LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem met inboedel verzekering van FBTO

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
handsome1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2007 10:36

Probleem met inboedel verzekering van FBTO

Ongelezen bericht door handsome1987 »

Hallo

Ik heb een probleem met mijn inboedel verzekering van FBTO.
Ik heb 20 januari schade gekregen aan mijn aanrechtblad door een lekkende frituurpan.
Dus nu heb ik een grote schoei plek en een barst in het blad zitten.
Nou zou je zeggen dat je daar voor verzekerd bent met een inboedel verzekering maar nee hoor
FBTO zegt omdat het een huur huis is moet de woningcooperatie maar betalen.
Nou had ik die gebeld en die zeggen van dat betalen wij niet daar ben je voor verzekerd met je inboedel verzekering. omdat je de keuken gebruikt als inboedel. Dat leek mij ook.
Nu is mijn vraag wat moet ik doen?
Want het aanrechtblad moet vervangen worden.

stofzuigertje

Re: Probleem met inboedel verzekering van FBTO

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Inboedel of opstal?

Een losse tafel is inboedel dus die valt onder jou verzekering.

Maar een keuken is opstal dus voor verhuurder......

Maar ik denk dat geen van beide hoeven te betalen.
De WA particulier dekt schade aan andere toegebracht dus vraag die eens want U vernielde een werkblad van de huiseigenaar.

En hoe oud is de pan, want ook die zou nog een claim kunnen verwachten als deze niet zo oud is....
Dus je kunt makkelijk van 't kastje naar de muur gestuurd worden helaas.

handsome1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2007 10:36

Re: Probleem met inboedel verzekering van FBTO

Ongelezen bericht door handsome1987 »

stofzuigertje schreef:Inboedel of opstal?

Een losse tafel is inboedel dus die valt onder jou verzekering.

Maar een keuken is opstal dus voor verhuurder......

Maar ik denk dat geen van beide hoeven te betalen.
De WA particulier dekt schade aan andere toegebracht dus vraag die eens want U vernielde een werkblad van de huiseigenaar.

En hoe oud is de pan, want ook die zou nog een claim kunnen verwachten als deze niet zo oud is....
Dus je kunt makkelijk van 't kastje naar de muur gestuurd worden helaas.
in de voorwaarden van mijn woningbouw vereniging staat dat de huurder verantwoordelijk is voor al het gehuurde behalve bij brand.
In de voorwaarden van FBTO staat nergens dat als je een huurhuis hebt je keuken er niet onder valt.
Er staat zelfs letterlijk dat onder een woonhuis ook de keuken valt onder de inboedel.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Probleem met inboedel verzekering van FBTO

Ongelezen bericht door Martijn T »

alles wat nagelvast aan het huis verankerd is (gelijmd valt er ook onder), is opstal.
U had alleen de keuken kunnen verzekeren indien u deze zelf zou hebben geplaatst. Dan zou het onder huurdersbelang vallen (verbeteringen door u aan het woonhuis aangebracht) Wat niet van u is, kunt u immers niet verzekeren.
Indien de keuken van de verhuurder is (dus door verhuurder geplaatst is) dan is het aan de verhuurder om dit al dan niet te verzekeren. Verzekert hij het niet, of is er een (heel) beperkte dekking dan is het niet verzekerd.

Weet u wie de verzekeraar is van de verhuurder? Vraag dat na en dien daar rechtstreeks de claim in. Verhuurders en woningbouwverenigingen hebben geen idee wat er wel of niet verzekerd is, dus die roepen maar wat...

FBTO kan je in ieder geval niets verwijten, tenzij de keuken jouw eigendom is. Maar ja dan had je deze nog altijd zelf moeten verzekeren.

En anders je particuliere aansprakelijkheid (avp) aanspreken. Maar ja die keert hooguit op dagwaarde uit. AVP altijd dagwaarde, opstal (nagenoeg) altijd nieuwwaarde.

Succes!

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Probleem met inboedel verzekering van FBTO

Ongelezen bericht door Emcede »

handsome1987 schreef:In de voorwaarden van FBTO staat nergens dat als je een huurhuis hebt je keuken er niet onder valt.
Er staat zelfs letterlijk dat onder een woonhuis ook de keuken valt onder de inboedel.
Het is nogal van belang onder welk hoofdstukje dit staat. Ik heb de voorwaarden eens bekeken (http://www.fbto.nl). In de begripsomschrijving van de inboedelverzekering staat duidelijk omschreven wat er onder "inboedel" wordt verstaan ("alle roerende zaken ... die uw eigendom zijn") en wat er onder "woonhuis" wordt verstaan ("het woonhuis ... inclusief keukens"). De basis is dus wat Martijn T hierboven ook al heeft verteld: alles wat los is, is inboedel (alles wat je meeneemt als je gaat verhuizen) en alles wat vast zit, is opstal.

Dit gaat dus alleen nog maar om een omschrijving van de gebruikte begrippen, NIET over de dekking (dat komt pas later in de voorwaarden).

In een huurhuis komt het voor dat de huurder zelf aanpassingen aan de woning aanbrengt: keuken, schuurtje, noem maar op. Dit noemt men huurdersbelang. Dat kun je apart meeverzekeren. Vaak biedt de inboedelverzekering hier een beperkte dekking voor. Dit wordt in de voorwaarden van FBTO geregeld in artikel 7.6. Je zou hen kunnen vragen de schade toch in behandeling te nemen onder verwijzen naar dat artikel. Ik ben echter van mening dat dit een risico is dat bij je verhuurder thuishoort.

AVP is trouwens geen optie: elke AVP kent een uitsluiting voor schade aan gehuurde zaken. En terecht trouwens: een premie van een paar tientjes per jaar is niet bedoeld voor een risico op schade aan een woning die je gebruikt net zoals een eigenaar dat zou doen.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Probleem met inboedel verzekering van FBTO

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Wederom uitstekende uitleg hierboven!

Wat nu dus de vraag is, heb je deze keuken/aanrechtblad zelf geplaatst?

Ik heb bijvoorbeeld ooit eens een huurhuis gehad en zelf de keuken wat
verfraaid >nieuw blad, wat extra kastjes en nieuwe handgrepen.

Als dat bij jou ook het geval is TS, dan kan je de schade claimen onder huurdersbelang. Maar ik neem aan van niet anders had je dat wel gezegd bij de schademelding en dan was hij niet afgewezen.

Op AVP is inderdaad altijd de uitsluiting "schade aan zaken die de verzekerde huurt"

Gesloten