LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OHRA blijkt onbetrouwbare partner

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
RPB76
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2012 20:01

OHRA blijkt onbetrouwbare partner

Ongelezen bericht door RPB76 »

Ik heb problemen met mijn tandgaaf verzekering bij de Ohra,

Sinds jaren heb ik daar een verzekering afgesloten met een vergoeding van 100% tot 750 euro dit is altijd goed gegaan.
Mijn tandarts heeft zijn prijzen dit jaar aangepast, dit wil zeggen de prijzen van vorig jaar, welke vastgesteld waren en daarop alleen de inflatie correctie.
Op een door mij ingediende tandarts rekening als voorbereiding voor een kroon van 151 euro vergoed de Ohra nu opeens 34,75 niet.

Ik heb daarover een klacht ingedient bij de Ohra welke zij resoluut van de handwijzen, zij zeggen dat de tandarts zijn prijzen teveel verhoogd heeft.
De voorwaarden in 2011 waren precies dezelfde als dit jaar, ik heb dit nagekeken in de polis

Het blijkt dat de Ohra een zeer onbetrouwbare partner is.
De heer Barnasconi heeft in een interview gezegd: De NMT wil niet dat de verzekeraars met hun maximumvergoedingen op de stoel van de tandarts gaan zitten. De tandartsen en zorgverzekeraars gaan praten over het afschaffen van bijbetalingen. Dit is echter niet gebeurd

Inmiddels heb ik mijn verzekering bij de Ohra opgezegd, ik ga er vanuit dat veel meer klanten zicht ook terug zullen trekken, niemand wil door zijn verzekering waarvan hij denk tegen een hoge premie alles afgedekt te hebben bedrogen worden. Ik roep ook iedereen die problemen ondervind dit te doen.
Het heeft geen enkele zin je voor een hoog bedrag te verzekeren en vervolgens met een klein bedrag uit te laten betalen.
Het is jammer dat er voor deze problemen al een lange tijd geen oplossing is en de zorgverzekering het hele probleem neerlegd bij de verzekerde.
Inmiddels heb ik ook de NMA en NZA op de hoogte gesteld
Het is echt nodig dat de zorgverzekering zijn standpunt aanpast

Kenzonoke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mei 2010 16:33

Re: OHRA blijkt onbetrouwbare partner

Ongelezen bericht door Kenzonoke »

Ik begrijp de onvrede dat er vanaf januari 2012 in veel gevallen een eigen bijdrage voor tandartskosten betaald moet worden. Alleen je reactie voor het oproepen dat anderen de tandartsverzekering bij OHRA moeten opzeggen vind ik kort door de bocht. Ik moet er toch vanuit gaan dat OHRA op tijd bekend heeft gemaakt dat er per 01-01-2012 veranderingen zijn voor wat betreft vergoeding mondzorg. Heb je ook de verzekeringsvoorwaarden gelezen die betrekking hebben op het vergoedingenoverzicht? Er zullen ook tandartsen zijn die lagere/marktconforme tarieven hanteren en die een contract hiervoor afsluiten met de zorgverzekeraar. De overheid streeft naar meer marktwerking in de zorg en wil dus ook dat er concurrentie komt tussen tandartsen. Misschien voor jou een tip om te kiezen voor een andere tandarts die wel een contract met OHRA heeft afgesloten.
Je klacht zou ik anders ook nog doorgeven aan de NPCF.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: OHRA blijkt onbetrouwbare partner

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

RPB76,

Je hebt gelijk. Als er niets in de polisvoorwaarden staat over maximale vergoedingen per behandeling dan kun je je hierop beroepen. Dus kijk de polisvoorwaarden na ! ( en het vergoedingen overzicht, en het polisblad). Als hierop niets vermeld wordt, dan heb je gewoon gelijk. Je kunt dan bezwaar maken, je beroepend op de polisvoorwaarden. (schriftelijk). Als je bezwaar ongegrond wordt verklaard( zorg dat je dit schriftelijk krijgt), moet je nog één keer om een heroverweging vragen en daarna kun je het geschil voorleggen bij de SKGZ te Zeist.
Ohra zal niet de eerste verzekeraar zijn die hiermee de fout ingaat: ook FBTO uit Leeuwarden heeft verzuimd om de polisvoorwaarden aan te passen. Dus kijk het nog een goed na en schrijf een klacht aan Ohra. Ook in geval er wel in de polis staat vermeld dat er maximale vergoedingen zijn, dan heb je nog kand dat je gelijk krijgt bij de SKGZ. Immers je had al langer dezelfde verzekering en dan had , zo vermoed ik, de verzekeraar je actief moeten inlichten over veranderingen in 2012, en dit hebben ze wrsch. niet gedaan.
Polivoorwaarden Tandengaaf 750 voor 2012:

Mondzorg
Mondzorg voor verzekerden vanaf 18 jaar:
- Kronen, bruggen en inlays (codes E311 t/m E815) inclusief techniek- en materiaalkosten
- Gebitsprothese (codes die beginnen met "G") inclusief techniek- en materiaalkosten
- Overige mondzorg (zorg die niet genoemd wordt in D.8.2., D.8.3. of D.8.5.)
maximaal € 750,- per jaar voor onderstaande zorg samen 100%
100% 100%
D.8.
D.8.1. t/m D.8.4. D.8.2.
D.8.3. D.8.4.
Verschrikkelijk onduidelijk: dit zijn de polisvoowaarden van Ohra. Ze maar zijn hetzelfde als van CZ. Bovendien totaal onleesbaar en dit zou dus voor iedereen een reden moeten zijn om volgend jaar op te zeggen!

Gesloten