Dit heb ik aangekaart per mail aan het ministerie SV, onderstaand de reactie van een medewerker van het ministerie van sociale zaken:zwabbertje schreef:Niet alleen voor ouders in ploegendiensten (zorg, politie etc.) maar ook voor de mensen die zelf op de bso werken. Die werken immers altijd buiten de scooltijd van hun kinderen.
Ze doen erg veel aannames bij het ministerie. Groep werkende mensen in ploegendienst en alleenstaande ouders wordt geen rekening mee gehouden. Want met even rekenen merk je dat 70% te weinig is.De minister heeft hierover gezegd: ‘’Ik verwacht dat de maxima van 140% en 70% van de gewerkte uren in respectievelijk de dagopvang en de BSO, ook voor ouders (met wisselende roosters) voldoende zal zijn. Wat betreft de BSO: Over het algemeen proberen ouders minimaal 30% van hun werktijd te laten overlappen met schooltijden zodat het kind ook enige tijd met het gezin kan doorbrengen.’’
Ouders bij wie het gebruik van kinderopvang afwijkt van het gemiddelde, komen niet voor meer uren in aanmerking. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen schoolkinderen in de onder- en bovenbouw.
Het ministerie gaat er bij de ondernemers in de kinderopvang op aandringen flexibiliteit te bieden in de contracten. Bij vaststellen van het percentage rekening gehouden met 11 uur af te nemen opvang in een kinderdagverblijf per dag en bij vakantieopvang BSO. Dit is een op het moment veel voorkomende bepaling in de contracten die ondernemers in de kinderopvang aanbieden. De verwachting is dat ook ouders gaan aandringen op meer flexibiliteit.
Dit komt ook doordat de BSO niet flexibel is. In mijn geval rekent de bso gewoon alle schoolvakantie weken per jaar door. Terwijl ik denk dat de meeste ouders wel minimaal 3 weken per jaar tegelijk met hun kind vakantie hebben en dan geen gebruik maken van de kinderopvang. Als je minder vakantie opvang hoeft af te nemen, dan daalt je gemiddeld aantal opvang uren op week basis.
Maar volgens de kinderopvang is dat niet haalbaar, want dan zouden ze het uurtarief omhoog moeten doen.
In reactie op de maatregelen van de overheid, hebben al veel kindopvang centra/ bso het aantal af te nemen maanduren verlaagd en het uur tarief verhoogd. Ik neem op papier minder uren af, maar totaal kosten per maand zijn gestegen. Het valt op dat de kinderopvang rekent met de 70% opvang uren op basis van een 8 urige werk dag.
Net als bij zoveel overheidsregelingen zal er zoveel mogelijk gebruik van gemaakt worden als mogelijk. Wat je dus ook hier ziet gebeuren is dat de dienst zo gunstig mogelijk wordt aangepast op de regeling. En daar gaan we met al onze regels hier in nederland de mist in.
Het bedrag boven de door overheid gestelde max uur tarief wordt door de overheid niet vermeldt als extra kosten. Dat volgens de overheid de opvangkosten nauwelijks stijgen met deze regel is niet correct en verkapte weergave van de werkelijkheid.
Feit blijft, dat als het geld niet uit de lengte moet komen het wel uit de breedte komt.
Maar wat gebeurt er eigenlijk met de inkomsten van kinderopvang? Verdienden zijn onnodig veel over de rug van de overheid en straks over de rug van de ouder? Of moeten zij echt deze prijzen hanteren om goede opvang te kunnen bieden?
Mijn grote vraag is eigenlijk. Wat is nou een realistisch uurtarief voor kinderopvang.