LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PayPal: onterecht geld afgeschreven

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Myxomatosis
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:54

PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Myxomatosis »

Vanmorgen, na een goede nachtrust, lees ik zoals altijd mijn mail en wat schertst mijn verbazing: 2 emails, waarvan één van een amerikaanse webshop met een orderbevestiging en één van PayPal met de mededeling dat de transactie goed verlopen is.

Aangezien ik mij niet kon herinneren een order te hebben geplaatst bij een amerikaanse webshop, ging ik naar mijn PayPal account en zie ik dat er spoedig $198, oftewel ongeveer €150,- afgeschreven zal worden van mijn bankrekening. Stom als ik ben, heb ik natuurlijk mijn bankrekening gekoppeld aan mijn PayPal account. Ondanks dat mijn PayPal saldo €0,- bedraagt, kan er dus alsnog geld afgeschreven worden van mijn bankrekening.

Ik heb direct contact gezocht met het klachtencentrum van PayPal, want ik heb deze order nooit geplaatst, noch de betreffende webshop bezocht. PayPal heeft inmiddels de webshop om meer informatie verzocht.

Vanavond kreeg ik een boze mail van de betreffende webshop met de vraag wat hier achter zat en of ik soms mijn geld terug wilde. Ik heb het verhaal zo goed mogelijk in het engels uitgelegd, waarna ik weer een mail terugkreeg van de beheerder van de webshop dat het erg ongeloofwaardig was dat er vreemden bij hen een bestelling plaatsen onder mijn naam. Na nog wat mailverkeer met nog meer uitleg van mijn kant kreeg ik een mail terug dat de beheerder van de webshop problemen heeft met zijn emailaccount en dat dat ik even verder contact moet zoeken via het contactforumulier van hun eigen webshop. Dit heb ik niet gedaan. Het geld wat nu afgeschreven is blijkt besteed aan zaken die via deze webshop alleen te downloaden zijn. Het gaat hier dus niet om goederen.

Vraag blijft natuurlijk hoe dit zomaar heeft kunnen gebeuren. Ik ga bijna aan mezelf twijfelen of ik niet vannacht in mijn slaap een amerikaanse site heb bezocht om daar te betalen voor een aantal downloads. Ik ben eerlijk gezegd hier erg door ontdaan en een beetje verdrietig. Zodra dit allemaal achter de rug is, is het eerste wat ik doe dit PayPal account sluiten, want ik wil er nooit meer iets mee te maken hebben.
Ik lees meer verhalen op verschillende fora dat er vaker onterecht geld wordt afgeschreven.

Ik wilde even mijn verhaal kwijt en jullie tevens waarschuwen dat PayPal dus niet zo goed beveiligd is als het misschien lijkt.

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Mousy »

Je kan bij paypal een klacht indienen en je geld terug halen.

Myxomatosis
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:54

Re: PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Myxomatosis »

Mousy schreef:Je kan bij paypal een klacht indienen en je geld terug halen.
Ja, dat weet ik. Dat heb ik direct gedaan. Even afwachten hoe het verder afloopt nu.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door newmikey »

Myxomatosis schreef:Ik ga bijna aan mezelf twijfelen of ik niet vannacht in mijn slaap een amerikaanse site heb bezocht om daar te betalen voor een aantal downloads.
Dat zou ik niet doen. Ik zou je wel aanraden zo snel mogelijk twee dingen te doen:

1. Je PC scannen op z.g. trojans en/of keyloggers met een gedegen programma. (Ik neem tenminste aan dat je Windows gebruikt)
2. Je PayPal wachtwoord veranderen. Zorg voor een sterk wachtwoord met leestekens en cijfers erin maar wel zo dat je het nog op kan lepelen. Gebruik dit wachtwoord nergens anders voor. Iets als K3uk3n-K@st (keukenkast) is makkelijk te onthouden en bijna onmogelijk te kraken.

De enige voorstelbare manier voor iemand anders om op jouw PayPal account goederen te kopen of downloads te bewaren, is als hij op de één of andere manier je wachtwoord heeft kunnen bemachtigen. De webshophouder zal net zo gedupeerd zijn als jij zelf.

Myxomatosis
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:54

Re: PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Myxomatosis »

newmikey schreef:
Myxomatosis schreef:Ik ga bijna aan mezelf twijfelen of ik niet vannacht in mijn slaap een amerikaanse site heb bezocht om daar te betalen voor een aantal downloads.
Dat zou ik niet doen. Ik zou je wel aanraden zo snel mogelijk twee dingen te doen:

1. Je PC scannen op z.g. trojans en/of keyloggers met een gedegen programma. (Ik neem tenminste aan dat je Windows gebruikt)
2. Je PayPal wachtwoord veranderen. Zorg voor een sterk wachtwoord met leestekens en cijfers erin maar wel zo dat je het nog op kan lepelen. Gebruik dit wachtwoord nergens anders voor. Iets als K3uk3n-K@st (keukenkast) is makkelijk te onthouden en bijna onmogelijk te kraken.

De enige voorstelbare manier voor iemand anders om op jouw PayPal account goederen te kopen of downloads te bewaren, is als hij op de één of andere manier je wachtwoord heeft kunnen bemachtigen. De webshophouder zal net zo gedupeerd zijn als jij zelf.
Hoi newmikey,

Beide heb ik vanmiddag al gedaan. Het wachtwoord heb ik gelijk veranderd met cijfers, hoofdletters en leestekens.
En ik ben zo'n beetje de hele middag bezig geweest om allerlei programma's de computer te laten scannen. Tot nu toe is er niets verdachts gevonden.

Verder ben ik nu bezig om via een ander forum uit te laten zoeken via logbestanden of er wellicht sprake is van een keylogger. Anders zou ik het ook echt niet meer weten en dat vind ik eigenlijk best wel eng :shock:

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door newmikey »

Myxomatosis schreef:Anders zou ik het ook echt niet meer weten en dat vind ik eigenlijk best wel eng :shock:
Kan me goed voorstellen. Ik gebruik PayPal ook maar heb het uit voorzorg nooit aan mijn bankrekening gekoppeld met het idee (misschien onterecht, maar toch) dat een credit-card betaling in geval van fraude altijd nog is terug te draaien.

Het moet haast wel een keylogger of iets dergelijks zijn, anders lijkt het me godsonmogelijk eigenlijk. Succes nog!

Myxomatosis
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:54

Re: PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Myxomatosis »

Nou, volgens de geposte logs op het forum dat hulp bood, was er niet direct te zien dat er een keylog actief is. Het systeem lijkt nu hartstikke schoon te zijn.

Verder is de eigenaar van de webshop op dit moment aan het uitzoeken welk IP-adres gebruikt is op het moment van de aankoop en dit kan weer vergeleken worden met mijn IP-adres. Ik neem aan dat PayPal hetzelfde zal onderzoeken(?).
Buiten dit een hoop discussie met de eigenaar van de webshop die me enerzijds niet vals wil beschuldigen, maar aan de andere kant niet begrijpt hoe dit heeft kunnen gebeuren. Zeker omdat het om downloads gaat die naar mijn mail zijn verstuurd en het hier niet om te versturen goederen gaat.

Beetje dubieus dus...
Ik hoop maar snel wat van PayPal te horen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door bprosman »

omdat het om downloads gaat die naar mijn mail zijn verstuurd
Zijn ze daar ook aangekomen ? Heb je het wachtwoord van je mail ook veranderd ?

Myxomatosis
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:54

Re: PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Myxomatosis »

bprosman schreef: Zijn ze daar ook aangekomen ? Heb je het wachtwoord van je mail ook veranderd ?
Ja, de orderbevestiging met downloads stonden gisterenochtend gelijk op mijn mail. Ik heb echter niets in de mail zelf aangeklikt, omdat ik niet wist of ik het kon vertrouwen. Voor mij was het op dat moment gewoon ongewenste post.
Ik heb inderdaad ook het wachtwoord op mijn mail gisteren veranderd, evenals van PayPal.

Nu heb ik een mail van PayPal dat de transactie gecontroleerd is en inderdaad ongeautoriseerd is. Binnen 5 werkdagen komt het geld terug naar mijn PayPal account. :) Wanneer dat gebeurd is, gaat het account dicht wat mij betreft.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Myxomatosis schreef:
bprosman schreef: Zijn ze daar ook aangekomen ? Heb je het wachtwoord van je mail ook veranderd ?
Ja, de orderbevestiging met downloads stonden gisterenochtend gelijk op mijn mail. Ik heb echter niets in de mail zelf aangeklikt, omdat ik niet wist of ik het kon vertrouwen. Voor mij was het op dat moment gewoon ongewenste post.
Ik heb inderdaad ook het wachtwoord op mijn mail gisteren veranderd, evenals van PayPal.

Nu heb ik een mail van PayPal dat de transactie gecontroleerd is en inderdaad ongeautoriseerd is. Binnen 5 werkdagen komt het geld terug naar mijn PayPal account. :) Wanneer dat gebeurd is, gaat het account dicht wat mij betreft.
Zijn het alleen bevestingsmails van de leverancier of is er ook een mail gekomen die je als klant moest bevestigen? In het laatste geval zou iemand in jouw mailbox zijn geweest om de bestelling te bevestigen. In het eerste geval is er alleen maar een mail naar jou gestuurd en staat dat los van het wachtwoord van jouw mailbox. Een valide emailadres is dan immers genoeg.

Myxomatosis
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:54

Re: PayPal: onterecht geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Myxomatosis »

Nee, het was geen mail, waarin ik nog iets aan moest klikken om te bevestigen. Of deze moet weggegooid zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Het was gewoon een mail met het bericht: bedankt voor de order en een waslijst aan URL's, wat dus later die downloads bleken te zijn. Deze stond ook nog ongeopend in mijn mailbox gisteren, dus ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat er niemand in mijn mailbox is geweest. De koper is misschien wat dom geweest en realiseerde zich niet dat hij in mijn mailbox moest kunnen komen om de downloads te krijgen. Ik weet het anders ook niet :?

Gesloten