LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 4% aandelenbelang gekocht, gevolgen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Tim_DIT

4% aandelenbelang gekocht, gevolgen?

Ongelezen bericht door Tim_DIT »

Goededag allemaal,

Ik heb dit jaar voor het eerst 4% van de aandelen (twv 10.000 EUR) gekocht van het bedrijf waar ik voor werk. De aandelen zijn gekocht tegen inhouding van een aantal (netto) maandsalarissen. De aandelen heb ik privé gekocht en bijvoorbeeld niet ondergebracht in een BV.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Ik denk dat ik de aandelen moet opgeven in Box 3, klopt dat? Zo ja, welke waarde hanteer ik voor deze aandelen? Gewoon 10.000 EUR of moet ik precies nagaan wat het bedrijf waard was op 31/12 bijvoorbeeld?

2. Ik heb de aandelen betaalt tegen netto salaris kan ik op basis van dit gegeven nog ergens een fiscaal voordeel halen?

3. Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Mocht ik nog iets vergeten zijn toe te lichten vraag het me dan gerust.
Ik waardeer alle feedback.

Groeten,
Tim

fisbel

Re: 4% aandelenbelang gekocht, gevolgen?

Ongelezen bericht door fisbel »

U schrijft dat u dit jaar (2012) voor het eerst aandelen heeft gekocht. Maw: voor de aangifte 2011 is de waarde van de aandelen niet van toepassing.
Ook niet voor de aangifte 2012 volgend jaar. Er is sinds 2011 nog maar 1 peildatum. De peildatum: 1 januari 2012 is ook al voor u verstreken.

Voor de aangifte 2013 (met peildatum 1 januari 2013) moet u de waarde van uw aandeel in uw aangifte opnemen. Hierbij kunt u gebruik maken van de VIA. Volgens de plannen staan spaargelden en waarden beleggingen vanaf volgend jaar in de VIA. Maar waarschijnlijk heeft u tegen die tijd al een afschrift van de waarde van uw aandelen binnengekregen.
Bron: Lees hier

Tim_DIT

Beste Fisbel,

Bedankt voor uw reactie!

Ik zie nu dat ik een domme fout heb gemaakt. Ik heb niet dit jaar (2012) aandelen gekocht maar vorig jaar (2011). Maar ik begrijp uit uw reactie dat ik daar voor de aangifte van 2011 geen rekening mee hoef te houden.

Zijn er geen fiscale regelingen voor werknemers die aandelen kopen van het bedrijf waarvoor ze werken? Ik werk nog voor een relatief jong en klein bedrijf en ik heb me dus vorig jaar voor 4% ingekocht in dit bedrijf. De waarde van deze aandelen bepalen is dan ook niet zo eenvoudig als voor bijvoorbeeld een beursgenoteerd bedrijf. Zijn hier speciale regels voor waar ik volgend jaar rekening mee moet houden?

Mvg,
Tim

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

U heeft net geen aanmerkelijk belang (5%) In Box 2 gelden speciale regels. Het valt echter buiten het bestek van dit forum om Box 2 vragen te beantwoorden. Ik kan uw eventuele vragen tav Box 2 in elk geval niet beantwoorden. Lees u de informatie Box 2 van de Belastingdienst

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

fisbel schreef:U heeft net geen aanmerkelijk belang (5%) In Box 2 gelden speciale regels. Het valt echter buiten het bestek van dit forum om Box 2 vragen te beantwoorden. Ik kan uw eventuele vragen tav Box 2 in elk geval niet beantwoorden. Lees u de informatie Box 2 van de Belastingdienst
Maar u zegt toch net dat het net geen box 2 geval is ?

Even een klein vraagje tussendoor, als het mag.. Moeten aandelen altijd worden opgegeven; ook als de waarde van het pakketje + alle bezittingen onder de vrijstelling blijft van de box 3 bezittingen ?

Tim_DIT

Fisbel en Emmy75,

Bedankt voor jullie reactie.

Om jouw vraag te beantwoorden Emmy75: zo ver ik weet wordt in de digitale aangifte gevraagd of uw vermogen op peildatum hoger was dan een bepaalde grens (rond de 20.000 EUR per persoon) en als het antwoord daarop nee is hoeft u de waarde van uw aandelen en andere bezittingen niet in te vullen in de aangifte.

Mvg,
Tim

Gesloten