LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ombudsman onderzoekt klachten ijken meters
bron >> http://www.verispect.nl/contentframe.php?pageId=200
tabel met Meetinstrumenten en meettaken
bron >> http://www.verispect.nl/index.php?pageId=13&n=8
Verispect als Toezichthouder blijft de enige verantwoordelijke die mag concluderen of een meetinstrument aan de Metrologiewet voldoet. Of het meetinstrument bij technisch onderzoek nog voldoet aan de meet- of weegeigenschappen volgens de eisen van de bijlage van de betreffende richtlijn, is hier slechts één aspect van (maar wel het meest zwaarwegende).
IJkwezen als zodanig bestaat niet meer
tabel met Meetinstrumenten en meettaken
bron >> http://www.verispect.nl/index.php?pageId=13&n=8
Verispect als Toezichthouder blijft de enige verantwoordelijke die mag concluderen of een meetinstrument aan de Metrologiewet voldoet. Of het meetinstrument bij technisch onderzoek nog voldoet aan de meet- of weegeigenschappen volgens de eisen van de bijlage van de betreffende richtlijn, is hier slechts één aspect van (maar wel het meest zwaarwegende).
IJkwezen als zodanig bestaat niet meer
-
Re: Ombudsman onderzoekt klachten ijken meters
Ook hoog verbruik.
Naar aanleiding met een gesprek met Essent over een nieuw contract kwam mijn hoge energie verbruik ter sprake. Gemiddeld 7500kwh / jaar.
Nu heb ik alles eens goed bekeken en berekend.
Heb ik er maar een tweede meting geplaatst. Nieaf Smitt PQA6600.
En meet dus een behoorlijk verschil.
20% ongeveer..
Nu heb ik hierover het meetbedrijf Enexis gebeld. En ik wordt dus ontmoedigt om een ijking te vragen. Kosten namelijk € 357,- op basis van ongelijk. Eerst betalen dan controleren zij de meter.
Ga dus maar even sparen. En mij maar even verder beraden wat te doen.
Naar aanleiding met een gesprek met Essent over een nieuw contract kwam mijn hoge energie verbruik ter sprake. Gemiddeld 7500kwh / jaar.
Nu heb ik alles eens goed bekeken en berekend.
Heb ik er maar een tweede meting geplaatst. Nieaf Smitt PQA6600.
En meet dus een behoorlijk verschil.
20% ongeveer..
Nu heb ik hierover het meetbedrijf Enexis gebeld. En ik wordt dus ontmoedigt om een ijking te vragen. Kosten namelijk € 357,- op basis van ongelijk. Eerst betalen dan controleren zij de meter.
Ga dus maar even sparen. En mij maar even verder beraden wat te doen.
in 2011 kreeg ik ook een torenhoge rekening. gemiddeld verbruik per jaar volgens essent 12.000 kwh! (ongeveer 3 keer zoveel als een gemiddeld gezin).
Ik kon met enig gezeur van mijn kant een betalingsregeling treffen en het voorschotsbedrag terug brengen naar een redelijk bedrag hangende het onderzoek (van ongeveer €350,- per maand naar €150,- per maand).
Bij enexis een ijking aangevraagd, maar ik kreeg niet zulke torenhoge kosten.
ik kon het door een onafhankelijke partij laten doen en honderden euro's kwijt zijn (het precieze bedrag weet ik niet meer, maar het was erg hoog) of door enexis zelf en dan koste het €90,- die je als er bleek iets met de meter mis te zijn weer terug.
de meter is geijkt en had een afwijking van 230%! ik heb kostenloos een nieuwe meter gekregen en binnen enkele weken stond het bedrag voor het ijken weer terug op mijn rekening. het bleek dus inderdaad aan de meter te liggen en er was geen fraude mee gepleegd. na herberekening met de meterstanden van een maand met de nieuwe meter heb ik het overschot van de jaarafrekening terug gekregen.
vindt het wel vreemd dat andere mensen zoveel moeten betalen voor het ijken terwijl ik dat niet persé hoefde en naderhand zelfs het bedrag voor de ijking terug kreeg.
Ik kon met enig gezeur van mijn kant een betalingsregeling treffen en het voorschotsbedrag terug brengen naar een redelijk bedrag hangende het onderzoek (van ongeveer €350,- per maand naar €150,- per maand).
Bij enexis een ijking aangevraagd, maar ik kreeg niet zulke torenhoge kosten.
ik kon het door een onafhankelijke partij laten doen en honderden euro's kwijt zijn (het precieze bedrag weet ik niet meer, maar het was erg hoog) of door enexis zelf en dan koste het €90,- die je als er bleek iets met de meter mis te zijn weer terug.
de meter is geijkt en had een afwijking van 230%! ik heb kostenloos een nieuwe meter gekregen en binnen enkele weken stond het bedrag voor het ijken weer terug op mijn rekening. het bleek dus inderdaad aan de meter te liggen en er was geen fraude mee gepleegd. na herberekening met de meterstanden van een maand met de nieuwe meter heb ik het overschot van de jaarafrekening terug gekregen.
vindt het wel vreemd dat andere mensen zoveel moeten betalen voor het ijken terwijl ik dat niet persé hoefde en naderhand zelfs het bedrag voor de ijking terug kreeg.
Ik heb mijn meter ( een Landis analoge meter ) zelf "geijkt"
Je hebt nodig:
elektrisch kacheltje van 1000 W
stopwatch
energiemeter (10€ bij de Aldi)
rekenmachine
Zet alle groepen uit; de meter mag nu uiteraard niet meer draaien.
Zet de groep het dicht bij de kWh meter weer aan en zet alles wat op deze groep staat uit.
De kWh meter moet dan weer helemaal stil staan.
Sluit het kacheltje via de energiemeter aan op die groep; zet het op de stand 1000W en kijk wat de energiemeter aangeeft; dat was bij mij 1015 W dus iets meer dan 1000 W.
Zet het kacheltje weer uit en zorg dat het zwarte streepje op de schijf van de kWh meter zichtbaar is (in het midden bij de streep) door een lamp of zoiets op de groep aan te sluiten.
Schakel de lamp uit als het zwarte streepje in het midden staat; de schijf mag nu niet meer draaien.
Schakel nu het kacheltje in en druk meteen de stopwatch in. Laat de schijf 20 omwentelingen maken en druk dan de stopwatch weer in. Neem de tijd op die nodig was voor die 20 omwentelingen.
Bij mij was dat 3 min 12 sec en 25 honderste. Omgerekend dus 3*60+12+0,25=192,25 sec
In een uur zouden dat dus 3600/192,25x 20=374,5123537 omwentelingen zijn. Op mijn meter staat r=375 ofwel 375 omwentelingen voor 1 kWh. Conclusie: mijn meter klopt.
Je hebt nodig:
stopwatch
rekenmachine
Zet de groep het dicht bij de kWh meter weer aan en zet alles wat op deze groep staat uit.
Sluit het kacheltje via de energiemeter aan op die groep; zet het op de stand 1000W en kijk wat de energiemeter aangeeft; dat was bij mij 1015 W dus iets meer dan 1000 W.
Zet het kacheltje weer uit en zorg dat het zwarte streepje op de schijf van de kWh meter zichtbaar is (in het midden bij de streep) door een lamp of zoiets op de groep aan te sluiten.
Schakel de lamp uit als het zwarte streepje in het midden staat; de schijf mag nu niet meer draaien.
Schakel nu het kacheltje in en druk meteen de stopwatch in. Laat de schijf 20 omwentelingen maken en druk dan de stopwatch weer in. Neem de tijd op die nodig was voor die 20 omwentelingen.
Bij mij was dat 3 min 12 sec en 25 honderste. Omgerekend dus 3*60+12+0,25=192,25 sec
In een uur zouden dat dus 3600/192,25x 20=374,5123537 omwentelingen zijn. Op mijn meter staat r=375 ofwel 375 omwentelingen voor 1 kWh. Conclusie: mijn meter klopt.
Knappe ijking, hmgtmk. Proficiat !
Dit hoeft niet percé met 20 omwentelingen gedaan c.q. berekend te worden, kan met elk willekeurig aantal omwentelingen.hmgtmk schreef:Ik heb mijn meter ( een Landis analoge meter ) zelf "geijkt"
Je hebt nodig:
stopwatch
rekenmachine
-
Ik denk dat 1 omwenteling toch te weinig is om tot een conclusie te komen.h@rm@n schreef: Dit hoeft niet percé met 20 omwentelingen gedaan c.q. berekend te worden, kan met elk willekeurig aantal omwentelingen.
Dat lijkt mij ook . Afhankelijk van de belasting en de meterconstante r kun je bepalen hoeveel omwentelingen je neemt. Bij een hoge r heb je sneller, bij een bepaalde belasting, 'n aantal omwentelingen waarop je een goede schatting c.q. berekening kunt maken. Zo bepaal ik altijd in eerste instantie welke belasting erop dat moment aangesloten zou zijn en dit vergelijk ik dan daarna met het werkelijk aangesloten vermogen. Bijvoorbeeld bij r= 600/kWh (mijn meter) en 10 omwentelingen per 2 minuten komt dit overeen met een belasting van 0,5 kW. (Immers per uur 10/2*60=300 en 300/600=0,5)Harrie Kierie schreef:Ik denk dat 1 omwenteling toch te weinig is om tot een conclusie te komen.h@rm@n schreef: Dit hoeft niet percé met 20 omwentelingen gedaan c.q. berekend te worden, kan met elk willekeurig aantal omwentelingen.
Misschien wel interessant voor geïnteresseerden: http://www.verispect.nl/index.php?pageId=162&n=7
Hallo, wie kan mij helpen. Heb dezer dagen de jaarenergieafrekening gekregen van energiedirect en moet 5000 euro nabetalen. Op de site kon ik mijn standen niet bekijken. Reden: ze wijken te zeer af van het vorige verbruik. Een door mij gestuurde email werd nooit beantwoord. Vandaag heb ik gebeld. Men deelde mij mede de rekening was gebaseerd op de doorgegeven standen. Een jaar geleden had ik met een tweepersoonshuishouden een stand van 82523 en nu een jaar later een stand van 91623, dus bijna 9000 k. in een jaar tijd in een goed geisoleerd halfvrijstaand huis. Ik heb geen wietplantage, loop niet in bikini rond en douche ook niet urenlang, veelmeer heb ik meestal een dikke trui aan en in huis ( vier kamers ) konstante 18-19 graden. De medewerkster vond inderdaad, dat deze rekening wel zeer hoog was en adviseerde mij met enexis te bellen ( netwerkbeheerder ) dus dit gedaan. Zij deelden mij mede dat het inderdaad raar was dat het verbruik zo buitensporig gestegen was, vooral ook omdat het de voorgaande jaren niet hoog, maar ook niet laag was. Zij adviseerden mij een kontrole van de meter te laten doorvoeren, echter deze zou ik dan zelf moeten betalen als er niets mee aan de hand was ( 371 Euro) ik vroeg hen hoe statistisch de kans was, dat er iets met de meter niet klopt ( ik ga daarvan uit, want in huis is niets veranderd ). Een vriendelijke meneer vertelde mij dat in ca. 30 percent van de gevallen de meter kapot was en in de rest niet. Ik ga ervan uit, dat veel mensen hun meter helemaal niet laten kontroleren omdat zij bang zijn, dat ze achteraf dan toch een rekening krijgen. Er moeten dus in nederland duizenden verkeerd metende meters zijn ( statistisch ). Het is toch van de gekke dat ik een meter moet huren van een netwerkbeheerder, daarvoor veel geld betaal, de meter blijft eigendom van enexis en als ik een kontrole will hebben, dan moet ik er zelf voor betalen. Heeft iemand een idee wat ik kan doen tegen deze hoge rekening en deze rare getallen, waar kan ik mijn interessen kenbaar maken ?
Een verbruik van 9.100 m3 gas in 1 verbruikersjaar is wel aan de heel hoge kant. Met 365 x 24 = 8760 uren in een jaar zal de bedrijfstijd van een CV ketel in maanden ± 6 zijn. Stel dat in deze tijd de ketel de helft brandt. Dan is de bedrijfstijd ¼ x 8760 = 2190 zijn. Hierdoor kun je berekenen dat per uur 9100/2190 = ± 4 m3 gas per uur wordt verbruikt. Dit zou theoretisch mogelijk zijn omdat je waarschijnlijk een G4 gasmeter hebt die dit zou kunnen leveren. Maar het betekent wel dat in de bedrijfsuren de ketel continu moet branden.joriscool schreef:Hallo, wie kan mij helpen. Heeft iemand een idee wat ik kan doen tegen deze hoge rekening en deze rare getallen, waar kan ik mijn interessen kenbaar maken ?
Bij deze uitspraak zet ik vraagtekens.Een vriendelijke meneer vertelde mij dat in ca. 30 percent van de gevallen de meter kapot was en in de rest niet.
Het is toch van de gekke dat ik een meter moet huren van een netwerkbeheerder, daarvoor veel geld betaal, de meter blijft eigendom van enexis en als ik een controle wil hebben, dan moet ik er zelf voor betalen. Heeft iemand een idee wat ik kan doen tegen deze hoge rekening en deze rare getallen, waar kan ik mijn interesse kenbaar maken?
Hier zit een redenatie fout in, immers er wordt op basis van ongelijk geijkt en je hoeft eerst te betalen indien de meter goed is.
Heb je mijn link in de eerdere reactie van mij gelezen en vervolgens de site bezocht? Bovendien de meterhuur van de gasmeter is € 13,40 op jaarbasis (op mijn recente jaarafrekening). Kun je je voorstellen wanneer iedereen gaat bellen met de opmerking “mijn meter is kapot” en het netwerkbedrijf moet dan in actie komen wat dat voor het netwerkbedrijf betekent?
Heb je ook al naar eerdere standen en verbruiken van jaarafrekeningen gekeken en naar de thermostaat? Het moet tevens opgevallen zijn dat er in huis een zeer aangename temperatuur moet zijn geweest als het verbruik van 9100 m3 klopt.
Ik denk dat alleen Enexis je kan helpen, eventueel met een metercontrole c.q. ijking.