LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prive-auto voor zakelijk rijden
Prive-auto voor zakelijk rijden
Mijn werkgever verplicht mij mijn privé-auto te gebruiken voor zakelijke afspraken. Ik krijg hiervoor een kilometervergoeding van 0.19 c/km. Ik heb een hogere kilometervergoeding gevraagd, maar dat is afgewezen. Ik heb de afgelopen twee jaar voor mijn baas 17.000 km gereden. Dat is meer dan dat ik privé rijd.
Mag ik weigeren mijn privé-auto te gebruiken? Oftewel; mag mijn baas mij verplichten mijn privé-auto voor zakelijke doeleinden te gebruiken?
Mag ik weigeren mijn privé-auto te gebruiken? Oftewel; mag mijn baas mij verplichten mijn privé-auto voor zakelijke doeleinden te gebruiken?
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Ik heb 2 jaar geleden het zelfde gehad.
De betaling was € 0,19 per km en het koste me zelf € 0,265 per km.
Kosten diesel, verzekering en onderhoud.
Dat totaal en gedeeld en kwam op dat per km.
Werkgever interesseerde het niets dan ging ik maar op de fiets.
Ik zei dat ik werkte om wat te verdienen en niet werkte om er slechter van te worden.
Ik ben bij UWV geweest om te vragen als ik in een buitendienst functie het niet meer kon betalen of ik gedwongen kon worden om toch te rijden.
Wist men niet.
Is het dan werk weigering als ik niet meer in de prive auto rijdt wist men ook niet.
En als ik een ongeluk krijg en mijn auto is kapot en ik kan geen nieuwe kopen.
Dan is het geen reden voor ontslag volgens UWV.
Kun je zien hoe krom het is.
Mijn werkgever betaalde in ieder geval niet meer ook niet met die hoge diesel prijzen.
Informeer eerst bij je bond of wetswinkel of zo.
Maar kijk uit met je uitspraken.
Ontslag heb je zo.
De betaling was € 0,19 per km en het koste me zelf € 0,265 per km.
Kosten diesel, verzekering en onderhoud.
Dat totaal en gedeeld en kwam op dat per km.
Werkgever interesseerde het niets dan ging ik maar op de fiets.
Ik zei dat ik werkte om wat te verdienen en niet werkte om er slechter van te worden.
Ik ben bij UWV geweest om te vragen als ik in een buitendienst functie het niet meer kon betalen of ik gedwongen kon worden om toch te rijden.
Wist men niet.
Is het dan werk weigering als ik niet meer in de prive auto rijdt wist men ook niet.
En als ik een ongeluk krijg en mijn auto is kapot en ik kan geen nieuwe kopen.
Dan is het geen reden voor ontslag volgens UWV.
Kun je zien hoe krom het is.
Mijn werkgever betaalde in ieder geval niet meer ook niet met die hoge diesel prijzen.
Informeer eerst bij je bond of wetswinkel of zo.
Maar kijk uit met je uitspraken.
Ontslag heb je zo.
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
volgens mij verplicht je werkgever niets, je kan je reis maken met het ov en dus die kosten declareren, als alternatief bied je werkgever (veelal overheid e.d.) je 0.19 ct/km. Dus take it of ga per ov.Jep2399 schreef:Mijn werkgever verplicht mij mijn privé-auto te gebruiken voor zakelijke afspraken. Ik krijg hiervoor een kilometervergoeding van 0.19 c/km. Ik heb een hogere kilometervergoeding gevraagd, maar dat is afgewezen. Ik heb de afgelopen twee jaar voor mijn baas 17.000 km gereden. Dat is meer dan dat ik privé rijd.
Mag ik weigeren mijn privé-auto te gebruiken? Oftewel; mag mijn baas mij verplichten mijn privé-auto voor zakelijke doeleinden te gebruiken?
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Aannemende dat onder zakelijke doeleinden geen woonwerkverkeer wordt verstaan , mag dit alleen als dit in je arbeidscontract is bedongen door de werkgever. In dat geval zal het meestens gecompenseerd zijn door andere emolumenten.Mag ik weigeren mijn privé-auto te gebruiken? Oftewel; mag mijn baas mij verplichten mijn privé-auto voor zakelijke doeleinden te gebruiken?
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
@pima: ik mag inderdaad met het OV, maar dat is echt geen optie als ik op een dag verschillende klanten door heel Nederland moet bezoeken met meer spullen dan ik dragen kan.
@Leo the Emperor: in mijn contract staat alleen dat zakelijke reizen vergoed worden met 0.19c/km. Woonwerk-verkeer valt hier niet onder. In het begin was het ook alleen incidenteel. Had ik verder ook geen problemen mee. Maar nu is mijn functie inmiddels uitgegroeid tot een bijna volledige buitendienstfunctie en willen ze dit verder uitbreiden. Daar wil ik nu dus een stokje voor steken.
Emolumenten heb ik niet: geen dertiende maand, geen eindejaars, geen winstuitkering.
@Leo the Emperor: in mijn contract staat alleen dat zakelijke reizen vergoed worden met 0.19c/km. Woonwerk-verkeer valt hier niet onder. In het begin was het ook alleen incidenteel. Had ik verder ook geen problemen mee. Maar nu is mijn functie inmiddels uitgegroeid tot een bijna volledige buitendienstfunctie en willen ze dit verder uitbreiden. Daar wil ik nu dus een stokje voor steken.
Emolumenten heb ik niet: geen dertiende maand, geen eindejaars, geen winstuitkering.
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
ik denk dat het onderhandelen wordt. het is niet verboden.
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Als je een kleinere/zuinigere/goedkopere auto rijdt, kom je met die 19 cent per km wel uit...
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 30 dec 2011 22:54
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
U leeft nog in het jaar 37 voor kruik neem ik aan ?Jefdus schreef:Als je een kleinere/zuinigere/goedkopere auto rijdt, kom je met die 19 cent per km wel uit...
Welke auto zou dat dan moeten zijn ?
Wel even alle kosten doorberekenen natuurlijk en niet alleen brandstof maar ook onderhoud,verzekering,wegenbelasting,parkeren,renteverlies en de hele rest.....
De conclusie is dan al snel duidelijk, voor 19 ct rij je nog geen scooter.
Overigens zijn er al bezuinigingsplannen om de maximale vrigestelde vergoeding terug te brengen tot 16 of 17 ct.
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Dus je hebt jouw auto niet privé nodig? Als dat wel zo is, vraag ik me af waarom je de verzekeringskosten en belasting meerekent in het bedrag welke je voor werk kwijt bent?
Diezelfde kosten was je immers ook al kwijt geweest indien je niet voor je werkgever naar klanten had gemoeten?
19 c/km is dus een redelijke vergoeding. Ik zie niet in waarom je allerlei andere kosten mee zou rekenen, behalve die van onderhoud ( de beurten komen sneller, dus daar kun je "een deel" van meerekenen, eventuele mankementen kun je ook "deels" meerekenen zou ik dan zeggen ).
Diezelfde kosten was je immers ook al kwijt geweest indien je niet voor je werkgever naar klanten had gemoeten?
19 c/km is dus een redelijke vergoeding. Ik zie niet in waarom je allerlei andere kosten mee zou rekenen, behalve die van onderhoud ( de beurten komen sneller, dus daar kun je "een deel" van meerekenen, eventuele mankementen kun je ook "deels" meerekenen zou ik dan zeggen ).
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
ga in ieder geval even na of je werkgever wel een Wegamverzekering heeft, los je dit probleem in ieder geval mee op.En als ik een ongeluk krijg en mijn auto is kapot en ik kan geen nieuwe kopen.
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Kosten als verzekering en wegenbelasting zijn inderdaad niet relevant, omdat je die ook betaalt als je alleen prive rijdt. Rijden voor 19 cent per km is niet makkelijk, maar wel te doen als je een zuinige auto rijdt die je uiteraard niet nieuw koopt (de afschrijving op de eerste jaren is echt absurd...). Even kijken op http://www.autoweek.nl/kostenberekening.phplozevisser schreef:U leeft nog in het jaar 37 voor kruik neem ik aan ?Jefdus schreef:Als je een kleinere/zuinigere/goedkopere auto rijdt, kom je met die 19 cent per km wel uit...
Welke auto zou dat dan moeten zijn ?
Wel even alle kosten doorberekenen natuurlijk en niet alleen brandstof maar ook onderhoud,verzekering,wegenbelasting,parkeren,renteverlies en de hele rest.....
De conclusie is dan al snel duidelijk, voor 19 ct rij je nog geen scooter.
Overigens zijn er al bezuinigingsplannen om de maximale vrigestelde vergoeding terug te brengen tot 16 of 17 ct.
Ik rijd zelf bijvoorbeeld in een Suzuki Swift exclusive uit 2007. Bij 30.000km per jaar kom ik uit op 21 cent per km inclusief wegenbelasting, verzekering enz. Als ik de wegenbelasting en de verzekering er af haal, wordt het 19 cent per km. en dan is het nog niet eens een superzuinige auto (1 op 17) op benzine. Een diesel zal waarschijnlijk nog goedkoper zijn per km
Overigens ben ik wel van mening dat als je werkgever structureel mensen op pad stuurt met de auto, er gewoon een auto van de zaak hiervoor beschikbaar moet zijn. Maar ja, dat is dan meer een fatsoensnorm dan een wettelijke regeling
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 30 dec 2011 22:54
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
30.000 km per jaar en misschien wel meer in de toekomst zoals TS aangeeft in een Swift ?Jefdus schreef:Kosten als verzekering en wegenbelasting zijn inderdaad niet relevant, omdat je die ook betaalt als je alleen prive rijdt. Rijden voor 19 cent per km is niet makkelijk, maar wel te doen als je een zuinige auto rijdt die je uiteraard niet nieuw koopt (de afschrijving op de eerste jaren is echt absurd...). Even kijken op http://www.autoweek.nl/kostenberekening.phplozevisser schreef:U leeft nog in het jaar 37 voor kruik neem ik aan ?Jefdus schreef:Als je een kleinere/zuinigere/goedkopere auto rijdt, kom je met die 19 cent per km wel uit...
Welke auto zou dat dan moeten zijn ?
Wel even alle kosten doorberekenen natuurlijk en niet alleen brandstof maar ook onderhoud,verzekering,wegenbelasting,parkeren,renteverlies en de hele rest.....
De conclusie is dan al snel duidelijk, voor 19 ct rij je nog geen scooter.
Overigens zijn er al bezuinigingsplannen om de maximale vrigestelde vergoeding terug te brengen tot 16 of 17 ct.
Ik rijd zelf bijvoorbeeld in een Suzuki Swift exclusive uit 2007. Bij 30.000km per jaar kom ik uit op 21 cent per km inclusief wegenbelasting, verzekering enz. Als ik de wegenbelasting en de verzekering er af haal, wordt het 19 cent per km. en dan is het nog niet eens een superzuinige auto (1 op 17) op benzine. Een diesel zal waarschijnlijk nog goedkoper zijn per km
Overigens ben ik wel van mening dat als je werkgever structureel mensen op pad stuurt met de auto, er gewoon een auto van de zaak hiervoor beschikbaar moet zijn. Maar ja, dat is dan meer een fatsoensnorm dan een wettelijke regeling
Ga maar vast op zoek naar een goede arts voor de rugklachten die onvermijdelijk gaan komen.
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Ach ja, ieder natuurlijk zijn eigen ding. Zelf rijd ik al weer een jaar of 3 in deze auto. 35.000 per jaar en nooit last van mijn rug. Maar goed, ik wilde alleen maar aangeven dat je voor 19 cent per km meer kunt rijden dan een scooter en niet uit het jaar 37 voor kruik hoeft te komen... Zoals ik aangaf is de Swift een voorbeeld, maar je zult genoeg andere auto's kunnen vinden die hetzelfde per km of minder kosten.lozevisser schreef:30.000 km per jaar en misschien wel meer in de toekomst zoals TS aangeeft in een Swift ?
Ga maar vast op zoek naar een goede arts voor de rugklachten die onvermijdelijk gaan komen.
Ik begrijp (ik snap het niet, maar dat is een ander verhaal) dat een auto natuurlijk ook een status symbool is en dat veel mensen graag een dure auto hebben. Dit wordt dan vaak beargumenteerd naar comfort of veiligheid, maar uiteindelijk is het een persoonlijke keuze die je maakt. Daarbij is het comfort van de kleinere auto's van tegenwoordig natuurlijk ook niet meer te vergelijken met een jaar of 10 - 20 geleden. De consequentie daarvan is wel dat de kosten per km sterk zullen toenemen; hoger verbruik, sterk hogere afschrijving, onderhoud, wegenbelasting enz. Prima als je daarvoor kiest, maar dat is in mijn ogen niet iets waar een werkgever dan voor op moet draaien.
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
19 cent is een redelijke vergoeding voor incidenteel zakelijk gebruik (zeg max. 10% van het totaal). Als je afstanden rijdt zoals TS zegt, dan dragen de zakenlijke kilometers behoorlijk bij in de afschrijving en onderhoudskosten en dan is 19 cent bij lange na niet voldoende.Daan_1978 schreef:Dus je hebt jouw auto niet privé nodig? Als dat wel zo is, vraag ik me af waarom je de verzekeringskosten en belasting meerekent in het bedrag welke je voor werk kwijt bent?
Diezelfde kosten was je immers ook al kwijt geweest indien je niet voor je werkgever naar klanten had gemoeten?
19 c/km is dus een redelijke vergoeding. Ik zie niet in waarom je allerlei andere kosten mee zou rekenen, behalve die van onderhoud ( de beurten komen sneller, dus daar kun je "een deel" van meerekenen, eventuele mankementen kun je ook "deels" meerekenen zou ik dan zeggen ).
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
als het contractueel vast staat,dat er maar af en toe zakelijk gereden wordt dan lijkt het mij toch een ander verhaal,dat is niet De arbeidsovereenkomst.
Daar zou je hem dan op kunnen wijzen,maar heb je in die tussentijd geen promotie gekregen met salarisverhoging?daar zou hij het dan weer op kunnen gooien.,
is de rest aan afschrijvingen niet via de belasting dan af te schrijven,heb niet veel verstand van de belasting maar???
bel eens met het juridisch loket?die geven eenmalig een gratis advies
Daar zou je hem dan op kunnen wijzen,maar heb je in die tussentijd geen promotie gekregen met salarisverhoging?daar zou hij het dan weer op kunnen gooien.,
is de rest aan afschrijvingen niet via de belasting dan af te schrijven,heb niet veel verstand van de belasting maar???
bel eens met het juridisch loket?die geven eenmalig een gratis advies
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Persoonlijk vind ik dat lozevisser wel een punt heeft. Een auto in de klasse swift is niet echt geschikt om zoveel km in te rijden. De kans is best aanwezig dat er later rugklachten optreden, vastzittende schouders enz.
Voor mensen die voor hun beroep veel moeten rijden, begint het eigenlijke werk pas als ze op plaats van bestemming zijn het er naar toe rijden is een noodzakelijk kwaad. Dan is uitgerust aankomen belangrijk. 40.000 a 50.000 km per jaar houdt niemand jaren goed vol en dan moet men gewoon een comfortabele auto rijden. Bovendien als men dan bij een aanrijding betrokken raakt is de kans groter dat men minder overhoudt van een stevige auto.
En ja daar mag in mijn optiek een werkgever best aan meebetalen. Als de werknemer er na een paar jaar met allerlei klachten uitklapt kost het ook veel geld.
Voor de kosten van de verzekering kan het aantal km's wel degelijk uitmaken. Bij het afsluiten van een verzekering moet men aangeven hoeveel km men ongeveer rijdt, dat wordt meegewogen in de premie.
@TS,
Informeert u anders ook eens bij een juridisch loket. Eerste advies is doorgaans gratis. Als u voor uw werk op pad bent en een aanrijding krijgt, kan dat soms consequenties hebben voor de verzekering. Lees bijvoorbeeld ook de voorwaarden van de verzekering eens goed door. Mocht de auto total loss worden verklaard, heeft dit altijd nadelige financiële gevolgen. Normaliter kan men bijna nooit een vergelijkbare auto terugkopen voor de dagwaarde die uitgekeerd wordt. Bij auto's die al wat ouder zijn en niet zoveel waard zijn, is niet veel schade nodig voor een total loss.
Voor mensen die voor hun beroep veel moeten rijden, begint het eigenlijke werk pas als ze op plaats van bestemming zijn het er naar toe rijden is een noodzakelijk kwaad. Dan is uitgerust aankomen belangrijk. 40.000 a 50.000 km per jaar houdt niemand jaren goed vol en dan moet men gewoon een comfortabele auto rijden. Bovendien als men dan bij een aanrijding betrokken raakt is de kans groter dat men minder overhoudt van een stevige auto.
En ja daar mag in mijn optiek een werkgever best aan meebetalen. Als de werknemer er na een paar jaar met allerlei klachten uitklapt kost het ook veel geld.
Voor de kosten van de verzekering kan het aantal km's wel degelijk uitmaken. Bij het afsluiten van een verzekering moet men aangeven hoeveel km men ongeveer rijdt, dat wordt meegewogen in de premie.
@TS,
Informeert u anders ook eens bij een juridisch loket. Eerste advies is doorgaans gratis. Als u voor uw werk op pad bent en een aanrijding krijgt, kan dat soms consequenties hebben voor de verzekering. Lees bijvoorbeeld ook de voorwaarden van de verzekering eens goed door. Mocht de auto total loss worden verklaard, heeft dit altijd nadelige financiële gevolgen. Normaliter kan men bijna nooit een vergelijkbare auto terugkopen voor de dagwaarde die uitgekeerd wordt. Bij auto's die al wat ouder zijn en niet zoveel waard zijn, is niet veel schade nodig voor een total loss.
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Emmy75 schreef: Voor mensen die voor hun beroep veel moeten rijden, begint het eigenlijke werk pas als ze op plaats van bestemming zijn het er naar toe rijden is een noodzakelijk kwaad. Dan is uitgerust aankomen belangrijk. 40.000 a 50.000 km per jaar houdt niemand jaren goed vol en dan moet men gewoon een comfortabele auto rijden. Bovendien als men dan bij een aanrijding betrokken raakt is de kans groter dat men minder overhoudt van een stevige auto.
Sterker nog: ik vind dat een werkgever bij dit soort kilometrages gewoon een auto ter beschikking moet stellen. Een auto-van-de-zaak is helemaal geen luxe in de meeste gevallen maar gewoon een stuk gereedschap om het werk te kunnen doen. Je hoeft toch ook niet je eigen laptop en telefoon mee te nemen om je werk te kunnen doen?
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Helaas, kijk maar eens naar die pakket-bezorgers die dat in hun prive-auto doen. Ik zie het steeds en steeds meer. Lekker goedkoop, minder risico's en adm. rompslomp voor de werkgever toch?...
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Het is niet redelijk om verplicht te worden je eigen auto te gebruiken voor een bijna volledige buitendienstfunctie. De totale kosten (inclusief afschrijving) worden zeker niet met 19 ct per kilometer gedekt, en je kan met een schade er behoorlijk bij inschieten.Jep2399 schreef:@Leo the Emperor: in mijn contract staat alleen dat zakelijke reizen vergoed worden met 0.19c/km. Woonwerk-verkeer valt hier niet onder. In het begin was het ook alleen incidenteel. Had ik verder ook geen problemen mee. Maar nu is mijn functie inmiddels uitgegroeid tot een bijna volledige buitendienstfunctie en willen ze dit verder uitbreiden. Daar wil ik nu dus een stokje voor steken.
Emolumenten heb ik niet: geen dertiende maand, geen eindejaars, geen winstuitkering.
De werkgever dient je, indien verzocht, voor deze bezoeken een leenauto ter beschikking te stellen, of als de werkgever liever heeft dat je met openbaar vervoer gaat hiervoor de kosten te vergoeden.
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 30 dec 2011 22:54
Re: Prive-auto voor zakelijk rijden
Leo The Emperor schreef:Het is niet redelijk om verplicht te worden je eigen auto te gebruiken voor een bijna volledige buitendienstfunctie. De totale kosten (inclusief afschrijving) worden zeker niet met 19 ct per kilometer gedekt, en je kan met een schade er behoorlijk bij inschieten.Jep2399 schreef:@Leo the Emperor: in mijn contract staat alleen dat zakelijke reizen vergoed worden met 0.19c/km. Woonwerk-verkeer valt hier niet onder. In het begin was het ook alleen incidenteel. Had ik verder ook geen problemen mee. Maar nu is mijn functie inmiddels uitgegroeid tot een bijna volledige buitendienstfunctie en willen ze dit verder uitbreiden. Daar wil ik nu dus een stokje voor steken.
Emolumenten heb ik niet: geen dertiende maand, geen eindejaars, geen winstuitkering.
Helemaal mee eens.
De werkgever dient je, indien verzocht, voor deze bezoeken een leenauto ter beschikking te stellen, of als de werkgever liever heeft dat je met openbaar vervoer gaat hiervoor de kosten te vergoeden.