LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips en adviezen , gedateerd ( 2009 ) probleem met NEM

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Inquisitar

Tips en adviezen , gedateerd ( 2009 ) probleem met NEM

Ongelezen bericht door Inquisitar »

Beste mensen,

In 2009 is mijn vader telefonisch benaderd door de Nederlandse Energie Maatschappij, waarin ze hem een aanbod deden. Hij gaf telefonisch aan dat hij
wat meer informatie wilde, geen contract, zij stuurden hem een pakket toe nadat hij telefonisch had toegestemd met het contract. ( Hij spreekt niet al te best Nederlands )

Toen ik hier vervolgens achterkwam heb ik gebeld en aangegeven dat dit niet gewenst is en dat we niet wilden overstappen. Ze gaven aan een brief te sturen, en ik vroeg of het ook mogelijk was om te faxen. Dit was mogelijk.

Heb vervolgens een brief en een fax gestuurd, binnen de daarvoor gestelde termijn, die ook bij NEM zijn binnengekomen ( dit staat in hun systeem gelogd ).

Echter werd het contract niet verbroken, het werd doorgezet en als smoes werd er gezegd dat het niet meer mogelijk was omdat het proces al 'in werking' was gezet. ( het zou per november overgezet worden ). Ik heb letterlijk maandenlang berichten gestuurd dat het ongewenst was, maar hier werd niet op gereageerd. Pas toen de rekeningen kwamen, werd een reactie gestuurd, omdat er niet betaald werd. ( de rekeningen waren dan ook 250+ euro per stuk, voor een periode van 4 maanden, reken maar uit ). De reden dat ze zo hoog waren , was omdat de meterstanden niet waren opgenomen, dit was mij tenminste verteld, heb er zelf ook vrij weinig verstand verder van, dus ik weet niet of dit klopt of niet. Nem heeft rond de 4-5 brieven van mij in hun systeem staan waarin duidelijk wordt uitgelegd dat wij de NEM in eerste instantie niet eens wilden als energieleverancier. Ook hebben we ruim 1000+ euro betaald voor een periode van 4 maanden. Ikzelf ben er destijds mee gestopt omdat ik er geen tijd meer voor had om ermee bezig te zijn, maar het heeft me wel altijd dwars gezeten, dit hoort niet, en dit mag gewoon niet.

Ik weet dat de wettelijk gestelde termijn 5 jaar betreft voor het afhandelen van dergelijke zaken, maar weet iemand wat ik hier nog aan zou kunnen doen?

Waar heb ik recht op, en wat is realistisch?

Alvast dank.

Shine

Re: Tips en adviezen , gedateerd ( 2009 ) probleem met NEM

Ongelezen bericht door Shine »

In 2009 is mijn vader telefonisch benaderd door de Nederlandse Energie Maatschappij
We zitten inmiddels in 2012. Mag hieruit opgemaakt worden dat uw vader al zo'n 2 jaar levering bij de NEM afneemt? Zoja, dan zal uw vader ook al minimaal 1x een jaarafrekening van de NEM gehad hebben. Als er geen meterstanden worden doorgegeven, hetzij voor de jaarnota, hetzij ten gevolge van een switch, dan zullen deze inderdaad door de netbeheerder worden geschat. Hebt u zelf al naar de meterstandne van uw vader gekeken? Weken de gebruikte meterstanden erg af met de op dit moment zijnde meterstanden? Indien de netbeheerder de meterstanden te hoog heeft geschat is het gevolg dat het termijnbedrag ook hoger uitvalt.
Als u het termijnbedrag te hoog vindt, dan mag u het verlagen. Kijk daarbij wel even naar het historisch verbruik van uw vader. Het termijnbedrag moet zoveel mogelijk overeenkomstig zijn te verwachten gemiddeld jaarverbruik zijn.

Inquisitar

Bedankt voor de reactie.

Mijn vader werd na 4 maanden 'vrijgelaten', waarna we weer zijn teruggegaan naar Eneco. Na aanhoudend gevraag of het contract ontbonden kon worden, werd dat dus na 4 maanden ingewilligd. Nu werd het dus door de beheerder ingeschat op rond de 250-300 euro per maand, en dat klopt al niet. Maar het belangrijkste is nog wel dat het initiele verzoek om het contract te ontbinden volkomen genegeerd is, en mijn vader hierdoor de dupe is geworden.

Het slaat werkelijk nergens op dat een bedrijf zo met mensen omgaat, en dit is dan ook de reden dat ik het na zoveel jaar niet heb kunnen loslaten. Ik ben er zo ongelooflijk veel mee bezig geweest, na dat gesprek, om gewoon simpelweg een 'contract' te ontbinden, dat ik werkelijk waar niet begrijp waar bedrijven het lef vandaan halen om consumenten op zo een manier dwars te willen zitten en vervolgens als een bulldozer hun geregelde zaken overhoop gooien.

Ik heb de kopieen van alle verstuurde berichten, en ik heb de bevestiging ook van de NEM gekregen dat alle kopieen van de verstuurde brieven, alsmede de eerste annulering, in het systeem zijn opgeslagen.

Mijn vraag is nu, wat is hier nog te doen?

Het zou ze ( NEM ) sieren als ze hier op dit bericht een reactie geven, want ik zie dat ze op veel posts reageren, maar op deze post is nog niet gereageerd.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Inquisitar

Dit is nu eenmaal de ******* manier waarop dit bedrijfje (De Nederlandse Energie Maatschappij) met haar (voormalige) klanten omgaat. Wat de inschatting betreft, kun je natuurlijk een herziening aanvragen op basis van de oude verbruiksgegevens. Gaat daar de beheerder niet in mee, dan kun je gewoon schriftelijk stellen dat je zoveel per maand gaat betalen en niet meer.

Sukses, Maxiem.

the_hurricane

Ongelezen bericht door the_hurricane »

wat ik even niet snap is dat als je vader na 4 maanden weeer is terug gegaan naar eneco dan is er dus ook een eindafrekening geweest of niet ?

Eneco heeft namelijk ook weer beginstanden nodig, dus is er überhaupt wel eens iets doorgegeven aan de NEM of Eneco qua meterstanden?

Inquisitar

the_hurricane schreef:wat ik even niet snap is dat als je vader na 4 maanden weeer is terug gegaan naar eneco dan is er dus ook een eindafrekening geweest of niet ?

Eneco heeft namelijk ook weer beginstanden nodig, dus is er überhaupt wel eens iets doorgegeven aan de NEM of Eneco qua meterstanden?
Er heeft een eindafrekening plaatsgevonden, maar mijn vader heeft die gewoon betaald ( stom ). Ik weet nu dan ook niet of dit gevolgen zou hebben voor de situatie. Maar het is wel makkelijk van de NEM om in het begin van hun 'carriere' met zulke bangmaakpraktijken zo klantjes te werven, om dan vervolgens hun hele huishouden door de war te gaan gooien.

Excuus voor de late reply.

Gesloten