LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever betaalt salaris niet!

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Maantje123

Werkgever betaalt salaris niet!

Ongelezen bericht door Maantje123 »

Wie o wie kan mij helpen??? Ben radeloos!!!

Sinds 31 okt. zit in de ziektewet omdat ik op m'n werk door m'n rug ben gegaan. Na allerlei ziekenhuisbezoeken is uiteindelijk met een MRI vastgesteld dat ik een grote hernia heb waaraan ik geopereerd moest worden. 15 December was het dan zover. De maanden november en december heeft m'n werkgever nog maar 70% van m'n salaris betaalt doordat ik ziek ben maar helaas, dat recht heeft hij. Neemt niet weg dat hij volgens mijn berekening te weinig heeft betaalt. De maand januari besloot hij helemaal maar niet meer te betalen omdat ik volgens hem best wel weer had kunnen werken.( 3 weken na m'n operatie!) Hij heeft mij niet aangemeld bij de arbodienst (waarschijnlijk omdat dat geld kost) Dus ik heb ook geen oproep gehad van een bedrijfsarts. Maar hij eist wel een verklaring van mijn arts, voor de verzekering zegt hij. Na gesproken te hebben met Juridisch loket, het UWV, de arbodienst en nog allerlei andere instanties ben ik er achter gekomen dat ik helemaal niet verplicht ben om die te geven. Sterker nog, van het ziekenhuis krijg ik die niet eens. Afgelopen week ben ik er achter gekomen dat mijn baas niet eens verzekerd is voor mijn ziek zijn. Op advies en met een voorbeeldbrief van het juridisch loket heb ik mijn werkgever een aangetekende brief gestuurd met de eis tot betaling over te gaan omdat hij anders ook wettelijk rente moet gaan betalen enzo. Na een week helemaal geen reactie te hebben gehad ben ik hem maar met lood in de schoenen gaan bellen. Na een heftig gesprek van beide kanten beloofd hij m'n salaris toch over te maken. Nu 2 weken later nog steeds geen salaris en ook de maand februari is alweer voorbij. Volgens juridisch loket zou de volgende stap een advocaat zijn maar die kan ik (zeker nu alle rekeningen oplopen) echt niet betalen en pro deo kom ik niet voor in aanmerking omdat we daar dan weer teveel voor verdienen. (mijn man en ik) 1 Juni loopt m'n contract af en dan kan ik gelukkig een uitkering aanvragen en werk gaan zoeken maar als ik tot die tijd geen salaris ontvang dan ben ik bang dat ik met m'n gezinnetje m'n huis uit gezet wordt. Heb nu al alleen maar aanmaningen en incassobrieven liggen en zelfs al 2 x een deurwaarder aan de deur gehad. We konden normaal al maar net de eindjes aan elkaar knopen maar nu zitten we helemaal aan de grond. Zit met m'n handen in het haar en weet niet meer bij wie ik nu aan moet kloppen om mijn centjes te krijgen. Ik ben iemand die altijd alles netjes volgens de regeltjes doet en altijd keihard werk en voor iedereen klaar staat. Maar nu ik zelf hulp nodig heb heb ik het gevoel dat ik met m'n rug tegen de muur aan sta. Alle tips welkom dus.

Emmy75

Re: Werkgever betaalt salaris niet!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Dat uw werkgever niet verzekerd is voor ziekte van een werknemer, heeft u eigenlijk weinig tot niets mee te maken. Dat kan een bewuste keuze zijn van een werkgever. Dergelijke verzekeringen zijn nogal prijzig en het kan voor een werkgever voordeliger zijn dit risico zelf te betalen.

Maar goed dat staat eigenlijk los van het verhaal dat hij eigenlijk wel moet betalen. Ik vrees wel met zo'n onwillende werkgever dat er weinig anders opzit dan de juridische weg. Misschien kunt u met een advocaat afspreken dat er betaald wordt zodra werkgever tot betaling overgaat of iets dergelijks. Mogelijk kunt u ook zelf een deurwaarder inschakelen die de kosten van het verhaal op de werkgever verhaald.

Bent u toevallig aangesloten bij een vakbond ? Dan kunt u daar ook juridische hulp krijgen. Voor de toekomst is het wellicht handig om een rechtsbijstandsverzekering te hebben voor dit soort dingen. Misschien dat UWV u kan helpen, dat weet ik niet.

Maantje123

De kosten van een advocaat wegen niet op tegen de het salaris dat ik tegoed heb tenzij hij de komende maanden ook niet gaat betalen. Het UWV kan mij ook niet helpen, die heb ik al meerdere malen aan de telefoon gehad. Een rechtsbijstandverzekering heb ik ook niet. Ooit in een ver verleden wel gehad maar toen ik hun nodig had konden ze mij ook niet helpen dus heb ik die gelijk opgezegd toen. Ben helaas ook niet lid van een vakbond en een CAO is er ook niet. Werk voor een kleine zelfstandige als nagelstyliste. Heb wat dat betreft dus echt alles tegen. In ieder geval bedankt voor het anwoord.

Emmy75

Ik vermoed dat de werkgever hier een beetje op gokt.
Ga eens een vrijblijvend gesprek aan bij een deurwaarderskantoor. Kosten van de incasso komen dan voor rekening van de werkgever en er zijn er die op basis van no cure no pay werken of die pas betaald hoeven te worden als de vordering binnen is. Ik vermoed dat werkgever moeilijk blijft doen tot het contract afloopt. Vergeet ook niet dat de niet opgenomen vrije dagen en vakantiegeld nog betaald moeten gaan worden.

Als u betalingsproblemen gaat krijgen met bedrijven, neem dan alvast meteen contact op. Leg de situatie uit en vraag of er een regeling getroffen kan worden. Vaak is er veel mogelijk maar dan moeten ze het wel weten. Ga niet wachten tot de deurwaarder op de stoep staat, dat kost alleen maar meer geld en is de welwillendheid verder weg.

Indien u hersteld bent kunt u ook eerder solliciteren dan te wachten tot contract afloopt. Maarja dan moet u zich in de tussentijd wel weer beschikbaar stellen voor werk.

Maantje123

Mijn man en ik hebben net besloten dat we morgen maar eens een bezoekje gaan brengen aan m'n werkgever. Kijken of dat wat uithaalt. Heb zelf ook het idee dat hij moeilijk blijft doen tot het contract afloopt. Hij zit volgens mij zelf ook in de geldproblemen. Neemt natuurlijk niet weg dat hij verantwoordelijk is voor het uitbetalen van personeel.

Ik heb al allerlei betalingsregelingen lopen maar zelfs die kan ik nu niet nakomen. Deurwaarderskantoor kan ik wel eens gaan bellen, kijken of ik daar wat verder mee kom. Bedankt.

Emmy75

Maantje123 schreef:Neemt natuurlijk niet weg dat hij verantwoordelijk is voor het uitbetalen van personeel.
Dat is natuurlijk wel zo, maar als het zo is dat er geldproblemen zijn en de werkgever ook moeite heeft met het hoofd boven water houden, is het wellicht verstandig om inderdaad een goed gesprek te gaan voeren met de werkgever om tot een oplossing of regeling te komen.

Als het probleem (bijna) te groot is, kan hij zomaar besluiten voor een faillissement te gaan en dan kan het nog wel eens lang gaan duren voordat u iets terugziet van uw vordering als u al iets gaat terugzien. Er kan simpelweg niet betaald worden als er geen geld is, even kort door de bocht natuurlijk.

U gaf aan dat het een nagelstudio bedrijf was. Dus financiële problemen behoren zeker in deze tijden tot de mogelijkheden. Waarschijnlijk had hij daarom ook geen verzekering, dat is nogal duur. Dit soort bedrijfjes schoten een aantal jaren geleden als paddestoelen uit de grond. In deze economisch mindere tijden zijn dit toch dingen waar mensen het eerste op bezuinigen zo ongeveer.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt recht op de wettelijke rente en een wettelijke verhoging tot maximaal 50%.
Maantje123 schreef:De kosten van een advocaat wegen niet op tegen de het salaris dat ik tegoed heb tenzij hij de komende maanden ook niet gaat betalen.
Bij een veroordeling krijg je de proceskosten en het gemachtigde salaris vergoed. Als je een jurist uitzoekt die niet meer vraagt kost het je dus niets. Daarnaast is het soms ook mogelijk om op basis van no-cure no-pay te opereren. Dan hoef je niets te betalen als de jurist je zaak niet wint.

Emmy75

alfatrion schreef:Bij een veroordeling krijg je de proceskosten en het gemachtigde salaris vergoed. Als je een jurist uitzoekt die niet meer vraagt kost het je dus niets. Daarnaast is het soms ook mogelijk om op basis van no-cure no-pay te opereren. Dan hoef je niets te betalen als de jurist je zaak niet wint.
Ja da's bij veroordeling, maar wat als de werkgever besluit gauw te betalen onder de druk van de dagvaarding ? Volgens mij wordt er door rechters nogal snel korte metten gemaakt met niet betalende werkgevers.

alfatrion

Emmy75 schreef:Ja da's bij veroordeling, maar wat als de werkgever besluit gauw te betalen onder de druk van de dagvaarding?
Daarmee kun je eenvoudig weg niet akkoord gaan, tenzij ook alle kosten zijn betaald.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

zoals ik het heb gedaan bij mijn ex-werkgever,

eerst een incassobureau op zijn dak gestuurd, die 3 keer laten aanmanen, toen een deurwaarder op zijn dak gestuurd, (op no cure, no pay).
vervolgens liet hij zich failliet verklaren, en toen gelijk het uwv ingeschakeld.
alle loon en dergelijke die dan open staan worden dan namelijk door het uwv overgenomen.

het is zelfs mogelijk om hem zelf failliet te laten verklaren heb ik begrepen.

verder zou ik eens naar de gemeente gaan en daar eens informatie inwinnen en zeggen dat je nu in grote financiële problemen komt.
volgens mij kunnen zij daarin ook meedenken/helpen.

Maantje123

Wat fijn dat iedereen zo met me mee denkt. Van de wettelijke rente heb ik hem al op de hoogte gesteld. Heb ook al juristen en advocaten gesproken maar no cure no pay dat mag niet en wordt dus ook niet meer gedaan. En wanneer de werkgever dan nog steeds niet betaald moet ik toch voor alle gemaakte kosten opdraaien omdat ik de opdrachtgever ben.

Er zijn zelfs mensen die zeggen dat ik aangifte moet doen bij de politie. Maar of ik daar nou iets mee opschiet?

We gaan zo naar m'n werkgever toe om te kijken of er nog ergens over te praten valt. Wordt vervolgd...

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

aangifte bij de politie heeft inderdaad geen nut. dit is een civiele kwestie.

succes

Emmy75

Maantje123 schreef:Heb ook al juristen en advocaten gesproken maar no cure no pay dat mag niet en wordt dus ook niet meer gedaan.
Voor juristen en advocaten mag dat eigenlijk inderdaad niet. Maar voor een incassobureau / deurwaarderskantoor is dat toch echt een ander verhaal. Er zijn er legio die wel op no cure no pay basis werken en deze mogen dat ook.

Het voordeel van deze weg is dat zij ook de juridische procedure kunnen overnemen indien nodig. Wel zullen ze een afweging maken hoe sterk de zaak is en vooral als het een zwakkere zaak is, zullen ze afraden om te procederen of dit niet gaan doen zonder dat u alvast betaald. Vooral deurwaarderskantoren hebben de bevoegdheden en kennis zelf in huis om te procederen ed. De kosten van de procedure zullen dan verhaald worden op de schuldenaar. Het is te vinden dat ze dit op no cure no pay basis doen.
renegade66 schreef:het is zelfs mogelijk om hem zelf failliet te laten verklaren heb ik begrepen.
Ik denk wel dat dit kan inderdaad. Een werknemer waarvan het loon niet tijdig betaald is, is immers een schuldeiser. Er moeten dan wel minimaal 2 schuldeisers zijn.

Op de site van KvK staat:
Als u schuldeiser bent, dan kunt u faillissement van een debiteur aanvragen als deze zijn schulden niet betaalt. U moet een advocaat inschakelen die de aanvraag indient. De rechtbank willigt dit verzoek alleen in als er tenminste 2 schuldeisers zijn en 2 schulden (waarvan er tenminste 1 opeisbaar is).
Schuldeisers kunnen belang hebben bij het aanvragen van een faillissement van de andere partij. Een dergelijke aanvraag is een effectief incassomiddel als alle andere maatregelen zijn gestrand op betalingsonwil. De schuldenaar zal de aanvraag vaak als een alarmsignaal ervaren en proberen alsnog te betalen om faillissement af te wenden. Bij betalingsonmacht van de debiteur kan aanvraag van faillissement de laatste mogelijkheid zijn om betaling af te dwingen. Of het aanvragen van een faillissement de moeite loont, hangt onder meer af van de hoogte van een vordering, de vermogenspositie van de debiteur en vooral van de plaats in de rangorde van schuldeisers.
alfatrion schreef:Daarmee kun je eenvoudig weg niet akkoord gaan, tenzij ook alle kosten zijn betaald.
Ah ok, ik weet alleen even niet zeker of dat zomaar mag en of de rechter dat niet zou zien als onwil van de schuldeiser door de schuldenaar alsnog op kosten te jagen door de zaak door te zetten.

alfatrion

Emmy75 schreef:Ah ok, ik weet alleen even niet zeker of dat zomaar mag en of de rechter dat niet zou zien als onwil van de schuldeiser door de schuldenaar alsnog op kosten te jagen door de zaak door te zetten.
Nee, want dat zou de omgekeerde wereld zijn. Het is de schuldenaar die de schuldeiser met zijn houding op kosten jaagt. Eerst door te weigeren om aan zijn verbintenis na te komen en daarna door daarvan niet de gevolgen te willen dragen. Een dagvaarding kost iets minder dan 80 euro. Die kosten heeft de schuldeiser al betaald op het moment dat de schuldenaar de dagvaarding krijgt.

Emmy75

@alfa, klinkt inderdaad wel zo logisch inderdaad.

Maantje123

Vandaag bij m'n werkgever geweest maar hij was er helaas niet. Zijn Vrouw wel (officieel is zij mijn werkgever) Maar daar valt echt niet mee te praten. Maandagavond hebben een gesprek met hem, zij is er dan gelukkig niet. Met hem valt misschien nog enigzins te praten. Wij hebben wel over een oplossing zitten denken. 1 Juni loopt m'n contract af en beide partijen willen liefst eerder van elkaar af. Wij zitten te denken om een afkoopsom voor te stellen waardoor hij einde van de rit goedkoper uit is en wij sneller van hun af zijn. Op voorwaarde dat ik nu binnen een week natuurlijk wel m'n salaris van afgelopen 2 maanden op m'n rekening heb. Weet alleen niet wat dat voor gevolgen heeft als ik een uitkering moet aanvragen zolang ik nog geen ander werk heb. In principe wordt ik dan voortijdig ontslagen onder het mom van dat hij mij niet meer die laatste maanden kan betalen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Emmy75

Pas wel een beetje op met zaken als verwijtbaar werkloos en dat soort dingen. Dat kan gevolgen hebben voor de uitkering. UWV is er meestal ook niet zo happig op om een verplichting over te nemen daar waar een werkgever nog had moeten betalen. Hoe dit precies ligt durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Maantje123

Dacht zelf ook al zoiets. Alleen, 1 juni is niet meer zover weg en dan zit ik zowiezo zonder werk en moet een uitkering gaan aanvragen. Het zou max. 2 maanden eerder zijn dat het contract beeindigd wordt. Zodat m'n werkgever minder kosten heeft en we beiden van elkaar af zijn. De werkrelatie is nu zodanig verstoord dat ik het er niet van zie komen voor die tijd daadwerkelijk nog aan de slag te gaan. Heb al allerlei informatie zitten lezen op internet maar makkelijk is het niet.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Maantje123 schreef:Dacht zelf ook al zoiets. Alleen, 1 juni is niet meer zover weg en dan zit ik zowiezo zonder werk en moet een uitkering gaan aanvragen. Het zou max. 2 maanden eerder zijn dat het contract beeindigd wordt. Zodat m'n werkgever minder kosten heeft en we beiden van elkaar af zijn. De werkrelatie is nu zodanig verstoord dat ik het er niet van zie komen voor die tijd daadwerkelijk nog aan de slag te gaan. Heb al allerlei informatie zitten lezen op internet maar makkelijk is het niet.
Toch zou ik hier toch maar mee oppassen hoor met een afkoopsom want de kans is dan heel groot dat je 1 juni echt niet bij het UWV hoeft aan te kloppen voor een WW uitkering want je bent tenslotte zelf akkoord gegaan met je ontslag.

Emmy75

Lees dan ook alvast over de verplichtingen. Van iemand die weet dat ie werkloos gaat worden, wordt volgens de regels van de uitkering wel al verwacht dat deze dan al maatregelen neemt om ander / aansluitend werk te vinden.

Gesloten