LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Accu + dynamo binnen 5 weken stuk.
-
Accu + dynamo binnen 5 weken stuk.
Mijn vader heeft 5 weken een auto gekocht voor mij, op de bon staat dat er geen garantie is.
Nu blijkt binnen 5 weken dat de dynamo en de accu stuk zijn, en ook de remschijven eigenlijk zo goed als versleten zijn.
Het gaat om een auto van bouwjaar '96.
Nu is mijn vraag in hoeverre gaat het hier om een ondeugdelijk product, en kun dan de handelaar zich beroepen op het feit dat op de bon staat dat er geen garantie is, of gelden hiervoor gewoon de wettelijke regels?
Inmiddels is dit door een andere garage gerepareerd, en wees iemand mij op de mogelijke garantie vandaar dat ik hier deze vraag stel.
Alvast bedankt voor de reacties.
Nu blijkt binnen 5 weken dat de dynamo en de accu stuk zijn, en ook de remschijven eigenlijk zo goed als versleten zijn.
Het gaat om een auto van bouwjaar '96.
Nu is mijn vraag in hoeverre gaat het hier om een ondeugdelijk product, en kun dan de handelaar zich beroepen op het feit dat op de bon staat dat er geen garantie is, of gelden hiervoor gewoon de wettelijke regels?
Inmiddels is dit door een andere garage gerepareerd, en wees iemand mij op de mogelijke garantie vandaar dat ik hier deze vraag stel.
Alvast bedankt voor de reacties.
-
Re: Accu + dynamo binnen 5 weken stuk.
pffffffff
Bij een gebruikte auto moet de koper zeer sterk rekening houden met slijtage en eventuele verborgen gebreken.roelsloots schreef:Nu is mijn vraag in hoeverre gaat het hier om een ondeugdelijk product, en kun dan de handelaar zich beroepen op het feit dat op de bon staat dat er geen garantie is, of gelden hiervoor gewoon de wettelijke regels?
De handelaar staat hierbij ook zeer sterk. Hij gaf geen garantie en uw vader had daar ook rekening mee dienen te houden.
De auto is zestien jaar oud. Van dergelijke auto's kun je niet verwachten dat ze nieuw zijn en vrij zijn van verborgen gebreken.
Zelf acht ik de kans op een beroep op een ondeugdelijk product door uw vader zeer klein, vooral omdat rechters in dergelijke uitspraken geen positieve uitspraken voor de koper gaven in dergelijke gevallen.
Daarnaast is de term "ondeugdelijk product" niet op zijn plaats. Er kan beter gesproken worden over een non-conform product. Dat consuwijzer en de consumentenautoriteit wel over "ondeugdelijk product" spreken is eerder misleiding dan juiste informatie. Vanuit gegaan dat u uw informatie van consuwijzer heeft gehaald.
-
Ik heb inderdaad op deze sites gekeken voor wat informatie.
Ik was er inderdaad al bang voor dat het een kansloos verhaal zou worden. Ondanks dat de auto verkocht is als 'goed'.
Ik was er inderdaad al bang voor dat het een kansloos verhaal zou worden. Ondanks dat de auto verkocht is als 'goed'.
-
In welke plaats is het bedrijf gevestigt ? elst gelderland misschien?roelsloots schreef:Ik heb inderdaad op deze sites gekeken voor wat informatie.
Laatst gewijzigd door landrover200 op 19 feb 2012 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Maakt niet uit.landrover200 schreef: In welke plaats is het bedrijf gevestigt ? elst gelderland misschien?
Van wie de auto gekocht? Was de auto een koopje? Hoe verhoud de de km stand zich tot de leeftijd van de auto? Stonden er onheil zaken in het onderhoud boekje? Kun je aannemelijk maken dat de verkoper stelde dat de auto in een goede staat verkeerde?roelsloots schreef:Mijn vader heeft 5 weken een auto gekocht voor mij, op de bon staat dat er geen garantie is.
Dat de auto erg oud is betekent vooralsnog hooguit dat je moet verwachten dat op termijn onderdelen er van moet vervangen.
Dat betekent nog niet gelijk dat je moet verwachten dat je moet verwachten dat de auto na vijf weken niet langer geschikt is voor normaal gebruik.BBCS schreef:De auto is zestien jaar oud. Van dergelijke auto's kun je niet verwachten dat ze nieuw zijn (...).
Hoe betrouwbaar is dit bedrijf.roelsloots schreef:Inmiddels is dit door een andere garage gerepareerd
Naar mijn mening had je eerst contact moeten opnemen met de verkoper en de problemen uitleggen en niet eerst repareren en daarna verhaal halen bij de verkoper.
Ik ben het daar niet mee eens.alfatrion schreef:Dat betekent nog niet gelijk dat je moet verwachten dat je moet verwachten dat de auto na vijf weken niet langer geschikt is voor normaal gebruik.BBCS schreef:De auto is zestien jaar oud. Van dergelijke auto's kun je niet verwachten dat ze nieuw zijn (...).
Als iemand een oude auto koopt zonder garantie, waarbij ook heel vaak de aanschafprijs laag is, moet je dergelijke zaken nooit uitsluiten.
De koper mag verwachten dat de auto de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn. Dat het een tweedehandse auto betreft is onvoldoende om hier aan te twijfelen, nu de auto gekocht is om mee te rijden op de openbare weg. De eerste acht maanden na aflevering hoeft de koper alleen te bewijzen dat de afwijking aanwezig is en dat hij het gebrek heeft ontdekt binnen de eerste zes maanden na aflevering. Als je het hier niet mee eens bent, dan ben je het niet eens met de wet.
-
In de praktijk geldt: garantie tot aan de voordeur. Tenzij je bij een Bovag-dealer koopt.
Meer over garantie en tweedehands auto's op Consuwijzer:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... cht_Wat_nu
Meer over garantie en tweedehands auto's op Consuwijzer:
Ik ben het niet met jou eens.Als je het hier niet mee eens bent, dan ben je het niet eens met de wet.
Het punt is dat de wetgeving met dergelijke zaken wel degelijk rekening houdt.
Ook uit de diverse rechtszaken is dat gebleken.
We hebben het hier niet over een auto die door gerot is en daardoor een gevaar oplevert. We hebben het hier over normale slijtage.
Zoals gezegd, zou een balk doorgerot zijn, dan zou een rechter in het voordeel van de koper oordelen.
Bij het oordelen of bepaalde gebreken verwacht mogen en kunnen worden, dient men te kijken naar de aard van de zaak. De auto is niet nieuw, is op leeftijd, de verkoper geeft geen garantie. Bepaalde gebreken kunnen bij dit soort zaken gewoon verwacht worden.
7:18 lid 2 BW:
7:17 lid 5 BW:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Twee artikelen die dit ook bevestigen.De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn.
Ik verwijs liever niet naar consuwijzer, maar wel naar de wetboeken zelf. Op de teksten van consuwijzer mogen en kunnen geen rechten aan ontleent worden.Bob Schurkjens schreef:Meer over garantie en tweedehands auto's op Consuwijzer:
De teksten worden qua inhoud nogal eens veranderd om het voor een leek duidelijker te kunnen uitleggen, waardoor de juistheid van de tekst niet goed meer is.
Vandaar.
Ligt aan de verkoop prijs en of de verkoper duidelijk heeft aangegeven dat op de auto geen garantie zit.Bob Schurkjens schreef:In de praktijk geldt: garantie tot aan de voordeur. Tenzij je bij een Bovag-dealer koopt.
Een gedeelte van de Bovag garantie voorwaarden:
Auto's
In artikel 15 lid 3 van de BOVAG algemene voorwaarden staat het volgende vermeld:
Bron: bovag: http://www.bovag.nl/over-bovag/bovag-garantie“Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie. De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4.500 of meer bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4.500 maar wél meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.”
Autobedrijven bieden hun auto’s veelal aan tegen de laagste prijs die zij haalbaar achten. Dit is dan de zogenaamde meeneemprijs. Voor BOVAG Garantie kan dan nog een toeslag worden overeengekomen. Wordt door de consument afgezien van BOVAG Garantie, dan dient dit duidelijk op de koopovereenkomst te staan en dient u hiervoor te hebben getekend.
Dat het een auto op leeftijd is verzet zich niet tegen het vermoeden van non-conformiteit, omdat onderdelen die op het punt staan om defect te raken preventief vervangen kunnen worden. Het beroep op artikel 7:17 lid 5 BW slaagt niet omdat de de koper de gebreken niet op eenvoudige wijze kunnen ontdekken of hersteld.BBCS schreef:Bij het oordelen of bepaalde gebreken verwacht mogen en kunnen worden, dient men te kijken naar de aard van de zaak. De auto is niet nieuw, is op leeftijd, de verkoper geeft geen garantie. Bepaalde gebreken kunnen bij dit soort zaken gewoon verwacht worden.
We hebben het hier over een tweedehandse auto die gekocht is om mee deel te nemen aan het verkeer. De koper hoeft dan niet te verwachten dat er onderdelen in zitten die reeds zover versleten zijn dat deze na vijf weken hem verhinderen om de auto voor dit doel te gebruiken.BBCS schreef:We hebben het hier niet over een auto die door gerot is en daardoor een gevaar oplevert. We hebben het hier over normale slijtage.
Kun je dan drie arresten van gerechtshoven gegeven?BBCS schreef:Ook uit de diverse rechtszaken is dat gebleken.
Oude tweedehandse auto zonder garantie gekocht voor een laag bedrag. Verkoper heeft niet gemeld en de koper heeft niets onderzocht. De auto bevatten enkele gebreken waardoor deze hiermee geen deel kon worden genomen aan het verkeer en die bovendien niet eenvoudig te ontdekken waren. Volgens het gerechthof rechtvaardiging deze dan ook eenzijdige ontbinding.LJN: AT3097, Hoge Raad , C04/239HR schreef:3.3 In rov. 5.2 en 5.3 van zijn tussenarrest heeft het hof kennelijk willen aansluiten bij het arrest van de Hoge Raad van 15 april 1994, nr. 15318, NJ 1995, 614. In dit arrest heeft de Hoge Raad als maatstaf aanvaard dat, indien een (tweedehands) auto wordt gekocht om daarmee, naar de verkoper bekend is, aan het verkeer deel te nemen als regel zal moeten worden aangenomen dat de auto "niet beantwoordt aan de overeenkomst, indien als gevolg van een eraan klevend gebrek dat niet op eenvoudige wijze kan worden ontdekt en hersteld, zodanig gebruik van de auto gevaar voor de verkeersveiligheid zou opleveren", waaraan de Hoge Raad nog heeft toegevoegd dat niet is uitgesloten dat deze regel in bepaalde gevallen uitzondering lijdt. Het hof heeft evenwel miskend dat uit de zojuist weergegeven maatstaf niet het omgekeerde volgt, te weten dat ingeval een auto niet zodanige gebreken heeft dat gebruik van de auto gevaar voor de verkeersveiligheid zou opleveren, daaruit zou volgen dat de auto wèl aan de overeenkomst beantwoordt, ook indien deze, zoals [eiser] in het onderhavige geval heeft aangevoerd, nog andere gebreken heeft.
LJN: BT7574, Gerechtshof 's-Hertogenbosch , MHD 200.077.483 E
Goedkoop een auto kopen en achteraf toch zeuren ??!!
En ook nog eens laten repareren bij een derde.ben_cal schreef:Goedkoop een auto kopen en achteraf toch zeuren ??!!
Misschien heeft dat bedrijf de zaak wel belazerd, zeker als de eigenaar c.q. koper geen kennis van zaken heeft.
Als je een auto koopt van 16 jaar moet je incalculeren, dat er gebreken aan kunnen zitten, remschijven kan je prachtig door de gaten in de wieldoppen controleren. Dynamo en accu tegelijk? Zou maar eens controleren of ze werkelijk vervangen zijn.
-
Nah, de accu is vervangen waar ik bij stond nadat de auto vaker niet wou starten. En ook het doormeten van de dynamo stond ik bij. Dus dat zal allemaal wel meevallen lijkt me.pima schreef:En ook nog eens laten repareren bij een derde.ben_cal schreef:Goedkoop een auto kopen en achteraf toch zeuren ??!!
Misschien heeft dat bedrijf de zaak wel belazerd, zeker als de eigenaar c.q. koper geen kennis van zaken heeft.
Als je een auto koopt van 16 jaar moet je incalculeren, dat er gebreken aan kunnen zitten, remschijven kan je prachtig door de gaten in de wieldoppen controleren. Dynamo en accu tegelijk? Zou maar eens controleren of ze werkelijk vervangen zijn.
Wegens te hard rijden met oude accu kan een dynamo stuk gaan.
De spanningsregelaar zegt laden maar de oude accu zit al vol.
Hij zal zichzelf bij langdurig te snel rijden opblazen.
Dus U had na aankoop de auto moeten controleren en testen.
Een nieuwe accu en U had geen dure Dynamo nodig gehad.
Remmen, als die voldoende waren bij de laatste APK maar geen waarschuwing had, je moet er wel rekening mee houden dat er 16 jaren slijtage in zit.
Verder is Zonder Garantie een bewijs dat er sprake van achterstallig onderhoud zou kunnen zijn.
Dus daarom Zonder verkocht en dat mag omdat het duidelijk is aangegeven.
De spanningsregelaar zegt laden maar de oude accu zit al vol.
Hij zal zichzelf bij langdurig te snel rijden opblazen.
Dus U had na aankoop de auto moeten controleren en testen.
Een nieuwe accu en U had geen dure Dynamo nodig gehad.
Remmen, als die voldoende waren bij de laatste APK maar geen waarschuwing had, je moet er wel rekening mee houden dat er 16 jaren slijtage in zit.
Verder is Zonder Garantie een bewijs dat er sprake van achterstallig onderhoud zou kunnen zijn.
Dus daarom Zonder verkocht en dat mag omdat het duidelijk is aangegeven.
Voor een zestien jaar oude auto vind ik het geen hele vreemde gebreken, maar wat wel had gemoeten naar mijn idee, is dat je naar de verkoper was gegaan en hem een kans had gegeven het op te lossen, had mogelijk wat geld bespaard. Maar zoals bij verkoop duidelijk, geen garantie... en dat is ook niet verplicht voor een auto van die leeftijd.
De remschijven vind ik ook weer afhankelijk van hoelang er nog APK op zit. Zit er net een nieuwe APK op, dan moeten de schijven ook nog voldoende zijn om een tijdje mee te kunnen. Moet de auto binnen nu en een half jaar een nieuwe APK hebben, dan vind ik het weer een ander verhaal.
En ik weet niet of er ook een aankoop-keuring is gedaan (gok van niet), maar dat had anders al veel duidelijker kunnen maken
De remschijven vind ik ook weer afhankelijk van hoelang er nog APK op zit. Zit er net een nieuwe APK op, dan moeten de schijven ook nog voldoende zijn om een tijdje mee te kunnen. Moet de auto binnen nu en een half jaar een nieuwe APK hebben, dan vind ik het weer een ander verhaal.
En ik weet niet of er ook een aankoop-keuring is gedaan (gok van niet), maar dat had anders al veel duidelijker kunnen maken