LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schenkbelasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
vandene

schenkbelasting

Ongelezen bericht door vandene »

Hallo allen,

Begin vorig jaar heb ik mijn dochter (van 39) een bedrag van 5000 euro geschonken. Tot 5030 euro kan dit namelijk belastingvrij.
Een paar maanden daarna heb ik nog een bedrag van 2000 euro geschonken.

Nu wil de belastingdienst belasting over het gehele bedrag van 7000 euro belasting heffen, terwijl het mij logisch lijkt dat ik alleen belasting betaal over het bedrag boven de 5030 euro. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast dank!

MVG, (de vader van) Erik

fisbel

Re: schenkbelasting

Ongelezen bericht door fisbel »

De Belastingdienst is een formele organisatie. U moet over € 7000 schenkbelasting betalen. Voor de berekening is € 5030 vrijgesteld. Te betalen schenkbelasting derhalve circa € 200 (10% over het meerdere boven € 5000) Zie de schenkmodule

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

fisbel schreef:De Belastingdienst is een formele organisatie. U moet over € 7000 schenkbelasting betalen. Voor de berekening is € 5030 vrijgesteld. Te betalen schenkbelasting derhalve circa € 200 (10% over het meerdere boven € 5000) Zie de schenkmodule
Dus moet er in casu een schenking van 7000,- worden opgegeven aan de belastingdienst maar wordt er effectief afgerekend aan schenkbelasting: percentage x (7000,- - 5030 = vrijstelling). Dus betaald TS alleen belasting over het meerdere boven de vrijstelling.
Vat ik het zo goed samen ? Oftewel begrijp ik het zo goed ?

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Ja, goed begrepen (maar dat zou je ook zien als je de module zou invullen).

€ 197 te betalen.

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

Ja TS betaalt over 7000-5030 dus over 1970 schenkingsbelasting plus over de schenkingsbelasting want dit wordt ook als schenking gezien.

vandene

Ongelezen bericht door vandene »

Helemaal duidelijk, bedankt voor de reacties!

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

tufima schreef:Ja, goed begrepen (maar dat zou je ook zien als je de module zou invullen).

€ 197 te betalen.
Klopt, had ik ook ingevuld, vond de tekst alleen wat verwarrend omdat er stond moet over 7000 schenkbelasting betalen. Duidelijker zou ik vinden moet 7000 opgeven maar betalen over het bedrag dat overblijft na de vrijstelling. Maja da's een kwestie van smaak. :wink:
aardjee schreef:Ja TS betaalt over 7000-5030 dus over 1970 schenkingsbelasting plus over de schenkingsbelasting want dit wordt ook als schenking gezien.
Volgens mij ligt dat aan wie de schenkbelasting betaald. Als de schenker deze betaalt volgens mij wel, als degene die schenking ontving afrekent volgens mij niet.

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

@emmy dat klopt maar aangezien de vader de vraag stelt en de aanslag krijgt neem ik aan dat deze ook betaalt. vandaar de extra belasting die ik aangaf

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

Beetje laat maar toch nog maar even reageren.

Heeft je dochter een partner?
Zo ja, heb je de € 2.000,- op een en/of rekening van hen gestort?
Zo ja, dan kun de de €2.000,00 ook opgeven als schenking aan de partner.
Deze heeft een vrijstelling van € 2.012,00.

Hierdoor blijft het totaal onder de vrijstelling.

winterwebcare

Ongelezen bericht door winterwebcare »

Zelf ben ik een handige website tegengekomen om mijn schenkbelasting te kunnen berekenen.

[Commerciële link verwijderd door de Moderator]

Hierop is een handige en gratis app te vinden om alles goed in kaart te brengen rondom de schenkbelasting.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik zou eerder gewoon naar de site van de belastingdienst gaan: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Even heel hypothesis en enkel zodat ik het goed begrijp. Wie zou er naar hebben gekraaid als je die laatste 2000 euro gewoon had gepind en contant had gegeven? Of is het gewoon typisch Nederlands dat we graag nogmaals belasting gaan betalen over een bedrag waar we eerder al belasting over hadden betaald? Of mag je de schenking daarna aan eigen zijde aftrekken ofzo?

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Daar kraait inderdaad geen haan naar. Er worden oo wel grotere bedragen weggesluisd.
En zolang het bedrag lager is dan de norm voor verdachte transacties - met meldplicht van de bank - komt men er doorgaans 'goed' mee weg. Lees hier over de meldplicht die de banken hebben.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

En waar ligt formeel dan de grens?
Ik neem aan dat als ik voor mn 9 jarig kind een paar schoenen koop, hij dat dan niet ook moet opgeven in een aangifte-formulier als in natura ontvangen gift?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

k2p schreef:En waar ligt formeel dan de grens?
Ik neem aan dat als ik voor mn 9 jarig kind een paar schoenen koop, hij dat dan niet ook moet opgeven in een aangifte-formulier als in natura ontvangen gift?
Jawel u moet alles aangeven, zelfs de kauwgombal uit de muur. :lol:

Nee zonder gekheid. Normale kosten voor levensonderhoud zijn geen schenking.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

fisbel schreef:Daar kraait inderdaad geen haan naar. Er worden oo wel grotere bedragen weggesluisd.
En zolang het bedrag lager is dan de norm voor verdachte transacties - met meldplicht van de bank - komt men er doorgaans 'goed' mee weg. Lees hier over de meldplicht die de banken hebben.
Nee maar misschien wil vader dat het officieel is zodat dochter er iets officieels mee kan doen (schulden aflossen bijvoorbeeld). Persoonlijk had ik gewacht tot het nieuwe jaar. Nieuwe jaar nieuwe kansen, en nieuwe vrijstellingen.

kelvin01

Ongelezen bericht door kelvin01 »

De site van de belastingdienst geeft alleen maar regels weer en tips waaraan je je dient te houden.
Zelf vind ik het erg lastig om te berekenen, maar wat meer zoeken op de term "Schenkbelasting berekenen"ben ik hier een app voor je mobiel/ tablet tegengekomen.
Ik vond deze erg makkelijk te gebruiken, je vult een bedrag in en je krijgt een goede indicatie van wat je moet gaan betalen (of niet).

http://berekeningschenkbelasting.nl/

Gesloten