LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Essent laat contract te vroeg ingaan
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 feb 2012 14:44
Essent laat contract te vroeg ingaan
Wij hebben een vast 1-jarig contract by NL Energie gehad t/m 13 januari 2012. Door een voordelige beloofde prijs heb ik via Easyswitch.nl een overstap naar Essent aangevraagd, met ingang 14 januari 2012. Hier begon mijn problemen.
Essent liet mijn nieuw contract (zonder mijn goedkeuring) per 20 december 2011 ingaan. Toen ik de voorwaarden voor het eerst via post ontvangen belde ik gelijk om het te wijzigen. "Kan niet" kreeg ik te horen omdat het "al verwerkt was".
Ik probeerde gelijk mijn contract te annuleren, maar werd door Essent gedreigd met een opzegboete. Aanvankelijk wilde Essent ook niet toegeven een fout gemaakt te hebben, maar na meerdere telefoongesprekken gaven ze het uiteindelijk wel toe. Geen zorgen, lieten ze me weten, zij zullen wel eventuele opzeg-boetes voor mij vergoeden. Omdat mijn voorwaarden bij Nederlandse Energie een cash-back vergoeding van €380 bevatte (alleen betaalbaar na voltooiing van een volledige jaar) vroeg ik expliciet of alle kosten - ook door die niet-ontvangen van contractuele korting - vergoed wordt. Waarop ze telefonisch ja antwoorde. Ook beloofde Essent mij per post de claim-formulieren op te sturen.
De formulieren heb ik inmiddels ontvangen, maar daar staat dat Essent alleen tot een maximum van €125 per product vergoeding betaalt. Dit was nergens tijdens de telefoongesprek tegen mij gezegd. Ik houd Essent aansprakelijk voor de volledige €380 niet-ontvangen cashback alsook een directe boete van €50. Wat is jullie opinie hierover? Wat staat mij te doen indien ze (zoals ik verwacht) weigeren de €380 te vergoeden?
Essent liet mijn nieuw contract (zonder mijn goedkeuring) per 20 december 2011 ingaan. Toen ik de voorwaarden voor het eerst via post ontvangen belde ik gelijk om het te wijzigen. "Kan niet" kreeg ik te horen omdat het "al verwerkt was".
Ik probeerde gelijk mijn contract te annuleren, maar werd door Essent gedreigd met een opzegboete. Aanvankelijk wilde Essent ook niet toegeven een fout gemaakt te hebben, maar na meerdere telefoongesprekken gaven ze het uiteindelijk wel toe. Geen zorgen, lieten ze me weten, zij zullen wel eventuele opzeg-boetes voor mij vergoeden. Omdat mijn voorwaarden bij Nederlandse Energie een cash-back vergoeding van €380 bevatte (alleen betaalbaar na voltooiing van een volledige jaar) vroeg ik expliciet of alle kosten - ook door die niet-ontvangen van contractuele korting - vergoed wordt. Waarop ze telefonisch ja antwoorde. Ook beloofde Essent mij per post de claim-formulieren op te sturen.
De formulieren heb ik inmiddels ontvangen, maar daar staat dat Essent alleen tot een maximum van €125 per product vergoeding betaalt. Dit was nergens tijdens de telefoongesprek tegen mij gezegd. Ik houd Essent aansprakelijk voor de volledige €380 niet-ontvangen cashback alsook een directe boete van €50. Wat is jullie opinie hierover? Wat staat mij te doen indien ze (zoals ik verwacht) weigeren de €380 te vergoeden?
Re: Essent laat contract te vroeg ingaan
Ik denk dat Essent alleen de opzegvergoeding vergoedt en geen misgelopen cashbacks. volgens de voorwaarden kun je dus alleen die 50€ boete terugkrijgen lijkt me.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 feb 2012 14:44
Re: Essent laat contract te vroeg ingaan
Ja maar zij hebben door hun fout voor mij kosten van €420 in rekening gebracht. Daarvoor moeten zij toch aansprakelijk zijn?
Re: Essent laat contract te vroeg ingaan
Ja, vind ik wel.
Zet nog wel (voor zover niet gedaan) op papier/mail dat Essent uiteindelijk heeft toegegeven een fout te hebben gemaakt en dat ze ALLE kosten voortvloeiend uit hun fout, toegezegd hebben te zullen vergoeden. Stel daar een bepaalde termijn voor.
Voeg dat toe aan de formulieren die je hebt gekregen.
Zet nog wel (voor zover niet gedaan) op papier/mail dat Essent uiteindelijk heeft toegegeven een fout te hebben gemaakt en dat ze ALLE kosten voortvloeiend uit hun fout, toegezegd hebben te zullen vergoeden. Stel daar een bepaalde termijn voor.
Voeg dat toe aan de formulieren die je hebt gekregen.
-
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26
Re: Essent laat contract te vroeg ingaan
Beste francoistweet,
In uw bericht van 18 februari op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft met betrekking tot de datum van overstappen en de misgelopen cash-back bij uw vorige leverancier.
Om samen tot een oplossing te komen, verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om samen tot een oplossing te komen.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent
In uw bericht van 18 februari op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft met betrekking tot de datum van overstappen en de misgelopen cash-back bij uw vorige leverancier.
Om samen tot een oplossing te komen, verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om samen tot een oplossing te komen.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 feb 2012 14:44
Re: Essent laat contract te vroeg ingaan
Ik had net telefonisch contact gehad met NL Energie waarin ze tegen mij bevestigde dat ik een cash-back korting van €380 misloop - additioneel tot de €50 opzegvergoeding.
Met deze informatie heb ik vervolgens telefonisch contact gehad met Essent, waarop hun medewerkster mij beloofd had de situatie te begrijpen en het via hun klachtenafdeling in behandeling te nemen.
Zij beloofde binnen 2 weken met een antwoord te komen. Ik wacht het af (en zal het op deze forum laten weten hoe het afgelopen is).
Met deze informatie heb ik vervolgens telefonisch contact gehad met Essent, waarop hun medewerkster mij beloofd had de situatie te begrijpen en het via hun klachtenafdeling in behandeling te nemen.
Zij beloofde binnen 2 weken met een antwoord te komen. Ik wacht het af (en zal het op deze forum laten weten hoe het afgelopen is).
Re: Essent laat contract te vroeg ingaan
Hierop wil ik graag reageren als ervaringsdeskundige.
Nl Energie heeft (of het expres is weet ik niet) contract alsnog stilzwijgend al dan niet automatisch verlengd met een jaar. Het CCP (landelijk orgaan waar contracten bekend staan) krijgt van de leverancier een contract einddatum door, op het moment van overstappen naar een andere leverancier moet de nieuwe leverancier dus kijken op het CCP. als daar staat 1-3-2013 is het dus met een jaar verlengd. Als een contract binnen 3 maanden afloopt dan gaat een nieuwe leverancier wachten totdat het contract afloopt en gaat daarna leveren. Dit is echter het geval als in het CCP staat dat de termijn binnen 3 maanden is, als er staat dat het langer dan 3 maanden duurt (dat is zo als een lev. het stilzwijgend heeft verlengd (wat overigens bij wet niet meer mag) dan wordt er binnen 24 dagen over genomen. Weg premie welkom boete.
Dit zal NL Energie ontkennen maar het CCP is duidelijk daarin. Dus de oplossing moet van Nl Energie komen niet van de nieuwe leverancier.
Mocht u nog vragen hebben omtrent de energie kunt u die bij mij stellen ik ben werkzaam voor een energiebedrijf. Echter zal ik nooit aangeven welk energiebedrijf dit omdat geheimhouding vereist is.
Nl Energie heeft (of het expres is weet ik niet) contract alsnog stilzwijgend al dan niet automatisch verlengd met een jaar. Het CCP (landelijk orgaan waar contracten bekend staan) krijgt van de leverancier een contract einddatum door, op het moment van overstappen naar een andere leverancier moet de nieuwe leverancier dus kijken op het CCP. als daar staat 1-3-2013 is het dus met een jaar verlengd. Als een contract binnen 3 maanden afloopt dan gaat een nieuwe leverancier wachten totdat het contract afloopt en gaat daarna leveren. Dit is echter het geval als in het CCP staat dat de termijn binnen 3 maanden is, als er staat dat het langer dan 3 maanden duurt (dat is zo als een lev. het stilzwijgend heeft verlengd (wat overigens bij wet niet meer mag) dan wordt er binnen 24 dagen over genomen. Weg premie welkom boete.
Dit zal NL Energie ontkennen maar het CCP is duidelijk daarin. Dus de oplossing moet van Nl Energie komen niet van de nieuwe leverancier.
Mocht u nog vragen hebben omtrent de energie kunt u die bij mij stellen ik ben werkzaam voor een energiebedrijf. Echter zal ik nooit aangeven welk energiebedrijf dit omdat geheimhouding vereist is.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 feb 2012 14:44
Re: Essent laat contract te vroeg ingaan
@Jerpauw dank je voor de interessante informatie. Ben het echter niet mee eens dat de oplossing van NL Energie moet komen - onafhankelijk van wat in de CCP staat heb ik uitdrukkelijk aangegeven dat ik mijn ingangsdatum op 13 januari 2012 wil hebben. Dus had Essent geen recht een andere ingangsdatum te kiesen.
Feedback over de status van mijn klacht: Essent heeft inmiddels contact met me opgnomen en zij waren deze keer erg vriendelijk en professioneel (in tegenstelling met eerdere klachten met ingang van mijn contract). Het wordt op dit moment in behandeling genomen, en ik moet aantonen dat wat ik zei inderdaad ook klopt. Zij zijn o.a. bereid met NL Energie in gesprek te gaan over wat de mogelijkheden allemaal zijn indien het dus straks blijkt dat de fout inderdaad niet bij mij ligt.
Trouwens NL Energie heeft gisteren beloofd mijn contractvoorwaarden per e-mail naar mij te sturen maar is niet gebeurd. (Die heb ik nodig als bewijs van de verloren cash-back). Morgen maar weer aan de telefoon zitten lijkt het mij.
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor het opgelost is. In ieder geval gaat het nu enigszins de goeie kant op.
Feedback over de status van mijn klacht: Essent heeft inmiddels contact met me opgnomen en zij waren deze keer erg vriendelijk en professioneel (in tegenstelling met eerdere klachten met ingang van mijn contract). Het wordt op dit moment in behandeling genomen, en ik moet aantonen dat wat ik zei inderdaad ook klopt. Zij zijn o.a. bereid met NL Energie in gesprek te gaan over wat de mogelijkheden allemaal zijn indien het dus straks blijkt dat de fout inderdaad niet bij mij ligt.
Trouwens NL Energie heeft gisteren beloofd mijn contractvoorwaarden per e-mail naar mij te sturen maar is niet gebeurd. (Die heb ik nodig als bewijs van de verloren cash-back). Morgen maar weer aan de telefoon zitten lijkt het mij.
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor het opgelost is. In ieder geval gaat het nu enigszins de goeie kant op.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 feb 2012 14:44
Re: Essent laat contract te vroeg ingaan
Vandaag heb ik een concluderende oproep van Essent ontvangen. Daarin gaven zij toe dat zij een fout gemaakt hebben, en bood aan de volledige gemaakte kosten te vergoeden: €380 + €50. Hierdoor ben ik nu zelf tevreden. Uiteindelijk (na veel moeite) heeft Essent toch de zaak met professionaliteit afgehandeld.
Re: Essent laat contract te vroeg ingaan
@Jerpauw, ook ik ken iemand die een contract heeft bij NL Energie en dit loopt 8 augustus af. Op welke datum kan het beste een overstap worden aangevraagd naar een andere leverancier? Ik stelde voor te wachten tot 1 juli, zo weet je zeker dat de overstap niet te vroeg kan plaatsvinden en hij geen 42% korting op het leveringstarief over het eerste jaar misloopt en een eventuele opzegboete krijgt. Bovendien kan een contract maandelijks worden opgezegd, na afloop van het huidige jaarcontract. Alvast bedankt voor uw reactie.