ik heb een electrische scooter met veel problemen. het merendeel van de problemen wordt netjes opgelost maar een belangrijk probleem is na 1 jaar en 3 maanden en 7x in gebreke stellen van de fabrikant nog altijd niet opgelost. (ik heb overigens nog ruimschoots garantie)
de fabriek geeft aan het nog niet op te kunnen lossen, maar er mee bezig te zijn en dat ik geduld moet hebben. telkens weer zeggen ze dat het op korte termijn wordt opgelost maar dit doen ze niet.
normaal gesproken zou ik de koop kunnen ontbinden via mijn dealer. ik heb de scooter daar immers gekocht. echter de dealer heeft zijn zaak opgedoekt en heeft niet aan andere dealer aangewezen die de lopende zaken over zou nemen.
nu de vraag in hoeverre ik de fabriek (die in nederland gevestigd is) juridisch aansprakelijk kan stellen en de koop alsnog (allicht tegen dagwaarde) kan laten ontbinden?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] koop ontbinden
Re: koop ontbinden
Alleen degene die jou die scooter heeft verkocht kun je aanspreken op garantie.
Is deze weg, dan heb je pech.
Is deze weg, dan heb je pech.
Via de ongerechtvaardigde verrijking is de fabrikant of importeur nog wel aan te spreken.
Hoe is de fabrikant dan verrijkt ? (ongerechtvaardigd dan)alfatrion schreef:Via de ongerechtvaardigde verrijking is de fabrikant of importeur nog wel aan te spreken.
Waarom heet het dan fabrieks garantie, als je fabriek zelf niet kunt aanspreken. en wat is ongerechtvaardigde verrijking?
De organisatie van de fabrikant is helemaal niet ingericht om direct met de klant dit soort zaken af te handelen. Ze werken immers niet voor niets samen met importeurs/groothandels/retailers. Alle afhandelingsprocessen zijn hierop ingericht. Je hebt als klant ook geen relatie met de fabrikant, alleen met de retailer.yoerisman schreef:Waarom heet het dan fabrieks garantie, als je fabriek zelf niet kunt aanspreken. en wat is ongerechtvaardigde verrijking?
De verkoper heeft in Nederland een dwingend regresrecht. Als de verkoper niet failliet zou zijn gegaan dan moet de fabrikant c.q. importeur over de brug komen. Deze verrijking is ongerechtvaardigd omdat een faillissement daar geen grond voor oplevert.crazyme schreef:Hoe is de fabrikant dan verrijkt ? (ongerechtvaardigd dan)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ongerechtv ... verrijkingyoerisman schreef:wat is ongerechtvaardigde verrijking?