LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fa-Med; wat een waardeloze organisatie!!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
desileen

Fa-Med; wat een waardeloze organisatie!!

Ongelezen bericht door desileen »

Na lang uitstellen ben ik eind oktober 2011 j.l. eindelijk naar de mondhygiëniste gegaan. Vooraf nog duidelijk bij CZ nagevraagd of ik volledig verzekerd was, en bij de mondhygiëniste nagevraagd hoe het met de rekening zou gaan. Tot mijn geruststelling zou dit allemaal rechtstreeks naar de zorgverzekeraar gaan. Heel fijn, dan was dit ook geregeld.
Tot mijn grote verbazing ontving ik op 5 november tóch een nota, via ene firma Fa-Med, in opdracht van deze zorgverlener. Diezelfde avond direct een mail naar hen gestuurd, dat ik de nota als niet verzonden zou beschouwen en zou doorscheuren, en dat zij -zoals duidelijk afgesproken- rechtstreeks moesten declareren bij CZ. Vervolgens geen reactie op mijn bericht, alleen een aantal keer een geautomatiseerd 'excuusbericht' waarin zij zich verontschuldigen dat ze nog niet op tijd hebben kunnen reageren, maar dit zo spoedig mogelijk zullen doen.
Enkele weken later, op 30 november, had ik mijn tweede bezoek aan deze mondhygiëniste op de agenda staan. Ik kaart de kwestie met haar aan, waarop ze eigenlijk een beetje verbaasd reageert omdat ik de nota niet heb doorgestuurd naar CZ. Tevens geeft de dame aan dat ze de standaard afspraak heeft met Fa-Med dat alle nota's rechtstreeks naar de zorgverzekeraar moeten gaan, en dat ik maar even met Fa-med moet bellen (ja, dat dure 0900nummer dus)om de zaak met hen op te nemen. (Tsja, dienstverlening staat duidelijk niet hoog in het vaandel hier; er wordt een fout gemaakt door iemand die zíj heeft ingeschakeld, en de gedupeerde moet dit vervolgens zelf oplossen. Wat een omgekeerde wereld!) Ik heb haar aangegeven dat ik niet zou gaan bellen, maar dat ik nogmaals zou mailen. De mondhygiëniste zou er een aantekening van maken, voor als ze hen zelf een keer toevallig(???) zou spreken.
Op 20 december (2 maanden na mijn mailbericht) kreeg ik dan ein-de-lijk een reactie van Fa-Med aan; een mailtje waarin zij aangeven bij de zorgverlener te gaan navragen wat de bedoeling is. Ik hoef niets te doen(ook niet te betalen), slechts af te wachten tot zij reageert.
Diezelfde dag (!) valt er toch weer een rekening op de mat van Fa-Med; ditmaal een nota voor het tweede bezoek wat ik heb gebracht aan de mondhygiëniste. Nee he, niet weer!!! Op dat moment heb ik even getwijfeld om de nota tóch rechtstreeks door te sturen naar CZ. Maar nee, voor mij was dit inmiddels een principekwestie. Het was niet volgens afspraak, en daar zij ook geen enkele moeite namen om het om te lossen, heb ik uiteindelijk besloten om de nota wéér te verscheuren en Fa-Med het op te laten lossen. Zoals het hoorde. Dussss... wederom een mail gestuurd. Het verhaal nogmaals uitgelegd. Nogmaals gezegd dat ze hun geld via CZ moeten halen en niet van mij zullen krijgen. En afwachten.
Twee dagen later op 22-12; een herinneringsnota waarin ik gesommeerd word te betalen (de eerste nota) anders komen er kosten bij. Ja, inderdaad, het gaat hier om dezelfde nota als waarvoor ik al weken aan het mailen ben en waar ik volgens Fa-Med's mail van 20-12 even niets mee hoefde te doen.
Op dat moment heb ik dan toch maar mijn (mobiele!!) telefoon gepakt en de firma Fa-Med gebeld. Toen ik eindelijk iemand aan de lijn kreeg, kon de betreffende medewerkers mijn gegevens niet vinden, ondanks dat ik het notanummer bij de hand had. Ook op adres/postcode lukte het niet. Na ruim een kwartier heb ik gezegd dat ze het maar moest laten zitten, want dat het wel erg duur werd zo, en dat ik wel wéér zou mailen. Zo gezegd, zo gedaan. Fa-Med wederom een mail gestuurd. Wederom het hele verhaal uitgelegd. Wederom aangegeven dat de afspraak is dat zij rechtstreeks bij CZ kunnen declareren. Wederom gemeld dat ik hen niet ging betalen, enzovoorts enzovoorts. En weer afwachten.
Ik heb tussendoor nog wel zo'n herinnering opgestuurd naar CZ, maar helaas kunnen zij niets met een herinnering en hebben zij de eerste, originele nota nodig om te kunnen vergoeden.
Radiostilte. Totdat ik zelf op 11 januari zelf maar weer eens mail naar Fa-Med, met de vraag wat de stand van zaken is. Wonder boven wonder krijg ik 2 dagen later een reactie. Hierin meldt Fa-Med dat zij de nota's al eerder digitaal aangeboden hadden bij CZ, maar dat deze (deels) zijn afgewezen door CZ. Punt.
Aangezien mij niet duidelijk is of er nu nog iets open staat, en zo ja hoeveel dan, mail ik weer terug met die vraag. Tevens verzoek ik Fa-Med om mij een kopie van de eerste, originele nota's door te sturen (die had ik zelf verscheurd), zodat ik deze alsnog maar kan doorsturen aan CZ, om van het hele gezeik af te zijn. Ik krijg notabene dezelfde dag kort een reactie terug; van de twee nota's het bedrag wat openstaat (in beide gevallen het volledige bedrag), van beide nota's het betalingskenmerk, en de uiterste betaaldatum. Geen woord als reactie op mijn vraag betreffende het toezenden van kopieën van de nota's. Inmiddels had CZ mij laten weten dat zij NOOIT een declaratie hadden ontvangen van de firma Fa-Med. Toen werd ik echt PISSIG!! Wederom een mail gestuurd naar deze organisatie, een hele boze! Met daarin als slotconclusie samengevat wat ik wel en niet zou gaan doen, en wat ik van hen verwachtte:
* Ik betaal u nu NIETS
* Betalingstermijn wordt kosteloos uitgesteld, daar het niet voldoen van de rekeningen BUITEN mijn schuld om is gebeurd
* U dient de 2 nota's (wel kopie van originele 1e nota) rechtstreeks bij CZ in
* U zendt mij de 2 nota's nogmaals toe (tevens hier: kopie van eerste, originele nota's)
DIT MAG U MIJ OOK PER MAIL DOEN TOEKOMEN!!
* U ontvangt uw geld via CZ
* Zaak is gesloten
* Ik ga noooooit meer naar deze zorgverlener toe
Een week later, op 20 januari, wederom een geautomatiseerd excuusbericht; "Sorry dat we uw mail niet hebben beantwoord, maar wij dit zo spoedig mogelijk....."bla bla bla.
Vervolgens.... NIETS!
Op 18 januari heb ik een officiële klacht ingediend bij deze mondhygiëniste, en een kopie hiervan gestuurd aan CZ én de Nederlandse Vereniging van Mondhygienistes. Uiteraard ben ik niet meer naar de betreffende zorgverlener teruggegaan en ben ik inmiddels patiënt bij een andere praktijk.

En tot mijn ontsteltenis... ontving ik vandaag wederom een herinnering van de firma Fa-Med. Een herinnering aan de laatste van de twee gestuurde nota's. De herhaaldeijk opgevraagde kopieën van de eerste, originele nota's van beide rekeningen heb ik tot op heden nog steeds niet ontvangen.

Vandaag mijn laatste mailbericht gezonden aan Fa-Med, en heb daarin gevraagd of zij 1)überhaupt personeel in dienst hebben of dat Fa-Med een geautomatiseerd softwaresysteem is, en 2) als zij inderdaad personeel hebben, of dit wellicht enkel analfabeten zijn.

Ik ben helemaal klaar met dit bedrijf! Het is gewoon haast stalking!
Hoe moeilijk is het om, zoals ALLE andere zorgverleners doen... gewoon een nota rechtstreeks door te sturen naar CZ? Zij krijgen hun geld, zij blij, zorgverlener blij, ik blij. Hoe moeilijk is het om een simpel emailbericht te lezen? En niet 1 bericht, maar velen!! Maar nee... gewoon door blijven gaan met het negeren van mensen. En vervolgens gaan lopen LIEGEN over dat ze wél gedeclareerd hebben!
Ongelooflijk!!!
Ik snap hier werkelijk helemaal niets van. Dit had zo makkelijk opgelost kunnen zijn, al wéken, maanden geleden!
Wordt vervolgd dus. Of niet. Ik weet het niet meer,
Ik hoop alleen dat dit soort wanpraktijken een halt toegeroepen worden.

sephora30

Re: Fa-Med; wat een waardeloze organisatie!!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Kan je niet gewoon zelf de rekening bij CZ declareren, online ofzo?

Ik krijg ook altijd zelf de rekening van Famed (tandarts kids) en die stuur ik dan zelf door naar Anderzorg. Tegenwoordig kan dat bij Anderzorg online. Hoef niks zelf te betalen en is een kleine moeite.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

sephora30 schreef:Kan je niet gewoon zelf de rekening bij CZ declareren, online ofzo?

Ik krijg ook altijd zelf de rekening van Famed (tandarts kids) en die stuur ik dan zelf door naar Anderzorg. Tegenwoordig kan dat bij Anderzorg online. Hoef niks zelf te betalen en is een kleine moeite.
@ Sephora,

het kan - maar TS geeft aan dat er afspraken zijn, die door Fa-Med genegeerd worden.
Door dit een beetje op te laten spelen word ook deze 'dienstverlener' er weer aan herinnerd dat afspraken gewoon geldig zijn, en zij hun fouten en/of onkunde niet op klanten mogen afschuiven.

Er zijn meerdere klachten over FaMed op dit forum - en de meesten zijn simpel op te lossen - ware het niet dat zij zich achter een 'software schild' verschuilen - de automatische mailtjes - en vragen beantwoorden om problemen te voorkomen kennelijk geen onderdeel van hun bedrijfscultuur uitmaakt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mijn ervaring met Fa-med is dat ze niet de meest flexibele organisatie zijn, maar als je alles volgens de (hun) regels speelt er ook geen problemen optreden. Op zich wel weer logisch, maar niet zo klantvriendelijk.

Guardian72
Contacteer:

GJvdZ schreef:Mijn ervaring met Fa-med is dat ze niet de meest flexibele organisatie zijn, maar als je alles volgens de (hun) regels speelt er ook geen problemen optreden. Op zich wel weer logisch, maar niet zo klantvriendelijk.
Maar wat als de (wettelijk verplichte) zorgverzekering stelt dat de zorgverlener (mondhygieniste in geval TS) de factuur aan de zorgverzekeraar moet toesturen?
Dan staat 'de klant' buiten dat traject. FaMed is dan een 'eigenwijze derde partij' die 'de regels' met voeten treed.

Misschien zou het handiger zijn als zorgverleners een FaMed alleen dan inschakelen, indien zij gewoon het doen zoals de zorgverzekering het eist - omdat dan dit soort onzin vermeden wordt.

(Dat gezegd hebbende, mijn tandarts, een hele lieve vrouw, gebruikt ook FaMed. Ik kreeg ook wel eens een rekening van hen, maar dan met "totaal bedrag behandeling X, vergoed door verzekering Y - blijft open bedrag Z" simpel, duidelijk en volgens de regels van de verzekeraar... Waarom het dan niet bij TS kan snap ik niet.)

Ron001

Ongelezen bericht door Ron001 »

Ik heb ook een akkefietje met Famed. Ik heb op 20 oktober een rekening gehad, gedeclareerd bij CZ en geld gekregen. Ik dacht dat ik had aangegeven het naar de Famed over te maken maar dat vinkje had ik verkeerd gezet. Eigen schuld en dus is de rekening niet betaald. Waar ik me kwaad om kan maken is het volgende:
Ik krijg op 1 maart (half jaar later) een aanmaning met incassokosten en wettelijke rente. Ik heb nooit een herinnering ontvangen, Natuurlijk niet zult u denken, nou echt niet, anders had ik toch gewoon betaald. Ik heb nog nooit een rekening te laat betaald. Blijkbaar mag je als burger geen fout meer maken of je wordt financieel gestrafd. Ik heb Famed om een bewijs gevraagd dat die herinnering is verstuurd. Ik krijg slechts zakelijke flutmails terug met opmerkingen als: 'Als u een probleem heeft met de postbezorging, kunt u een klacht indienen bij PostNl', wat een arrogantie. Maar bewijzen dat ze de herinnering hebben verstuurd komt er niet, nee nu beantwoorden ze de mail niet meer. Ik heb het notabedrag gelijk betaald want dat ben ik gewoon verschuldigd maar die andere kosten ben ik niet van plan te betalen. Je kunt toch gebruik maken van black lists, betaald een klant niet zet je hem daarop maar om nu de eerste keer zo vreselijk klantonvriendelijke en arrogant (mij maken ze niets) te handelen en fouten gelijk bij anderen neer te leggen, typisch Nederland. Als ik een factuur zou sturen omdat zij een fout maken, dan wordt je uitgelachen. En dan staat er op de site van Famed 'Famed, goed geregeld'. Wat een lachertje. Morgen bel ik de consumentenbond voor advies maar wat mij betreft betaal ik niet.

Guardian72
Contacteer:

Ron001 schreef: Ik heb Famed om een bewijs gevraagd dat die herinnering is verstuurd. Ik krijg slechts zakelijke flutmails terug met opmerkingen als: 'Als u een probleem heeft met de postbezorging, kunt u een klacht indienen bij PostNl', wat een arrogantie. Maar bewijzen dat ze de herinnering hebben verstuurd komt er niet, nee nu beantwoorden ze de mail niet meer.
Meld het ook bij je zorgverlener!

Maar - de AFZENDER van een poststuk moet klagen bij de post, omdat de ontvanger geen overeenkomst met de post heeft voor een brief. Bij pakketten werkt het net zo.

Dus, Famed heeft niets verzonden aangezien ze dit niet kunnen bewijzen.

Punt alleen is - wil je zoveel energie aan dat soort bedrijven gaan besteden?

Karin079

Ongelezen bericht door Karin079 »

Ik vind het onverstandig dat u besloot de facturen te verscheuren,u had deze gewoon kunnen bewaren.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Vanwege de problemen met de firma FaMed hebben zowel de orthodontist van mijn dochters en onze tandarts een tijdje geleden besloten om geen zaken meer te doen met deze firma. Het zelf weer volledig afhandelen bleek beter, sneller en goedkoper (!) te zijn.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

hmmm, al 15 jaar heel andere ervaringen met Famed...
op moment telefonisch wat lastiger bereikbaar maar dat is begrijpelijk.

het verhaal van TS staat bol van een mentaliteit van ""hoe maak ik het anderen en daarmee ook mijzelf zo moeilijk mogelijk"" . het zou wel eens zo kunnen zijn dat direct declareren (incidenteel) bij de zorgverzekering om een of andere reden niet mogelijk is/was, en dat hoeft dus niet schuld van zorgverlener of famed te zijn en dan gaat de nota inderdaad gewoon naar de patiënt zelf. Die hem dan op gebruikelijke manier gewoon zelf even moet betalen op tijd (4 weken voor, soort kredietverstrekking dus..) en indienen bij de verzekering. Om daar zon drama van te gaan maken, snap ik niet...

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik snap het eerlijk gezegd ook niet zo van ts?
als je dan die rekening krijg,stuur je hem door naar cz?
ik heb het ook wel eens gehad,stuur hem door naar cz en die betalen ,wat ik nog aan eigenbijdrage moet betalen krijg ik van cz een acceptgiro van...?
sommige kunnen ook wel heel moeilijk doen heb ik het idee...

ho ik heb het over ts...

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Tevens geeft de dame aan dat ze de standaard afspraak heeft met Fa-Med dat alle nota's rechtstreeks naar de zorgverzekeraar moeten gaan,
De dame is de mondhygiëniste. Als cliënt/patiënt mag je toch gewoon vertrouwen dat je zelf buiten deze afspraken gelaten wordt?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja maar blijkbaar gaat er dus iets niet goed?
en de mondhygieniste maakte er ook niet echt werk van?
ik denk dan nou om problemen te voorkomen doe ik het wel zo....nu heb je een heleboel gezeur...
nou daar zit ik eigenlijk niet echt op te wachten...(als het bij mij zo zijn gegaan)

Gesloten