Volgens mij kun je een wegwerp ov-kaart kopen, althans bij GVB in Amsterdam kan dat. Je koopt een kaartje waarmee je 24, 48, 76 uur kunt reizen en daarna gooi je hem weg, er blijft geen saldo op achter.Emmy75 schreef:In het verleden reisde ik incidenteel met het openbaar vervoer. Nu de laatste jaren reis ik helemaal niet meer met het openbaar vervoer. Wat mij betreft slaat dit systeem aardig de plank mis. Nu weet ik ook wel dat een OV-bedrijf niet kan overleven op die paar reizen die ik maakte, maar er zijn veel meer mensen die af en toe eens reizen.
Ik wil absoluut geen kaart kopen om met het OV te kunnen reizen en er ook nog eens vaak ongebruikt saldo op hebben staan. En dit hoor ik toch vaker in mijn omgeving. Ik denk dat dit de toegankelijkheid van het OV geen goed doet.
Volgens mij is men voor de trein ook zo iets van plan als het oude kaartje definitief verdwijnt.
Overigens de (anonieme) chipkaart is 5 jaar geldig, het saldo kun je meenemen naar een nieuwe / andere kaart. De strippenkaart verloor na 1 jaar zijn waarde, niet gebruikte strippen was je dan ook gewoon kwijt.
Zelfs als je incidenteel reist, is je ov chipkaart dus langer geldig dan een strippenkaart. Je ziet de chipkaart heeft ook voordelen (al zijn het er niet zoveel) t.o.v. het oude systeem.