LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beleggingsfonds bij bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
leonleon

beleggingsfonds bij bank

Ongelezen bericht door leonleon »

Ik heb bij de ASN bank een spaarrekening en doe mee aan twee van hun beleggingsfondsen. Het ASN Groenprojectenfonds en het ASN-Novib Microkredietfonds
Wat gebeurt er als deze bank of de moederbank SNS bank onverhoopt om zou vallen?
De spaarrekening valt onder het waarborgfonds dus geen probleem.
Voor wat betreft de beleggingsfondsen krijg ik tegenstrijdige berichten.
De een weet te vertellen dat de fondsen onder het faillissement vallen en ik naar mijn geld geheel of gedeeltelijk kan fluiten.
De ander weet te vertellen dat de fondsen niet onder het faillissement vallen en er niks aan de hand is en ik mijn geld zo kan terughalen. Maar als iedereen dat doet lijkt mij dat de fondsen in de problemen komen. Tevens zal als er veel opgenomen wordt de koersen kelderen.
Kan iemand hierover iets zinnigs zeggen?
Bij voorbaat dank.

Suzanne 326

Re: beleggingsfonds bij bank

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Kun je dat zelf niet bedenken. Beleggen is een risico hoe klein ook.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gezien de soort vragen die je hebt over beleggen, raad ik je aan om nog niet te gaan beleggen. Haal een goed boek uit de bibliotheek en ga je eerst goed inlezen.
(dit is niet negatief bedoeld, slechts een goedbedoeld advies)

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Normaal gesproken vallen jouw beleggingen buiten een faillisement als een bank failliet gaat. Ze staan op jouw naam en zijn dus simpel gezegd van jou, de bank 'bewaart' ze alleen voor je.

In dit geval participeer je via de beleggersgiro van ASN in fondsen van ASN. Deze beleggingen staan op naam van deze onafhankelijke stichting en vallen dan ook buiten een faillisement van ASN.

Dan is alleen nog de vraag wat er zou gebeuren met de beleggingsfonsen van ASN als ASN failliet zou gaan. Net als bij andere banken zullen deze ongetwijfeld in een losse juridische entiteit zijn ondergebracht die niet meegaat in zo'n faillisement.

leonleon

GJvdZ schreef:Gezien de soort vragen die je hebt over beleggen, raad ik je aan om nog niet te gaan beleggen. Haal een goed boek uit de bibliotheek en ga je eerst goed inlezen.
(dit is niet negatief bedoeld, slechts een goedbedoeld advies)
Bedankt voor de reactie.
Ik zal me zeker verder informeren door het lezen van de beschikbare literatuur.

leonleon

Mk schreef:Normaal gesproken vallen jouw beleggingen buiten een faillisement als een bank failliet gaat. Ze staan op jouw naam en zijn dus simpel gezegd van jou, de bank 'bewaart' ze alleen voor je.

In dit geval participeer je via de beleggersgiro van ASN in fondsen van ASN. Deze beleggingen staan op naam van deze onafhankelijke stichting en vallen dan ook buiten een faillisement van ASN.

Dan is alleen nog de vraag wat er zou gebeuren met de beleggingsfonsen van ASN als ASN failliet zou gaan. Net als bij andere banken zullen deze ongetwijfeld in een losse juridische entiteit zijn ondergebracht die niet meegaat in zo'n faillisement.
Bedankt voor de informatie.
Het is me in ieder geval duidelijker geworden hoe het in elkaar zit.

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

leonleon schreef:
Mk schreef: Dan is alleen nog de vraag wat er zou gebeuren met de beleggingsfonsen van ASN als ASN failliet zou gaan. Net als bij andere banken zullen :? deze ongetwijfeld :? in een losse juridische entiteit zijn ondergebracht die niet meegaat in zo'n faillisement.
Bedankt voor de informatie.
Het is me in ieder geval duidelijker geworden hoe het in elkaar zit.
Hjja. Kweeniezeker. Misschien is die 'onafhankelijke juridische entiteit' wel onderpand voor leningen aan Griekenland :? wellicht :?
:lol: :lol: :lol:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De beleggingsfondsen van ASN worden beheerd door ASN Beleggingsinstellingen Beheer B.V. en ze worden bewaard door Pettelaar Effectenbewaarbedrijf. Dat zijn dus andere instellingen dan de ASN bank of SNS reaal. Als SNS over de kop zou gaan, dan blijft ASN Beleggingsinstellingen Beheer B.V. en Pettelaar Effectenbewaarbedrijf dus buiten schot en zul je nog gewoon je ASN aandelenfondsen kunnen houden.

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

kweenie schreef:Als SNS over de kop zou gaan, dan blijft ASN Beleggingsinstellingen Beheer B.V. en Pettelaar Effectenbewaarbedrijf dus buiten schot en zul je nog gewoon je ASN aandelenfondsen kunnen houden.
Ah :!: Dat is een hele geruststelling :!:
ASN Beleggingsinstellingen Beheer B.V. :? en Pettelaar Effectenbewaarbedrijf :? kunnen nooit failliet gaan

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

arthur2000 schreef:
kweenie schreef:Als SNS over de kop zou gaan, dan blijft ASN Beleggingsinstellingen Beheer B.V. en Pettelaar Effectenbewaarbedrijf dus buiten schot en zul je nog gewoon je ASN aandelenfondsen kunnen houden.
Ah :!: Dat is een hele geruststelling :!:
ASN Beleggingsinstellingen Beheer B.V. :? en Pettelaar Effectenbewaarbedrijf :? kunnen nooit failliet gaan
In feite niet nee. Dit soort bedrijven moet een bepaald minimum kapitaal aanhoiuden en hebben als enige activiteit het beheren van de beleggingen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

arthur2000 schreef:
kweenie schreef:
Als SNS over de kop zou gaan, dan blijft ASN Beleggingsinstellingen Beheer B.V. en Pettelaar Effectenbewaarbedrijf dus buiten schot en zul je nog gewoon je ASN aandelenfondsen kunnen houden.

Ah Dat is een hele geruststelling
ASN Beleggingsinstellingen Beheer B.V. en Pettelaar Effectenbewaarbedrijf kunnen nooit failliet gaan

In feite niet nee. Dit soort bedrijven moet een bepaald minimum kapitaal aanhoiuden en hebben als enige activiteit het beheren van de beleggingen.

deze bedrijven beheren zo te zien de aandelen, maar zijn er geen eigenaar van
ze kunnen wat mij betreft dus rustig failliet gaan
dan komt er gewoon een nieuwe beheerder

er is pas echt een probleem als de ASN failliet gaat en deze fondsen al hun geld in aandelen ASN hebben belegd

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo is het. Het beheerbedrijf heeft slechts de aandelen in beheer. Als dat bedrijf failliet gaat, dan zijn jouw aandelen er nog steeds. Beetje kromme vergelijking misschien, maar vergelijk het met een makelaar die failliet gaat. Dan zijn de mensen die hun huis (aandelen) via die makelaar (bewaarbedrijf) verkopen niet meteen hun huis kwijt.

Gesloten