 3 jaar, de prijs vaststaat en er althans voor het leveringsgedeelte geen verhoging komt. Dus het Netwerk gedeelte en Energiebelasting, maar ook de BTW indien deze toevallig zou wijzigingen, veranderen en stijgen wel.
Indien in de periode dat je contract loopt de leveringstarieven dalen heb je wel pech. Al hoe wel ik op een gegeven moment in de reclame op tv bij Essent zag dat als je een meer jarig contract had de prijzen mee zouden dalen op het moment dat het van toepassing zou zijn.
De winst voor de energieleveringbedrijven zit hem in de “gemiddelde” prijs die ze je aanbieden bij het aangaan van het contract. Tevens is het voor hen interessant dat ze voor de periode van het/de contract/ten zeker zijn van de afname van de door hun ingekochte energie en juist ook kunnen inkopen hierop.
Mijn 3 jarig contract loopt eind dit jaar af. Dan heb ik dus de keuze of een nieuw contract aangaan voor een bepaalde tijd, of niet. Want verlengen is niet aan de orde en/of mogelijk. En hier zit nu de clou, een nieuw contract voor een bepaalde tijd aangaan. Maar je kunt er kien opzeggen dat de prijzen van elektriciteit en gas anders zijn (hoger/lager afhankelijk van de olieprijs bij het gastarief omdat deze met elkaar gekoppeld zijn en de inkoopstrategie van Essent bij elektriciteit) dan in mijn huidige contract. Het is dus niet zo dat ik mijn huidige contract onder dezelfde condities kan verlengen. En heel verhaal Nesquik, maar kan er helaas niets aan veranderen
.