LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afwijking factuur uitvaart door telfout getekende begroting

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
De Gekke Gokker

Afwijking factuur uitvaart door telfout getekende begroting

Ongelezen bericht door De Gekke Gokker »

Sorry dat dit zo ingewikkeld lijkt, maar dat was toch juist de makke van deze sector.

Direct na overlijden met begrafenisondernemer crematie doorgesproken en 'Begroting en tevens opdracht' getekend 'voor akkoord en gezien'. Hierop is advertentie vermeld maar niet meegeteld. Dat was bekend. Op het vermelde totaalbedrag hebben we de beslissing gebaseerd een advertentie te plaatsen en meer prentjes te bestellen.
Na 11 weken factuur ontvangen. Als ik het begrote bedrag als basis neem en de advertentie en extra prentjes erbijtel, alsmede de plussen en minnen per regel (meer prentjes, ander tarief kerk, minder consumpties enz.) bijtel of aftrek, komt de factuur 346,43 euro hoger uit.
De vertegenwoordiger van de begrafenisondernemer wil het eenvoudig afdoen, eerst op een hoger aantal prentjes, en na regel-voor-regelcontrole (zo ingewikkeld dat hij het zelf nauwelijks kan volgen) blijkt het verschil te herleiden tot 2, in de begroting niet meegetelde regels (waar ik dus zelf achter moet komen). Hij wil overleggen, en belt pas na 4 dagen, 's avonds laat terug.
Volgens hem heeft de computer een telfout gemaakt.
Nogmaals gezegd dat wij het maken van de extra kosten (advertentie en extra prentjes) gebaseerd hebben op zijn (naar nu blijkt door zijn telfout, te lage) begroting. Zonder daarop in te gaan, zegt hij dat we uit coulance het overbrengen niet hoeven te betalen.

De rekensom is als volgt:
Begroting: 4436,50 excl advert. (wel vermeld dat 716,00 niet berekend waren)
Factuur: meer/minderkosten: +21,67 adv. +716,57
Dan kom ik op 5174,74.
De factuur vermeld 5521,17 dus 346,43 meer.
Het verschil komt zeer waarschijnlijk door een telfout in de begroting, 2 regels van 200,00 en 147,00 (- 0,57 advertentieverschilletje), dit betrof 'Overbrengen' en 'Laatste zorg'.

Inmiddels een creditfactuur ontvangen:
'i.v.m. niet accoord overbrengen overledene' -118,00.
Let wel, dus hier 1 van de 2 'vergeten' regels en dan nog het lagere bedrag van de factuur, en niet het bedrag van de (niet getelde) regel uit de begroting van 200,00.

Met al dit gegoochel ben ik van mening dat ik maar 5174,74 hoef te betalen.
(Hiervan gaat nog wel de uitkering van de verzekering af).
Overigens vind ik de formulering op de creditfactuur weinig respectvol.

Moeten we nu toch akkoord gaan en betalen om de zaak af te sluiten, of niet akkoord gaan met deze man die alles snel wil afhandelen en blijkbaar zijn eigen fouten op ons wil afwimpelen.

Chocomelk

Re: Afwijking factuur uitvaart door telfout getekende begroting

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Als jij in je recht staat zou ik dat bedrag zeer zeker
niet betalen.

De Gekke Gokker

Dat is nou net de vraag...

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoe ik het tel volgens jou begroting kom ik ook uit op € 5147,74
Zou dit ook voorleggen aan de begrafenisonderneming en zou om
helderheid vragen hoe hun op een bedrag komen van € 5521,17
Zou niet eerst betalen voor dat die duidelijkheid er is en inderdaad
de formulering op het creditformulier is niet erg netjes..... :roll:

De Gekke Gokker

In eerste instantie heb ik als mogelijkheid aangegeven dat 2 regels met een totaalwaarde van 347 euro niet meegeteld zouden kunnen zijn. Zijn niet echt heldere verklaring, 4 dagen later was dus die telfout door de computer van de vertegenwoordiger van de begrafenisondernemer. De creditfactuur vermeldt dat we niet akkoord waren met het overbrengen van de overledene.

(Mogelijk werkt hij met EXCEL en heeft 2 cellen niet meegeteld).
Maar er is getekend voor het lagere bedrag, moeten wij nu opdraaien voor de snelheid waarmee hij dat documet in elkaar flanste?

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

Heb je ook een offerte gevraagd bij een andere begrafenisonderneming?

Je kan altijd proberen het bedrag te laten crediteren. Je kreeg een begroting, dacht dat deze goed geteld was en had wel andere dingen aan je hoofd waardoor je niet hebt opgemerkt dat twee posten niet waren doorgeteld. Misschien dat je op die manier kan vragen of de begrafenisondernemer je uit coulance alsnog tegemoet wil komen door dat deel te crediteren.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Blijkt uit de getekende offerte ook de rekenfout?

Met andere woorden stonden alle componenten wel op de offerte, maar stond er een fout in het totaal bedrag, of heb je uitsluitend een offerte met daarop het totaal bedrag gekregen?

Indien je een offerte zonder specificatie heb gekregen zou ik het zeker aanvechten en in overleg met de ondernemer gaan.

Indien de offerte wel gespecificeerd is en je zelf bij het narekenen op een ander totaal bedrag komt dan lijkt het me wat moeilijker. Je had immers de fout zelf kunnen opmerken door de bedragen zelf op te tellen (wat de meeste mensen vaak wel zelf doen!). De diensten zijn geleverd zoals gespecificeerd met de bijbehorende kosten die je bekend waren...

tufima

aardjee schreef:Heb je ook een offerte gevraagd bij een andere begrafenisonderneming?
Ik denk dat de dienst al verricht is. Offerte van een andere ondernemer is niet relevant aangezien het volgens mij niet zozeer om de hoogte van het totaal bedrag gaat, maar meer om de berekening van het totaal bedrag.

aardjee

@tufima, die vraag stel ik slechts omdat wanneer dat wel het geval is je een extra argument heb waarom je voor deze begroting hebt gekozen.

De Gekke Gokker

Nee, via de kapitaalverzekering konden we kiezen uit een aantal begrafenisondernemers, het is dan op zondagmorgen om 8 uur 's morgens (tijd overlijden 5.55) niet echt het moment om eens te gaan winkelen en vergelijken.

Op de begroting staan een regel 'Basistarief' en een reeks regels zoals 'Kerk', 'Rouwbrieven', 'Porto' enz. Er is ook een regel in een ander lettertype 'Advertentie' van 716 euro. Onderaan staat letterlijk vermeld:
Niet berekende indien er een advertentie wordt geplaatst
Dan kunnen we er toch vanuit gaan dat alle overige regels wel meegeteld zijn.
Het ging om mijn vader, en samen met mijn moeder en mijn vrouw hebben we alle vertrouwen gegeven aan die vertegenwoordiger van de uitvaartondernemer.
En op basis van het aangegeven bedrag en de uitkering van de verzekering besloten die advertentie te laten zetten omdat daar nog ruimte voor was.
Die ruimte had hij berekend.

Door zijn fout blijkt de ruimte toch 347 euro minder te zijn geweest. Ik verwacht toch wel enig professionalisme van zo'n man als het om zo'n gelegenheid en bedrag gaat. En dan wordt het afgedaan met:
'i.v.m. niet accoord overbrengen overledene' een aftrek van 118 euro.

Het gaat hier niet om een aan de deur gekochte pannenset waar een deksel van krom is, maar zo begint het wel aan te voelen. Zijn we wettelijk verplicht om die 347 euro te betalen?

aardjee

Ik ben bang van wel, maar zou toch nog eens gaan praten, ik neem aan dat die man ook wel begrijpt dat je op dat moment niet in de gaten had dat er een telfout in de begroting zat, misschien zat er in het excelsheet wel een formule dat je boven een x bedrag korting kreeg, dat kan je niet controleren.

De Gekke Gokker

Toen ik hem belde na ontvangst van de factuur 'begreep hij er niks van'. Toen hij terugbelde was het een telfout van de computer, onzin volgens mij, gewoon een fout van hem die hij niet toegeeft, en de creditfactuur heeft het over niet akkoord overbrengen. Ik voel ons niet serieus genomen, moet ik hem dat wel?

aardjee

Ja dat had hij ook wel anders kunnen vertellen. Stuur anders een brief dat je het door jou berekende bedrag betaald en dat er een dispuut is over het restant.

De Gekke Gokker

En dan gewoon afwachten?

Ik wil niet dat die begrafenisondernemer mijn moeder ermee lastig gaat vallen. Die factuur komt namelijk van die firma en niet van die vertegenwoordiger met die gladde praatjes.
Ze staan zo klaar met aanmaningen en incassobureau's.
Het gaat me erom wat ik wettelijk verplicht ben te betalen.

aardjee

Dan zal hij wel met een verklaring moeten komen voor het verschil. Je betaalt toch het niet betwistte bedrag en vraagt een verklaring voor het verschil zet er dan bij dat eventuele correspondentie naar jou gestuurd moet worden. Maar je geeft niet direct aan niet te willen betalen. leg ook uit in die brief dar jullie wel een advertentie hebben geplaatst omdat uit de begroting bleek dat dit binnen het budget kon.

De Gekke Gokker

Het is het proberen waard aardjee. Ik meld hun reactie hier.
Alvast bedankt!

tufima

Allereerst gecondoleerd nog!
(Eerder kon ik niet opmaken in welke hoedanigheid je dit bericht had gepost.)

Het blijft een vervelende situatie. Overmand door emotie dergelijke beslissingen moeten nemen is nooit handig, maar onontkoombaar.

Toch denk ik gezien het verhaal dat de vordering van de ondernemer terecht is.
Het lijkt erop dat de factuur voldoende gespecificeerd was echter dat er gewoon een erg ongelukkige telfout in zat, die op zich wel kenbaar had kunnen zijn.

Als ik het goed begrijp geeft hij wel een korting in verband met het ongemak van 118,- (of begrijp ik dat verkeerd). De omschrijving hiervan is echter niet erg zorgvuldig gekozen zeker niet voor iemand in zijn hoedanigheid.

Ik hoop dat je deze kwestie niet te zwaar laat wegen, want het is al moeilijk genoeg om een dierbare te verliezen.

De Gekke Gokker

Tufima, aardjee,

vanmiddag toch eens met mijn rechtsbijstandsverzekering gebeld, ofschoon mijn moeder daar niet voor verzekerd is. Ik dacht eerst dat ik daar niet terecht kon voor deze kwestie.

Als je de kwestie aan een rechter voorlegt kan hij concluderen dat we de fout inderdaad hadden kunnen opmerken, los van de toenmalige emotionele situatie.
De begroting was per regel inzichtelijk.
De kans is dan fifty-fifty dat we het verschil gewoon moeten betalen of juist niet.
En nu komt de verrassing:
Ik heb de overeenkomst mede mondeling gesloten, we kunnen niet meer zien of mijn moeder of ik getekend hebben, ik heb een kopie zonder handtekeningen.
Om hogere kosten te voorkomen (voor de rbsverzekering) betaalt mijn rechtsbijstandsverzekering de helft van het overblijvende verschil, zijnde 115 euro.

Om eindelijk van de nasleep van de uitvaart af te zijn ga ik hiermee akkoord.
Maar deze uitvaartondernemer dus nooit meer!

Bedankt voor jullie adviezen!
En dus bij het regelen van een uitvaart een paar uur emoties aan de kant en opletten!

aardjee

Lijkt me een goeie deal.

tufima

Netjes opgelost denk ik.

Aan deze oplossing had niemand gedacht.....
Zeer praktische oplossing van de rechtsbijstandverzekeraar.

Goed dat je er nu toch nog een punt achter kan zetten, zonder onbevredigend gevoel! Sterkte verder.

Gesloten