| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gemeenten Oss ondergrondse afvalcontainer Jupiterweg
Gemeenten Oss ondergrondse afvalcontainer Jupiterweg
Namens mijn ouders plaats ik hier een bericht.
Mijn ouders hebben een eengezins koopwoning (rijtjes huizen) en hebben dus een (grote) grijze en groene container. Daarvoor betalen zij gemeentelijke belasting.
Gemeente Oss heeft op 5 maart 2012 een brief verzonden. Deze brief hebben mijn ouders op 6 maart 2012 ontvangen daarin stond dat mijn ouders gebruik moeten maken per 12 maart 2012 van ondergrondse afvalcontainer. Ze moeten dan op 12 maart 2012 18:00 tot 20:00 uur hun pasje afhalen.
Er is nooit enige vorm van communicatie geweest over dat dit zou gaan veranderen.
Ze waren stom verbaast. Mag dit zomaar gedaan worden?
De container bevind zicht 20 huizen (tussen nummer 86 en 102) van hun vandaan. En valt volgens de gemeente binnen de 125 meter. Dus ze kunnen volgens de gemeenten Oss geen bezaar maken.
Mijn ouders vinden de gang van zaken zeer raar mede omdat mijn moeder invalide is en heeft een invalideparkeerplaats. De regel daarvoor is dat de invalideparkeerplaats binnen de 25 meter moet liggen.
Nu is mijn vader verplicht om de vuilniszakken weg te gooien.
Maar het meest verbaast zijn ze dat dit zomaar kan worden veranderd zonder enige communicatie vooraf. En wel binnen 6 dagen.
Mijn ouders hebben een eengezins koopwoning (rijtjes huizen) en hebben dus een (grote) grijze en groene container. Daarvoor betalen zij gemeentelijke belasting.
Gemeente Oss heeft op 5 maart 2012 een brief verzonden. Deze brief hebben mijn ouders op 6 maart 2012 ontvangen daarin stond dat mijn ouders gebruik moeten maken per 12 maart 2012 van ondergrondse afvalcontainer. Ze moeten dan op 12 maart 2012 18:00 tot 20:00 uur hun pasje afhalen.
Er is nooit enige vorm van communicatie geweest over dat dit zou gaan veranderen.
De container bevind zicht 20 huizen (tussen nummer 86 en 102) van hun vandaan. En valt volgens de gemeente binnen de 125 meter. Dus ze kunnen volgens de gemeenten Oss geen bezaar maken.
Mijn ouders vinden de gang van zaken zeer raar mede omdat mijn moeder invalide is en heeft een invalideparkeerplaats. De regel daarvoor is dat de invalideparkeerplaats binnen de 25 meter moet liggen.
Nu is mijn vader verplicht om de vuilniszakken weg te gooien.
Maar het meest verbaast zijn ze dat dit zomaar kan worden veranderd zonder enige communicatie vooraf. En wel binnen 6 dagen.
Re: Gemeenten Oss ondergrondse afvalcontainer Jupiterweg
En ze hebben ook niet gezien dat die ondergrondse container geplaatst werd, waren geen 'geruchten' in de straat over de ondergrondse container zou komen ?
Helaas moet je vader nu wat verder lopen maar van de andere kant kunnen ze ook blij zijn geen vieze grijze containers meer, geen stinkende container meer in de zomer.
Je kan er ook de voordelen van in zien.
Helaas moet je vader nu wat verder lopen maar van de andere kant kunnen ze ook blij zijn geen vieze grijze containers meer, geen stinkende container meer in de zomer.
Je kan er ook de voordelen van in zien.
-
the_hurricane
een gemeente mag dat inderdaad beslissen, zal met een kostenplaatje denk ik te maken hebben. je ouders betalen afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van het huisvuil, of dat nu is via een groene en grijze bak of een ondergrondse container dat maakt niet uit. Ze hoeven daar geen toestemming voor te vragen.
Waarschijnlijk hebben ze de brief zo kort van te voren verstuurd zodat de mensen het niet zullen vergeten.
Waarschijnlijk hebben ze de brief zo kort van te voren verstuurd zodat de mensen het niet zullen vergeten.
Ja dat mag. Communicatie komt van twee kanten en daar bezondigt een gemeente zich meestal niet aan.elice schreef: Er is nooit enige vorm van communicatie geweest over dat dit zou gaan veranderen.
Ongetwijfeld heeft er wel voldoende informatievoorziening plaats gevonden via huis-aan-huis bladen en andere gemenntelijke publicatie middelen. Misschien zelfs wel met de mogelijkheid bezwaar aan te tekenen. Dat je ouders dit gemist hebben kan je de gemente niet verwijten.
Dat dit alles binnen slechts 6 dagen plaats gevonden heeft lijkt mij zeer sterk.En je ouders waren stom verbaasd. Ging er geen lampje branden toen die ondergrondse containers ingegraven werden? Er staat zelfs tekst op die dingen.
Er nooit iets gecommuniceerd via regio bladen etc. Die lezen mijn ouders regelmatig.
Ze hebben ook nooit een andere brief daarover ontvangen. Mijn ouders zijn aangesproken door andere mensen in straat, zij waren ook verbaasd en vonden het raar dat dit is veranderd.
Ze mogen maar twee vuilniszaken zakken per week inleveren. Anders moeten ze bijbetalen.
Beetje weinig tegenover een grote grijze container.
De groene container houden ze wel.
@Chocomelk
De ondergrondse container (half jaar geleden) is deze geplaatst voor de huurwoningen van bouwvereninig gemaakt in de straat. Toen hebben mensen in de straat gevraagd of deze ondergrondse container ook voor de koopwoning zou zijn en dat was niet het geval.
Mijn ouders zien er geen voordeel in omdat mijn moeder invalide is en mijn is hartpatiënt en longziekte heeft.
@the_hurricane
Ik denk dat ze het zo kort van te voren hebben gestuurd zodat je geen bezwaar kan maken.
Tegenover buren hebben hun tuin veranderd en zo'n manden (dat je de containers niet ziet) gekocht. Ik denk als zij dat wisten dat de ondergrondse containers zouden komen dat ze die niet zouden kopen.
Ze hebben ook nooit een andere brief daarover ontvangen. Mijn ouders zijn aangesproken door andere mensen in straat, zij waren ook verbaasd en vonden het raar dat dit is veranderd.
Ze mogen maar twee vuilniszaken zakken per week inleveren. Anders moeten ze bijbetalen.
Beetje weinig tegenover een grote grijze container.
De groene container houden ze wel.
@Chocomelk
De ondergrondse container (half jaar geleden) is deze geplaatst voor de huurwoningen van bouwvereninig gemaakt in de straat. Toen hebben mensen in de straat gevraagd of deze ondergrondse container ook voor de koopwoning zou zijn en dat was niet het geval.
Mijn ouders zien er geen voordeel in omdat mijn moeder invalide is en mijn is hartpatiënt en longziekte heeft.
@the_hurricane
Ik denk dat ze het zo kort van te voren hebben gestuurd zodat je geen bezwaar kan maken.
Tegenover buren hebben hun tuin veranderd en zo'n manden (dat je de containers niet ziet) gekocht. Ik denk als zij dat wisten dat de ondergrondse containers zouden komen dat ze die niet zouden kopen.
Dat is voor een huishouden met twee personen ruim voldoende. Zeker als je aan afvalscheiding doet.elice schreef: Ze mogen maar twee vuilniszaken zakken per week inleveren. Anders moeten ze bijbetalen.
Je zegt dat je ouders de regiobladen lezen, maar lezen ze dan ook de gemeenteberichten en verslagen van de raadsvergaderingen?
Ik vraag me wel af of dit inderdaad zo weinig is als het lijkt. De grote grijze container wordt immers in heel veel gemeenten niet wekelijks geleegd maar 2-wekelijks. U vergelijkt nu 2 zakken met een grote grijze container, dat zouden dan al minimaal 4 zakken moeten zijn. In gemeenten waar per lediging betaald wordt, krijgen veel 2-persoonshuishoudens het klaar om de container maar eens per 4 weken aan straat te zetten. Met "productie" van 2 zakken per week zijn dat 8 zakken in een container en dan zit deze toch meestal wel aardig vol.elice schreef:Ze mogen maar twee vuilniszaken zakken per week inleveren. Anders moeten ze bijbetalen.
Eigenlijk is dit een verkapte variant van wat in veel gemeenten gebeurd. De prijs wordt niet verhoogd maar de veel afval producerende huishoudens betalen meer. Vooral goed afval scheiden en alles wat niet in de afvalzak hoeft eruit laten scheelt heel veel.
Het gaat niet om die zakken, het gaat om de communicatie van de gemeenten.
En dat geen rekening houden met mensen die invalide zijn.
Ik betwijfel echt of ze geen mededelingen hebben gedaan. Ik heb het even opgezocht en dit is nu niet bepaald de eerste ondergrondse container die de gemeente Oss plaatst. Ze zijn er al jaren mee bezig.elice schreef:Het gaat niet om die zakken, het gaat om de communicatie van de gemeenten.
Geen rekening houden met invaliden is ook een kul argument. Er zijn allerlei voorzieningen voor invaliden die er juist voor zorgen dat ze mobiel blijven.
Waarom maakt u dan een punt van die zakken en het bijbetalen ? U heeft het vermeld en mensen willen daar nog wel eens op reageren op een forum.elice schreef:Het gaat niet om die zakken, het gaat om de communicatie van de gemeenten.
Persoonlijk vind ik het ook opmerkelijk dat er nog geen enkele communicatie is geweest. Dit kan toch haast niet van vandaag op morgen besloten zijn. Zoiets kan wel op heel veel manieren aangekondigd zijn, huis-aan-huis krantjes waar de bekendmakingen van de gemeente altijd instaan, folder in de brievenbus of misschien was het anderszins te achterhalen geweest.
Als de bewoners het er niet mee eens zijn denk ik dat het verstandig is dat zij een gezamenlijk initiatief starten richting de gemeente.
Ja, bijvoorbeeld allemaal een een schepje pakken en die containers weer uitgraven uit protestEmmy75 schreef: Als de bewoners het er niet mee eens zijn denk ik dat het verstandig is dat zij een gezamenlijk initiatief starten richting de gemeente.
Elice,
Wettelijke normafstand is 75 meter. In uitzonderingsgevallen 125 meter.
Lijkt mij dat de gemeente dat dus wel ff moet toelichten waarom er hier sprake is van een uitzonderingsgeval cq dat met name bejaarden verder moeten lopen dan de wettelijke toegestane normaalafstand.
Is er geen dichterbij gelegen container beschikbaar?
Anders gewoon thuishulp aanvragen voor dat gesjouw met die zakken.
Lijkt mij dat de gemeente dat dus wel ff moet toelichten waarom er hier sprake is van een uitzonderingsgeval cq dat met name bejaarden verder moeten lopen dan de wettelijke toegestane normaalafstand.
Het valt binnen de 125 meter.hanz schreef:Elice,
En 4 grote vuilniszakken die krijg je maar net in een grijze container.
flink proppen en dan lukt het welEn 4 grote vuilniszakken die krijg je maar net in een grijze container.
Maar dit gaan ze in meer gemeentes doen, en ik persoonlijk vind dat een slechte zaak, sowieso als mensen nog moeten bijbetalen voor meer afval.
Dan krijg je dat ze het gaan dumpen.
Ja, vast, wordt meteen toegekend.hanz schreef:Elice,
Not.
Maar het lijkt me toch stug dat er niet 1 à 2 keer per week iemand in/uit de buurt is die een eindje met een vuilniszak wil lopen voor iemand die dat zelf moeilijk kan?
Update.
De gemeente belde gisteren mijn moeder op dat deze brief als niet verzonden beschouwd moest worden.
Vandaag hebben mijn ouders een brief gekregen met excuses. En nogmaals moesten zij de brief als niet verzonden beschouwen.
Bedankt voor jullie reacties.
De gemeente belde gisteren mijn moeder op dat deze brief als niet verzonden beschouwd moest worden.
Vandaag hebben mijn ouders een brief gekregen met excuses. En nogmaals moesten zij de brief als niet verzonden beschouwen.
In ieder geval fijn voor uw ouders.
Hadden ze eigenlijk nog een verklaring gegeven. Was het gewoon een fout ? of zijn ze van mening veranderd ?
Hadden ze eigenlijk nog een verklaring gegeven. Was het gewoon een fout ? of zijn ze van mening veranderd ?
Huh ?elice schreef:Update.
Gaat de ondergrondse afvalcontainer nu niet door dan ?
-
stofzuigertje
Gelukkig gaat het niet door maar wat als je op 12 maart tussen die tijden niet thuis bent en moet werken?
Krijg je dan je snipperdag of onkosten vergoed?
Ik vind dit geen manier van werken.
Ik vermoed dat ze iets teveel brieven hebben uitgedeeld en daarom deze fout.
Maar die tijden en geen andere mogelijkheid, dat vind ik nog steeds vreemd.
Ik vind dit geen manier van werken.
Ik vermoed dat ze iets teveel brieven hebben uitgedeeld en daarom deze fout.
Maar die tijden en geen andere mogelijkheid, dat vind ik nog steeds vreemd.
Tuurlijk, hoeveel snipperdagen wil je? En die onkosten hoef je niet te specificeren hoor, geef maar gewoon een x bedrag op, maar maak het niet te gek, niet meer dan 5 nullen.stofzuigertje schreef:Gelukkig gaat het niet door maar wat als je op 12 maart tussen die tijden niet thuis bent en moet werken?