LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wisseling debiteur hypotheek na scheiding

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
meinema

wisseling debiteur hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door meinema »

Na mijn scheiding ben ik in het huis blijven wonen en betaal alleen de hypotheek.

Met mijn nieuwe partner wil ik samen de hypotheek op ons naam hebben, mijn ex gaat hier mee akkoord en wil graag af van haar verplichtingen.
De taxatie van de woning is lager dan de totale hypotheekschuld, hetgeen bij verkoop zou resulteren in een schuld voor mij en m,n ex.
Mijn huidige partner heeft meer inkomen dan mijn ex partner. Ik heb de bank ING dan ook gevraagd om een wisseling van debiteur. Mijn vraag is of de ING dan de nieuwe voorwaarden acceptatie m.b.t. nieuwe hypotheken mag toepassen op de debiteurenwisseling, of dat zij deze moet beschouwen als een bestaande hypotheek waarbij er alleen sprake is van een andere hoofdelijke schuldenaar.
Je zou toch zeggen dat de bank er iemand voor terug krijgt die meer zekerheid voor hen bied.En wat betekend dit als zij geen toestemming geven om van debiteur te wisselen.

CB

Re: wisseling debiteur hypotheek na scheiding

Ongelezen bericht door CB »

Dat zal mede afhangen van het feit of de scheiding juridisch ook al is afgerond. Je zult ontslag van de Hoofdelijk Medeschuldenaarstelling van je ex moeten vragen. Hiervoor zul je een kopie van het echtscheidingsconvenant moeten overleggen. Daarnaast zul je je inkomensgegevens van jezelf moeten overleggen. Als dat inkomen voldoende is, zou dat al voldoende moeten zijn om je ex partner van haar verplichting te ontslaan.

Je nieuwe partner meenemen als Hoofdelijk Medeschuldenaar van de hypotheek moet geen probleem zijn. Mocht jouw inkomen niet voldoende zijn, dan zullen de inkomensgegevens van je nieuwe partner ook ter inzage aangeboden moeten worden. Mochten jouw inkomen en het inkomen van je nieuwe partner voldoende zijn, dan zal de bank daar wel mee accoord gaan. Voor je nieuwe partner wel het advies, dat ze ook als mede-eigenaar van het onroerend goed wordt opgenomen.
Laatst gewijzigd door CB op 01 feb 2012 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik weet niet of ze hier zo maar mee akkoord gaan. Je zadelt nu iemand op met een schuld, en dat kan en mag volgens de wet niet.

CB

aardjee schreef:Ik weet niet of ze hier zo maar mee akkoord gaan. Je zadelt nu iemand op met een schuld, en dat kan en mag volgens de wet niet.
Hoezo wordt er iemand met een schuld opgezadeld? Als iemand bereid is om als Hoofdelijkschuldenaar zijn handtekening onder een contract te zetten, dan kiest die daar toch zelf voor. Ervan uitgaande, dat deze persoon natuurlijk wel handelingsbekwaam is.

aardjee

Als die nieuwe partner op de hoogte is dat er op dit moment een schuld ontstaat bij verkoop en hiermee akkoord gaat dan zal het geen probleem zijn, tenminste als die ook op de hoogte is dat die ook hoofdelijk aansprakelijk is voor de gehele schuld en hypotheekbetalingen

CB

aardjee schreef:Als die nieuwe partner op de hoogte is dat er op dit moment een schuld ontstaat bij verkoop en hiermee akkoord gaat dan zal het geen probleem zijn, tenminste als die ook op de hoogte is dat die ook hoofdelijk aansprakelijk is voor de gehele schuld en hypotheekbetalingen
Als je onder een contract een handtelening zet, dan gaat men er van uit dat je hebt uitgezocht waarvoor je tekent. Achteraf kun je nooit zeggen van: "Ja, ik heb mijn handtekening wel gezet, maar wist niet wat de consequenties waren." Daar trapt geen rechter in, die zal onmiddellijk zeggen dat je als handelsbekwaam iemand je eigen verantwoording hebt. Lijkt me ook logisch en normaal.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Met alleen het aanvragen/regelen van het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid bij de ING Bank ben je er zeker nog niet. Daarnaast moet je ook een akte van verdeling op laten stellen door een notaris(is ook een eis van de bank dat die daar een ontwerp van ontvangt). Doe je dat niet, dan blijf je samen met je ex eigenaar van de woning.

Je nieuwe partner kan mede-schuldenaar worden, maar voor de toetsing van haar inkomen moeten de nieuwe regels toegepast worden.

Overigens kun je haar risico beperken door een samenlevingscontract op te laten stellen waarin je opneemt dat je nieuwe partner ook meedeeld in de waardedaling en stijging alsof ze mede-eigenaar zou zijn,

aardjee

Is er ook nog een verzekering verpand aan de hypotheek, want die zal ook op jouw naam en die van je ex staan.

meinema

Er is geen verzekering bij deze hypotheek. Daar kwam ik nu pas achter, Ik was er van uit gegaan dat mijn tussenpersoon dit geregeld had, maar helaas. Heb dat nu alsnog gedaan met mijn partner als begunstigde.

meinema

mocht de bank niet akkoord gaan dan blijft de situatie zoals die nu is en blijft mijn ex hoofdelijk aansprakelijk. Eventuele verkoop zou voor beide partijen een schuld opleveren van ongeveer €10.000 p.p.. Geen optie dus als je ze niet hebt liggen.
De huidige hypotheek blijft dan gewoon doorlopen zolang als ik maar betaal.
Je zou toch van een bank verwachten dat ze meer belang zouden hebben met een nieuwe debiteur die meer inkomen heeft. We zullen afwachten wat hun kijkwijze op de zaak is.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Meinema,
Het is niet zo bij verkoop er een restschuld overblijft van € 10.000,-- p.p., maar van € 20.000,-- voor jullie samen. Hoe je die restschuld onderling verdeeld, zal nader afgesproken moeten worden.

Daarnaast kan een bank wel belang hebben bij een nieuwe schuldenaar, maar moet de bank wel de op dit moment geldende regels voor een schuldenaar naleven.

Gesloten