LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
bunutzo
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2012 18:21

intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door bunutzo »

Ik heb een vraagje betreffende mijn situatie.

Ik heb mijn NVM makelaar opdracht gegeven te bemiddelen in de verkoop van mijn woning.

Ik heb een contract op basis van All inclusive diensten en heb hier in beginsel ook zogenaamde " opstart kosten " voor betaald a 349 euro.

in mijn contract staat indien de opdrachtgever de opdracht intrekt dat ik intrekking kosten ben verschuldigd.
Nu heeft mijn makelaar contact met mij gehad een aangegeven indien ik niet 12000 euro met mijn vraagprijs omlaag wil, " wij afscheid moeten nemen van elkaar " en ik de intrekkingskosten ben verschuldigd a 1500 euro.

Mijn vraag is kan dit zomaar?? En moet ik deze of andere kosten betalen?

Alvast bedankt!

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door brokkel »

Volgens mij ben jij de opdrachtgever en als hij jou niet verder wil bemiddelen dan zou het zo moeten zijn dat jij niets betaald.
Het is jouw opdracht en hij kan je alleen adviseren. Ik neem ook aan dat hij de aanvangprijs geadviseerd heeft. Dus als hij te hoog is begonnen is hij dus eigenlijk fout.

Ik zou dit in ieder geval niet zomaar accepteren.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het lijkt me dat bij het sluiten van de bemiddelingsovereenkomst ook de vraagprijs ter sprake is gekomen.

Als de makelaar toen de vraagprijs goed genoeg vond om de opdracht aan te nemen, kan hij die nu niet eenzijdig aanpassen, op straffe van verbreking van de relatie

bunutzo
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2012 18:21

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door bunutzo »

@ Brokkel,

Hij heeft inderdaad de aanvangprijs bepaald, maar hij zegt ook dat hij kosten maakt voor advertentie's etc.
Maar mijn contract is op basis van all inclusive, dus hij kan hier toch helemaal niks mee?

bunutzo
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2012 18:21

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door bunutzo »

@ Leo the emperor,

Nee dat lijkt mij dus ook niet zou wel heel makkelijk zijn.
Omdat hij niet kan verkopen en geen courtage op kan strijken dan maar de opdracht opzeggen en mij 1500 euro laten betalen.

Ik heb de NVM voorwaarden bekeken maar daarin staat niets over als de makelaar zich terug trekt, zou hij dan nog andere kosten aan kunnen voeren die betaald moeten worden??

Hoe wordt zoiets beslist?

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

bunutzo schreef:@ Brokkel,

Hij heeft inderdaad de aanvangprijs bepaald, maar hij zegt ook dat hij kosten maakt voor advertentie's etc.
Maar mijn contract is op basis van all inclusive, dus hij kan hier toch helemaal niks mee?
Het is natuurlijk geen beste tijd nu dus wanneer is de woning in de verkoop gegaan en het contract met de makelaar afgesloten. Als na enige tijd blijkt dat de prijs van de woning niet conform deze tijd is is het wel zinvol om het advies van de makelaar te volgen. Bekijk in uw buurt waar de woningen voor te koop staan en welke woning zijn verkocht voor welke prijs. Geen makelaar wil onverkoopbare objecten in zijn portefauille hebben.

bunutzo
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2012 18:21

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door bunutzo »

@ Suzanne 326,

Het huis staat te koop sinds November 2010, toen is ook het contract opgesteld.

Ik snap ook dat de markt niet super is op dit moment, echter 12.000 euro op vraagprijs naar beneden is ook niet echt wat ik wil, dit heb ik ook aangegeven.

Daarbij komt dat de vraagprijs iets lager is dan de taxatie op advies van de makelaar om de woning scherp aan te bieden.

Echter de makelaar komt wel dwingend over en laat mij geen keus, ik denk niet dat dit de bedoeling is.
Recentelijk zijn er nog woningen verkocht met een iets lagere vraagprijs alleen waren deze woningen niet zo goed onderhouden als die van mij.

Maar het gaat mij gewoon om het principe van deze zaak.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

bunutzo schreef:@ Suzanne 326,

Het huis staat te koop sinds November 2010, toen is ook het contract opgesteld.

Ik snap ook dat de markt niet super is op dit moment, echter 12.000 euro op vraagprijs naar beneden is ook niet echt wat ik wil, dit heb ik ook aangegeven.

Daarbij komt dat de vraagprijs iets lager is dan de taxatie op advies van de makelaar om de woning scherp aan te bieden.

Echter de makelaar komt wel dwingend over en laat mij geen keus, ik denk niet dat dit de bedoeling is.

Dus de woning staat nu anderhalf jaar te koop, lijkt me dan toch wel zinvol om eens na te gaan denken om te gaan zakken met de prijs. Het ziet er niet naar uit dat de markt beter wordt en ik weet niet waarom de woning verkocht moet worden maar hoe langer het duurt hoe meer geld het gaat kosten.
Recentelijk zijn er nog woningen verkocht met een iets lagere vraagprijs alleen waren deze woningen niet zo goed onderhouden als die van mij.

Maar het gaat mij gewoon om het principe van deze zaak.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik snap ook dat de markt niet super is op dit moment, echter 12.000 euro op vraagprijs naar beneden is ook niet echt wat ik wil, dit heb ik ook aangegeven.
Daarbij komt dat de vraagprijs iets lager is dan de taxatie op advies van de makelaar om de woning scherp aan te bieden.
@Suzanne326
Als je een makelaar inhuurt huur je niet alleen een dienst in om je huis te verkopen (al dan niet voor een all-in prijs) maar je huurt ook expertise in. Bij die expertise hoort kennis van de markt, lokale en landelijke omstandigheden en prijsontwikkeling. Ofwel... 1.5 jaar geleden had hij de markt ook moeten kennen.
Hoog inzetten is dan prima , maar een klant adviseren om op een bepaald bedrag in te zetten , dit niet waar kunnen maken en dan éénzijdig ontbinden komt op mij meer over als jezelf overschatten als verkoper en je vergissing op de klant af willen wimpelen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik kan me wel vinden in de redenatie van Leo en bprosman. Dit lijkt mij ook niet echt redelijk.

U kunt misschien ook eens uw vraag bij NVM zelf voorleggen of bij consuwijzer of iets dergelijks.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat deel ik. Als er toch ontbonden wordt, dan lijkt het me me dat de makelaar de betaalde bedragen juist terug zou moeten betalen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dus de woning staat nu anderhalf jaar te koop, lijkt me dan toch wel zinvol om eens na te gaan denken om te gaan zakken met de prijs. Het ziet er niet naar uit dat de markt beter wordt en ik weet niet waarom de woning verkocht moet worden maar hoe langer het duurt hoe meer geld het gaat kosten
Dit kan wel waar zijn, maar is nog geen argument voor een dwingende opstelling door de makelaar.

Het is wel logisch dat de makelaar af wil van al kansarme verkoopopdrachten, maar de (NVM) makelaarswereld heeft zelf de huidige courtage gebonden verkoopmethode ingevoerd, en kunnen dat, omdat het slecht gaat niet eenzijdig op de klant afwenden.

(overigens dien je je wel af te vragen wat er overblijft van de dienstverlening van deze makelaar mocht de gedwongen ontbinding niet door gaan. Uiteindelijk is het wel jouw geld waar hij mee speelt)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Leo The Emperor schreef:(overigens dien je je wel af te vragen wat er overblijft van de dienstverlening van deze makelaar mocht de gedwongen ontbinding niet door gaan. Uiteindelijk is het wel jouw geld waar hij mee speelt)
Ik denk wel dat het beter is dat partijen op een schappelijke wijze uit elkaar gaan.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

bprosman schreef:
Ik snap ook dat de markt niet super is op dit moment, echter 12.000 euro op vraagprijs naar beneden is ook niet echt wat ik wil, dit heb ik ook aangegeven.
Daarbij komt dat de vraagprijs iets lager is dan de taxatie op advies van de makelaar om de woning scherp aan te bieden.
@Suzanne326
Als je een makelaar inhuurt huur je niet alleen een dienst in om je huis te verkopen (al dan niet voor een all-in prijs) maar je huurt ook expertise in. Bij die expertise hoort kennis van de markt, lokale en landelijke omstandigheden en prijsontwikkeling. Ofwel... 1.5 jaar geleden had hij de markt ook moeten kennen.
Hoog inzetten is dan prima , maar een klant adviseren om op een bepaald bedrag in te zetten , dit niet waar kunnen maken en dan éénzijdig ontbinden komt op mij meer over als jezelf overschatten als verkoper en je vergissing op de klant af willen wimpelen.
De vraagprijs zal anderhalf jaar geleden wel goed zijn geweest echter is de markt slechter geworden en de prijzen lager. Volgens mij als verkopende parij steek je je kop in het zand om aan de vraagprijs van toen te blijven vasthouden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Suzanne 326 schreef:De vraagprijs zal anderhalf jaar geleden wel goed zijn geweest echter is de markt slechter geworden en de prijzen lager. Volgens mij als verkopende parij steek je je kop in het zand om aan de vraagprijs van toen te blijven vasthouden.
Een goede makelaar had dit ook vooruit moeten kunnen zien of vooraf moeten bespreken bij het aangaan van de opdracht. Zij hadden toen ook moeten en kunnen aangeven van als het met de huizenmarkt dit en dat dan moet u zus en zo verwachten.

Nu ineens de verkopende partij dwingen de vraagprijs te verlagen op straffe van ontbinden en de rekening daarvan neerleggen bij de opdrachtgever kan echt niet door de beugel. Zo kan een makelaar wel even heel snel en makkelijk zijn eigen kas spekken.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door Frantic2 »

voordat je iets beslist.... Voor welk bedrag zou een andere makelaar je huis te koop willen zetten? Als de vraagprijs hetzelfde is als de nieuwe gewenste vraagprijs van de huidige makelaar schiet je er niks mee op...

Laat in ieder geval uitzoeken of de verlaging van de vraagprijs reëel is of dat jouw makelaar gewoon op eigen provisie uit is door de woning te concurerend aan te bieden.....

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Frantic2 schreef:Laat in ieder geval uitzoeken of de verlaging van de vraagprijs reëel is of dat jouw makelaar gewoon op eigen provisie uit is door de woning te concurerend aan te bieden.....
Een probleem van het huidige courtage systeem is dat het verlagen van de vraagprijs met 20.000 de makelaar nagenoeg niet (lees: te weinig) voelt in de portemonnee. Vaak hebben ze dan liever iets minder als ze veel eerder kunnen afrekenen.

Vrienden van ons kregen ook eens het advies de vraagprijs flink te verlagen nadat het huis lang te koop stond. Ze hadden met de makelaar wat anders onderhandeld. De vraagprijs zou nog even blijven staan en ze hadden een bepaald minimum afgesproken dat het huis moest opbrengen en daarover zou bij verkoop het normale courtage betaald worden. Als extra stimulans hadden ze afgesproken dat de makelaar 7% kreeg over het bedrag dat boven dat minimum bedrag kwam. De woning was binnen een mum van tijd verkocht tegen de vraagprijs.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door sjoegel »

Kun je er gewoon niet blijven wonen ? Wil je tegenwoordig verkopen moet het wel zeer goedkoop zijn.

wolpysteve
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2012 11:49

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door wolpysteve »

Ik had ook zo,n makelaar te weten makelaar Stad en Zeeland te Goes!

Zie mijn klacht:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 7&t=110472

Klopt natuurlijk helemaal niets van en is ook niet terecht. Nergens staat in de overeenkomst dat hij daar het recht toe heeft. Het zou voor makelaars erg lucratief zijn om in deze crisistijd toch inkomsten te reageren.
Rekening absoluut niet betalen en met naam en toenaam communiceren om andere potentiële verkopers te waarschuwen tegen makelaars met deze praktijken.
Indien de makelaar blijft bij zijn beslissing naar de geschillencommissie stappen, dan wel proberen in de uitzending te komen van Trosradar of een ander programma.
Nogmaals een grote schande en te gek voor woorden!

NVMCons.voorlichting
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 dec 2011 11:16

Re: intrekking verkoop opdracht door makelaar

Ongelezen bericht door NVMCons.voorlichting »

Een NVM-makelaar kan op grond van gewichtige redenen besluiten om de opdracht terug te geven. In dat geval kan de makelaar alleen een vergoeding vragen voor de gemaakte kosten. In eerdere uitspraken van de Geschillencommissie Makelaardij is bepaald dat niet zondermeer uitgegaan kan worden van een gewichtige reden wanneer u het advies om de vraagprijs te verlagen naast zich neerlegt. Indien de makelaar een dergelijk gemotiveerd advies geeft/heeft gegeven, dan kan dit op termijn een gewichtige reden opleveren.
Consumentenvoorlichting van de NVM geeft u graag een nadere toelichting op uw vraag en de Algemene Consumentenvoorwaarden NVM. U kunt Consumentenvoorlichting bereiken per telefoon (030-6085 189) op elke werkdag tussen 9.00 en 11.30 uur en per e-mail: [email protected]

Gesloten