LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gekocht graf+plaats maar toch moet er betaald worden...help!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
yourihl

Gekocht graf+plaats maar toch moet er betaald worden...help!

Ongelezen bericht door yourihl »

Een goedendag,

Ik plaats dit hier in de hoop een antwoord te vinden voor mijn oma.

Mijn grootvader is op 14 mei 1992 op 68 jarige leeftijd overleden. Mijn grootmoeder heeft in 1992 een compleet familiegraf gekocht inclusief ligplaats voor enkele tienduizenden guldens (gaat over een bedrag boven de Fl. 40.000.-) in de gemeente Borne (overijssel / twente).

In de papieren die ik ingekeken heb, stond dat deze plek voor een periode van 50 jaar eigendom is van mijn grootmoeder. We zijn nu bijna 20 jaar verder en ik ben er enkele dagen geleden achter gekomen dat mijn oma door de gemeente Borne al enkele jaren gesommeerd wordt om steeds in periodes van 2 jaar, elke maand 67 euro neer te leggen voor de ligplaats, met als reden 'dat dit in 1992 opgesteld contract' is komen te vervallen. Mijns inziens is dit niet rechtsgeldig. Maar voordat ik hier werk van ga maken middels onze familie-advocaat, wil ik eerst weten of er meer mensen zijn die hier tegenaan lopen en/of er mensen zijn die ons hier meer over kunnen vertellen.

Volgens mij is het zo, dat ongeacht welke regels er veranderen, je krijgt waarvoor je betaald hebt zolang het indertijd opgestelde contract geldig is, dus voor mijn idee 50 jaar lang, nu nog 30 jaar.

Omdat mijn grootmoeder niet erg strijdlustig is, heeft zij zich zonder ons hierover in te lichten of te raadplegen, er gewoon bij neergelegd en heeft de afgelopen jaren gewoon zitten te betalen, dus elke twee jaar 67 euro per maand (is toch wel 1608 euro per twee jaar).

Mijn grootmoeder moet rondkomen van een AOW'tje van 680 euro per maand met een kleine aanvulling tot 900 euro.

Ik hoop dat ik/wij in contact kunnen komen met mensen die hetzelfde ervaren als mijn grootmoeder én dat er mensen zijn die ons meer informatie over de rechtsgeldigheid kunnen geven.

Naast dit hele verhaal, betaalt mijn grootmoeder ook voor háár grootouders een x bedrag per maand, elke twee jaar, terwijl ook voor dát graf geldt dat ze hier een eigendomsverklaring van heeft.

Mijn oma had in haar testament staan dat ze begraven wil worden in het familiegraf, maar zegt nu als hier geen oplossing voor is, dat zij gecremeerd wil worden om ons, haar dochter en ons (de kleinkinderen) geld te besparen als zij er straks niet meer is. Zij is nu 86 en zo heel goed gaat het niet meer met haar.

Stel dat de gemeente klakkeloos bezig is om geld te trekken op een onterechte manier, dan willen wij proberen om voor de laatste jaren dat onze moeder/grootmoeder er is, nog een leuk leven te laten leiden.

Alvast dank voor het lezen van ons verhaal en uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Youri

kuklos

Re: Gekocht graf+plaats maar toch moet er betaald worden...help!

Ongelezen bericht door kuklos »

Sorry, ik kan je niet helpen, enkel adviseren om een advocaat te raadplegen.

yourihl

kuklos schreef:Sorry, ik kan je niet helpen, enkel adviseren om een advocaat te raadplegen.
waarom reageer je dan ?

friemeltje

Ongelezen bericht door friemeltje »

Dat is een gouden business een graf kopen voor eeuwig is alleen weggelegd voor Joodse mensen. Als er niet meer betaalt wordt voor een graf dan worden de overblijselen alsnog verbrandt.

In dit land is de beste oplossing cremeren.

yourihl

Mja, maar wat nu te doen ?

Ik denk dat ik morgen eerst maar eens contact leg met het JL en daarna maar eens onze advocaat bellen .. want dit is gewoon van de zotte.

Zojuist met iemand uit onze straat gesproken hierover, hij werkt als jurist voor een advocatenkantoor. Hij zegt ook: maar dat kan/mag helemaal niet. Een gemeente kan niet zomaar een contract ontbinden waarvoor betaald is voor een bepaalde periode.

friemeltje

Ongelezen bericht door friemeltje »

In dit landje kan meer dan je denkt.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

yourihl

Mijn inschatting is: uiteindelijk zul je terecht komen bij de Nationale Ombudsman (mits de gemeente hierbij is aangesloten). Allereerst zul je echter schriftelijk de interne klachtenprocedure van deze gemeente zelf moeten doorlopen.

Adres Nationale Ombudsman:

Nationale Ombudsman,
Postbus 93122,
2509 AC Den Haag
tel. 0800 3355555,

http://www.nationaleombudsman.nl

Via de site een klacht indienen:

https://www.nationaleombudsman.nl/klachtformulier

Sukses, Maxiem.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik ben er gelukkig,maar helaas voor jou ,ook niet in thuis.

maar misschien kan je het juridisch loket eens bellen,die geven eenmalig advies?
er zal weer een addertje onder het gras zitten dat is meestal hier in ned...

sterkte

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

yourihl schreef: Een gemeente kan niet zomaar een contract ontbinden waarvoor betaald is voor een bepaalde periode.
Ja, leuk he dat de overheid dingen doet waar bedrijven en particulieren voor worden gestraft door diezelfde overheid. Kortom, hoe minder overheid, hoe duidelijker de regels. Nu lopen belangen veel te veel door elkaar heen.

Gesloten