Thimo schreef:maar zou hij in de tweede situatie de verkoop van de drankflessen aan mij nooit mogen weigeren!
Zoals door anderen reeds is aangehaald, is een winkelier nooit verplicht u wat voor soort producten dan ook te verkopen. Dus mogen ze u altijd (in welke situatie dan ook) weigeren drank (of melk, koffie, chips, ... ) te verkopen als ze daar zin in zouden hebben. Ik weet dat het vervelend klinkt, maar een winkel is niet verplicht u iets te verkopen.
Thimo schreef: Naast het weigeren van de verkoop dreigde hij ook met het bellen van de politie op een gegeven moment. Op dat moment heb ik eieren voor mijn geld gekozen, dat is het mij ook allemaal niet waard, maar waarschijnlijk had de politie hier dus nog een lastige taak aan gehad; ik doe namelijk niks verkeerd en zou dus gewoon die drankflessen mee moeten krijgen!
Zo'n lastige taak is dat niet voor de politie. Uw vriendin loopt dan kans op een prent wegens het niet kunnen tonen van een legitimatie en de winkelier zou u zelfs een winkelverbod kunnen opleggen waarna u verwijderd kunt worden als u geen gehoor geeft aan een verzoek tot het verlaten van de winkel.
Thimo schreef: Goed ik dwaal af, belangrijkste punt is de vraag of mij ... de koop van producten ... geweigerd had mogen worden?
Ja. ( de delen waar ik de puntjes heb neergezet, heb ik weggehaald daar deze minder relevant zijn omdat het antwoord hetzelfde blijft)
De schuld van dit hele gebeuren hoort meer thuis bij uw vriendin die geen legitimatie bij zich heeft terwijl zij dit wettelijk verplicht is. Zij had zich kunnen realiseren laat ik maar niet meegaan de winkel in (in het 1e geval) omdat ik de legitimatie niet bij me heb. U drijft de zaak een beetje op het spits door een paar minuten later weer de winkel in te gaan voor de aankoop. Als ze weigerden toen zij erbij was, kunt u zich ook bedenken dat ze u nu ook weigeren omdat ze nu weten dat ze nog buiten is.