LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grroot probleem welke SSD schijf laptop

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Umad

Re: grroot probleem welke SSD schijf laptop

Ongelezen bericht door Umad »

stronkstronk schreef: Nee, en zo helpen we Piet Jagers niet want die zit nog steeds met een paar SSD schijven in zijn maag.
Hij beantwoord zijn eigen vraag al. Als hij wil gaan voor betrouwbaarheid: de intel. Als hij wil gaan voor snelheid, de turbo. Afhankelijk van zijn eigen wensen dus.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Umad schreef:
BBCS schreef: Jij denkt echt de wijsheid te pakken te hebben.

SSD werkt wel onder Windows XP, maar niet op volle snelheid.

Windows 7 herkent de SSD als SSD en kan daarmee zeer goed overweg, wat bij Windows Vista en eerdere versies niet het geval is. Die versies kunnen de volledige snelheid van SSD niet goed benutten, wat resulteert dat een SSD onder die versies dezelfde snelheid heeft als een normale harde schijf.
Oh sorry, je hebt helemaal gelijk! Dat zou dus betekenen dat er geen verschil zou zitten tussen b.v. het opstarten van een laptop waarvan 1 met hdd en 1 met ssd?
Onder Windows 7 is dat verschil zeer sterk.
Dat heb ik ook nooit ontkent.

Umad

BBCS schreef:
Grappig, want beide voorbeeldfilmpjes maken gebruik van windows xp.

Umad

stronkstronk schreef:Ik zeg dat Piet Jagers niet helemaal lekker is en geld over de brug kiepert. Had in plaats van 3 ssd schijven 1 grotere gekocht met meer gb's. (Herstel - groter dan 120 gb zijn ze er niet in 2,5" formaat)
? Jawel hoor.

http://www.salland.eu/product/1038010/c ... 4ssd2.html

B.v.

BBCS
Contacteer:

Umad schreef:
BBCS schreef:
Grappig, want beide voorbeeldfilmpjes maken gebruik van windows xp.
Standaard zit in die notebooks een 5400RPM harde schijf en geen 7200RPM.
Naar de filmpjes kijkend zit in die notebooks echt wel een 5400RPM harde schijf.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

bprosman schreef:
Ik gok om data op te slaan
Ik gok van niet.
@JefDus,

Waar gebruik je een SSD schijf dan voor, als onderzetter ?
Nee, om het besturingssysteem en programma's op te draaien. Voor data-opslag is die extra snelheid niet echt nuttig en daarvoor gebruik is dus een aantal HDs

Umad

BBCS schreef: Standaard zit in die notebooks een 5400RPM harde schijf en geen 7200RPM.
Naar de filmpjes kijkend zit in die notebooks echt wel een 5400RPM harde schijf.
Jahaaa, want daarom staat er dit ook onder bij filmpje 2:

Comparison of normal Laptop HDD (7200rpm) vs OCZ Vertex SSD. Both machines identically configured, 2gb RAM, loading Windows XP, Office 2007 Suite

Ik weet dat het moeilijk toegeven is maar je informatie over ssd's in dit topic is onjuist.
Laatst gewijzigd door Umad op 20 jan 2012 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Nee, om het besturingssysteem en programma's op te draaien.
En hoe noem je de 1'tjes en 0'tjes die samen het besturingssysteem en de programmatuur vormen :-) Dat is ook data.

BBCS
Contacteer:

Umad schreef:
BBCS schreef: Standaard zit in die notebooks een 5400RPM harde schijf en geen 7200RPM.

Comparison of normal Laptop HDD (7200rpm) vs OCZ Vertex SSD. Both machines identically configured, 2gb RAM, loading Windows XP, Office 2007 Suite;
Ik zeg hier maar niets op.

Umad

BBCS schreef:
Umad schreef:

Comparison of normal Laptop HDD (7200rpm) vs OCZ Vertex SSD. Both machines identically configured, 2gb RAM, loading Windows XP, Office 2007 Suite;
Ik zeg hier maar niets op.
Probeer eens: ik had het niet helemaal goed, excuses.

http://www.youtube.com/watch?v=rsOL8iebGoI

Hier nog een leuk filmpje, desktops deze keer. Verschil duidelijk zichtbaar. Saillant detail: SSD is met een sata 1 aansluiting aangesloten.
Laatst gewijzigd door Umad op 20 jan 2012 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

BBCS schreef:
stronkstronk schreef:
Dirkie schreef:Toch knap. Je stelt op een consumenten forum een incomplete (en misschien niet helemaal duidelijke) vraag en verwacht vervolgens binnen 3 kwartier een zinnig antwoord.
Dat komt omdat hij SSD schijven heeft. Hij moet beseffen dat wij nog met een hele oude standaard werken en daarom niet zo snel kunnen reageren.
Oude standaard wil ik niet zeggen.

SSD heeft pas zin als men die puur als opstart schijf gebruikt en minimaal Windows 7 gebruikt. Mensen die Windows XP gebruiken heeft SSD echt geen zin.

Daarnaast is SSD nog veel te duur.
Veel te duur? Bij mij op het werk worden alle nieuwe laptops met SSD geleverd. En dat bij een bedrijf dat nogal zunig is als het om PC's gaat.

BBCS
Contacteer:

GJvdZ schreef:Veel te duur? Bij mij op het werk worden alle nieuwe laptops met SSD geleverd. En dat bij een bedrijf dat nogal zunig is als het om PC's gaat.
De prijs is wel aan het zakken en zit nu net onder de $1,- per GB.

Umad

GJvdZ schreef:
Veel te duur? Bij mij op het werk worden alle nieuwe laptops met SSD geleverd. En dat bij een bedrijf dat nogal zunig is als het om PC's gaat.
Gelukkig heeft ie meer verstand van garantie!

53o

Ongelezen bericht door 53o »

BBCS schreef: SSD heeft pas zin als men die puur als opstart schijf gebruikt en minimaal Windows 7 gebruikt. Mensen die Windows XP gebruiken heeft SSD echt geen zin.
Zoals anderen al aangeven klopt dit niet. Windows XP heeft nadelen voor SSD's vergeleken met Windows 7 maar dat komt voornamelijk omdat veel SSD's geen TRIM-support hebben onder windows XP, waardoor deze snel langzamer worden, maar nog steeds stukken sneller zijn dan conventionele.

In mijn reeds overleden notebook zat een wat ouder type SSD schijf (deze gebruik ik nu in mijn desktop). Ik werkte voornamelijk onder OSX en gebruikte Windows XP voornamelijk voor games.

Hierbij was het verschil vergeleken met m'n oudere harde schijf gigantisch. Voornamelijk tijdens het opstarten van een game, opstarttijd van windows, maar nog meer merkbaar bij het openen van grote PDF bestanden.

Veel PDF bestanden die ik gebruik zijn ingescande boeken met plaatjes (rulebooks van DND + uitbreidingen, per stuk tussen de 50 en 200MB)). Toen ik een mechanische harde schijf had moest ik als ik 1 PDF opende en de cursor naar beneden wilde scrollen wachten. Het moest nog geladen worden.

Met mijn SSD kon ik ook onder windows XP er rustig 20 tegelijk openen en gelijk al naar beneden scrollen zonder enige hapering. Verder is een SSD muisstil, wat ook een extra meerwaarde gaf voor mij (niet meer dat geratel van een harde schijf aanhoren).

Ook onder windows XP geeft een SSD een grote snelheidswinst en heeft nog meer voordelen.
Laatst gewijzigd door 53o op 22 jan 2012 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

53o

Umad's filmpje geeft het heel goed aan. Het opstarten gaat veel sneller, maar vooral het opstarten van programma's etc. Zelfs op oude PC's, met een verouderd besturingssysteem en met een oude SSD werkt windows XP stukken prettiger dan met een normale 7200RPM harde schijf.

53o

Voor de vraag van TS, ik ben het met Crazyme eens.

Als je wilt weten welke SSD het beste is dan is dit niet het juiste forum om advies te vragen.

Mijn advies, pleur er gewoon een SSD in die groot genoeg is voor jouw OS + meest gebruikte programma's/bestanden, maak regelmatig backups en heb veel plezier van jouw notebook.

Voor beter advies moet je bij tweakers of zo zijn, maar zelfs met mijn waardeloze advies kan je niet de fout ingaan. SSD's werken zo prettig, zelf zou ik echt geen mechanische harde schijf meer willen hebben als opstartschijf.

Dekseldopje

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

BBCS schreef:
Umad schreef:
BBCS schreef:
Oude standaard wil ik niet zeggen.

SSD heeft pas zin als men die puur als opstart schijf gebruikt en minimaal Windows 7 gebruikt. Mensen die Windows XP gebruiken heeft SSD echt geen zin.

Daarnaast is SSD nog veel te duur.
Misschien in millingen a/d rijn, maar de gebieden waar ook al riolering aanwezig is, word het, vooral in de laptop steeds meer de standaard.
Het verschil van een SSD ipv een traditionele HD onder windows xp ga je ook merken.
Jij denkt echt de wijsheid te pakken te hebben.

SSD werkt wel onder Windows XP, maar niet op volle snelheid.

Windows 7 herkent de SSD als SSD en kan daarmee zeer goed overweg, wat bij Windows Vista en eerdere versies niet het geval is. Die versies kunnen de volledige snelheid van SSD niet goed benutten, wat resulteert dat een SSD onder die versies dezelfde snelheid heeft als een normale harde schijf.
vooral in de laptop steeds meer de standaard
Dat komt omdat de meeste nieuwe notebooks onder Windows 7 draaien, en die kan wel zeer goed overweg met SSD.

Om optimaal gebruik van de SSD te kunnen maken, dient de communicatie via de SATA600 of PCI-E te lopen.
En vergeet vooral niet de TRIM technologie én dat win 7 bij het detecteren van een SSD geen swap file aanmaakt en/of gebruikt....

ozzo

Ongelezen bericht door ozzo »

Helaas verteld de topicstarter niet wat voor laptop het over gaat. Het is toch zo dat de bottleneck, de aansluiting in het apparaat is ? Je kan een supersnelle SSD aansluiten op een SATA-I aansluiting maar dan zal ie nooit zijn rendement afgeven. Er zijn inmiddels 3 soorten aansluitingen in Laptops, teweten ; SATA, SATA-II en SATA-III. Heel belangrijk om dit te weten ivm met de keuze van de SSD

Topicstarter : Check even je aansluiting en baseer daar je aankoop/plaatsing op.

Hoe sneller de aansluiting, hoe sneller de SSD die erop gaat...

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

ozzo schreef: Topicstarter : Check even je aansluiting en baseer daar je aankoop/plaatsing op.
TS heeft na de OP niet meer gereageerd op vragen.

Oedjepoed

Ongelezen bericht door Oedjepoed »

Lees meer over dit onderwerp http://nl.wikipedia.org/wiki/SSD

Gesloten