LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
fransiscus
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2012 16:31

stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Ongelezen bericht door fransiscus »

van 6-12-2010 tot 5-12-2011 had ik een contract bij Dong Energy. Dit bedrijf is van mening dat zij ondanks de nieuwe wet van DAM stilzwijgend contracten kunnen verlengen en een boete in rekening kunnen brengen bij een overstap naar een andere maatschappij. Volgens Unive Rechtshulp is dit onjuist. Onder andere een uitspraak van de rechtbank in Haarlem zaaknummer LJN BV 1276.
"Vordering tot betaling abonnementsgeld grotendeels afgewezen. De kantonrechter is van oordeel dat sprake is van toepasselijkheid van de Wet van Dam, ook al was deze op de datum van opzegging nog niet in werking getreden."

Op het moment van bellen was ik nog niet op de hoogte van deze rechtzaak. Wel vind ik het een schande dat een bedrijf als DONG energy dit soort praktijken laat voortgaan. Dong Energy blijft van mening dat zij recht heeft op een boetebedrag voor het voortijdig opzeggen van het contract.

Mogelijk een idee om in een van de tros radar programma's hier aandacht aan te besteden. (na een gedegen onderzoek uiteraard!)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Ongelezen bericht door Shine »

Voor u een zaakje voor de Geschillencommissie lijkt me zo. Met verwijzing naar deze uitspraak.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Ongelezen bericht door berndv »

Heb je niet toevallig 3jaar vast? In de nieuwe wet is wel de voorwaarde opgenomen dat als jij er extra voordeel bij hebt, ten opzichte van iemand die bijvoorbeeld 1 jaar variabel heeft, dit recht niet op gaat.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

In principe volgt Dong Energy letterlijk de Wet van Dam. Deze geldt namelijk per 1-12-11 alleen voor nieuwe contracten. (Oude contracten tot 1-12-12, overgangsrecht)

Het is waar dat er een uitsrpaak ligt waarin een rechter oordeelde dat de wet ook geldt voor contracten die bestonden voordat de wet van Dam in werking trad. Of dat ook de heersende jurisprudentie gaat worden is maar de vraag. Het is namelijk redelijk discutabel om een wet met terugwerkende kracht te laten gelden. Enfin, de tijd zal het leren

mmaasman
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2012 09:14

Re: stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Ongelezen bericht door mmaasman »

De wet is echt alleen van toepassing op abonnementen die na 1 december jl. zijn begonnen. De reparatiewet die moest regelen dat de wet ook op reeds lopende abonnementen van toepassing zou zijn is namelijk op verzoek van indiener Van Dam door de Eerste Kamer aangehouden. Die wet is daar dus niet behandeld en is nooit van kracht geworden. Er geldt overigens niet voor niets een formele datum van inwerkingtreding; die datum biedt ook voor aanbieders van abonnementen de benodigde duidelijkheid. Tot slot: de rechterlijke uitspraak is er slechts één in één specifiek geval, door één kantonrechter. Dat maakt nog geen vaste jurisprudentie.

MAXIEM

Re: stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Ongelezen bericht door MAXIEM »

fransiscus

Pas in december van dit jaar mogen zij niet meer automatisch verlengen. Zo rond 1-11-2012 zou je dus over een verlenging bericht moeten krijgen.

Maxiem.

fransiscus
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2012 16:31

Re: stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Ongelezen bericht door fransiscus »

MAXIEM schreef:fransiscus

Pas in december van dit jaar mogen zij niet meer automatisch verlengen. Zo rond 1-11-2012 zou je dus over een verlenging bericht moeten krijgen.

Maxiem.
Ik heb het begrepen dat ik in dit geval geen gebruik kan maken van deze wetgeving en de boete van 50 euro voor lief moet nemen om te kunnen overstappen naar een nieuwe leverancier. Tevens kan een nieuwe leverancier mij niet meer op deze wijze benadelen, omdat de nieuwe wet van kracht is vanaf contracten die na inwerkingtreding van de wet zijn gesloten. Dank voor alle hulp en tips op deze pagina.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Ongelezen bericht door h@rm@n »

http://www.opzeggen.nl/wet-van-dam Interessante site.

Hier staat ook, en dat kan voor vele bedrijven gelden:
Voor het opzeggen van lidmaatschappen bij verenigingen (zoals bijvoorbeeld de ANWB) gelden andere regels (verenigingsrecht). Hier blijft gelden dat een lidmaatschap met een jaar verlengd kan worden wanneer niet voor een bepaalde periode wordt opgezegd (voor de ANWB geldt bijvoorbeeld dat je voor 15 november moet hebben opgezegd, anders zit je ook het daarop volgende jaar vast aan je lidmaatschap).

DONG Energy
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2011 09:29

Re: stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Ongelezen bericht door DONG Energy »

Beste Franciscus,

DONG Energy streeft naar duidelijkheid en wij houden niet van klachten.
Het klopt inderdaad dat er een overgangsregeling in de wet beschreven staat, maar wij lossen dit graag persoonlijk met u op.

Daarom zou ik u willen verzoeken om contact op te nemen met mij via telefoonnummer 0900-0655 of per e-mail via: [email protected]

Met vriendelijke groet,

Marijke
Klantenservice DONG Energy

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: stilzwijgende verlenging contract Dong Energy

Ongelezen bericht door alfatrion »

mmaasman schreef:De wet is echt alleen van toepassing op abonnementen die na 1 december jl. zijn begonnen.
Formeel heb je heb je gelijk. Echter was het heel duidelijk de bedoeling van de wetgever om de wetgeving per 1 december 2011 ook van toepassing te laten zijn op alle lopende overeenkomsten. De rechter kan niet op basis van de Wet van Dam tot dit oordeel komen, echter staat hem niets in de weg om op basis van de oude wetgeving tot het zelfde resultaat te komen. Gezien de duidelijk bedoelingen ligt het voor de hand dat de rechters op deze manier zullen oordelen.

Gesloten