LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prive lease
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 22 apr 2010 20:21
Prive lease
Mijn zwager wil een auto gaan leasen als particulier zijnde (dus niet bedrijfsmatig). Je komt dan uit bij een prive lease constructie.
Gaat om een kleine auto, hij heeft een voorkeur voor een Aygo/C1/107 of Spark.
Alles zit in het contract (ook onderhoud en verzekering) en de looptijd is 3 jaar. Hij is al BKR "goed gekeurd"
Borg moet hij wel betalen, 2000,- Maar dat is standaard. De lease prijs zou dan voor de Aygo 325 worden en 319 voor de Spark.
Is dit wel een goede keuze? Je bent wel overal van af. Hij twijfelt nog. Er is geen aanbetaling of slottermijn want volgens de lease maatschappij is het geen lening.
Heeft iemand hier positieve dan wel negatieve ervaringen mee?
Gaat om een kleine auto, hij heeft een voorkeur voor een Aygo/C1/107 of Spark.
Alles zit in het contract (ook onderhoud en verzekering) en de looptijd is 3 jaar. Hij is al BKR "goed gekeurd"
Borg moet hij wel betalen, 2000,- Maar dat is standaard. De lease prijs zou dan voor de Aygo 325 worden en 319 voor de Spark.
Is dit wel een goede keuze? Je bent wel overal van af. Hij twijfelt nog. Er is geen aanbetaling of slottermijn want volgens de lease maatschappij is het geen lening.
Heeft iemand hier positieve dan wel negatieve ervaringen mee?
Re: Prive lease
Privé lease is wel een lening, maar dan met nette woorden. De eerste twee jaar schrijft een leasemij niet af op de auto. Wil je van de auto af dan zal er een behoorlijke boeteclausule volgen.
Verder moet je goed kijken naar clausules wie er mag rijden in de auto, wat is het jaarkilometrage en hoeveel wordt er gerekend per extra kilometer. Tevens goed doorvragen wat nu precies onder onderhoud valt en hoe men om gaat met inbraak en diefstal van bijvoorbeeld een autoradio. Waarschijnlijk valt alleen regulier onderhoud onder het contract en banden met een bepaald aantal kilometers.
In privé lease wordt niet aan liefdadigheid gedaan! De leasemij leent geld voor de financiering van de auto. De rente die zij daarop betalen rekenen ze door aan de leaserijder incl. een opslag.
Verder moet je goed kijken naar clausules wie er mag rijden in de auto, wat is het jaarkilometrage en hoeveel wordt er gerekend per extra kilometer. Tevens goed doorvragen wat nu precies onder onderhoud valt en hoe men om gaat met inbraak en diefstal van bijvoorbeeld een autoradio. Waarschijnlijk valt alleen regulier onderhoud onder het contract en banden met een bepaald aantal kilometers.
In privé lease wordt niet aan liefdadigheid gedaan! De leasemij leent geld voor de financiering van de auto. De rente die zij daarop betalen rekenen ze door aan de leaserijder incl. een opslag.
Re: Prive lease
Lijkt me niet heel duur. Kijk anders even op http://www.autozine.nl/text/kilometerko ... p?uk=18256
Geen aanbetaling, maar wel 2000 borg, dus. Dus je moet die 2000 wel zelf betalen.
Onderhoud is bij zo'n nieuwe auto niet veel, gemiddeld nog geen 20 euro per maand. Wegenbelasting heb je bij een aygo volgens mij niet, verzekering kan wel duur worden, misschien 50 euro per maand.
Het brandstofbedrag is ook een voorschotbedrag. Verbruik je meer, of wordt de benzine duurder, dan moet je dus gewoon bijbetalen. Het voorschotbedrag zal waarschijnlijk zo'n 100 euro per maand zijn. Maar dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn voor het totale verbruik. Houd daar van tevoren al rekening mee.
En houd er wel rekening mee dat bij lease altijd met een bepaald maximum aantal km wordt gerekend. Dat zal bij deze auto's niet heel veel zijn, zo'n 3½ cent per extra km of zo.
Het is dus niet zo dat je met dat maandbedrag overal vanaf bent. Ook zul je aan het einde wellicht over wat (kleine) beschadigingen moeten afrekenen.
Maar als je die kosten eraf haalt, kom je uit op een bedrag van zo'n 150 per maand voor de auto zelf? Dus over 3 jaar ongeveer 5400 aan rente en afschrijving. Is voor een nieuwe auto niet extreem veel. Als je het geld voor de auto anders zou moeten lenen, dan is zo'n leaseconstructie wellicht een betere optie dan een lening, maar als je de auto met spaargeld zou willen betalen, dan zou zelf kopen waarschijnlijk wel voordeliger zijn.
Geen aanbetaling, maar wel 2000 borg, dus. Dus je moet die 2000 wel zelf betalen.
Onderhoud is bij zo'n nieuwe auto niet veel, gemiddeld nog geen 20 euro per maand. Wegenbelasting heb je bij een aygo volgens mij niet, verzekering kan wel duur worden, misschien 50 euro per maand.
Het brandstofbedrag is ook een voorschotbedrag. Verbruik je meer, of wordt de benzine duurder, dan moet je dus gewoon bijbetalen. Het voorschotbedrag zal waarschijnlijk zo'n 100 euro per maand zijn. Maar dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn voor het totale verbruik. Houd daar van tevoren al rekening mee.
En houd er wel rekening mee dat bij lease altijd met een bepaald maximum aantal km wordt gerekend. Dat zal bij deze auto's niet heel veel zijn, zo'n 3½ cent per extra km of zo.
Het is dus niet zo dat je met dat maandbedrag overal vanaf bent. Ook zul je aan het einde wellicht over wat (kleine) beschadigingen moeten afrekenen.
Maar als je die kosten eraf haalt, kom je uit op een bedrag van zo'n 150 per maand voor de auto zelf? Dus over 3 jaar ongeveer 5400 aan rente en afschrijving. Is voor een nieuwe auto niet extreem veel. Als je het geld voor de auto anders zou moeten lenen, dan is zo'n leaseconstructie wellicht een betere optie dan een lening, maar als je de auto met spaargeld zou willen betalen, dan zou zelf kopen waarschijnlijk wel voordeliger zijn.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 22 apr 2010 20:21
Re: Prive lease
Nee het is geen lening maar meer een een echte leaseconstructie. Ik begrijp je opmerking wel want ik heb eens zitten googlen en een bedrijf in Brabant biedt dit ook aan met 4 contracten (afschrijving, onderhoud, verzekering en HSB). Alleen dan zit je alsnog met een aanbetaling, slottermijn en registratie. Voordeel is dan wel dat na betaling van de slottermijn de auto van jou is. Maar bij een Fox was de slottermijn al meer dan 5000.EdoK schreef:Privé lease is wel een lening, maar dan met nette woorden. De eerste twee jaar schrijft een leasemij niet af op de auto. Wil je van de auto af dan zal er een behoorlijke boeteclausule volgen.
Verder moet je goed kijken naar clausules wie er mag rijden in de auto, wat is het jaarkilometrage en hoeveel wordt er gerekend per extra kilometer. Tevens goed doorvragen wat nu precies onder onderhoud valt en hoe men om gaat met inbraak en diefstal van bijvoorbeeld een autoradio. Waarschijnlijk valt alleen regulier onderhoud onder het contract en banden met een bepaald aantal kilometers.
In privé lease wordt niet aan liefdadigheid gedaan! De leasemij leent geld voor de financiering van de auto. De rente die zij daarop betalen rekenen ze door aan de leaserijder incl. een opslag.
Contract wat mijn zwager op het oog heeft is gebaseerd op 36mnd en 15000km/jr. Alles valt onder het onderhoud (ik heb ook even gebeld), ook volgens de voorwaarden behalve wanneer je een spiegel/band oid kapot rijdt. Ze verwachten inderdaad niet dat je in het 1e jaar banden moet vervangen. Hoewel dat best zou kunnen lukken!
En natuurlijk is het geen liefdadigheid maar dat is bij de bank al helemaal niet. Daar wordt je lening ook nog eens bij BKR geregistreerd.
Mijn zwager en schoonzus hebben gereden met de Spark en dat gaat hem worden (al dan niet als prive lease).
Re: Prive lease
Onder een lening versta je dan dat je een lening op je naam hebt staan. Ik bedoelde aan te geven dat je wel degelijk gebruik maakt van een lening en daarover rente betaalt.
Heb je ook gevraagd wat de consequentie is als je na een jaar van de auto af wil?
Heb je ook gevraagd wat de consequentie is als je na een jaar van de auto af wil?
Re: Prive lease
Ik zou in ieder geval zelf een goede rekensom maken en er tegenover zetten.
Lening van 10.000,- tegen 6,9%
Wegenbelasting 208 euro per jaar
Verzekering max. 600 euro per jaar
Restwaarde auto 40% na 3 jaar.
Onderhoud € 240,- per jaar
Nu kost de auto je € 11.500,- over drie jaar.
Ik denk dat als je alles in eigen hand houdt je ongeveer 10%-15% goedkoper uit bent. Nadeel is dat je meer dingen zelf moet regelen en een geregisteerde lening hebt.
Lening van 10.000,- tegen 6,9%
Wegenbelasting 208 euro per jaar
Verzekering max. 600 euro per jaar
Restwaarde auto 40% na 3 jaar.
Onderhoud € 240,- per jaar
Nu kost de auto je € 11.500,- over drie jaar.
Ik denk dat als je alles in eigen hand houdt je ongeveer 10%-15% goedkoper uit bent. Nadeel is dat je meer dingen zelf moet regelen en een geregisteerde lening hebt.
-
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40
Re: Prive lease
Beste edok,
Je zou ook nog de rentekosten van de euro 2000,- borg moeten meerekenen. Die krijg je ook immers pas na 3 jaar terug.
Je zou ook nog de rentekosten van de euro 2000,- borg moeten meerekenen. Die krijg je ook immers pas na 3 jaar terug.
Re: Prive lease
Mee eens. Je zou nog 3x42 euro gederfde rente inkomsten meer kunnen nemen. Met de eigen middelen ben ik uitgegeven van nog 10.000 euro extra op de 2.000 'borg' om de auto van ongeveer € 12.000,- aan te schaffen.seagoing racer2 schreef:Beste edok,
Je zou ook nog de rentekosten van de euro 2000,- borg moeten meerekenen. Die krijg je ook immers pas na 3 jaar terug.
Re: Prive lease
Ik ben ook aan het kijken om een auto privé te leasen. Met achterliggende gedachte. Ik wil van die onvoorziene kosten af die bij oudere auto's naar voren komen.
even een rekenvoorbeeld zoals ik het zie.
Ik heb geen geld om een niewue auto te kopen dus zou ik moeten lenen.
Bij Noordlease kan je voor € 176,00 all in een auto leasen.
Ik heb de voorwaarden grondig doorgelezen en kan geen adders onder het gras vinden.
als in vergelijk tot een tweedehands (die ik als alternatief zou kopen)
dan betaal je aan verzekering en wegenbelasting zo'n € 30,00 per maand
de besparing voor het zuiniger rijden is 30% 1:24 ipv 1:16
Dan schrijf je al gauw zo'n € 60,00 euro per maand af. Ongeacht of de auto nieuw of tweedehands is. En als ik zou gaan sparen voor een auto leg je zo'n bedrag ook al snel op zij als het niet meer is.
De kosten voor reparatie en banden zijn voor een oudere tweedehands auto al gauw € 60,00 per maand (laatst nog een handremkabel laten vervangen voor € 180,00)
tel die bij elkaar op: € 30,00 + € 27,00 (besparing bezine) + € 60,00 + € 60,00 = € 177,00
En dan rij je een nieuwe auto met alle gemakken van deze tijd.
even een rekenvoorbeeld zoals ik het zie.
Ik heb geen geld om een niewue auto te kopen dus zou ik moeten lenen.
Bij Noordlease kan je voor € 176,00 all in een auto leasen.
Ik heb de voorwaarden grondig doorgelezen en kan geen adders onder het gras vinden.
als in vergelijk tot een tweedehands (die ik als alternatief zou kopen)
dan betaal je aan verzekering en wegenbelasting zo'n € 30,00 per maand
de besparing voor het zuiniger rijden is 30% 1:24 ipv 1:16
Dan schrijf je al gauw zo'n € 60,00 euro per maand af. Ongeacht of de auto nieuw of tweedehands is. En als ik zou gaan sparen voor een auto leg je zo'n bedrag ook al snel op zij als het niet meer is.
De kosten voor reparatie en banden zijn voor een oudere tweedehands auto al gauw € 60,00 per maand (laatst nog een handremkabel laten vervangen voor € 180,00)
tel die bij elkaar op: € 30,00 + € 27,00 (besparing bezine) + € 60,00 + € 60,00 = € 177,00
En dan rij je een nieuwe auto met alle gemakken van deze tijd.
Re: Prive lease
Ook een voordeel is dat het risico op onverwachte reparaties bij de leasemaatschappij neerlegt, zij zijn immers de eigenaar.
Tegenwoordig lees je steeds meer dat jonge auto's al te maken krijgen met hoge reparatiekosten, waar de dealer en/of importeur niet thuis geven in verband met garantie.
Tegenwoordig lees je steeds meer dat jonge auto's al te maken krijgen met hoge reparatiekosten, waar de dealer en/of importeur niet thuis geven in verband met garantie.
Re: Prive lease
Dan vraag ik me toch echt af om wat voor een auto het gaat als je voor de verzekering + wegenbelasting maar 30 euro per maand kwijt bent.Senninha schreef:
als in vergelijk tot een tweedehands (die ik als alternatief zou kopen)
dan betaal je aan verzekering en wegenbelasting zo'n € 30,00 per maand
Re: Prive lease
@Senninha,
Wat is de meerprijs als u meer kilometers rijdt dan afgesproken ?
Vaak zit daar een behoorlijk duur slangetje onder het gras.
Wat is de meerprijs als u meer kilometers rijdt dan afgesproken ?
Vaak zit daar een behoorlijk duur slangetje onder het gras.
Re: Prive lease
Die 175 euro bij NoordLease is voor een Suzuki Alto Comfort Plus 5-deurs.Chocomelk schreef:Dan vraag ik me toch echt af om wat voor een auto het gaat als je voor de verzekering + wegenbelasting maar 30 euro per maand kwijt bent.Senninha schreef:
als in vergelijk tot een tweedehands (die ik als alternatief zou kopen)
dan betaal je aan verzekering en wegenbelasting zo'n € 30,00 per maand
Het addertje zou mogelijk kunnen zijn dat de leaseprijs alleen maar voor het eerste jaar geldt: daarna wordt aan het eind van ieder jaar de prijs verhoogd met een indexeringscijfer. Hoeveel dat is zou in het contract staan. De borg is drie maandtermijnen, de totale leaseperiode 3 jaar en 15000 km/jr. Bij de verzekering is uitgegaan van een noclaim van 70%, heb je dat niet dan stap je in met 35%.
Laatst gewijzigd door grun op 23 dec 2011 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Prive lease
Het is hoe dan ook goedkoper om zelf auto aan te schaffen.
Met lease constructie, na 3 jaar heb je:
36 * ~300 euro = 10.800 euro betaald (+ benzine kosten);
na 3 jaar - heb je helemaaaaaal niks meer. Geen auto, geen over / onderwaarde - niks. Auto wordt ingenomen door lease maatschappij en dat is het. Vaak kan je het overnemen na einde lease contract, maar dan vragen ze meestal alsnog gewoon onbeschoft 70+% van de nieuw waarde :S
Indien auto je eigen bezit is - dan heb je ten minste nog 'iets' (materieel) in de handen.
Lease als particulier is naar mijn mening niet echt interessant. Meeste auto fabrikanten geven 2, 3 of meerdere jaren garantie. In deze periode vallen meeste (dure) problemen toch onder fabrieksgarantie. Alleen slijtage materiaal niet - maar dat valt bij Lease maatschappij ook niet onder 'lease' bedrag. Onregelmatige slijtage aan banden of remmen zal je alsnog (ten minste een deel) zelf moeten betalen.
Dus, indien er alsnog mogelijkheid is om zelf auto te kopen - is beste optie.
Heeft beste man onvoldoende geld om nu zelf 12.000 te betalen, dan zou ik serieus overwegen om alsnog een 2e hands auto te nemen. En dan bij voorkeur iets oudere wagen, welke bekend staat als een werkpaard waarbij weinig kapot gaat. Niks aan laten doen, gewoon 2 jaar doorrijden (uiteraard banden en andere veiligheid onderdelen wel onderhouden) - en in deze 2 jaar door sparen voor een nieuwe wagen. En dan gewoon alleen WA verzekeren en niet erom kijken of er schade's wel dan niet ontstaan.
Ik rij zelf leasebak - maar dan van de werkgever en dan is het wel interessant i.v.m. allerlei belasting voordelen - welke je als particulier niet hebt.
Met lease constructie, na 3 jaar heb je:
36 * ~300 euro = 10.800 euro betaald (+ benzine kosten);
na 3 jaar - heb je helemaaaaaal niks meer. Geen auto, geen over / onderwaarde - niks. Auto wordt ingenomen door lease maatschappij en dat is het. Vaak kan je het overnemen na einde lease contract, maar dan vragen ze meestal alsnog gewoon onbeschoft 70+% van de nieuw waarde :S
Indien auto je eigen bezit is - dan heb je ten minste nog 'iets' (materieel) in de handen.
Lease als particulier is naar mijn mening niet echt interessant. Meeste auto fabrikanten geven 2, 3 of meerdere jaren garantie. In deze periode vallen meeste (dure) problemen toch onder fabrieksgarantie. Alleen slijtage materiaal niet - maar dat valt bij Lease maatschappij ook niet onder 'lease' bedrag. Onregelmatige slijtage aan banden of remmen zal je alsnog (ten minste een deel) zelf moeten betalen.
Dus, indien er alsnog mogelijkheid is om zelf auto te kopen - is beste optie.
Heeft beste man onvoldoende geld om nu zelf 12.000 te betalen, dan zou ik serieus overwegen om alsnog een 2e hands auto te nemen. En dan bij voorkeur iets oudere wagen, welke bekend staat als een werkpaard waarbij weinig kapot gaat. Niks aan laten doen, gewoon 2 jaar doorrijden (uiteraard banden en andere veiligheid onderdelen wel onderhouden) - en in deze 2 jaar door sparen voor een nieuwe wagen. En dan gewoon alleen WA verzekeren en niet erom kijken of er schade's wel dan niet ontstaan.
Ik rij zelf leasebak - maar dan van de werkgever en dan is het wel interessant i.v.m. allerlei belasting voordelen - welke je als particulier niet hebt.
Re: Prive lease
Eerst sparen en dan kopen is doorgaans altijd goedkoper dan welke financiering dan ook.smilie schreef:Het is hoe dan ook goedkoper om zelf auto aan te schaffen.
... na 3 jaar - heb je helemaaaaaal niks meer. Geen auto, geen over / onderwaarde - niks.
..
Na 3 jaar kan men ook de auto teruggeven aan de leasemaatschappij en weer een nieuwe leasen. Veel duurder dan zelf kopen, dat zeker.
Belastingvoordelen ? De bijtelling ? Hmm..smilie schreef: Ik rij zelf leasebak - maar dan van de werkgever en dan is het wel interessant i.v.m. allerlei belasting voordelen - welke je als particulier niet hebt.
Waar ik het wel mee eens ben is dat men voor dat bedrag (zelfs in de 25% bijtelling) niet dezelfde auto privé kan rijden.
Re: Prive lease
De Aygo is er al 7290 euro.
Re: Prive lease
Als je een dure lening zou moeten afsluiten, dan ben je met privélease waarschijnlijk wel goedkoper uit. Tegen bv 1% rente per maand, kost dat je 95 euro per maand. Plus verzekering van 15 euro, zit je op 110. Bij een nieuwe auto heb je weinig onderhoud, maar zul je toch 2 keer een beurtje moeten hebben. Dat kost je bij elkaar 330 euro, dus een tientje per maand. Bij elkaar kom je dan op 120 euro per maand.Senninha schreef:Ik ben ook aan het kijken om een auto privé te leasen. Met achterliggende gedachte. Ik wil van die onvoorziene kosten af die bij oudere auto's naar voren komen.
even een rekenvoorbeeld zoals ik het zie.
Ik heb geen geld om een niewue auto te kopen dus zou ik moeten lenen.
Bij Noordlease kan je voor € 176,00 all in een auto leasen.
Ik heb de voorwaarden grondig doorgelezen en kan geen adders onder het gras vinden.
als in vergelijk tot een tweedehands (die ik als alternatief zou kopen)
dan betaal je aan verzekering en wegenbelasting zo'n € 30,00 per maand
de besparing voor het zuiniger rijden is 30% 1:24 ipv 1:16
Dan schrijf je al gauw zo'n € 60,00 euro per maand af. Ongeacht of de auto nieuw of tweedehands is. En als ik zou gaan sparen voor een auto leg je zo'n bedrag ook al snel op zij als het niet meer is.
De kosten voor reparatie en banden zijn voor een oudere tweedehands auto al gauw € 60,00 per maand (laatst nog een handremkabel laten vervangen voor € 180,00)
tel die bij elkaar op: € 30,00 + € 27,00 (besparing bezine) + € 60,00 + € 60,00 = € 177,00
En dan rij je een nieuwe auto met alle gemakken van deze tijd.
Dan houd je nog zo'n 55 euro per maand over voor aflossing. Met wat rentevoordeel erbij, kun je denk ik zo'n 2500 aflossen, maar houd je dus na 3 jaar nog 7000 schuld over. Dat is waarschijnlijk iets meer dan de inruilwaarde en dan is privé-lease waarschijnlijk wel voordeliger.
Als het van spaargeld gaat, is het een heel ander verhaal. Dat scheelt je aan rente(verlies) zo'n 75 euro minder per maand. En dan heb je na 3 jaar de helft van je auto alweer bij elkaar gespaard.
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20
Re: Prive lease
Vergelijk gaat mank, als je een tweedehands auto koopt, dan heb je de restwaarde nog. Als je een auto huurt heb je na drie jaar helemaal niks. Bovendien ik weet niet wat voor auto je nu heb, maar een handremkabel voor €180? ik zou een andere garage zoeken ipv een contract aangaan voor iets wat nooit van jou wordt.Senninha schreef:Ik ben ook aan het kijken om een auto privé te leasen. Met achterliggende gedachte. Ik wil van die onvoorziene kosten af die bij oudere auto's naar voren komen.
even een rekenvoorbeeld zoals ik het zie.
Ik heb geen geld om een niewue auto te kopen dus zou ik moeten lenen.
Bij Noordlease kan je voor € 176,00 all in een auto leasen.
Ik heb de voorwaarden grondig doorgelezen en kan geen adders onder het gras vinden.
als in vergelijk tot een tweedehands (die ik als alternatief zou kopen)
dan betaal je aan verzekering en wegenbelasting zo'n € 30,00 per maand
de besparing voor het zuiniger rijden is 30% 1:24 ipv 1:16
Dan schrijf je al gauw zo'n € 60,00 euro per maand af. Ongeacht of de auto nieuw of tweedehands is. En als ik zou gaan sparen voor een auto leg je zo'n bedrag ook al snel op zij als het niet meer is.
De kosten voor reparatie en banden zijn voor een oudere tweedehands auto al gauw € 60,00 per maand (laatst nog een handremkabel laten vervangen voor € 180,00)
tel die bij elkaar op: € 30,00 + € 27,00 (besparing bezine) + € 60,00 + € 60,00 = € 177,00
En dan rij je een nieuwe auto met alle gemakken van deze tijd.
Ben je vrij om net zo veel te rijden als je wil, restwaarde en geen BKR registratie. Een auto hoeft helemaal niet nieuw of duur te zijn om betrouwbaar te zijn, wil je voor zo min mogelijk kosten rijden, koop dan voor een laag bedrag een oude Ford Fiesta (of ander betrouwbaar klein hok) rij het ding op, of als het stuk gaat gooi je het ding weg (bij hoge reparatiekosten). Mijn vrouw rijdt al op deze wijze drie jaar in de rond met haar Fiesta (wat echt een feest is qua kosten). De kosten incl aanschaf zijn een stuk lager dan de aanbetaling van €2000 en als wij het ding verkopen krijgen wij er altijd weer €500 voor.
Deukje krasje, maakt allemaal niks uit, ga maar lekker huren/leasen, na drie jaar verwacht de maatschappij de auto terug zonder krasjes of deukjes. Elk paneel betaal je dan je eigen risico voor...
Maar ja, het is wel een nieuwe auto...
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26 feb 2012 09:08
Re: Prive lease
Beste lezers,
Ook ik denk toch aan prive lease. Waarom, dat zal ik hier beneden even uitleggen en ik hoop dat iemand met mij in discussie wil al dan niet te leasen...
Op dit moment rijd ik een oud barrel. Deze komt zeer waarschijnlijk niet meer door de APK en daarom wil ik wat nieuws. Echter, kan ik kiezen voor een auto van een x aantal jaar oud. Ik zou ongeveer tot 5000 euro kunnen gaan. Of ik kies voor een prive lease plan van NoordLease in Groningen.
Het zal gaat om een Kia Rio, die mij in de maand 295 euro all in zou gaan kosten. (helaas, de benzine is ook nog voor mij). Dit is op basis van 36 maanden en 15000 kilometer per jaar.
Als ik uit ga van de 15000 kilometer en het verbruik van de auto plus de op dit moment in mijn omgeving geldende benzineprijs + verbruik van de auto kom ik op totale kosten van €14332,50 na 3 jaar.
Als ik kies voor een 2e hands auto, wil dan graag een Honda Civic 1.6 sport uit 2003/2004, dan is het kostenplaatje veel meer een variabel. In mijn ogen zit dat als volgt:
Aanschafprijs van de auto: 5500
Afschrijving na 3 jaar: 3000
APK kosten 3 jaar: 100
Verzekering AR 3 jaar: 1367
Wegenbelasting 3 jaar: 1464
Onderhoud (geschat 3 jr): 600
Banden: 436
ANWB 3 jaar: 210
---------
Kosten na 3 jaar: 12677 euro
Benzine bij 15k km en
verbruik 1:15 4984.65
-----------
Totale kosten 17661,65 euro
Restwaarde na 3 jaar: 2500
---------- -
Totaal 15161,65 euro
Dat betekent dat deze auto, inclusief de overwaarde die ik terug krijg en de (geringe) geschatte kosten die altijd duurder uit kunnen vallen, duurder is in 3 jaar tijd dan de lease auto.
Natuurlijk kun je de auto afrijden en blijven sparen, maar ik denk aan een volgende combi:
Je hoeft de auto in eerste instantie niet te betalen als je least (behalve borg van 3 maandbedragen maar die heb ik weten terug te brengen tot 0 door de inruil van de corsa) (ja ben al in gesprek geweest, alleen nog krabbelen) dus houd je je spaarcentjes keurig op je bankrekening. Deze zou ik dan op een spaarrekening zetten tegen een vaste rente van 3 procent per jaar. Ook zou ik hierbij 200 euro per maand extra sparen. Dat zou betekenen dat ik na 3 jaar een rekening heb en op kan nemen van:
eerste jaar: 5500 + (12*200)= 7900/100*103= 8137 euro
tweede jaar: 8137 + (12*200)= 10537/100*103= 10853 euro
derde jaar: 10853 + (12*200)= 13253/100*103= 13650 euro
Dat betekent dat ik een goed bedrag gespaard heb, terwijl ik toch ook in een splinternieuwe auto gereden heb. Hierna 3 keuzes van leasemaatschappij. Auto inleveren, auto overnemen of nieuw contract met nieuwe auto.
Dan heb ik keus te over.
Zo, dat was een heel verhaal, zie ik dit verkeerd of zit ik aardig in de buurt?
Ik hoor graag van jullie!
Ook ik denk toch aan prive lease. Waarom, dat zal ik hier beneden even uitleggen en ik hoop dat iemand met mij in discussie wil al dan niet te leasen...
Op dit moment rijd ik een oud barrel. Deze komt zeer waarschijnlijk niet meer door de APK en daarom wil ik wat nieuws. Echter, kan ik kiezen voor een auto van een x aantal jaar oud. Ik zou ongeveer tot 5000 euro kunnen gaan. Of ik kies voor een prive lease plan van NoordLease in Groningen.
Het zal gaat om een Kia Rio, die mij in de maand 295 euro all in zou gaan kosten. (helaas, de benzine is ook nog voor mij). Dit is op basis van 36 maanden en 15000 kilometer per jaar.
Als ik uit ga van de 15000 kilometer en het verbruik van de auto plus de op dit moment in mijn omgeving geldende benzineprijs + verbruik van de auto kom ik op totale kosten van €14332,50 na 3 jaar.
Als ik kies voor een 2e hands auto, wil dan graag een Honda Civic 1.6 sport uit 2003/2004, dan is het kostenplaatje veel meer een variabel. In mijn ogen zit dat als volgt:
Aanschafprijs van de auto: 5500
Afschrijving na 3 jaar: 3000
APK kosten 3 jaar: 100
Verzekering AR 3 jaar: 1367
Wegenbelasting 3 jaar: 1464
Onderhoud (geschat 3 jr): 600
Banden: 436
ANWB 3 jaar: 210
---------
Kosten na 3 jaar: 12677 euro
Benzine bij 15k km en
verbruik 1:15 4984.65
-----------
Totale kosten 17661,65 euro
Restwaarde na 3 jaar: 2500
---------- -
Totaal 15161,65 euro
Dat betekent dat deze auto, inclusief de overwaarde die ik terug krijg en de (geringe) geschatte kosten die altijd duurder uit kunnen vallen, duurder is in 3 jaar tijd dan de lease auto.
Natuurlijk kun je de auto afrijden en blijven sparen, maar ik denk aan een volgende combi:
Je hoeft de auto in eerste instantie niet te betalen als je least (behalve borg van 3 maandbedragen maar die heb ik weten terug te brengen tot 0 door de inruil van de corsa) (ja ben al in gesprek geweest, alleen nog krabbelen) dus houd je je spaarcentjes keurig op je bankrekening. Deze zou ik dan op een spaarrekening zetten tegen een vaste rente van 3 procent per jaar. Ook zou ik hierbij 200 euro per maand extra sparen. Dat zou betekenen dat ik na 3 jaar een rekening heb en op kan nemen van:
eerste jaar: 5500 + (12*200)= 7900/100*103= 8137 euro
tweede jaar: 8137 + (12*200)= 10537/100*103= 10853 euro
derde jaar: 10853 + (12*200)= 13253/100*103= 13650 euro
Dat betekent dat ik een goed bedrag gespaard heb, terwijl ik toch ook in een splinternieuwe auto gereden heb. Hierna 3 keuzes van leasemaatschappij. Auto inleveren, auto overnemen of nieuw contract met nieuwe auto.
Dan heb ik keus te over.
Zo, dat was een heel verhaal, zie ik dit verkeerd of zit ik aardig in de buurt?
Ik hoor graag van jullie!
Re: Prive lease
Kijk eens bij Opel, bijvoorbeeld een Corsa, deze is even groot als de Rio. Opel heeft nu de 5x5x5 deals, dwz 5 jaar geen rente betalen, gratis onderhoudsbeurten, en 5 jr gratis assistance.
Wellicht valt dit goedkoper uit dan lease, want deze auto betaal je wel af en is na de looptijd van jezelf, en je onderhoudskosten zijn erg overzichtelijk. Misschien zijn er nog wel andere merken met een top aanbieding op nieuwe auto's.
Wellicht valt dit goedkoper uit dan lease, want deze auto betaal je wel af en is na de looptijd van jezelf, en je onderhoudskosten zijn erg overzichtelijk. Misschien zijn er nog wel andere merken met een top aanbieding op nieuwe auto's.