Klopt dat is de achtergrond ervan, maar ik had het over de uitwerking ervan. Deze brengt met zich mee dat een klant zich eigenlijk ook 'gewoon kan bedenken' en toch terug kan sturen. In tegenstelling tot een aankoop in een winkel hebben spijtoptanten nu ook rechten van terugsturen.alfatrion schreef:De achtergrond van de wet is dat consumenten de bedenktermijn zou moeten hebben, omdat ze in een echte winkel het producten zouden kunnen bekijken. De winkeliers zou kunnen betogen dat de koper nog van mening zou kunnen veranderen wanneer hij het product heeft gezien.Emmy schreef:Taalkundig heeft u gelijk. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat een rechter niet verder zou kijken dan wat er taalkundig staat dus ook kijkt naar de uitwerking ervan.
Bovendien zou de webwinkel dan ook kunnen beargumenteren dat deze de klant wel eens zou kunnen vangen als deze niet op tijd heeft geretourneerd. Door toch een pakket op te sturen - bijna 3 weken na ontbinding welke bevestigd is - loopt deze ook enig risico dat het pakket als ongevraagde toezending wordt aangemerkt.