LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Wurmie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2009 14:17

Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Wurmie »

Als reactie op de uitzending over de lijfrentepolissen (05-12-11) heb ook ik mijn verzekeraar gevraagd een overzicht te sturen wat de waarde van mijn huidige lijfrente is. Wat blijkt, mijn inleg op deze verzekering is 4950 euro geweest. Als ik mijn tegoed wil overzetten naar banksparen, mag ik echter maar met 3600 euro rekenen. De overige kosten (zo'n 27%!!!) zijn volgens de medewerkers van NN gemaakte kosten en vergoedingen voor misgelopen winst. Mijn reactie dat ik deze kosten exorbitant hoog vond, maakte weinig indruk op de medewerker, hij kon hier verder niets aan veranderen. 'Gelukkig' kwam ik door deze kosten onder de 4200 euro, want anders had ik ook nog eens 20% aan boete moeten betalen!

Wat ook nog de mogelijkheid was, was om het geld gewoon bij hen te laten staan en premievrij te maken. Dit leverde mij dan in 2042 toch nog 8000 euro op (wat bij banksparen toch al snel naar de 14000 euro gaat, na aftrek van de door NN gemaakte kosten).

Nadat ik aangaf dat dit bedrijf harder werkte om hun klanten weg te jagen ipv hun klanten te behouden gaf de beste medewerker aan dit spijtig te vinden, maar het was niet anders.

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Rense »

@Wurmie

De door u genoemde 20% boete (revisierente) is niet van toepassing bij omzetting naar fiscaal banksparen. Het fiscale regime blijft immers intact.

Bovendien denk ik dat het verschil niet alleen door kosten komt maar ook door een negatief beleggingsrendement. Hier kan de medewerker van NN inderdaad weinig aan doen.

Als je het precies wilt weten kun je een kostenspecificatie opvragen bij NN.

Wurmie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2009 14:17

Re: Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Wurmie »

Het negatieve beleggingssaldo zou een acceptabel excuus kunnen zijn, ware het niet dat het een spaarpolis is en geen beleggingspolis. Dus ik neem aan dat ik niet de dupe hoor te worden van hun beleggingsproblemen, hoogstens dat de winstdeling lager uitvalt.

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Rense »

Indien het een spaarverzekering betreft is veelal sprake van een gegarandeerde einduitkering c.q. een gagarandeerd kapitaal + winstdeling. Het beëindigen van een dergelijke verzekering heeft weinig zin omdat op een andere manier (bv banksparen) veelal een gelijkwaardig rendement kan worden gemaakt. Bekijk maar eens de eindwaarde van de verzekering (met doorbetaling van de premies) en vergelijk deze met een andere spaarvorm.

Dat de waarde nu lager is heeft dan waarschijnlijk te maken met de relatief kort verstreken termijn tussen ingangsdatum en huidige datum. In dat geval drukken de kosten namelijk nog zwaar op de waarde.

Wurmie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2009 14:17

Re: Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Wurmie »

Bedankt voor je reactie...

Het gegarandeerde kapitaal bij de lijfrente komt neer op 36.000 euro (winstdeling is nihil volgens de laatste briefwisselingen), indien je hetzelfde bedrag maandelijks betaalt en de huidige inleg na aftrek kosten in een keer inlegt komt je op 44.000-50.000 euro uit... toch nog een fors verschil mijn inziens.

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Rense »

Als je er vanuit gaat dat er inderdaad gedurende de gehele looptijd geen winstdeling meer wordt betaald dan zal er inderdaad een verschil ontstaan.

Je bent dan echter wel appels met peren aan het vergelijken in mijn ogen.

Je neemt de winstdeling niet mee maar rekent wel met een rentevergoeding over de gehele looptijd waarvan ook niet vaststaat of deze correct is.

Het gaat om het gevoel dat jij hebt bij een bepaald produkt. Voel je je prettiger bij een bankspaarrekening (en dan ben je momenteel niet de enige in Nederland :D ) dan kun je e.e.a. omzetten. Zo niet, dan laat je het zoals het is.

De keuze is aan jou. Succes.....

Gesloten