Vraag over een KEW Kapitaal verzekering eigenhuis
In 2001 heb ik alleen een huis gekocht met een beleggingsverzekering KEW, na 2 jaar heb ik het huis verkocht en polis afgekocht.
In 2003 heb ik samen met mijn vrouw een huis gekocht met een spaar/beleggingsverzekering, ook een KEW verzekering.
Nu vraag ik mij af is de 2e hypotheek wel goed gegaan met KEW verzekering omdat ik de belastingdienst lees
Uw verzekering geeft recht op een eenmalige kapitaal uitkering bij leven.
Wat houdt dit fiscaal in of geeft dit problemen nu en in de toekomst
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] KEW Kapitaal verzekering eigenhuis
Re: KEW Kapitaal verzekering eigenhuis
Met het afkopen na 2 jaar heb je niet voldaan aan de eisen voor vrijstelling van de KEW uitkering. Daarom telt dit ook niet als (vrijgestelde) eenmalige KEW kapitaaluitkering bij leven. Het gaat er dus niet om of je bent begonnen met een KEW, het gaat er om of de KEW (vrijgesteld) tot uitkering is gekomen of niet.
dus geen problemen met mijn huidige hypotheek !!! omdat er bij de belastingdienst
staat en de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een KEW verzekering eigenhuis
En ik al eenmaal een uitkering heb gehad, mag ik dan nogmaal een KEW verzekering afsluiten (fiscaal)
staat en de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een KEW verzekering eigenhuis
En ik al eenmaal een uitkering heb gehad, mag ik dan nogmaal een KEW verzekering afsluiten (fiscaal)
ik bedoel mijn huidige hypotheek vermogen opbouw is die onbelast (box1) of belast (box3), zodat ik extra vermogens belasting op mijn vermogen moet betalen
De eerste polis is afgekocht. Dat betekent dat er strikt genomen geen kapitaaluitkering van de polis geweest; zo'n kapitaaluitkering is nl. de reguliere uitkering en niet de voortijdige afkoop.
Als je de polis hebt aangemerkt als KEW, dan heb je er dus nog een vrijstelling in box 1 voor.
Overigens, om het nog maar eens ingewikkeld te maken, als je een spaar/beleggingsverzekering voor de hypotheek neemt, dan kun je er voor kiezen om deze de eerste tijd in box 3 te laten en pas na een aantal jaar naar box 1 over te zetten. (Andersom kan niet.) Dat kan handig zijn als de polis voortijdig wordt beëindigd. Maar hij telt dan, zolang hij in box 3 zit, wel mee voor het kapitaal voor de 1.2% VRH.
Als je de polis hebt aangemerkt als KEW, dan heb je er dus nog een vrijstelling in box 1 voor.
Overigens, om het nog maar eens ingewikkeld te maken, als je een spaar/beleggingsverzekering voor de hypotheek neemt, dan kun je er voor kiezen om deze de eerste tijd in box 3 te laten en pas na een aantal jaar naar box 1 over te zetten. (Andersom kan niet.) Dat kan handig zijn als de polis voortijdig wordt beëindigd. Maar hij telt dan, zolang hij in box 3 zit, wel mee voor het kapitaal voor de 1.2% VRH.
@kwennie bedankt
voor de zekerheid de oude polis gaat mij niet zeer doen in de toekomst !!
Nog een vraagje nu loopt mijn rente periode af en heb een nieuw rente aanbod gehad van 5,7% 10 jaar vast. Echter bij een andere partij kan ik een rente krijgen van 4,7%. Dus bijna 1% minder. Dus zit er over na te denken om over te sluiten.
Waar moet ik rekening mee houden voor oversluiting. Om geen problemen te krijgen met de KEW regeling
Oude polis heeft 2 jaar gelopen
huidige polis loopt nu 8 jaar
voor de zekerheid de oude polis gaat mij niet zeer doen in de toekomst !!
Nog een vraagje nu loopt mijn rente periode af en heb een nieuw rente aanbod gehad van 5,7% 10 jaar vast. Echter bij een andere partij kan ik een rente krijgen van 4,7%. Dus bijna 1% minder. Dus zit er over na te denken om over te sluiten.
Waar moet ik rekening mee houden voor oversluiting. Om geen problemen te krijgen met de KEW regeling
Oude polis heeft 2 jaar gelopen
huidige polis loopt nu 8 jaar
Je kunt de waarde van de polis dan 'fiscaal geruisloos' naar de andere maatschappij overbrengen. De oude verzekeraar moet het geld dan rechtstreeks naar de nieuwe maatschappij overbrengen. Dan blijven de oude 8 jaar gewoon meetellen voor de minimale 15/20 jaar. Je moet dan dus niet afkopen of het geld op je eigen rekening laten storten! Want in die gevallen moet je belasting over het rendement betalen en je moet dan bij de nieuwe polis weer 15 of 20 jaar inleggen.
Houd er ook rekening mee dat aan het stoppen van de polis waarschijnlijk extra kosten verbonden zijn. Reken die ook even mee bij de vergelijking van de totale lasten.
Verder betekent lagere rente ook dat je per maand meer geld moet sparen om op het zelfde eindbedrag uit te komen. Als je 40% belastingvoordeel op de rente hebt, dan betekent het dat elke euro minder netto rente per maand betekent dat je ongeveer 70 cent per maand meer moet sparen. Dus je uiteindelijke voordeel is dan maar 30 ct.
Let er ook op dat je maximaal 30 jaar renteaftrek hebt vanaf 2001. Je hebt dus na 2031 geen aftrek meer. De nieuwe hypotheek zou dus in het meest handige geval ook nog maar 19 jaar moeten lopen vanaf nu en geen 30 jaar.
Houd er ook rekening mee dat aan het stoppen van de polis waarschijnlijk extra kosten verbonden zijn. Reken die ook even mee bij de vergelijking van de totale lasten.
Verder betekent lagere rente ook dat je per maand meer geld moet sparen om op het zelfde eindbedrag uit te komen. Als je 40% belastingvoordeel op de rente hebt, dan betekent het dat elke euro minder netto rente per maand betekent dat je ongeveer 70 cent per maand meer moet sparen. Dus je uiteindelijke voordeel is dan maar 30 ct.
Let er ook op dat je maximaal 30 jaar renteaftrek hebt vanaf 2001. Je hebt dus na 2031 geen aftrek meer. De nieuwe hypotheek zou dus in het meest handige geval ook nog maar 19 jaar moeten lopen vanaf nu en geen 30 jaar.