LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats!

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Marktplaats!

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Marktplaats is een beetje een 'horkenonderneming' aan het worden:
Daar waar je 3 jaar geleden nog 6 euro betaalde voor een auto advertentie betaalde ik dit voorjaar al € 15.- en dan ook nog eens voor max. 14 dagen.

Nu echter merk ik dat ze nóg verder gaan: € 15.- voor 14 dagen, maar je moet wel gelijk accoord gaan met nog 3 afschrijvingen voor automatische verlenging. Dus feitelijk ga je bij voorbaat al accoord met een advertentie voor 6 weken!

Dit is een praktijk die Datingsites ook nogal eens toepassen en welke wel eens in de media zijn gekomen.

Verder vind ik 15 euro een behoorlijk hoge prijs! ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Markplaats hier 98% aan verdiend.

De letterlijke tekst:
Ja, ik ga ermee akkoord dat deze advertentie maximaal 3 keer automatisch wordt verlengd, tenzij ik hem zelf verwijder. Ik geef hierbij toestemming voor de automatische incasso van de eventuele vervolgbetaling(en). Indien mijn eerste betaling met iDeal is, worden alleen mijn naam en rekeningnummer gebruikt ter verificatie voor vervolgincasso's

Dan kan je meer info vragen:
Advertentieduur en automatische verlenging
U kunt kiezen uit een advertentieduur van 7, 14 of 28 dagen. Na deze periode wordt uw advertentie automatisch tegen betaling met eenzelfde periode verlengd tenzij u de advertentie zelf verwijdert. Bij het verlengen van de advertentie wordt de advertentie gratis omhoog geplaatst. De advertentie wordt maximaal 3 keer verlengd waarna de advertentie automatisch van Marktplaats verwijderd wordt.

Herinnering e-mail
De dag voordat de advertentieperiode verloopt ontvangt u van Marktplaats een e-mail om u er aan te herinneren om uw advertentie te verwijderen zodra u uw auto heeft verkocht. Indien u uw advertentie voor het einde van de volgende dag verwijdert, wordt de advertentieperiode niet langer automatisch verlengd. U kunt altijd zien op welk moment uw advertentie wordt verlengd door naar uw advertentie op Marktplaats te gaan. De datum van verlenging vindt u bovenaan de advertentie in de gele box.

Betaling van eventuele verlengingen
De betalingen voor eventuele verlengingen van uw advertentie worden via automatische incasso verrekenend. Indien uw eerste betaling met iDeal plaats vindt, worden alleen uw naam en rekeningnummer gebruikt ter verificatie voor vervolgincasso's. Mocht u het oneens zijn met een automatische incasso, dan kunt u contact opnemen met Marktplaats of uw bank. Het is niet mogelijk om uw advertentie in de groep Auto's met Marktplaats Tegoed te betalen.

"De dag voordat de advertentieperiode verloopt ontvangt u van Marktplaats een e-mail om u er aan te herinneren om uw advertentie te verwijderen" Dat is wel erg kort dag! Nu kijk ik geregeld op internet, maar zeker niet elke dag mijn email. gevolg is dus dat je je advertentie vergeet en er uatomatisch weer € 15.- van je rekening wordt gehaald.

Daarnaast betwijfel ik heel erg dat als je met I-deal betaald, Marktplaats uberhaupt wel gerechtigd is om automatisch van je rekening af te schrijven.

Marktplaats is niet meer marktplaats sinds dat Ebay logo erbij staat.
Marktplaats maakt flink misbruik van hun monopolie positie die ze denken te hebben. betalen voor de faciliteiten heb ik geen probleem mee, maar de kosten moeten redelijk blijven en er moet geen 'dwang' achter zitten.
Ik ga wel naar een andere site voor mijn advertentie, ik vind dit boevenpraktijken.

Tips:
tweedehands.net
tweedehands.nl
Speurders
Marktplaza
Allemaal sites waar je auto zelfs gratis kunt plaatsen en waar je ook 9 foto's bij je advertentie kunt zetten. je krijgt zij sommige sites zelfs een mail waarin ze je aanbieden om (wederom gratis!) je advertentie weer omhoog te plaatsen.

im
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2005 13:28

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door im »

Hier ben ik het helemaal mee eens. Voor de vakantie kon ik mijn advertentie voor een auto voor 25 euro 3 maanden plaatsen. Nu zou het 25 euro per maand kosten, + nog 1 euro kosten voor automatische incasso.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door ciske »

En wat de prijs betreft: al eens gekeken wat een eenmalige kleine advertentie in een krant kost?

stukkie duurder, zo gek is het niet dat je op marktplaats moet betalen.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door witte angora »

de kosten moeten redelijk blijven
Sja, wat is redelijk? Gratis? Er zijn op marktplaats zoveel rubrieken waar plaatsen gratis is. Maar de mensen van MP mogen toch ook wel een boterham verdienen? Of wat dacht je van het kantoorpand waar het hele koor werkt, en de servers, dacht je nu echt dat die door aliens gratis en voor niks vanuit de ruimte hier naar toe zijn gebracht?

Dat moet toch ergens uit betaald worden? :roll:

De Groote
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:50

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door De Groote »

vogels schreef:
Dus feitelijk ga je bij voorbaat al accoord met een advertentie voor 6 weken!
Onzin! Je kunt tenslotte de advertentie verwijderen.
Daarnaast betwijfel ik heel erg dat als je met I-deal betaald, Marktplaats uberhaupt wel gerechtigd is om automatisch van je rekening af te schrijven.
Daar ga je toch mee akkoord, staat toch duidelijk: ja, ik ga akkoord met enz. enz.

En wat de prijs betreft: al eens gekeken wat een eenmalige kleine advertentie in een krant kost?
Ja je gaat hier idd mee akkoord aangezien dat de enige optie is als je een advertentie wil plaatsen op marktplaats!

Als reactie liet een medewerkster van Marktplaats mij weten:

"Het is sinds 1 december 2011 niet toegestaan om in een algemene voorwaarde te bepalen dat een overeenkomst na verloop van de initiële looptijd stilzwijgend wordt verlengd voor bepaalde tijd. Het is wel toegestaan om te bepalen dat een overeenkomst stilzwijgend wordt verlengd voor onbepaalde tijd, indien de consument daarbij maar de mogelijkheid krijgt om de verlengde overeenkomst met een opzegtermijn van maximaal één maand te beëindigen.

De advertentieovereenkomst met Marktplaats wordt na verloop van de initiële periode stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd. Marktplaats heeft ervoor gekozen om geen opzegtermijn te hanteren - adverteerders kunnen de verlengde advertentieovereenkomst op ieder moment beëindigen door de advertentie te verwijderen."

Oftewel, als er een nieuwe wet komt om de consument te beschermen dan vindt onze Juridische afdeling wel een gaatje in die wet om de consument alsnog
een oor aan te naaien!

Dat gaatje dichten kost ook weer een jaartje en dan vinden we wel weer een nieuw gaatje. Lekker bezig Marktplaats Maffia, ik ga lekker naar Speurders, voor niks!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door crazyme »

De Groote schreef: Oftewel, als er een nieuwe wet komt om de consument te beschermen dan vindt onze Juridische afdeling wel een gaatje in die wet om de consument alsnog
een oor aan te naaien!
Wanneer de consument leert om zelf op te letten en zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn acties dan zijn beschermingsmaatregelen helemaal niet nodig.

De Groote
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:50

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door De Groote »

crazyme schreef:
De Groote schreef: Oftewel, als er een nieuwe wet komt om de consument te beschermen dan vindt onze Juridische afdeling wel een gaatje in die wet om de consument alsnog
een oor aan te naaien!
Wanneer de consument leert om zelf op te letten en zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn acties dan zijn beschermingsmaatregelen helemaal niet nodig.
Waarom dan niet meteen alle wetten afschaffen en iedereen zelf veratwoordelijk stellen voor wat ze overkomt, misschien hadden mensen die vermoord zijn beter moeten leren wegduiken voor kogels.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door crazyme »

De Groote schreef:
crazyme schreef:
De Groote schreef: Oftewel, als er een nieuwe wet komt om de consument te beschermen dan vindt onze Juridische afdeling wel een gaatje in die wet om de consument alsnog
een oor aan te naaien!
Wanneer de consument leert om zelf op te letten en zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn acties dan zijn beschermingsmaatregelen helemaal niet nodig.
Waarom dan niet meteen alle wetten afschaffen en iedereen zelf veratwoordelijk stellen voor wat ze overkomt, misschien hadden mensen die vermoord zijn beter moeten leren wegduiken voor kogels.
Volgens mij draaf jij een beetje door.

Succes met de "Marktplaats Maffia" zoals jij dat noemt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De Groote schreef:
Ja je gaat hier idd mee akkoord aangezien dat de enige optie is als je een advertentie wil plaatsen op marktplaats!
Dan plaats je toch geen advertentie op Marktplaats als je het niet eens bent met de voorwaarden?

SannaL
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2012 12:04

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door SannaL »

Tips:
tweedehands.net
tweedehands.nl
Speurders
Marktplaza
Allemaal sites waar je auto zelfs gratis kunt plaatsen en waar je ook 9 foto's bij je advertentie kunt zetten. je krijgt zij sommige sites zelfs een mail waarin ze je aanbieden om (wederom gratis!) je advertentie weer omhoog te plaatsen.
Klopt, sinds ebay marktplaats heeft overgenomen zijn ze flink omhoog gegaan met de prijzen. Het gaat in dit geval om het verkopen van je auto toch? Kijk dan ook eens op de volgende websites om advertenties te plaatsen:
http://www.autoweek.nl/
http://www.locanto.nl/post/
http://www.autotrack.nl/

Amazon62
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2010 16:50

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door Amazon62 »

Dat Marktplaats geld moet verdienen (al vind ik het bedrag en de looptijd belachelijk), dat snap ik. Maar dat ze automatisch incasseren totdat jij dit stopzet vind ik echt maffia praktijken. Dit is alleen maar om extra geld te verdienen aan mensen die dit vergeten stop te zetten.

Ik plaats mijn advertenties steeds meer op andere (veelal gratis) advertentie sites, want ik ben het niet eens met hun handelswijze.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door crazyme »

Amazon62 schreef:Maar dat ze automatisch incasseren totdat jij dit stopzet vind ik echt maffia praktijken.
Dat heb je dan toch zelf met ze afgesproken.

wolferl
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 jul 2005 11:51

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door wolferl »

Ebay moet toch ergens die kosten terug verdienen, toen ze Marktplaats voor 300 miljoen kochten.

wolter1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2012 23:16

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door wolter1 »

Volgens mij heeft Marktplaats mensen ingeschakeld, die direct een verweer schrijven op fora op iedereen die het "horkengedrag" van marktplaats aan de kaak stelt. (Met schrijffouten en al zodat het bijna niet opvalt).

Maar laten we duidelijk zijn.
Het automatisch betaald verlengen dient geen ander doel dan extra inkomen te genereren. Ik vraag me af hoeveel extra inkomsten dit oplevert van mensen die gewoon vergeten om de advertentie te verwijderen. Ook de telecom heeft jaren geleden met "trucjes" veel geld verdient maar dat is gelukkig nu wettelijk verboden. Het zou van marktplaats sympathieker zijn om de laatste dag een mailtje te sturen waarbij je met 1 vinkje kunt verlengen. Dus iets doen om te verlengen in plaats van iets doen om niet te verlengen.

Marktplaats kan nu in korte tijd veel goodwill verliezen met dit soort grappen

mary1957
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2011 12:45

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door mary1957 »

Het klopt dat je een machtiging afgeeft voor extra automatische incasso's, maar ik weet uit ervaring dat er niet meer geincasseerd wordt als de advertentie verwijderd is.
Dus ik zie het probleem niet zo. Als je iets verkoopt verwijder je toch automatisch de advertentie?

wolter1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2012 23:16

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door wolter1 »

Ha, nog geen 24 uur en er wordt al tegengas gegeven door marktplaats.
Dat bevestigd mijn vermoeden
Het antwoord van "mary 1957" slaat nergens op.
Natuurlijk wordt er niet meer afgeboekt als je de advertentie verwijderd.
Ik kan alles nog wel een keer herhalen , maar lees mijn tekst wat beter zou ik zeggen en kom met betere argumenten.
Blijkbaar vind marktplaats het belangrijk genoeg om op dit forum de voor hun slechte reacties direct van positief commentaar te voorzien

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door Jolijn »

wolter1 schreef:Ha, nog geen 24 uur en er wordt al tegengas gegeven door marktplaats.
Dat bevestigd mijn vermoeden
Het antwoord van "mary 1957" slaat nergens op.
Natuurlijk wordt er niet meer afgeboekt als je de advertentie verwijderd.
Ik kan alles nog wel een keer herhalen , maar lees mijn tekst wat beter zou ik zeggen en kom met betere argumenten.
Blijkbaar vind marktplaats het belangrijk genoeg om op dit forum de voor hun slechte reacties direct van positief commentaar te voorzien
Bedenk eens iets origineels............................ :roll:

wolter1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2012 23:16

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door wolter1 »

Als ik me hier ingraaf wordt het nog origineel genoeg.
"Jolijn" en "Mary1957" geef nou eens argumenten die hout snijden

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door Jolijn »

wolter1 schreef:Als ik me hier ingraaf wordt het nog origineel genoeg.
"Jolijn" en "Mary1957" geef nou eens argumenten die hout snijden
03 aug 2012 22:44
Volgens mij heeft Marktplaats mensen ingeschakeld, die direct een verweer schrijven op fora op iedereen die het "horkengedrag" van marktplaats aan de kaak stelt. (Met schrijffouten en al zodat het bijna niet opvalt).


Als ik de berichten op dit forum en op bijv.Kassa lees, zie ik niet dat er direct geregeerd wordt (met een positief bericht) als iemand iets negatiefs geplaatst heeft.
Dan moet er toch wel sprake zijn van enige herhaling en niet van een éénmalige toevalligheid.
En dan neem ik ook maar aan dat die forumgebruikers alleen op berichten over MP reageren. Hiervoor kun je de berichtgeschiedenis checken.
En dan is het ook nog eens zo dat je hier al tig tig en tig mensen zijn voorgegaan die iets dergelijks als jij beweren. Als iemand een conflict heeft met een bedrijf en een forummer schrijft juist positief over dat bedrijf, 'zal hij/zij wel in dienst zijn bij dat bedrijf'. Die kreet is al heeeel vaak voorbij gekomen.

wolter1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2012 23:16

Re: Marktplaats!

Ongelezen bericht door wolter1 »

Je reageert nog steeds niet inhoudelijk op mijn bezwaar tegen deze vorm van automatisch verlengen.
Om meerdere redenen is deze door Marktplaats gekozen vorm bedenkelijk.
Ik heb in mijn schrijven zelfs een voorstel gedaan om de vorm klantvriendelijker te maken.
Jij stoort je aan mensen die negatief over een bedrijf schrijven, maar scheer die niet over een kam. Ik heb geen slechte ervaringen met Marktplaats en ook de advertentieprijs vind ik op zich niet onredelijk.
Echter verdienen aan mensen die vergeten hun advertentie te verwijderen of die te slordig zijn om dat te doen vind ik incorrect.
Het gaat bij Marktplaats blijkbaar om grote bedragen, anders zouden ze wel een klantvriendelijker vorm kiezen.

Gesloten