LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garant staan voor huurwoning, waar moet ik op letten?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Garantje

Garant staan voor huurwoning, waar moet ik op letten?

Ongelezen bericht door Garantje »

Mijn zus heeft ons (echtpaar) gevraagd of wij garant willen staan voor haar omdat zij anders niet geaccepteerd wordt door de woningbouwvereniging waar zij een woning wil huren. Zij zegt dat zij in staat is om de huur op te brengen. Zij heeft echter geen werk en is in een scheiding verwikkeld en financieel worden ze het nog niet echt eens met elkaar. Nu woont zij tijdelijk met haar twee zoontjes bij mijn ouders in. Geen ideale situatie voor alle partijen. We willen haar graag helpen, maar.... Het formulier dat ik van de woningbouwvereniging kreeg spreekt van garant staan voor huur en schade aan woning. Er staat geen huurbedrag in en ook geen mogelijkheid om er een tijdslimiet aan te hangen. Kan ik als "garantstaander" bedingen dat er een max aan het bedrag per maand zit waar we dan garant staan, dat ik geen aansprakelijkheid voor evt schade wens te dragen en dat ik voor een vooraf bepaalde tijd garant wil staan?
Ik weet namelijk dat ik niet hoe haar financiele situatie echt is. Ik ben bereid haar voor nu uit de problemen te helpen maar ik voel er echter niet voor om tot in de lengte van dagen voor haar financiele rompslomp op te draaien. En daar ziet het formulier op het eerste gezicht wel naar uit.
Daarnaast hebben wij twee studerende, nog thuiswonende kinderen hebben waar we mogelijk ook garant voor moeten zullen staan als zij aan een woonruimte kunnen komen in de stad waar zij studeren. Ik kan de consequenties niet goed overzien. Wie weet waar ik goed advies in kan winnen of heeft zelf goede raad in deze?
Laatst gewijzigd door Garantje op 16 mar 2012 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Auti-Mama

Re: Garant staan voor huurwoning, waar moet ik op letten?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ik zo sowieso inzage in haar financiën eisen. Het is niet voor niks dat de woningbouw haar anders niet accepteert. Persoonlijk ben ik altijd huiverig voor dit soort dingen. Het zal niet de eerste keer zijn dat hierdoor familie ruzies ontstaan. Gezien je kinderen zou ik het trouwens niet doen. Je kan toch niet onbeperkt voor iedereen garant staan en hoe hard ook, dan kijk je toch eerst naar je eigen kinderen.

De andere vragen (max bedrag en tijd, enz) zou ik eens bij de woningbouw neerleggen. Maar denk ik in ieder geval goed over na. Wat doe je bv. als ze jou met alle kosten laat zitten?? Kan je zoiets niet vast laten leggen bij een notaris dat ze alles terug moet betalen?? Is het je al die rompslomp dan waard?? Bel anders eens met Juridisch Loket, hun kunnen je vast veel meer vertellen. Sterkte ermee!!

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ik zit daarna te bedenken.... Kan de gemeente niks voor haar betekenen?? Bijvoorbeeld de garantie geven dat ze bijstand, dus inkomen, krijgt op het moment dat ze eigen woonruimte heeft?? Dan kan de woningbouw haar toch niet meer weigeren??

mama3

Ongelezen bericht door mama3 »

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien hard maar ik zou het niet doen

Helpen met andere dingen oké maar een formulier ondertekenen waardoor je garant staat niet doen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Het is zo'n vervelende "damned if you do, damned if you don't" situatie. Als u het niet doet, zal dit waarschijnlijk leiden tot onbegrip en mogelijk een familieruzie en als u het wel doet, is bij problemen de kans groot dat het op hetzelfde uitdraait.

Wat u ook doet, denk er in ieder geval echt heel goed over na. Ik vind wel dat u momenteel veel te weinig informatie heeft om een beslissing te nemen. U kunt zoals reeds aangegeven niet onbeperkt garant gaan staan voor allerlei anderen en mogelijk hebben uw eigen kinderen dat ook nodig straks.

Indien u serieus overweegt het wel te doen, zou ik inderdaad ook inzicht in de financiële situatie eisen. U wilt op zijn minst weten voor welk huurbedrag u garant gaat staan. Een paar maanden de huur van de zus moeten ophoesten, hakt meestal aardig in de financiën, vergis u daar niet in. De wbv zal dit niet voor niets eisen en de afwikkeling van de scheiding kan best nog even duren als ze het niet eens worden.
Garantje schreef: Kan ik als "garantstaander" bedingen dat er een max aan het bedrag per maand zit waar we dan garant staan, dat ik geen aansprakelijkheid voor evt schade wens te dragen en dat ik voor een vooraf bepaalde tijd garant wil staan?
Sja u kunt dit soort dingen wel allemaal vragen, maarja de wbv kan makkelijk zeggen dan gaat het hele feest niet door dus dat is lastig. Persoonlijk zou ik ook zeker niet akkoord gaan met een beding dat u ook garant staat voor schades. Een wbv heeft doorgaans veel huizen verhuurd aan minima waar ook weinig tot niets te halen valt bij schades. Daar staan vaak ook geen anderen voor garant die wellicht beter bemiddeld zijn.

Persoonlijk zou ik het denk ik ook niet doen (zeker niet met het schadebeding). U kunt uw zus misschien best bijstaan in het overbruggen met de huur of eens een tas boodschappen ofzo maar dat is nog heel wat anders dan garant staan. Mocht u er wel voor kiezen om dit te doen, laat u dan in ieder geval ook goed belastingtechnisch en juridisch voorlichten. Mocht u bedragen moeten gaan betalen, wilt u niet dat dit als gift gezien wordt en dat er ook nog eens belasting over betaald moet worden.

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

TIP; Houd er rekening mee als u garant gaat staan dan bent u ook bij wanbetaling (achterstallige huur) de klos bij melding BKR ( u wordt ook aangemeld) je kan veel beter geld geven dan garant staan.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Auti-Mama schreef:Ik zo sowieso inzage in haar financiën eisen. Het is niet voor niks dat de woningbouw haar anders niet accepteert.
Precies, zus van TS is blijkbaar, in tegenstelling tot wat ze aan TS zegt, niet is staat geweest de woningbouw te laten zien dat ze de huur kan opbrengen.

En wat een bijstandsuitkering betreft
Ik zit daarna te bedenken.... Kan de gemeente niks voor haar betekenen?? Bijvoorbeeld de garantie geven dat ze bijstand, dus inkomen, krijgt op het moment dat ze eigen woonruimte heeft??
Zus heeft is nog niet officieel gescheiden, financiën zijn nog niet rond, het lijkt me niet reëel om van de gemeente op voorhand een verklaring te krijgen. Om voor (aanvullende) WWB uitkering in aanmerking te komen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen, je hebben en houden overhandigen. Als dat hebben en houden nog niet vaststaat, kan de gemeente geen garantie geven dat zo'n uitkering verstrekt wordt.

Garantje

Iedereen heel erg bedankt voor de reactie die jullie gegeven hebben.

Ik heb inmiddels contact gezocht met de woningbouwvereniging en daar mijn vragen voorgelegd. Verder gaan we met mijn zus om tafel om helder te krijgen met haar hoe zij er nou echt voor staat .
Ook zullen we de adviezen over belasting, aankloppen bij de gemeente, BKR registratie meenemen in onze overwegingen.

Mochten er nog mensen zijn die op reeds genoemde zaken aanvullingen hebben, dan horen we dat graag!

We hebben in ieder geval reden genoeg om aan te geven dat we niet in 1 nacht ijs zullen gaan en dat het nog maar de vraag is of wij in de bres zullen springen door middel van de garantstelling.

JtC

Ongelezen bericht door JtC »

Tja, de keuze is natuurlijk persoonlijk. Hebben jullie het voor een direct familie lid ervoor over om borg te staan voor evt. financiele ellende bij het huren van een woning? Daar moet je inderdaad wel goed over nadenken. Ik neem aan dat de band tussen zus en u gewoon in orde is? Als u dan de financiele ruimte heeft om maandelijks (ik denk dat u gemakshalve daar vanuit moet gaan, in het ergste geval) het betreffende huurbedrag voor uw zus te kunnen betalen, dan moet u het doen. Het gaat immers ook niet om een vreemde en een zus die op straat eindigt, daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten, lijkt me.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Garantje schreef:Iedereen heel erg bedankt voor de reactie die jullie gegeven hebben.

Ik heb inmiddels contact gezocht met de woningbouwvereniging en daar mijn vragen voorgelegd.
En? Wat was hun antwoord?

Garantje

@ sephora30: Ik heb nog geen antwoord gekregen. de vragen heb ik op de mail gezet. Als het goed is hoor ik maandag van hen terug.

Gesloten