LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buitengerechtelijke kosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Donny23
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:39

Buitengerechtelijke kosten

Ongelezen bericht door Donny23 »

Hallo allemaal,

Hoeveel mag een deurwaarder eigenlijk berekenen aan buitengerechtelijke kosten?

stel de hoofdsom is 1000 euro, hoeveel % van de hoofdsom mag de deurwaarder er dan maximaal er bovenop gooien?

ik dank uw alvast voor het antwoord

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Buitengerechtelijke kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Donny23 schreef:stel de hoofdsom is 1000 euro, hoeveel % van de hoofdsom mag de deurwaarder er dan maximaal er bovenop gooien?
In beginsel 15%, maar dat is geen wet. Als er uitzonderlijke omstandigheden zijn kan het hoger zijn.

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Buitengerechtelijke kosten

Ongelezen bericht door Sage. »

Hiervoor wordt vaak Rapport Voorwerk II als uitgangspunt gehanteerd. Deze kosten worden ook door de rechtbank als redelijk getoetst.

Overzicht hiervan kunt u terugvinden op www.rechtspraak.nl

Donny23
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:39

Re: Buitengerechtelijke kosten

Ongelezen bericht door Donny23 »

alfatrion schreef:
Donny23 schreef:stel de hoofdsom is 1000 euro, hoeveel % van de hoofdsom mag de deurwaarder er dan maximaal er bovenop gooien?
In beginsel 15%, maar dat is geen wet. Als er uitzonderlijke omstandigheden zijn kan het hoger zijn.
ja las ergens op internet dat ze maar 15% maximaal mogen berekenen, maar dat bericht was van 3 jaar geleden.

Donny23
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:39

Re: Buitengerechtelijke kosten

Ongelezen bericht door Donny23 »

Sage. schreef:Hiervoor wordt vaak Rapport Voorwerk II als uitgangspunt gehanteerd. Deze kosten worden ook door de rechtbank als redelijk getoetst.

Overzicht hiervan kunt u terugvinden op http://www.rechtspraak.nl
staat geen uitleg op de site

http://www.rechtspraak.nl/Recht-In-Nede ... osten.aspx

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Buitengerechtelijke kosten

Ongelezen bericht door Sage. »


Donny23
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:39

Re: Buitengerechtelijke kosten

Ongelezen bericht door Donny23 »


alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Buitengerechtelijke kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

De 15% wordt genoemd in het rapport voorwerk II. In dit rapport worden drie typen buitenrechtelijke kosten genoemd: niet-bedongen kosten, bedongen kosten en boetes. Voor de eerste twee staat in het rapport het volgende:
Rapport Voorwerk II schreef:17.1
AANBEVELING I: Een vordering ter zake van bedongen buitengerechtelijke kosten,waaromtrent onweersproken wordt gesteld dan wel na betwisting is bewezen dat kosten zijn gemaakt, wordt – zonodig met toepassing van art. 57ab Rv - forfaitair gematigd tot twee punten van het toepasselijke liquidatietarief in eerste aanleg met een maximum van 15% van de hoofdsom, te vermeerderen met de tot aan de dagvaarding vervallen rente voor zover deze in een bedrag is uitgedrukt, met dien verstande dat in kantonprocedures het tarief geldt als hierna in de bijlage is opgenomen, een en ander tenzij de schuldeiser gemotiveerd stelt en zonodig bewijst dat de werkelijk gemaakte kosten hoger zijn dan het forfaitaire bedrag als hiervoor bedoeld en deze redelijk zijn.

17.2
AANBEVELING II: Een vordering ter zake van niet bedongen buitengerechtelijke kosten, waaromtrent onweersproken wordt gesteld dan wel na betwisting is bewezen dat kosten zijn gemaakt, wordt – zonodig bij wijze van begroting/schatting van de schade ex art. 6:97 BW en eventueel bij wijze van matiging ex artikel 6:109 lid 1 BW - forfaitair vastgesteld op twee punten van het toepasselijke liquidatietarief in eerste aanleg met een maximum van 15% van de hoofdsom, te vermeerderen met de tot aan de dagvaarding vervallen rente voor zover deze in een bedrag is uitgedrukt,met dien verstande dat in kantonprocedures het tarief geldt als hierna in de bijlage is opgenomen, een en ander tenzij de schuldeiser gemotiveerd stelt en zonodig bewijst dat de werkelijk gemaakte kosten hoger zijn dan het forfaitaire bedrag als hiervoor bedoeld, een en ander voor zover het redelijk is dat deze kosten zijn gemaakt en - wat de kosten hoger dan het forfaitaire bedrag betreft – voor zover deze kosten zelf redelijk zijn.
http://www.bellfs.eu/downloads/Rechtspr ... k%20II.pdf

Sage.
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 dec 2011 17:00
Locatie: Amsterdam

Re: Buitengerechtelijke kosten

Ongelezen bericht door Sage. »

Alfatrion een vraag: ben je een hobbyjurist of iemand die in de juridische wereld zit?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Buitengerechtelijke kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die vraag ga ik niet beantwoorden, omdat de vraag niets toevoegt aan een inhoudelijke discussie. Tijdens mijn studie heb ik ooit eens een student horen roepen dat hij van een bepaald onderwerp verstand had, want hij een bepaald vak gehaald. Daarvan heb ik geleerd dat personen in ieder geval de schijn tegen hebben wanneer ze met andere argumenten komen dan inhoudelijke. Titels gebruik ik vaak niet, omdat ik vind dat ze afleiden van de inhoud.

Gesloten