LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Basic Fit lidmaatschap niet per maand opzegbaar?
Basic Fit lidmaatschap niet per maand opzegbaar?
Vanwege een verhuizing heb ik mijn lidmaatschap bij een vestiging van BF opgezegd.
Echter, nu ontvang ik een bevestiging van deze opzegging.
Zij geven aan dat ze mijn contract conform de voorwaarden stoppen per 16 juni 2012.
Nu vraag ik mij af hoe het zit met de reeds ingenomen wet van een maand opzegtermijn bij diverse instellingen (sinds dec. 2011).
Nu moet ik dus 5 maanden betalen voor een ''contract'' waar van ik de dienstverlening niet nuttig. Kan ik terugvallen op de nieuwe wet of moet ik nu toch de voorwaarden van BF handhaven.
Zij geven aan dat ze mijn contract conform de voorwaarden stoppen per 16 juni 2012.
Nu vraag ik mij af hoe het zit met de reeds ingenomen wet van een maand opzegtermijn bij diverse instellingen (sinds dec. 2011).
Nu moet ik dus 5 maanden betalen voor een ''contract'' waar van ik de dienstverlening niet nuttig. Kan ik terugvallen op de nieuwe wet of moet ik nu toch de voorwaarden van BF handhaven.
Re: Basic Fit lidmaatschap niet per maand opzegbaar?
Quirico
De ingangsdatum of de verlengingsdatum van jouw kontrakt was dus: 16 juni 2011. Dat betekent dus, dat de ingangsdatum of de verlengingsdatum vóór 1-12-2011 ligt en je een heel jaar (12 maanden) nog niet hebt vol gemaakt. De WvD is dan/dus niet van toepassing.
Maxiem.
De ingangsdatum of de verlengingsdatum van jouw kontrakt was dus: 16 juni 2011. Dat betekent dus, dat de ingangsdatum of de verlengingsdatum vóór 1-12-2011 ligt en je een heel jaar (12 maanden) nog niet hebt vol gemaakt. De WvD is dan/dus niet van toepassing.
Maxiem.
@Maxiem, bedankt voor je uitleg, het is duidelijk.
Quirico
Vergeet niet alsnog tijdig, aangetekend schriftelijk op te zeggen en je pasje in te leveren. Zet in die brief ook expliciet de opzeggingsdatum.
Maxiem.
Vergeet niet alsnog tijdig, aangetekend schriftelijk op te zeggen en je pasje in te leveren. Zet in die brief ook expliciet de opzeggingsdatum.
Maxiem.
Wanneer het gaat om het eerste jaarcontract dat niet stilzwijgend is verlengd, dan kan dat inderdaad niet. Ook voorzien de algemene voorwaarden van Basic Fit niet in een specifieke regeling voor verhuizende klanten (zowel niet in de oude als in de nieuwe voorwaarden). Het gevolg is dat de bepaling dat zo'n lidmaatschapsovereenkomst (=contract) wordt aangegaan voor de contractsduur van minimaal 1 jaar vanaf de ingangsdatum, hier van toepassing is. Verder is in uw situatie van belang dat de opzegtermijn bij Basic Fit 2 maanden is.Quirico schreef:Nu moet ik dus 5 maanden betalen voor een ''contract'' waar van ik de dienstverlening niet nuttig. Kan ik terugvallen op de nieuwe wet of moet ik nu toch de voorwaarden van BF handhaven.
zie voor de voorwaarden: http://www.basic-fit.nl/algemene-voorwaarden
update 7/2/2012: Er is jurisprudentie over de Wet van Dam! Afgelopen 12 januari heeft de rechtbank in Haarlem bepaald dat de Wet van Dam wel degelijk vanaf 1 december 2011 van kracht is geworden en er dus een opzegtermijn geldt van 1 maand, ook voor bestaande contracten waarvan het eerste contractjaar is verstreken.
In de uitspraak van de Rechtbank Haarlem ging het over een abonnement bij een fitness school. Dit abonnement was in 2008 aangegaan. De fitness school betoogde dat de overgangsregeling nog van toepassing zou zijn en dat de Wet van Dam pas per 1 december 2012 zou ingaan. De rechtbank oordeelde anders!
Wil jij een contract opzeggen dat al langer dan één jaar loopt maar wil de betreffende organisatie niet meewerken? Verwijs naar de uitspraak LJN BV1276, Rechtbank Haarlem, 526840 CV EXPL 11-12063.
Tada.
In de uitspraak van de Rechtbank Haarlem ging het over een abonnement bij een fitness school. Dit abonnement was in 2008 aangegaan. De fitness school betoogde dat de overgangsregeling nog van toepassing zou zijn en dat de Wet van Dam pas per 1 december 2012 zou ingaan. De rechtbank oordeelde anders!
Wil jij een contract opzeggen dat al langer dan één jaar loopt maar wil de betreffende organisatie niet meewerken? Verwijs naar de uitspraak LJN BV1276, Rechtbank Haarlem, 526840 CV EXPL 11-12063.
Tada.
Rezu
Dat is goed nieuws, maar ik verwacht dat een volgende rechter daar wel eens anders over zou kunnen denken. Je zult dus als consument individueel dit verschil bij de rechter moeten voordragen.
Maxiem.
Dat is goed nieuws, maar ik verwacht dat een volgende rechter daar wel eens anders over zou kunnen denken. Je zult dus als consument individueel dit verschil bij de rechter moeten voordragen.
Maxiem.
Het lidmaatschap bij Basic Fit kan per maand opgezegd worden.
Ik heb via de rechtsbijstandverzekering advies ingewonnen. Er is nl. sprake van jurisprudentie sinds 12-1-2012: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BV1276
Het maakt daarbij niet uit of je voor of na een bepaalde tijd lid bent geworden van welke sportschool dan ook.
Wat Basic Fit op hun site heeft staan, nl. dat de Wet van Dam niet van toepassing zou zijn, is laakbaar en lijkt op misleiding van de consument!
Daarnaast geldt er een opzegtermijn van 1 maand. Een opzegtermijn van 2 maanden is vernietigbaar, ook al ben je voor een bepaalde tijd lid geworden.
Ik heb via de rechtsbijstandverzekering advies ingewonnen. Er is nl. sprake van jurisprudentie sinds 12-1-2012: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BV1276
Het maakt daarbij niet uit of je voor of na een bepaalde tijd lid bent geworden van welke sportschool dan ook.
Wat Basic Fit op hun site heeft staan, nl. dat de Wet van Dam niet van toepassing zou zijn, is laakbaar en lijkt op misleiding van de consument!
Daarnaast geldt er een opzegtermijn van 1 maand. Een opzegtermijn van 2 maanden is vernietigbaar, ook al ben je voor een bepaalde tijd lid geworden.
Dat vind ik een beetje kort door de bocht.rvpp schreef:Het maakt daarbij niet uit of je voor of na een bepaalde tijd lid bent geworden van welke sportschool dan ook.
Als iemand vorige maand voor het eerst lid is geworden en een jaarcontract heeft gesloten, mag deze nog aan dat eerste jaar gehouden worden. Daarna per maand opzegbaar. Maar het eerste jaarcontract mag een jaar zijn.
Inhoudsindicatie: Vordering tot betaling abonnementsgeld grotendeels afgewezen. De kantonrechter is van oordeel dat sprake is van toepasselijkheid van de Wet van Dam, ook al was deze op de datum van opzegging nog niet in werking getreden.
Wat Maxiem zegt klopt het gaat hierom een jaarcontract na het jaar is deze per maand opzegbaar.Quirico schreef:Vanwege een verhuizing heb ik mijn lidmaatschap bij een vestiging van BF opgezegd.
Ik vindt basic Fit zelf niet zo een gezellige club. Het is zo massaal en onpersoonlijk. Maar dat terzijde.