LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Psychische klachten; gevolg schulden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Zer0
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2012 04:05

Psychische klachten; gevolg schulden

Ongelezen bericht door Zer0 »

Om informatie in te winnen probeer ik het hier even, wellicht dat iemand hier advies kan geven. Hoop overigens dat ik in deze rubriek goed zit.

De situatie is als volgt;

- M'n vader heeft een WAO uitkering als gevolg van een herseninfarct. Door deze aandoening gaat een baan vinden niet meer lukken, maar bovenal, soms weet hij ook niet meer wat hij wel en niet doet. Dit leid vervolgens weer tot problematiek tussen m'n ouders. M'n vader verstopt rekeningen, verzwijgt financiele zaken.
- Mijn vader onderhoud mijn moeder financieel van die WAO, mijn moeder heeft zich niet laten keuren, maar heeft informeel ook een 99% afgekeurd en daardoor "onbemiddelbaar".
- Vorige week is mijn vader opgenomen in het ziekenhuis, en het lijkt erop dat hij op korte termijn niet eruit komt. (lichamelijke klachten als ook psychische klachten)
- Sinds hij in het ziekenhuis ligt, stromen de aanmaningen en incasso's binnen, en stapelt de hoop zich op. Vermoedelijk komen dergelijke rekeningen maandelijks, echter weet hij het prima achter de hand te werken, zo blijkt. Wanneer ik naar de rekeningen kijk, betreft het vaak een 2e aanmaning, onlangs zelfs een dwangbevel in naam van de koningin... dus de zaak is vrij ernstig.
- M'n moeder spreekt hem hierop aan in het ziekenhuis, waarop hij doodleuk zegt "maak je daar nu niet druk om, dat regel ik wel als ik weer thuis ben". Maar wanneer het elektriciteitsbedrijven zijn die aanmaningen sturen, is dit niet bepaald iets om lang mee te wachten.
- Afgezien van de problematische financiële situatie, weigert hij ook zaken als pinpassen af te staan, zodat mijn moeder geen helder overzicht krijgt van de "puinhoop" die hij nu laat liggen.
- Tel hierbij op dat mijn vader de onnodige schulden maakt bij postorderbedrijven, als ook extra incassokosten bij bedrijven door te laat te betalen, word de situatie er niet beter op.

Achteraf is het natuurlijk makkelijk om te zeggen "je had eerder moeten inspringen", maar daar is niemand op dit moment mee geholpen.

Bovendien; ook de suggestie "dan help jij ze toch financieel" gaat het niet worden. Iets met nagenoeg onbemiddelbaar op de arbeidsmarkt en psychologen in mijn geval. Daarbij; Natuurlijk kan ik hier of daar 50 euro bijspringen, maar zeker geen 1500+ euro aan achterstallige betalingen.

Met zijn achteruitgaande psychische gezondheid heb ik eerder al voorgesteld dat mijn moeder zijn curator wordt, en dat zij de financiën regelt. Kan dit zomaar (afgezien van dat het bij een kantonrechter besloten word)? En wat als hij niet wilt meewerken? Schuldsanering idem; hij wilt al amper dat mijn moeder zijn rekeningen inziet, laat staan een instantie.

Dus, heel kort samengevat. Mijn vader heeft psychische problemen en snapt blijkbaar niet dat hij schulden maakt en financiële verplichtingen heeft (deels omdat hij iemand financieel onderhoud). Wat nu?

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Psychische klachten; gevolg schulden

Ongelezen bericht door aardjee »

Onder curatele stellen??

Zer0
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2012 04:05

Re: Psychische klachten; gevolg schulden

Ongelezen bericht door Zer0 »

Met zijn achteruitgaande psychische gezondheid heb ik eerder al voorgesteld dat mijn moeder zijn curator wordt, en dat zij de financiën regelt. Kan dit zomaar (afgezien van dat het bij een kantonrechter besloten word)? En wat als hij niet wilt meewerken? Schuldsanering idem; hij wilt al amper dat mijn moeder zijn rekeningen inziet, laat staan een instantie.
Die optie speelt al even, mijn vraag was in het verlengde ook; en wat als hij niet wil meewerken? Kan een dergelijke maatregel getroffen worden onder "dwang"? Denk namelijk niet dat hij in z'n heldere momenten zal zeggen "weet je wat, beheer jij m'n geld maar".

Bovendien las ik eerder vanochtend nog dat iemand onder curatele stellen via de kantonrechter gaat, en dit, als ik het goed begrepen heb, kosten met zich mee brengt a 111,- euro, die er momenteel al niet zijn om rekeningen te betalen, laat staan dit "proces".

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Psychische klachten; gevolg schulden

Ongelezen bericht door nevermind »

@Zero

aardjee heeft het reeds aangehaald.
Misschien hier nog een link, hoe je dit kunt aanpakken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-aan.html

PS
Lees net een nieuw bericht van jouw.
Kan jij de 111 euro niet bijbenen, dat jouw moeder weer greep op de zaken krijgt?

Zer0
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2012 04:05

Re: Psychische klachten; gevolg schulden

Ongelezen bericht door Zer0 »

Als ik die euro's had was dat geen probleem, maar ik kom zelf momenteel een beetje om in de rekeningen van een traject bij de psycholoog, terwijl ik het moet doen met een bijstandsuitkering. Dus om niet zelf in een zelfde schuitje te zitten van achterstanden, is dat lastig.

Ergens denk ik dat die 111 euro aan kosten hier niet het allergrootste probleem zijn, al zou het natuurlijk fijner zijn als er opties waren met minder kosten.

Ik ga zometeen in ieder geval eens even met mijn moeder erover praten, want de link die hier gepost werd, daar kan ik wel iets mee.

Bedankt in ieder geval

Mar v.d. Berg
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:20

Re: Psychische klachten; gevolg schulden

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

Beste Zer, wat een nare situatie voor je ouders, maar zeker ook voor jou.
Wat ik zou doen is informatie inwinnen bij het Juridisch Loket en bij een dienst voor maatschappelijk werk.
Je kunt hier gratis uitleg krijgen van wat wettelijk mogelijk is. Ook kunnen ze je de wegwijzen naar instanties en vertellen welke mogelijkheden je hebt en vooral ook - welke niet.
Het Juridisch Loket kan je bellen en bezoeken. Het is een heel laagdrempelige organisatie. Ik heb goede ervaringen, zowel met bellen als met bezoeken.
Op http://www.juridischloket.nl zit een zoekvak. Typ daar de naam in van de gemeente waar je woont, of een grotere plaats in de buurt, dan rolt er een adres uit.
Ik zou met je moeder overleggen of zij hulp wil bij het op orde brengen van haar administratie en voor het organiseren van de schulden en de afbetalingen. Als zij dit wil, komt de maatschappelijke dienstverlening hiervoor in aanmerking. Google op "maatschappelijke dienstverlening" en de naam van de gemeente waar zij woont. Dan zie je waar je deze organisatie kan bereiken. Ook deze dienst is gratis.
Tot slot nog een klein laatste adviesje. Ga geen dingen zélf regelen, en ga zeker niets betalen. Geef hulp in de vorm van begrip en help met informatie zoeken, wegen vinden. Misschien kan je een keertje lekker koken voor je moeder? Zorg in ieder geval goed voor jezelf en voorkom dat je er de hele dag mee bezig bent!
Ik wens je veel sterkte.

Gesloten