LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schadevrije jaren gestolen!

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
jhstuurman
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2012 13:27

Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door jhstuurman »

Ik rij vanaf mijn 18e. Komende maand word ik 65. Nooit een autoschade veroorzaakt. Ik heb dus zeg maar 45 schadevrije jaren. Volgens mijn vorige verzekeraar NatIonal Academic zijn dit er echter slechts 13. Gelijk aan het aantal jaren dat ik bij deze maatschappij verzekerd was. Ze kunnen geen royementsverklaring van daarvoor vinden dus voeren ze 13 jaar in het nationale Roy-data systeem in.
Mijn bonusmalus stond al tijden op trede 20, maar National Academic pakt me met de bovengenoemde werkwijze voor het feit dat ik overstap naar een andere verzekeraar.
Die laatste heeft me inmiddels aangesproken als leugenaar. Ik gaf 30 schadevrije jaren op omdat de website niet nog hoger kon. "maar meneer... U heeft en onjuist aantal schadevrije jaren opgegeven, kom met bewijzen!"

Dit is toch de omgekeerde wereld. Ik moet bewijzen dat ik nooit schuld heb gehad. En dat terwijl men niks over mij kan vinden omdat ik nooit een schadeclaim door schuld heb ingediend. Mijn kortingspercentage daalt van 80% naar 45%
Ik ben bestolen!


Het berichtje van National Academic:

Er is bij het aangaan van de polis geen royementsverklaring van de vorige verzekeringsmaatschappij door ons ontvangen. Hierdoor is de autoverzekering ingegaan met 0 schadevrije jaren. Na 13 jaar bij ons verzekerd te zijn geweest, heeft u 13 schadevrije jaren opgebouwd. Helaas kunnen wij zonder een originele royementsverklaring van de vorige verzekeringsmaatschappij niet aan uw verzoek voldoen de schadevrije jaren te corrigeren.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is bij het aangaan van de polis geen royementsverklaring van de vorige verzekeringsmaatschappij door ons ontvangen. Hierdoor is de autoverzekering ingegaan met 0 schadevrije jaren. Na 13 jaar bij ons verzekerd te zijn geweest, heeft u 13 schadevrije jaren opgebouwd. Helaas kunnen wij zonder een originele royementsverklaring van de vorige verzekeringsmaatschappij niet aan uw verzoek voldoen de schadevrije jaren te corrigeren.
Welk aantal schadevrije jaren stond er op je polis? Dat moet terug te vinden zijn namelijk.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Klopt het laatste wat ze zeggen? Of heeft u destijds wel een royementsverklaring ingeleverd?

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door gtp »

De maatschappij geeft aan; geen royements verklaring ingeleverd, toendertijd kreeg je deze bij royeren thuis gestuurd ( 1x) tegenwoordig niet meer want alles gaat naar de databank. Is ts toen slordig geweest?

jhstuurman
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2012 13:27

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door jhstuurman »

Ik heb 13 jaar geleden geen royementsverklaring ingeleverd. Had er tot nu toe zelfs niet van gehoord. Ik ging er van uit dat dit door verzekeraars onderling werd uitgewisseld.
Op mijn laatste polis van 2008 staat trede 19 bonus malus. Bij de prolongaties wordt niet gesproken over schadevrij jaren.

En let op! National Academic wil me wel terugnemen met de 75% no claim maar ze zeggen dat dit niets met de schadevrije jaren te maken heeft.

Inmiddels ben ik erachter dat ik 13 jaar geleden bij Centraal Beheer verzekerd ben geweest. Ik ga eens wat die te zeggen hebben.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb 13 jaar geleden geen royementsverklaring ingeleverd. Had er tot nu toe zelfs niet van gehoord. Ik ging er van uit dat dit door verzekeraars onderling werd uitgewisseld.
Daar zit dus het probleem. Ook toen was het de verzekerde die de royementsverklaring op moest sturen naar de verzekeraar.

Maar dat had je dan in die tijd moeten zien? Als ik van verzekeraar switch, dan krijg ik altijd een brief dat ik de royementsverklaring binnen een bepaalde tijd op moet sturen, anders val ik terug naar 0 schadevrije jaren. Of, wat ook wel eens gebeurd is, dat men uit ging van 0 schadevrije jaren, pas na het opsturen van de royementsverklaring werd dit dan gewijzigd. Vreemd dat er 13 jaar geleden geen actie ondernomen is.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door Jefdus »

De overstap 13 jaar geleden had dan toch ook moeten betekenen dat u meer premie ging betalen? U ging immers van 30+ schadevrije jaren bij Centraal Beheer naar 0 schadevrije jaren bij National Academic. Uiteraard zijn er prijsverschillen tussen verzekeraars, maar dit kan toch nooit positief uitpakken?

jhstuurman
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2012 13:27

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door jhstuurman »

In tegendeel .Ik stapte toen over ivm lagere kosten. Ik ben nooit om een royementsverklaring gevraagd

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch even een vraag van een heel andere orde. Maakt het financieel verschil of je bij je nieuwe verzekeraar met 13 schadevrije jaren start, of dat men met je werkelijke schadevrije jaren zou starten?

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door Martijn T »

13 jaar geleden heeft u geen royementsverklaring ingediend. De premie moet toen stukken hoger zijn geweest dan bij CB, maar dat terzijde. U kunt proberen bij CB nog (of in uw eigen administratie) een bm-verklaring te zoeken.
Bij CB zal deze waarschijnlijk niet meer te achterhalen zijn. Na 6 jaar worden meestal de dossiers geschoond.

Ik kan me alleen echter totaal niet voorstellen dat u met 13 schadevrijejaren geen maximale korting bij een andere verzekeraar zou hebben, maar slechts 45%.
Bij de meeste verzekeraars heeft u met 9 of 10 schadevrije jaren al de hoogste korting (bij sommige al met 4 schadevrijejaren)

Om welke nwe verzekeraar gaat het?

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door gtp »

Weer een ts die wat in de groep gooit en verder niets meer van zich laat horen. Zie laatste vraag van 23-02-2012

jhstuurman
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2012 13:27

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door jhstuurman »

Nou gtp er moet dan ook wel wat te melden zijn. Kom op. Maatschappijen nemen 14 dagen reactietijd op mijn berichten en verzoeken.
Tussenstand: ter info Ditzo is mijn nieuwe verzekeraar.
De vorige National Academic heeft gisteren verklaard een fout te hebben gemaakt. Men vond alsnog een royementsverklaring van de voorgaande verzekeraar Centraal Beheer. Er worden nu 6 schadevrije jaren aan mijn chauffeurscarriere toegevoegd. Totaal 19 jaar nu van de 43 werkelijke jaren. Ik zou nu even Apeldoorn moeten bellen om erachter te komen waarom zij maar 6 jaar hebben opgevoerd hebben en vragen of zij weten wie mijn verzekeraar daarvoor was het systeem werkte dus in het verleden volstrekt niet blijkt nu. Men accepteerde gewoon om de verzekerde, de klant binnen te halen.. Ik werk gewoon doe ook wel eens iets anders , ik denk dat ik het opgeef. Belachelijk dat je je onschuld moet bewijzen in een wereld die zodra je geen klant meer bent volstrekt niet voor je klaarstaat. Dus cbt dit zou wel eens het slot kunnen zijn. ;)

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door tufima »

Volgens mij zijn schadevrije jaren niet voor diefstal vatbaar. Gestolen klink wel erg beschuldigend.

Ik denk eerder dat je schadevrije jaren zijn "verdwenen" in het systeem.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door gtp »

Dank voor de reaktie, zo zijn we op de hoogte van de afloop. Verder nog 1 opmerking, het maakt niet uit voor de no-claim of je nu 43 -of 20 jaren schade vrij heb, bij beide heb je recht op de maximale no-claim, maar de hoogte hiervan is bij maatschappijen verschillend, deze varieerd van 75% tot 80%

jhstuurman
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2012 13:27

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door jhstuurman »

Bedankt voor jullie reacties. Stelt me ook gerust. Doel bereikt door mensen te wijzen op de hiaten in het system dat nu centraal geregistreerd wordt. Je moet nu dus opletten hoe je daar ingevoerd wordt.

Wat mij betreft discussie gesloten.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Schadevrije jaren gestolen!

Ongelezen bericht door Byob »

De hiaten zitten niet zozeer in het huidige systeem van registreren, net als vroeger moet je in de gaten blijven houden of ze de aangegeven schadevrije jaren ook gebruiken.

Verschillen ontstaan door het verschil in beleid van de maatschappijen voor het afgeven van schadevrije jaren.

De een telt, ook na het bereiken van de maximale trede gewoon de schadevrije jaren door. Bij 40 schadevrije jaren terugvallen van trede 20 naar trede 15 levert daarna een verklaring op van 35 schadevrije jaren.

Een ander stopt met tellen bij die maximale trede, en heb zelfs eens gezien dat ze andersom de schadevrije jaren bij royement berekenen;

Stel dat er 5 jaar geleden begonnen is met 5 inschalingstreden en er een royementsverklaring van 20 jaar ingeleverd is. Nu een schuldschade wat 5 jaar kost. Je zakt weer van trede 20 naar trede 15. Vervolgens verzoek je de polis te royeren. Berekening van de maatschappij, je staat bij beeindiging op trede 15, en je hebt bij aanvang 5 treden gekregen, 15-5=10 schadevrije jaren :shock:
Dus terwijl je de inschaling al niet eens meer nodig had om op de maximale trede te komen kost extra inschaling je nu 5 schadevrije jaren...
Dit laatste heb ik in de praktijk echt een keer voorbij zien komen...

Nog anders was volgens mij een van de eerste prijsvechters die dacht ik in hun voorwaarden hadden staan alleen de schadevrije jaren na royement af te geven van de periode dat je ook bij hun verzekerd bent geweest. De daarvoor opgebouwde en ingeleverde schadevrije jaren was je dan ook gewoon kwijt.

Gesloten