LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prive-auto voor zakelijk rijden

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Jolijn

Re: Prive-auto voor zakelijk rijden

Ongelezen bericht door Jolijn »

Jep2399 schreef:Mijn werkgever verplicht mij mijn privé-auto te gebruiken voor zakelijke afspraken. Ik krijg hiervoor een kilometervergoeding van 0.19 c/km. Ik heb een hogere kilometervergoeding gevraagd, maar dat is afgewezen. Ik heb de afgelopen twee jaar voor mijn baas 17.000 km gereden. Dat is meer dan dat ik privé rijd.
Mag ik weigeren mijn privé-auto te gebruiken? Oftewel; mag mijn baas mij verplichten mijn privé-auto voor zakelijke doeleinden te gebruiken?
Toen je werd aangenomen is er niks over gezegd, er staat ook niets over in je contract?
Je bent aangenomen onder de voorwaarde dat je over een auto beschikt?
Anders zou ik 'm 's een tijdje aan de kant zetten en met OV gaan. Evt overnachtingen declaren; vlgs mij is je baas dan duurder uit.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef: Toen je werd aangenomen is er niks over gezegd, er staat ook niets over in je contract?
Je bent aangenomen onder de voorwaarde dat je over een auto beschikt?
Anders zou ik 'm 's een tijdje aan de kant zetten en met OV gaan. Evt overnachtingen declaren; vlgs mij is je baas dan duurder uit.

Dat zou ik dus ook doen, mischien dat de baas dan begint te begrijpen dat mischien een aanschaf van een bedrijfsauto toch wat slimmer is.
Ik liet in ieder geval niet zomaar over me heen lopen, je baas gaat jou echt geen andere auto bezorgen als deze het begeeft.

TonGr

Ongelezen bericht door TonGr »

Anders zou ik 'm 's een tijdje aan de kant zetten en met OV gaan
Neem aan dat de werkgever ook verwacht dat er een aantal klanten per dag bezocht gaan worden.
Met het OV gaat dat een probleem worden denk ik als je dwars door Nederland moet, en mocht je op provisiebasis werken kost je dit ook geld.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

TonGr schreef:
Anders zou ik 'm 's een tijdje aan de kant zetten en met OV gaan
Neem aan dat de werkgever ook verwacht dat er een aantal klanten per dag bezocht gaan worden.
Met het OV gaat dat een probleem worden denk ik als je dwars door Nederland moet, en mocht je op provisiebasis werken kost je dit ook geld.
Hangt ervan af wat voor werk TS doet. Het is niet vanzelfsprekend dat je meerdere klanten op 1 dag moet "doen".

Jep2399

Ongelezen bericht door Jep2399 »

De auto waarin ik rijd is gelukkig een zuinige en ik rijd ook Diesel, maar hij is net vier jaar oud en deze heb ik aangeschaft voordat ik met deze baan begon. Ik heb deze met geleend geld gekocht en dat voelt nu dus heel zuur. Ik begrijp uit jullie reacties dat niets verplicht is, maar dat de werkgever vanuit goed werkgeverschap me wel wat tegemoet mag komen. Ik zal het toch nog eens bij hem aankaarten. Heb al eens eerder om meer kilometervergoeding gevraagd (0.28 ct/km), maar dat heeft hij afgewezen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jep2399 schreef:De auto waarin ik rijd is gelukkig een zuinige en ik rijd ook Diesel, maar hij is net vier jaar oud en deze heb ik aangeschaft voordat ik met deze baan begon. Ik heb deze met geleend geld gekocht en dat voelt nu dus heel zuur. Ik begrijp uit jullie reacties dat niets verplicht is, maar dat de werkgever vanuit goed werkgeverschap me wel wat tegemoet mag komen. Ik zal het toch nog eens bij hem aankaarten. Heb al eens eerder om meer kilometervergoeding gevraagd (0.28 ct/km), maar dat heeft hij afgewezen.
Dan hem duidelijk zien te maken dat het jou PRIVE auto is en dat hij er eens
over moet nadenken om een bedrijfswagen aan te schaffen.

lozevisser

Ongelezen bericht door lozevisser »

Jep2399 schreef:De auto waarin ik rijd is gelukkig een zuinige en ik rijd ook Diesel, maar hij is net vier jaar oud en deze heb ik aangeschaft voordat ik met deze baan begon. Ik heb deze met geleend geld gekocht en dat voelt nu dus heel zuur. Ik begrijp uit jullie reacties dat niets verplicht is, maar dat de werkgever vanuit goed werkgeverschap me wel wat tegemoet mag komen. Ik zal het toch nog eens bij hem aankaarten. Heb al eens eerder om meer kilometervergoeding gevraagd (0.28 ct/km), maar dat heeft hij afgewezen.
Het punt is dat je werkgever je maximaal 19 ct fiscaal onbelast mag vergoeden, allees wat hij meer doet is belast dus om je netto 28 ct te vergoeden moet hij, even afhankelijk van je bruto salaris zo`n 38 ct per km gaan betalen plus de administratieve rompslomp die hij er van heeft.
Hou er trouwens maar rekening mee dat het nog zuurder gaat worden, er zijn ver gevorderde plannen om de maximale belastingvrije vergoeding terug te schroeven naar 16 of 17 ct.
Overigens is het in werkgeversland wel gebruikelijk dat er wanneer er sprake is van meer dan incidenteel gebruik van een prive auto voor zakelijk gebruik er een auto door de werkgever ter beschikking gesteld wordt.
Dat heeft wel weer fiscale gevolgen voor jou, onder andere afhankelijk van de afspraken die jullie maken over prive gebruik van deze auto en een eventuele vergoeding voor dit prive gebruik.

TonGr

Ongelezen bericht door TonGr »

Hangt ervan af wat voor werk TS doet. Het is niet vanzelfsprekend dat je meerdere klanten op 1 dag moet "doen".
Lijkt mij toch wel als je onderstaande quote bekijkt.
ik mag inderdaad met het OV, maar dat is echt geen optie als ik op een dag verschillende klanten door heel Nederland moet bezoeken met meer spullen dan ik dragen kan.

Jep2399

Ongelezen bericht door Jep2399 »

TonGr schreef:
Lijkt mij toch wel als je onderstaande quote bekijkt.
ik mag inderdaad met het OV, maar dat is echt geen optie als ik op een dag verschillende klanten door heel Nederland moet bezoeken met meer spullen dan ik dragen kan.

Ik moet gewoon mijn werk doen; in die zin dus ook de klanten. Ik probeer het aantal klanten nog te sturen door een aantal door te schuiven naar een collega, maar dat kan ik natuurlijk niet blijven doen. Bovendien groeit het klantenaantal enorm; maar elke rit die ik moet maken met mijn privé-auto "voel" ik. En die ritten gaan vaak op één dag van hot naar her, kriskras door Nederland en inderdaad met een volgeladen auto.

Kemmelot

Ongelezen bericht door Kemmelot »

Mijn advies: als je een functie hebt waar wordt gevraagd zakelijke kilometers te maken laat de werkgever dan ook maar zorgen voor een auto.
Je moet toch ook niet je prive computer meenemen naar je werk om je bureauwerk te doen!

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik zou dinsdag zeggen,joh hey we hebben een probleem mijn auto is kapot ...
kijken wat er gebeurd...en ik kan hem voorlopig niet laten maken kost erg veel geld...kijken wat hij zegt

ontslag kan je niet krijgen,mits het echt niet in het contract staat,anders zou het werkweigering zijn

Gesloten