LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schulden afkopen met hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
kremers78

Schulden afkopen met hypotheek

Ongelezen bericht door kremers78 »

Is het afkopen van je schulden dmv een hypotheek nog mogelijk? Ik begrijp dat er gekeken kan worden naar inkomsten (geen probleem, goede carriere), BKR (helaas die is er door een faillisement van een oud werkgever). En misschien nog meer.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

riddert

Re: Schulden afkopen met hypotheek

Ongelezen bericht door riddert »

Degene die je een hypothecaire lening zou kunnen verstrekken, je bank bijvoorbeeld.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Juridisch Loket kan deze vragen beantwoorden.
Als ik het zo lees op twee topics, is het een speciaal geval, dus probeer het daar, want het is gratis.

kremers78

Thanks voor de tips!

Momenteel heb ik dus nog geen hypotheek, maar zoek wel een vorm waarin hypotheek+hypotecaire lening mogelijk is voor mijn specifieke geval.

Ik ga eens kijken wat het juridisch loket hier kan betekenen!

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Voor een hypothecaire-lening moet wel een onroerendgoed (huis) als onderpand staan.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Brainless schreef:Voor een hypothecaire-lening moet wel een onroerendgoed (huis) als onderpand staan.
Dit is een beetje kort door de bocht. Roerende goederen kunnen ook dienen als onderpand, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

CB schreef:
Brainless schreef:Voor een hypothecaire-lening moet wel een onroerendgoed (huis) als onderpand staan.
Dit is een beetje kort door de bocht. Roerende goederen kunnen ook dienen als onderpand, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Moeten het niet registergoederen zijn ?

CB

Inderdaad.

Emmy75

CB schreef:Inderdaad.
Ah ok. In ieder geval moet TS dan wel een registergoed als onderpand hebben. :wink:

CB

Klopt, als hij/zij dus bv een woonboot heeft die is ingeschreven in het kadaster, kan dat als onderpand dienen.

kremers78

Zoals ik al aangaf, het gaat hier over een nieuwe hypotheek. Dus niets over onroerende zaken in mijn geval :)

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Dan kan het dus niet. Je moet dan gaan denken aan een consumptief krediet. Waarschijnlijk is het voordeliger om substantieel af te gaan lossen, daar je aangeeft een goed inkomen te hebben.

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

@Kremers
Wat wou je als onderpand inbrengen voor de hypotheek?

Emmy75

kremers78 schreef:Zoals ik al aangaf, het gaat hier over een nieuwe hypotheek. Dus niets over onroerende zaken in mijn geval :)
Een hypotheek krijgt u alleen als u in ruil daarvoor "iets" in onderpand geeft en dit wordt beschreven bij een notaris. Dat is het hele principe van een hypotheek. Dat "iets" moet dan een registergoed zijn. Een registergoed is een woning of ander gebouw of stuk grond dat uw eigendom is, een woonboot dat ingeschreven is in het kadaster (zoals CB al aangaf) en dit kunnen andere teboekgestelde schepen of vliegtuigen zijn welke uw eigendom zijn.

De waarde van het onderpand moet groot genoeg zijn voor de lening. Op een huis van een ton kunt u niet 2 ton lenen. De bank heeft dan het recht dit onderpand te verkopen als u niet aan de verplichtingen voldoet. Omdat dit enige zekerheid biedt voor een bank is de rente veel lager dan bij een consumptief krediet of iets dergelijks.

kremers78

Wellicht ben ik wat onduidelijk geweest...

Ik ben op zoek naar een partij die mij een op maat gemaakte hypotheek kan verstrekken. Dit vanwege dat er door toedoen van een vervelende situatie een bkr notering is gekomen (a2) waarop ik nog aan het aflossen ben. Deze wil ik dus in de hypotheek meenemen, eventueel door een hypothecaire lening o.i.d.. Van de hypotheek zelf wordt natuurlijk een huis gekocht.

Er wordt mij overal verteld dat banken risico analyses uitvoeren, en dat een a2 bkr codering altijd zal zorgen tot het niet uitgeven van deze hypotheek. NU hoor ik wel dat er partijen zijn die hier mee kunnen helpen, bijvoorbeeld door een constructie dat een hypotheek wordt verrijkt met een hypothecaire lening, waarmee de schuld wordt afgekocht.

CB

Als er een A2 codering staat geregistreerd dan is dat best een heftige codering. A2 staat voor:

De (restant) vordering is opeisbaar gesteld.

Dat wordt vaak geïnterpreteerd als een vordering waarbij alleen opeisen nog maar mogelijk is. Het stadium van een betalingsregeling is dan al gepasseerd. Je moet wel een heel goed verhaal hebben, zeker in deze tijd, dat je nog een instelling vindt die over de A2 codering heen wil stappen.

kremers78

Nou ja, wat is een goed verhaal?
Dat je schulden veroorzaakt zijn door een oplichter die 7 maanden lang zijn werknemers niets betaald? Dat een bank een adreswijziging niet juist doorvoerd? Ja, natuurlijk, je bent er altijd zelf bij, maar die dingen ontstaan niet van de 1 op andere dag natuurlijk...

En dan is de grootste vraag, welke bank gaat uberhaupt een gesprek aan in deze situatie. Dat het moeilijk is ben ik me volledig bewust, maar een verhaal is er zeker.. Een goede carriere met zeer veel kansen kan ik in ieder geval bieden!

CB

Met een goed verhaal bedoel ik een verhaal dat klopt en niet aan alle kanten rammelt. Gezien je huidige situatie, wordt je volgens mij hier op dit forum niet veel wijzer.

Een rechtstreeks gesprek bij een bank heeft volgens mij de meeste kans van slagen. Jouw situatie is natuurlijk geen gangbare. Misschien is er een financier die bereid is het risico te nemen als je een heel aannemelijk en goed verhaal hebt. Daarom is denk ik een rechtstreeks contact met een financier heel belangrijk.

kremers78

Ja :) Dat is exact wat ik bedoel! Een rechtstreek gesprek, 1-op-1. Elkaar in de ogen kunnen kijken. En niet met iemand die naast het studeren een call center baantje heeft.

Maar dan dus de vraag, waar moet je voor zoiets zijn? Een adviseur? Of toch rechtstreeks bij de bank?

Emmy75

kremers78 schreef:Maar dan dus de vraag, waar moet je voor zoiets zijn? Een adviseur? Of toch rechtstreeks bij de bank?
Dat wordt heel goed zoeken en vooral vanaf het begin deze problemen op tafel leggen en eerlijk in zijn. Dan heeft u het meest kans van slagen. Op zich kunt u wel naar een onafhankelijk adviseur maar uiteindelijk moet het geld toch van een bank of financiële instelling moeten komen. Volgens mij zijn er dat niet zo gek veel.

De vraag is ook of u op deze wijze een hypotheek wenst af te sluiten. Na lang zoeken kan het zo zijn dat u een partij vindt die bereid is de hypotheek wel af te sluiten maar vaak zal dit gebeuren tegen flink verslechterde voorwaarden, zoals een hoog rentepercentage enz. Dit is weer van directe invloed op het maximaal te lenen bedrag.

U geeft aan een huis te willen kopen + bij te lenen voor de afbetaling voor andere vorderingen. Ik vraag me af hoe u dit voor zich ziet. Dan zou u over voldoende middelen moeten beschikken om die schulden direct af te betalen. Tegenwoordig krijgt men geen hypotheken meer van 125% van de woningwaarde, maar hooguit de koopprijs en de kosten koper als men geluk heeft. Stel u krijgt een hypotheek van een ton, moet daarmee een huis gekocht worden incl. k.k. van een ton. Ruimte voor andere dingen af te lossen is er niet.

Gesloten