Door constanatie dat de kruipruimte niet benaderbaar was, ben ik vergeten te vragen om ook van buitenaf het dak te bekijken en een paar dakpannen op te tillen om te kijken hoe het met het dakbeschot /constructie gesteld is.
Dit heb ik aangegeven in de volgende e-mail:
Ik krijg de volgende e-mail terug:Nadat ik u vanmiddag telefonisch heb gesproken en u aangaf dat een schuin dak boven de 6 meter niet met ladders geinspecteerd wordt wil ik hier toch nog op reageren.
Ten eerste zijn wij inderdaad de opdrachtgevers, maar niet de eigenaren van het huis. Hierdoor is het voor ons niet mogelijk om voor voldoende doorgang te zorgen. Dit ligt bij de verkopende makelaar en de huidige bewoners. De inspecteur heeft bij de eerste inspectie op maandag niet aangegeven dat door de klepramen niet geinspecteerd kon worden. Wel gaf hij aan dat er een kans is dat het verkeerd geisoleerd is waardoor het dakbeschot kon gaan rotten.
Omdat woensdag opnieuw een bouwtechnische keuring zou plaatsvinden, waar ik helaas niet bij aanwezig kon zijn, heb ik gevraagd om naar het dakbeschot te kijken. Ik heb hierbij specifiek gevraagd om een aantal pannen op te tillen. Dit is echter niet gebeurd. Hierover heeft ook geen communicatie naar mij (opdrachtgever) plaatsgevonden.
Nu heb ik op de website gekeken en bij de algemene voorwaarden en daarin komt niet naar voren dat een schuin dak boven de 6 meter niet uitwendig met een ladder geinspecteerd wordt. Ik verwijs hierbij ook naar onderstaande passage uit de opdrachtbevestiging:
Om een plat dak, boven de 6 meter goed te kunnen inspecteren attenderen wij u erop dat de toegangspunt tot het dak bekend en bereikbaar dient te zijn. Voor inspectie van een hellend dak zijn wij in onze uitrusting voorzien van camera en ladders.
U heeft het hier specifiek over het platte dak dat boven de 6 meter goed bereikbaar moet zijn. Het stuk over het hellend dak spreek voor zich, en er wordt niet over 6 meter gesproken. Dit vat ik op dat het dak gewoon van de buitenkant met de ladder geinspecteerd kan worden. Op de website zelf staat alleen dit:
- Staat en toestand van dak, pannen, dakbeschot, goten, zink en schoorstenen.
- Technische staat en te verwachten levensduur van dakbedekking en dakconstructie.
Nu hebben we dus geen idee hoe de technische staat en de te verwachten levensduur van de dakconstructie/dakbeschot is.
In het rapport staat onderstaande passage, spanten, gordingen en dakbeschot verkeren als zover zichtbaar in voldoende conditie. Dit is echter niet met zekerheid te zeggen, aangezien dit niet vanaf buitenaf geconstateerd is (lees onder de pannen).
Het dakvlak (dit staat bij de foto van het hellende dak) is vanwege de afwerking niet te beoordelen, zodat niet vastgesteld kan worden of het van binnen uit geïsoleerd is en of dit juist is uitgevoerd. De spanten, gordingen en het
dakbeschot verkeren, voor zover zichtbaar, in voldoende conditie.
Aangezien dit in de algemene voorwaarden, op de website en in uw opdrachtbevestiging niet duidelijk aangeeft dat een hellend dak boven de 6 meter niet van buitenaf via een trap geinspecteerd kan worden, dien ik binnen een week volgens de algemene voorwaarden nogmaals een klacht in.
Gezien de beschrijving van de bouwtechnische keuring en de aantal daaronder vallende onderdelen op uw website, heeft mij er toe doen overhalen om de bouwtechnische keuring door uw organisatie uit te laten voeren. Hierdoor heb ik voor lief genomen dat de kosten a 350 euro duurder zijn dan die van Eigenhuis a 268 euro.
Ik vraag u opnieuw de klacht te herzien en met een acceptabele oplossing te komen.
Ik heb overigens niet gevraagd om het gehele pannendak te verwijderen. Achteraf begrijp ik van Eigenhuis dat er vanwege de arbo niet hoger dan 6 meter geinspecteerd wordt.Zoals ik u gisteren reeds mededeelde vernemen wij graag van u met name genoemd of er fouten in het rapport staan ! Indien u dit niet kan aantonen zullen wij uw klacht niet in behandeling nemen omdat het geen inhoudelijke zaken betreft. Duidelijk hebben wij aangegeven een visuele inspectie uit te voeren en niet destructief ! Dit betekend heel zwart wit dat we geen pannendak verwijderen, datgene waarover u zekerheid wenst is niet reeel en kunt u alleen maar verkrijgen als het gehele pannendak wordt afgenomen. Niemand en ook Perfectbouw niet kunnen u zekerheid geven dan en voor zover visueel waarneembaar. Ik heb u reeds in een 21 minuten durend telefoongesprek hier een uitgebreide toelichting over gegeven en ook aangegeven dat er nauwelijks risico's zijn. Nu achteraf komt u weer met een andere voorstelling...
De inspectie is voor zover mogelijk correct en compleet uitgevoerd ! Dat het u toch allemaal wat tegenvalt is heel vervelend maar kunt u ons niet aanrekenen.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken, maar ik had meer verwacht van de keuring. Hoe kan je een oordeel geven van de levensduur van de dakconstructie en de toestand van het dakbeschot zonder dit visueel onder een aantal pannen te inspecteren?