LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] probleem zilverenkruis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
jeffrey0102
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2012 10:32

probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door jeffrey0102 »

Goedemorgen allemaal,
ik ben in december overgestapt naar zilverenkruis. ik heb daar met de functie op hun site mijn premie berekend. Voor mij is orthodontie vanaf 18 jaar belangrijk. ik heb gekozen voor de 3 sterren pakket van zilverenkruis. Hierbij stond in de keuzehulp dat je een vergoeding kreeg voor orthodontie van 90% en tot een max van 2000 euro.
dit is verder allemaal prima. Nu heb ik afgelopen maandag op de site van zilverenkruis gekeken bij de vergoedingen en daar staat dat dat dus alleen geldt voor mensen tot 18 jaar. Dit stond in de keuze hulp helemaal nergens iets aangegeven over leeftijd. (dit heb ik nogmaals gecheckt)
Ik heb gelijk contact opgenomen met hun maar het enige wat ze zeggen is dat ze het jammer vinden dat ik verkeerd ben ingelicht maar dat ze er nu niks meer aan kunnen doen. Het komt erop neer dat ik eerst goed de vergoedingen had moeten lezen.

Kan dit zomaar? dit is toch gewoon oplichting? Mensen die een verzekering aanvragen zijn bijna in alle gevallen sowieso ouder dan 18 omdat ze anders nog onder de verzekering vallen van hun ouders lijkt mij..

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door Martijn T »

Orthodontie boven de 18 is bij heel veel verzekeraars niet of weinig verzekerd of met wachttijd en is normaal gesproken alleen voor belang voor kinderen tot 18 jaar.(avero achmea zelf, heeft wel een vergoeding bij bepaalde pakketten)

U heeft ervoor gekozen om uw zorgverzekering zelf uit te zoeken en daarbij heeft u niet of niet goed de polisvoorwaarden (dus niet de premieberekeningssite, maar de voorwaarden) gelezen. De verzekeraar weet natuurlijk niet wat voor u de belangrijkste zaken zijn bij het aangaan van een (aanvullende) verzekering.

Zilveren kruis heeft juist een heel duidelijk overzicht van de vergoedingen die ze geven.
(uit vergoedingoverzicht op hun site)
Orthodontie (beugel) in bijzondere gevallen
Orthodontie tot 18 jaar
Orthodontie vanaf 18 jaar
je klikt erop en hebt het antwoord.

U bent niet opgelicht, u heeft niet goed opgelet. Een ander antwoord is er niet.

In december kunt u weer overstappen,misschien nog een jaartje wachten?

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door henk51 »

Kan dit zomaar? dit is toch gewoon oplichting? Mensen die een verzekering aanvragen zijn bijna in alle gevallen sowieso ouder dan 18 omdat ze anders nog onder de verzekering vallen van hun ouders lijkt mij..
Daar zit uw denkfout
Ouders die een aanvullende verzekering hebben, kunnen kinderen jonger dan 18 jaar op hun gezinspolis gratis meeverzekeren voor dezelfde aanvullende verzekering. Deze kinderen kunnen geen uitgebreider pakket afsluiten dan hun ouders.
En in die aanvullende verzekering worden de vergoedingen genoemd voor kinderen onder de 18 maar wel op de polis van een volwassene.
Dus niks oplichting gewoon niet goed gelezen/vooraf telefonisch /schriftelijk geinformeerd.

gr Henk

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door berend12 »

Als je even op de site kijkt Henk dan zie als je de keuzehulp gebruikt (help mij kiezen) dat er inderdaad geen leeftijd bij de vergoeding voor orthodontie staat.

Afbeelding

Helaas moet je om jezelf te beschermen alles dubbel checken aangezien een verzekeraar vaak dol is op kleine lettertjes.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Jeffrey0102,

Ja, dit klopt niet. ZK heeft een fout gemaakt en moet die in ieder geval herstellen door jou ( gedeeltelijk) te compenseren. Deze vergoeding staat tussen die van fysio in, en die geldt ook voor volwassenen. ZK is een miljoenenbedrijf en mag zo'n fout niet maken.
Ik zou zeggen : schrijf een brief en leg je schade uit. Bewaar ook goed het " bewijs" van deze fout. Behalve dat deze fout in dit forum bewaard wordt, moet je zowel de link als de HTML als deze schermprint op je eigen computer bewaren.
Over her algemeen reageren de mensen op dit forum meestal zo, namelijk met " had je maar beter moeten kijken". In dit geval geldt het omgekeerde : had ZK maar beter moeten opletten. Er bestaan zorgverzekeringen, die ook voor volwassenen een bedrag vergoeden, dus zo vreemd is jouw aanname niet. Wel moet je nog goed controleren of je bij het invullen van de keuzehulp een leeftijd hebt moeten invullen.
Als ZK niet adekwaat reageert, bijvoorbeeld met het aanbieden van minimaal een ortho-vergoeding voor volwassenen die ook bij andere zorgverzekeraars in de polisvoorwaarden staat( ik meen bijv. de Amersfoortse 500 euro), dan zou ik dit bij de SKGZ in Zeist aanhangig maken.
Denk er dus aan dat je een officiele klacht schrijft, vergezeld van de bewijzen op de schermen zoals hier staat, en gemotiveerd door andere omstandigheden, zoals ik die aanvoer, namelijk dat er meer zorgverzekeraars zijn die ortho voor volwassenen vergoeden.
Een andere mogelijkheid is om te vragen om de AV met terugwerkende kracht te beeindigen, plus een kleinere schadevergoeding en een module AV bij de FBTO te nemen. Let op, die vergoeden pas na een wachttijd en ik heb niet nagekeken of FBTO's modules heeft met ortho voor volwassenen.
Toegevoegd: je kan ook zoeken op http://www.kiesbeter.nl. Je moet dan een keuze maken voor "orthodontie voor volwassenen". Als resultaat krijg ik dan als goedkoopste de Goudse, CZ en FBTO eruit, maar de maximale vergoeding is slechts 350 euro( maar tot 22 jaar geldt bij CZ een veel hogere vergoeding).

tot 22 jr: 80%, max. EUR 2.045,- (eenmalig); vanaf 22 jr: 80%, max. EUR 345,- (eenmalig) ( geldt voor CZ).
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 19 feb 2012 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door berend12 »

Zou inderdaad vragen of ze aanmelding ongedaan willen maken en de betaalde premies terug willen betalen met verwijzing naar de keuzehulp en dat U op het vekeerde been bent gezet door de keuzemodule.
Als U het advies van de keuzehulp uitprint dan is het meteen duidelijk wat U bedoelt. In de brief vermelden dat U (indien ze geen gehoor geven aan Uw verzoek) een klacht indient bij de geschillencommissie.
Moest een leeftijd invullen Mathilde D. (en heb er een ingevuld van een volwassene).

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door berend12 »

Ik heb de premie laten berekenen voor een alleenstaande.
Lijkt mij dus overduidelijk dat het Zilveren Kruis onduidelijke informatie geeft over een veel gevraagde vergoeding.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Berend12,

De tekst die Vogels bedoelt verschijnt halverwege het proces van de keuzehulp in een ludiek paars ballonnetje. Het moet toch niet verplicht zijn om zo'n (extra informatief) ballonnetje te lezen? Ik heb schermprints gemaakt van zowel de pagina met het ballonnetje als het uiteindelijke resultaat, maar ik kon ze niet kopieren naar dit forum ( zoals jij eerder had gedaan). Ik had als leeftijd iemand uit 1986 opgegeven.

Oproep aan ZK: herstel de fout op de website zodat jullie op valse gronden niet nog meer nieuwe verzekerden trekken!

Oproep aan alle consumenten: gebruik als keuze hulp nooit de website van de verzekeraar ( die probeert je altijd extra AV's te verkopen) , noch die van Independer( zijn al vaker in het nieuws geweest, waaruit bleek dat niet alle verzekeringen vergeleken worden). Gebruik van http://www.kiesbeter.nl had deze fout kunnen voorkomen. Kiesbeter, een website van de overheid, zet claims van verzekeraars, bijv. van verzekeraars die ten onrechte claimen dat ze restitutieverzekeraar zijn, recht door WEL de juiste informatie te geven.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 19 feb 2012 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door berend12 »

De site was erg traag, wil het later best nog wel eens proberen. Denk dat de website niet optimaal werkt met alle browsers.
Blijft echter overeind staan dat je het bovenstaande advies krijgt voor een alleenstaande zonder verwijzing naar de leeftijd.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door berend12 »

Hoor wel wat Jeffrey gaat doen.
De vergoeding wordt getoond op het einde voor een alleenstaande met de tekst "ons advies". Zou mij ook op het verkeerd been gezet voelen.

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door henk51 »

Als je even op de site kijkt Henk dan zie als je de keuzehulp gebruikt (help mij kiezen) dat er inderdaad geen leeftijd bij de vergoeding voor orthodontie staat.
Je kreeg daarvoor onderstaande tekst te zien halve pagina groot in opvallende kleur in een tekst ballon
Zowel de behandeltrajecten als de kosten voor orthodontie lopen flink uiteen. Een gemiddeld traject kost ongeveer € 2.400,-. De aanvullende verzekering vergoedt alléén uw meeverzekerde kinderen tot 18 jaar. De nota's worden voor 90% vergoed tot het maximum van de vergoeding bereikt is. De maximale vergoeding geldt voor de hele duur van de verzekering. Verwacht u veel orthodontiekosten?
Toen had je al kunnen weten dat de vergoeding niet van toepassing is voor personen van 18 jaar en ouder.Trouwens ik dacht dat dat wel zo algemeen bekend zou zijn bij iedereen gezien de vele berichtgevingen daarover in het verleden

gr Henk

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door berend12 »

Heb die tekst niet gezien, had al eerder problemen met de site van het Zilveren Kruis. Ben daardoor uiteindelijk ook geen klant geworden ondanks de zeer forse korting en kadobon van Perry Sport van 100 euro voor nieuwe klanten die aangesloten zijn bij een van de genoemde sportverenigingen op http://www.zk.nl.
Heeft U het advies over het hoofd gezien? Lijkt mij dat je zuke misverstanden moet voorkomen, en als die zich voordoen dat er dan een redelijke oplossing aangeboden wordt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door ciske »

vogels schreef:

(Als iemand me vertelt hoe ik dat scherm hier geplakt krijg, kan ik het laten zien)

jawel hoor je doet op je toetsenbord je shift toets en je printscreentoets (zit rechtsboven,) beiden tegelijk indrukken, je ziet dan niks maar gaat alsnog naar paint en plakt daar dan zal je zien dat het schermpje er staat. opslaan in waar jij je afbeeldingen hebt.

dan uploaden in photobucket en plakken hier. link wordt dan blauw.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door ciske »

vogels schreef:@ciske: bedankt v.d. info, maar die manier ken ik wel. Vlg mij heeft berend het anders/simpeler gedaan.

okee is goed :wink:

jeffrey0102
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2012 10:32

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door jeffrey0102 »

bedankt voor alle reacties.. aangezien ik al tot 2x toe contact heb gehad met zilverenkruis en ze tot 2x toe zeggen sorry maar we kunnen er echt niks meer aan doen denk ik dat het weinig zin heeft om nog te reageren. ik weet in ieder geval wel dat ik volgend jaar beter moet opletten en van te voren even goed contact moet opnemen met de verzekeraar of het echt wel vergoedt wordt. zit nu aan een dure zorgverzekering vast en ik het er eigenlijk niks aan..

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik blijf erbij dat het misleidend is. ZK moet dit veranderen en jou de moglijkheid bieden om de AV op te zeggen.
Ik zou hier echt meer werk van maken.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door berend12 »

Ben het eens met Mathilde, het is vaak een kwestie van volhouden en doorzetten wil je ze op andere gedachten brengen.
Succes en bedankt dat je even laat weten hoe het gegaan is.

jeffrey0102
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2012 10:32

Re: probleem zilverenkruis

Ongelezen bericht door jeffrey0102 »

Ik heb ze toch nogmaals een mailtje gestuurd. nog 1 maal gevraagd of ze iets voor me kunnen regelen. Ook heb ik de link van dit forum erbij gezet en gezegd dat het topic ondertussen al 1300x gezien is.
ben benieuwd wat ze er van vinden en wat hun reactie is..

ik zal hun reactie hier laten weten.

Gesloten