LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats fraude

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
nosytmai

Marktplaats fraude

Ongelezen bericht door nosytmai »

Ik zit met nog een probleem.

Ik heb via marktplaats mijn laptop te koop aangeboden.

Nu kreeg ik een vriendelijke reactie van een dame die deze laptop voor haar zoon in NIGERIA! wil aanschaffen.

Afijn de dame heeft gezegt dat ze het door mij gevraagde bedrag gaat over maken.

Omdat ik in het zelfde uur nog een mail kreeg van iemand anders ([email protected]) met een soort gelijk verhaal en het zelfde verzoek de laptop naar Nigeria op te sturen, kreeg ik toch argwaan,
en ben ik beide afzenders gaan googlen.
En toen vond ik dit:
http://www.google.com/support/forum/p/g ... 5e50&hl=nl
(google de naam Aicha Meddah of [email protected])

waarschijnlijk ben of wordt ik dus slachtoffer van een fraude groep.

Nu weten zij inmiddels mijn rekeningnummer en achternaam.

WAt kunnen zij hiermee uithalen, en wat moet ik nu doen?

Melding doen bij mijn bank?
Aangifte bij de politie?

Ik zal mijn product in elk geval niet opsturen,
maar wat als er wel geld op mijn rekening gestort wordt?

jeanne-veghel

Re: Marktplaats fraude

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

nosytmai schreef:Ik zit met nog een probleem.

Ik heb via marktplaats mijn laptop te koop aangeboden.

Nu kreeg ik een vriendelijke reactie van een dame die deze laptop voor haar zoon in NIGERIA! wil aanschaffen.

Afijn de dame heeft gezegt dat ze het door mij gevraagde bedrag gaat over maken.

Omdat ik in het zelfde uur nog een mail kreeg van iemand anders ([email protected]) met een soort gelijk verhaal en het zelfde verzoek de laptop naar Nigeria op te sturen, kreeg ik toch argwaan,
en ben ik beide afzenders gaan googlen.
En toen vond ik dit:
http://www.google.com/support/forum/p/g ... 5e50&hl=nl
(google de naam Aicha Meddah of [email protected])

waarschijnlijk ben of wordt ik dus slachtoffer van een fraude groep.

Nu weten zij inmiddels mijn rekeningnummer en achternaam.

WAt kunnen zij hiermee uithalen, en wat moet ik nu doen?

Melding doen bij mijn bank?
Aangifte bij de politie?

Ik zal mijn product in elk geval niet opsturen,
maar wat als er wel geld op mijn rekening gestort wordt?
Terug laten boeken.

duiner

Ongelezen bericht door duiner »

.
allereerst melden bij Marktplaats zelf, op fraude zitten ze zelf ook niet op te wachten

ik heb een keer een melding gemaakt van echte vecht-Pitbulls , die te koop werden aangeboden ,
en daar waren ze mij heel dankbaar voor, ze verwijderden die koop onmiddelijk .

Dan zou ik je eigen bank waarschuwen , en natruulijk ook een aangifte doen .

Zolang wij , als burgers , geen aangiftes doen, weten ze ook niet wat er zo zich afspeelt,
zeg ik altijd maar

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Als aanvullende tip:

Houd de komende paar weken je bankrekening in de gaten - dagelijks!

Het zou zo maar kunnen dat ze je nummer gebruiken om diensten te kopen via jouw rekening.. Vandaar de dagelijkse check.

Ga ook langs je bank - en leg het verhaal uit - en vraag of ze een blokkade voor incasso`s kunnen doen totdat jij ze (persoonlijk) vrij geeft.

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

op zich kunnen zei niets met uw gegevens

u kunt deze berichten in feite gewoon negeren en wachten tot er wel een serieuze bieder komt

1 tip stuur niets naar landen buiten Nederland

het veiligste is de persoon het op laten halen of brengen en dan betalen
of onder rembours versturen via post nl
moeten ze eerst betalen voor ze het pakket krijgen

nosytmai

Guardian72 schreef:Als aanvullende tip:

Het zou zo maar kunnen dat ze je nummer gebruiken om diensten te kopen via jouw rekening.. Vandaar de dagelijkse check.

Ga ook langs je bank - en leg het verhaal uit - en vraag of ze een blokkade voor incasso`s kunnen doen totdat jij ze (persoonlijk) vrij geeft.

Ik heb in elk geval alvast contact opgenomen met mijn bank met de vraag welke risico's ik nu loop en de mogelijkheid om auto incassos te blokkeren.

Ik ga nu ook maar een melding doen bij www.mijnpolitie.nl

en dan maar hopen dat ik verder geen gevolgen ondervind van deze mensen uit Nigeria..

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

extra tip is in dit soort gevallen of nieuwe aan biedingen op marktplaats

in de tekst met hoofd letters plaatsen

DIT PRODUCT WORD ALLEEN IN NEDERLAND VERZONDEN

weten ze gelijk dat het bijna onmogelijk is om op te lichten

nosytmai

duiner schreef:
nosytmai schreef:
Guardian72 schreef:Als aanvullende tip:

Ik heb in elk geval alvast contact opgenomen met mijn bank met de vraag welke risico's ik nu loop en de mogelijkheid om auto incassos te blokkeren.

Ik ga nu ook maar een melding doen bij http://www.mijnpolitie.nl

en dan maar hopen dat ik verder geen gevolgen ondervind van deze mensen uit Nigeria..
hoe naief kan je zijn ?...ik hoop, dat dit een les zal zijn !
.
hoezo naief
ik verkoop al ruim 6 jaar dingen via marktplaats,
en laat altijd de koper eerst geld overmaken voordat ik het product opstuur.
Niks met naief zijn te maken, op deze manier handelen is het snelst en het makkelijkst bij marktplaats.
Ik heb nu gewoon de pech dat ik toevallig nu foute mensen tegen kom :S

nosytmai

duiner schreef:
nosytmai schreef:
duiner schreef: hoe naief kan je zijn ?...ik hoop, dat dit een les zal zijn !
.
hoezo naief
ik verkoop al ruim 6 jaar dingen via marktplaats,
en laat altijd de koper eerst geld overmaken voordat ik het product opstuur.
Niks met naief zijn te maken, op deze manier handelen is het snelst en het makkelijkst bij marktplaats.
Ik heb nu gewoon de pech dat ik toevallig nu foute mensen tegen kom :S

als ik eerst geld moet overmaken voordat ik zeker weet dat het betrouwbaar is
dan koop ik het liever niet meer .

Alleen bij bedrijven wil ik dat wel doen, maar niet bij particulieren. ik betaal bij afhalen
.
Als jij in groningen woont en ik in maastricht
kom jij het dan afhalen? de meeste mensen dus niet!
En die storten dus eerst geld, waarna ik het product aangetekend verstuur, en het track & trace nr meteen doormail.

Ik stuur ook niks op voor dat ik het geld heb ontvangen, en gelukkig snappen de meeste van de kopers dat.

(Inmiddels de laptop verkocht aan een normaal NEDERLANDS iemand voor 325,-)

duiner

vogels schreef:
nosytmai schreef:
vogels schreef:Waar wil je aangifte van doen dan? Je bent geen geld kwijt geraakt, dus niet opgelicht.

Op Marktplaats zelf staan ook waarschuwingen voor deze Nigeriaanse praktijken die al zeker 10 jaar aan de gang zijn. Voortaan niet zo inhalig zijn en je verstand gebruiken.
Zoals ik ookal eerder in een reactie meldde,

ik koop/verkoop al jaren dingen via marktplaats,
is altijd goed gegaan. Nu toevallig kom ik een bende van die moslims tegen die de boel oplichten.

En dan wordt mij inhaligheid etc verweten.... gaar hoor,
Nigerianen bieden niet op meubels en bloempotten. Het is bekend dat ze onrealistisch hoog bieden waardoor mensen meteen toe happen.
ik vind het goed dat ze zich nog als " nigerianen" bekend maken , dat is toch al een bel die moet rinkelen !

In het begin was het nog te doen op Marktplaats , maar ik kom er al jaren niet meer
.

nosytmai

vogels schreef:
nosytmai schreef:
vogels schreef:Waar wil je aangifte van doen dan? Je bent geen geld kwijt geraakt, dus niet opgelicht.

Op Marktplaats zelf staan ook waarschuwingen voor deze Nigeriaanse praktijken die al zeker 10 jaar aan de gang zijn. Voortaan niet zo inhalig zijn en je verstand gebruiken.
Zoals ik ookal eerder in een reactie meldde,

ik koop/verkoop al jaren dingen via marktplaats,
is altijd goed gegaan. Nu toevallig kom ik een bende van die moslims tegen die de boel oplichten.

En dan wordt mij inhaligheid etc verweten.... gaar hoor,
Nigerianen bieden niet op meubels en bloempotten. Het is bekend dat ze onrealistisch hoog bieden waardoor mensen meteen toe happen.

nja extreem hoog was het ook niet anders had ik zelf wel geweten dat er iets niet klopte en bij voorbaat al mijn gegevens niet gestuurt

jeanne-veghel

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Oplichters zijn overal wel te vinden, ook in Nederland enz.
Heeft dan ook niets met een geloof te maken en ik vind
het wel jammer dat dit soort opmerkingen worden geplaatst.

nosytmai

vogels schreef:
Als jij in groningen woont en ik in maastricht kom jij het dan afhalen? de meeste mensen dus niet!
Als ik in Maastricht woon, koop ik niks uit Groningen, en zeker geen laptop, p.c. of mobiel e.d.
Als iedereen op marktplaats zo zou denken was de site zo failliet..

Ik krijg reacties vanuit heel Nederland.

Tuurlijk het is makkelijker om je product dicht bij huis te halen, maar als je in Groningen hetzelfde product goedkoper kunt krijgen dan in Maastricht, kies ik gewoon voor Groningen hoor..

duiner

nosytmai schreef:
jeanne-veghel schreef:Oplichters zijn overal wel te vinden, ook in Nederland enz.
Heeft dan ook niets met een geloof te maken en ik vind
het wel jammer dat dit soort opmerkingen worden geplaatst.
Omdat de meeste van deze praktijken van NIET WESTERSE ALLOCHTONEN afkomen. Ik ben nog geen Henk en Ingrid tegen gekomen die de boel oplichten.

Overigens komen alle andere vormen van criminaliteit het meeste voor bij (niet westerse) allochtonen..

Jammer dat jij zo'n linkse wereldverbeteraar bent.
dan vind ik het wel naief, dat je je nu wel laat beetnemen
.

EstherK1984

Ongelezen bericht door EstherK1984 »

Haai,

Ik heb zelf ook een laptop op internet staan en werd zojuist geboden door die meddah had hem gelukkig eerst gegoogeld en kwam dus op deze site terecht..
een paar weken geleden had ik hem er ook op staan en werd ik constant benadert door mensen uit heerenveen die de laptop ook opgestuurd wouden hebben (ik woon zelf vlakbij leeuwarden) dus ik vind het heel erg vreemd dat je voor 400 euro een ritje van een half uur niet wilt maken en had dus hun naam ook gegoogeld en kwam uit op een oplichterssite.. ook waren deze mensen te zien in de rijdende rechter waar ze de campingbeheerder hadden opgelicht... ik heb nu ook besloten dat als mensen weer bieden ze gewoon de laptop mogen komen ophalen want voor dat geld kun je best wel even een ritje maken...

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Moslims - Nigeria.

Toch niet goed opgelet op school bij aardrijkskunde :wink: .
Je naam is bekend en je bankrekening nummer, zo spannend is dat niet, bankrekening nummers zijn niet zo heel geheim.

Gewoon mailtje terugsturen dat je niet naar het buitenland levert, klaar.

leeuwin68

Ongelezen bericht door leeuwin68 »

Waar wil je aangifte van doen dan? Je bent geen geld kwijt geraakt, dus niet opgelicht.

Op Marktplaats zelf staan ook waarschuwingen voor deze Nigeriaanse praktijken die al zeker 10 jaar aan de gang zijn. Het hele web staat er vol mee. Voortaan niet zo inhalig zijn en je verstand gebruiken.

Deels ben ik het ermee eens, je bent geen geld kwijt. Maar om zo antwoord als;Voortaan niet zo inhalig zijn en je verstand gebruiken. te plaatsen vind ik enrom rot overkomen. Maken wij allemaal geen fouten? Ja we hopen daar mee te hebben geleerd. En iedereen te waarschuwen ervoor.

Mijn ouders hebben het 2 weken geleden onder vonden met onze gruwelijke Nigeriaan he uit Belgie voor zijn zoon in Nigeria (die van mij d....mag vallen)
Alles kwam heel betrouwbaar over, zelf kopie van bak, Hij had namelijk het bedrag over gemaakt naar de bank en zodra mijn ouders de camera hadden verstuurd zou het bedrag binnen 1 dag op rekening staan.
Nou de bank bestaat gewoon niet!!!!! Camera weg, extra betaald (daar vroeg hij om die slimme L...) als verzekering. Tot aan de grens kan je het pakje volgen, daarna verdwijnt hij bij die F....
Ja je kan er je kwaad overmaken, maar je krijgt er niks voor terug. Voortaan allerter te zijn.

johnraaphorst

Ongelezen bericht door johnraaphorst »

Nog steeds zijn de nigerianen actief, zie onderstaand bericht.
Hallo,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ben 38 jaar en kom uit België.De den at ik u dit alles vertel is, omdat ik zeer geinteresseerd ben in het product dat u aanbiedt . Graag zou Ik zou graag willen weten of het artikel staat is zoals beschreven?, aangezien ik dit product als cadeau voor mijn zoon in Nigeria is,ik u willen vragen om mij te helpen uitzoeken wat het kost om het pakketje via tnt post met verzekeren naar Nigeria te sturen.Graag zou ik dan het totale kosten plaatje en uw bank gegevens ontvangen, zodat ik het geld naar u kan sturen.Alvast bedankt...

hier is mijn Zoon zending adres

Name: Mr.Adewuyi Olatunde
Adress: 35 Parakin road
City ; ILE IFE
State :osun state
Zip code:234036
Country:Nigeria

GA HIER NIET OP IN!!!!!!
GR. JOHN

paul3757

Ongelezen bericht door paul3757 »

Wat je vaak ziet is, dat er een vervolg contact met je wordt opgenomen met de mededeling dat er wat problemen zijn met het overboeken van geld. Ze stellen dan voor eerst 2 kleine bedragen over te maken. Dan nemen ze contact met je op en willen weten welke bedragen er gestort zijn. Vertel dit NOOIT!!! Deze bedragen hebben ze namelijk nodig om het (door hun aangevraagde) paypal account, gekoppeld aan jouw rekening, aan te maken. Een uur na je antwoord is je rekening leeg!!!

jjdewilde

Ongelezen bericht door jjdewilde »

Afgelopen week ben ik ook benaderd door een persoon die werkt als Oceanoloog op een schip voor de kust van Frankrijk. Hij wil voor een vriend in Nigeria, die daar studeert, een DJ - set die ik had aangeboden cadeau doen.

Het begon al vreemd, ik bood het aanv oor €1025,- zonder bieden.
Kreeg ik in korte tijd 2 keer een bod, 1 van €1100,- en een dag later van een ander persoon €1200.

Ik denk, die is gek dat hij het doet, maar als hij dat voor dat bedrag op wil halen vind ik het natuurlijk goed. Dus ik stuur een mail met de vraag hoe hij dit zou willen afhandelen. Ik vond het al vreemd dat hij in het Engels een reactie stuurde. Hij begon dus over dat verhaal van Nigeria. Hij vroeg of ik Paypal had en dat heb ik wel. Heb ik echter nog niet gegeven. Ik wilde eerst uitzoeken wat de kosten zijn voor dit verhaal, want als het veel is verkoop ik het liever in Nederland voor een lager bedrag dan al dat gedoe er om heen. Toen kwam ik hier dus terecht en daar ben ik blij van, want dit kan niet anders dan ook weer oplichting zijn.

Het enige wat ik nu wel gegeven heb is mij 06 nummer. Zouden ze hier wat mee kunnen doen?

Ik ga het verhaal ook zeker melden bij Marktplaats, verder heb ik geen informatie van deze persoon gekregen. Dat probeer ik nu nog even te achter halen.

Maar dit geeft maar weer is aan dat deze praktijken nog altijd gebeuren, en ken me goed voorstellen dat er mensen zijn die in deze val trappen.

Groeten,
Jarno

Gesloten