Emmy75 schreef:In de informatie die te vinden is (en men hoort te lezen) voordat men een aankoop doet.
De koper heeft hier geen onderzoeksplicht. Is de verkoper die geheel uit zichzelf deze informatie aan de klant hoort te geven.
Artikel 6:231 aanhef en onder a BW schreef:In deze afdeling wordt verstaan onder: algemene voorwaarden: een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties aangeven, voor zover deze laatstgenoemde bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd;
Het betreft hier een algemene voorwaarde omdat het de bedoeling is van de verkoper om het in meerdere koopovereenkomst op te nemen.
Artikel 6:233 aanhef en onder a BW schreef:Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.
Dat de verkoper de informatie op zijn website heeft gezet betekent nog niet dat hij daarmee een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen. Het is de verkoper die zich beroept op de algemene voorwaarden en de koper die betwist of gaat betwisten, dus zal de verkoper moeten bewijzen dat hij wel die redelijke mogelijkheid heeft geboden. In deze bewijslast wordt de verkoper tegemoet gekomen omdat de wetgever in het daarop volgend artikels heeft aangegeven wanneer de verkoper ieder geval wel die redelijke mogelijkheid heeft geboden.
Artikel 6:234 lid 2 BW schreef:De gebruiker heeft tevens aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid geboden, indien hij de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij langs elektronische weg ter beschikking heeft gesteld op een zodanige wijze dat deze door haar kunnen worden opgeslagen en voor haar toegankelijk zijn ten behoeve van latere kennisneming (...).
Voor een webwinkel is het redelijkerwijs mogelijk om de algemene voorwaarden in een zo'n danige vorm te geven dat deze kunnen worden opgeslagen, zodat deze later nog eens door genomen kunnen worden.
In de rechtspraak wordt dit laatste artikels meestal omgedraaid, in de zin dat wanneer de verkoper hieraan niet heeft voldaan het beding te vernietigen is. Daar is in de marge wat op aan te merken, maar zal voor een webwinkel niet tot een ander resultaat leiden.
LJN: BE9894, Rechtbank Breda , 465937 CV EXPL 07-6659
LJN: BR6236, Rechtbank Zutphen , 120444 / HA ZA 11-242
Samenvattend: het is onvoldoende om er voor te zorgen dat deze informatie op de website staat. De verkoper hoort de algemene voorwaarden van toepassing te verklaren en deze te geven aan de koper.
Emmy75 schreef:Een bezorging is normaal altijd tot aan de drempel. Het is een aanname van u dat u in de veronderstelling bent dat ze dit gratis naar de 2de verdieping brengen.
Hierin wordt de koper bij gestaan door art. 3:35 BW.
art. 3:35 BW schreef:Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.
De koper heeft de verklaring dat de goederen zouden worden bezorgt op gevat als dat ze tot aan de voordeur van het appartement zouden worden afgeleverd. Dat acht ik op zich geen onredelijke uitleg. Dit kan de verkoper ook eenvoudig voorkomen door helder in zijn communicatie te zijn.
Emmy75 schreef:Een normaal pakketje wordt ook altijd aan de voordeur afgeleverd, probeer maar eens te vragen of deze het even naar boven brengt.
Voor normale pakketjes geld dat de ontvanger geen de overeenkomst heeft met de transporteur. Het is het transporteur bedrijf die helder moet communiceren naar de verzender wat deze van haar mag verwachten. En de verzender moet op zijn beurt helder communiceren naar de ontvanger, indien deze een overeenkomst samen hebben.