LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afgelost bedrag in annuiteitenhyp. niet te zien
afgelost bedrag in annuiteitenhyp. niet te zien
Hallo,
Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurd met de aflossing die je doet in een annuiteitenhypotheek.
Ik heb mijn compensatieverzekering/woekerpolis goed af kunnen kopen en deze gestopt in een nieuwe hyp.vorm. We hadden een levenhypotheek en zijn op advies over gestapt naar een annuiteitenhypotheek omdat we wilde gaan aflossen.
Voorbeeld.
Een hypotheek van 110000 aflossingvrij en een annuiteiten hypotheek van 77000 euro. Woekerpolis afgekocht en in de annuiteitenhypotheek gestopt.
Totaal is de hypotheeksom 187.000. Ondanks het storten van het bedrag blijft het hypotheek bedrag 187.000. Hoe kan dat nou? Waar blijft het bedrag wat ik extra afgelost heb. En stel over drie jaar verkoop ik het huis, gaat dan die aflossing van het totale bedrag af.
Ik weet het is warrig maar ik snap er geen hout meer van.
Dank voor een antwoord
Marja
Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurd met de aflossing die je doet in een annuiteitenhypotheek.
Ik heb mijn compensatieverzekering/woekerpolis goed af kunnen kopen en deze gestopt in een nieuwe hyp.vorm. We hadden een levenhypotheek en zijn op advies over gestapt naar een annuiteitenhypotheek omdat we wilde gaan aflossen.
Voorbeeld.
Een hypotheek van 110000 aflossingvrij en een annuiteiten hypotheek van 77000 euro. Woekerpolis afgekocht en in de annuiteitenhypotheek gestopt.
Totaal is de hypotheeksom 187.000. Ondanks het storten van het bedrag blijft het hypotheek bedrag 187.000. Hoe kan dat nou? Waar blijft het bedrag wat ik extra afgelost heb. En stel over drie jaar verkoop ik het huis, gaat dan die aflossing van het totale bedrag af.
Dank voor een antwoord
Marja
Re: afgelost bedrag in annuiteitenhyp. niet te zien
Is de telefoon van je bank of hypotheekadviseur stuk?
@marja2705,
Dat is een beetje moeilijk om daar een correct antwoord op te geven. Het is namelijk afhankelijk van de annuïteiten berekeningsmethodiek. Daar zijn er namelijk meerdere van.
Waarom vraag je niet een aflossingsschema op bij je bank, dan weet je meteen waar je aan toe bent. Eigenlijk vind ik het een beetje vreemd, dat ze je dat schema niet hebben gegeven toen je je hypotheek hebt overgesloten.
Dat is een beetje moeilijk om daar een correct antwoord op te geven. Het is namelijk afhankelijk van de annuïteiten berekeningsmethodiek. Daar zijn er namelijk meerdere van.
Waarom vraag je niet een aflossingsschema op bij je bank, dan weet je meteen waar je aan toe bent. Eigenlijk vind ik het een beetje vreemd, dat ze je dat schema niet hebben gegeven toen je je hypotheek hebt overgesloten.
Bel eens met je bank....marja2705 schreef:Hallo,
Voorbeeld.
Dank voor een antwoord
Marja
Het maakt niet uit wat voor hypotheek je hebt; als je aflost dan neemt de hypotheeksom af en ga je dus ook minder rente betalen.
Houd er trouwens wel rekening mee dat het zo een maand duurt voordat je dit terug ziet op je overzicht.
Even voor de goede orde: de hypotheek neemt niet af, maar de schuld neemt af. De hypotheek die je hebt gegeven op je huis blijft gewoon voor het oorspronkelijke bedrag ingeschreven (zelfs als de boel helemaal hebt afgelost en dit niet door de notaris laat veranderen in het hypotheekregister). Misschien zit daar de verwarring.
Het principe van de annuiteitenhypotheek is: maandelijks hetzelfde bedrag en het rentebedrag daalt met precies hetzelfde bedrag als waarmee het aflossingsbedrag stijgt. Vraag alsnog het aflossingsschema aan waarin dit precies zichtbaar is.
Bij een extra aflossing kan het maandelijkse bedrag hetzelfde blijven: dat verkort de looptijd en ben je dus eerder van je schuld af, hetzij de bank past het maandelijkse bedrag naar beneden aan en blijft de oorspronkelijke looptijd gelijk. Misschien wel netjes van de bank dat ze je vragen welke variant je voorkeur heeft.
Bij een extra aflossing kan het maandelijkse bedrag hetzelfde blijven: dat verkort de looptijd en ben je dus eerder van je schuld af, hetzij de bank past het maandelijkse bedrag naar beneden aan en blijft de oorspronkelijke looptijd gelijk. Misschien wel netjes van de bank dat ze je vragen welke variant je voorkeur heeft.
Dat hangt er vanaf wat voor een hypothecaire inschrijving je hebt. Heb je een vaste hypothecaire inschrijving, dan daalt de hypotheek mee naar gelang er wordt afgelost.GJvdZ schreef:Even voor de goede orde: de hypotheek neemt niet af, maar de schuld neemt af. De hypotheek die je hebt gegeven op je huis blijft gewoon voor het oorspronkelijke bedrag ingeschreven (zelfs als de boel helemaal hebt afgelost en dit niet door de notaris laat veranderen in het hypotheekregister). Misschien zit daar de verwarring.
Zou het misschien ook een kwartaal-, halfjaar- of jaarannuïteit kunnen zijn? Zou mij wel verbazen, maar toch!
Waar blijft de reactie van Marja? Je stelt een vraag op 23-02, er komen antwoorden op en je reageert helemaal niet. Niet zo netjes!
Waar blijft de reactie van Marja? Je stelt een vraag op 23-02, er komen antwoorden op en je reageert helemaal niet. Niet zo netjes!
Waarom zou je dat verbazen?Xpert schreef:Zou het misschien ook een kwartaal-, halfjaar- of jaarannuïteit kunnen zijn? Zou mij wel verbazen, maar toch!