Ter vervanging van een defect modem heb ik van KPN een Thomson TG789vn 'gekregen'. Het probleem van/met dit modem is dat geregeld de configuratie gereset wordt door KPN, via het daarvoor ook bedoelde TR69 protocol.
Na verschillende telefoontjes met de KPN supportdesk (waarvan er vandaag eentje ronduit onbeschoft werd afgehandeld en afgebroken) heb ik inmiddels duidelijkheid over de situatie, en de mogelijke oplossingen.
Allereerst: de oorzaak zit het hem niet in het modem; ditzelfde modem wordt ook door andere leveranciers gebruikt waar het probleem zich niet voordoet.
De oorzaak zit zelfs niet in de gemodificeerde firmware die KPN op het apparaat geplaatst heeft. Deze zorgt wel voor minder uitgebreide configuratie-mogelijkheden, maar staat los van het verliezen van de configuratie.
(wat wel lastig is, is dat met deze firmware allerlei voor de hand liggende instellingen niet aan te passen zijn, maar dat terzijde)
Wat wel de oorzaak is, is dat KPN er voor kiest om af en toe de configuratie 'weer goed te zetten'; zodat het zeker is dat alles goed staat ingesteld. De belangrijkste reden hiervoor lijkt de telefonie-configuratie te zijn.
Hierbij verdwijnen echter ook ALLE persoonlijk gemaakte instellingen, dus ook alle poort-configuraties en WLAN instellingen. (WPA wordt bijvoorbeeld weer enabled, en het SSID zichtbaar en op de standaard waarde gezet)
Voor wat betreft de WLAN instellingen biedt KPN wel een oplossing: door tijdens de initiële installatie geen gebruik te maken van de instelmogelijkheden van het modem zelf maar van de meegeleverde cd-rom, worden de WLAN instellingen zoals SSID en password bij KPN op de servers opgeslagen, en worden deze waarden bij een reset weer opnieuw ingesteld.
De overige instellingen verdwijnen echter, en worden dus niet hersteld. Dit wordt door mij als zeer lastig, omdat ik gebruik maak (conform de voorwaarden van KPN) van een eigen mailserver, en op afstand via het remote desktop protocol bij mijn pc's wil kunnen. Daarbuiten wil ik als ik op vakantie ben mijn foto's via internet veilig kunnen stellen. Dat werkt prima, maar deze configuratie moet ik de laatste tijd wel steeds vaker handmatig weer goedzetten, en dat kan natuurlijk niet op afstand. (bovendien ondersteund de door KPN aangepaste firmware niet het opslaan in weer terugzetten van een configuratiebestand)
KPN geeft aan alleen verantwoordelijkheid te hebben voor het beschikbaar maken van de internet-toegang, en niet voor het behouden van de configuratie.
Het kopen van een eigen modem, zodat KPN niet bij de instellingen kan is geen oplossing, omdat het door KPN niet toegestaan wordt om telefonie op basis van Internetplusbellen te gebruiken met een ander modem dan het door KPN aangeboden modem.
De door KPN voorgestelde oplossing is eenvoudig: maak geen gebruik van Internetplusbellen.
Zodra je dat doet kun je een eigen modem kopen, waardoor KPN de gemaakte instellingen niet meer kan aanpassen. Internet blijft dan mogelijk, en telefonie gaat weer op 'ouderwetse' wijze; in ons geval via ISDN.
KPN heeft overigens aangegeven in de toekomst mogelijk een oplossing voor dit probleem te hebben, maar als ik de reacties op diverse fora lees roepen ze dit al heel lang.
Vandaag ben ik dus tot een andere oplossing gekomen: Tot nu toe vanuit gemakzucht en het geen zin hebben in downtime in verband met een overgang naar een andere aanbieder altijd bij KPN gebleven; maar de komende dagen ga ik maar eens 'de markt verkennen'....
Als ik toch weer moet overstappen op een andere dienst, dan maar meteen goed.
Zo. Ik ben de frustratie weer kwijt. Maar ben wel benieuwd naar of dit probleem bij veel mensen speelt; volgens KPN is het forwarden van poorten geen 'normaal' gebruik; en volgens sommige medewerkers wordt het zelfs niet ondersteund. (En dat is best vreemd, als het hebben van een eigen mailserver wel ondersteund wordt.)
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Automatische reset configuratie Thomson 789vn modem door KPN
Re: Automatische reset configuratie Thomson 789vn modem door KPN
Ja inderdaad dit gebeurd elke paar maanden.
Op het moment dat je het modem anders instelt dan geleverd dan word het niet ondersteund zeggen ze. Daar bedoelt men dus eigenlijk mee dat men niet de moeite wilt doen om jou te helpen je verbinding mbv je modem te gebruiken zoals jij nodig hebt.
Ondanks het feit dat je een verbinding afneemt mag je deze niet instellen naar believen.
Want zo zegt men bij kpn "De sip instellingen blijven geheim ter bescherming van de klant." Nu is er in nederland meer dan een provider die sip abbonementen aanbieden icm met een verbinding. Deze geven echter wel de instellingen vrij. Sterker nog er word zelfs getrunked over publieke ip adressen.
Hier komt ook nog eens bij dat de kpn sip verbinding over een 2e pvc word aangeboden. Dus dit sip- abo kan niet eens misbruikt worden.
In praktijk gaat er in deze situaties ook niets mis dus het beschermen van de klant tegen zichzelf is een smoes maar waarvoor ?
Waarom houd KPN nu zo krampachtig vast aan die geheime instellingen ?
Het doet alleen maar afbraak aan hun product.
Op het moment dat je het modem anders instelt dan geleverd dan word het niet ondersteund zeggen ze. Daar bedoelt men dus eigenlijk mee dat men niet de moeite wilt doen om jou te helpen je verbinding mbv je modem te gebruiken zoals jij nodig hebt.
Ondanks het feit dat je een verbinding afneemt mag je deze niet instellen naar believen.
Want zo zegt men bij kpn "De sip instellingen blijven geheim ter bescherming van de klant." Nu is er in nederland meer dan een provider die sip abbonementen aanbieden icm met een verbinding. Deze geven echter wel de instellingen vrij. Sterker nog er word zelfs getrunked over publieke ip adressen.
Hier komt ook nog eens bij dat de kpn sip verbinding over een 2e pvc word aangeboden. Dus dit sip- abo kan niet eens misbruikt worden.
In praktijk gaat er in deze situaties ook niets mis dus het beschermen van de klant tegen zichzelf is een smoes maar waarvoor ?
Als je zelf bepaalde instellingen wilt kunnen configureren moet je niet kiezen voor een "gratis" modem/router die door KPN wordt beheerd maar zelf spullen aanschaffen. De WLAN problemen die je noemt zijn heel simpel te voorkomen door voor een paar tientjes een wifi routertje te kopen. Daarmee kan je doen wat je wilt zonder dat KPN dat kan veranderen.
Voor veruit de meeste KPN klanten zal hun managed service beter werken dan een zelfklus oplossing.
Voor veruit de meeste KPN klanten zal hun managed service beter werken dan een zelfklus oplossing.
Of werken met een gratis modem/router waar je wel controle over hebt, zoals dat bijvoorbeeld bij XS4ALL het geval is. Ben inmiddels een aantal maanden van KPN af, en het bevalt me uitstekend, zowel qua service/support als de geleverde 'gratis' hardware.
(Aangezien XS4ALL een KPN dochter is komt mijn geld toch weer op dezelfde plek terecht, maar als partij om mee samen te werken voelt het een stuk prettiger aan!)
(Aangezien XS4ALL een KPN dochter is komt mijn geld toch weer op dezelfde plek terecht, maar als partij om mee samen te werken voelt het een stuk prettiger aan!)
Waarom KPN zo 'krampachtig' vasthoud aan deze instellingen is omdat er een heleboel 'hobby' klussers zijn die zo de boel de soep in laten lopen, en daarna de helpdesk gaan bellen omdat ze het niet kunnen herstellen. Vervolgens zijn dat soort hobbyklussers vaak ook nog te arrogant om zich te laten helpen door de helpdesk, en krijgt KPN de schuld voor iets dat de klant gedaan heeft. Dit soort dingen gebeurt vrij regelmatig, en is eenvoudig te verhelpen door het af te schermen. maw, enorme kostenbesparing.onslow71 schreef:Ja inderdaad dit gebeurd elke paar maanden.
Een normale IPB klant van KPN hoeft niet bij de SIP gegevens te komen. En als poweruser bestaan er wel andere oplossingen zoals een eigen modem. Waar dan uiteraard geen ondersteuning van KPN op zit. Probleem met de lijn? Sluit dan ff de in bruikleen zijnde modem van de KPN aan, bel de helpdesk als het dan nog niet werkt, en laat het oplossen.
XS4all heeft een heel andere type klantenbase. Waar KPN vrij veel digibeten en oudere klanten heeft, is XS4all meer gericht op de technisch meer begaafde klant. Gewoon een andere strategie nav de doelgroep dus