LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Problemen met turbomotor
Re: Problemen met turbomotor
Een hoop bla bla, met 20.000 km motor aan puin. Sorry dan is het gewoon een slechte motor ongeacht hoe je dr mee rijdt. Mijn turbo motor van mijn Volvo 1.9 T4 met 200pk doet na ruim 2 ton en 14 jaar het nog altijd prima. Tussen de beurten overgens nog nooit olie hoeven bij te vullen.
Mijn conclusie, het is gewoon een bagger motor.
Mijn conclusie, het is gewoon een bagger motor.
Re: Problemen met turbomotor
De T4 is dan ook een duidelijk voorbeeld van hoe je het wel goed doet met een geblazen blok. En vergeleken met de huidige motoren slaat dat blok na al die jaren nog steeds geen flater!
Re: Problemen met turbomotor
Dat krijg je als BMW er met zn handen aan komtevdbeek99 schreef:Mijn conclusie, het is gewoon een bagger motor.
Re: Problemen met turbomotor
@Evdbeek99,evdbeek99 schreef:Een hoop bla bla, met 20.000 km motor aan puin. Sorry dan is het gewoon een slechte motor ongeacht hoe je dr mee rijdt. Mijn turbo motor van mijn Volvo 1.9 T4 met 200pk doet na ruim 2 ton en 14 jaar het nog altijd prima. Tussen de beurten overigens nog nooit olie hoeven bij te vullen.
Mijn conclusie, het is gewoon een bagger motor.
Onzin wat u zegt.
Als er (per ongeluk) een inferieure distributieketting wordt gemonteerd en je blijft maar doorrijden met een zeer duidelijk hoorbare distributieketting-ratel vraag je om ernstige motorproblemen.
U vertelt ook onzin als u een veel grote Volvo V40 motor, 1.9i T4 met 200pk denkt te kunnen vergelijken met een veel kleinere turbo-motor (qua inhoud).
Wat ik al eerder zei: ook uw Volvo V40 1.9i T4 krijg ik aan het oliezuipen (wel in mindere mate) als ik als een "sportieve", gestoorde en opgefokte leaserijder ga rijden:
Bijna elke werkdag lekker ('s winters) met steenkoude motor even een "sportief" sprintje houden bij elk verkeerslicht en "lekker" doortrekken (bijna) tot de RPM-begrenzing.
Re: Problemen met turbomotor
Wat doet de inhoud er eigenlijk toe in dit verhaal? Het gaat toch om geblazen blokken in het algemeen, los van welke cilinderinhoud dan ook? Ik ben dan ook van mening dat een "ouderwets" turboblok dikwijls minder snel kapot te maken is dan moderne motoren. Dat kan ook niet anders: met de huidige techniek waarin zoveel electronica en kunstmatige ingrepen zijn verwerkt is het gewoon een feit dat deze motoren veel gevoeliger zijn voor storingen.
Tel daarbij op dat turbo's tegenwoordig op iedere motor te pas en te onpas worden gemonteerd en Jan en alleman hiermee rond rijdt, zonder dat men enige kennis heeft hoe zo'n turbo nou werkt en hoe je deze moet behandelen. Vroeger reden Jan en alleman in gewonen atmosferische auto's rond. Geblazen motoren werden gekocht door liefhebbers die zich ook daadwerkelijk in de techniek verdiepten. De turbo was destijds dan ook iets speciaals.
Tegenwoordig rijdt mama in een geblazen auto die gewoon bij koude motor vol het gas intrapt en daarna gaat klagen waarom de motor even later kapot is ...
Tel daarbij op dat turbo's tegenwoordig op iedere motor te pas en te onpas worden gemonteerd en Jan en alleman hiermee rond rijdt, zonder dat men enige kennis heeft hoe zo'n turbo nou werkt en hoe je deze moet behandelen. Vroeger reden Jan en alleman in gewonen atmosferische auto's rond. Geblazen motoren werden gekocht door liefhebbers die zich ook daadwerkelijk in de techniek verdiepten. De turbo was destijds dan ook iets speciaals.
Tegenwoordig rijdt mama in een geblazen auto die gewoon bij koude motor vol het gas intrapt en daarna gaat klagen waarom de motor even later kapot is ...
Re: Problemen met turbomotor
Nee, dat gaat het niet om.JtC schreef:Wat doet de inhoud er eigenlijk toe in dit verhaal? Het gaat toch om geblazen blokken in het algemeen, los van welke cilinderinhoud dan ook? Ik ben dan ook van mening dat een "ouderwets" turboblok dikwijls minder snel kapot te maken is dan moderne motoren. Dat kan ook niet anders: met de huidige techniek waarin zoveel elektronica en kunstmatige ingrepen zijn verwerkt is het gewoon een feit dat deze motoren veel gevoeliger zijn voor storingen.
Tel daarbij op dat turbo's tegenwoordig op iedere motor te pas en te onpas worden gemonteerd en Jan en alleman hiermee rond rijdt, zonder dat men enige kennis heeft hoe zo'n turbo nou werkt en hoe je deze moet behandelen. Vroeger reden Jan en alleman in gewone atmosferische auto's rond. Geblazen motoren werden gekocht door liefhebbers die zich ook daadwerkelijk in de techniek verdiepten. De turbo was destijds dan ook iets speciaals.
Tegenwoordig rijdt mama in een geblazen auto die gewoon bij koude motor vol het gas intrapt en daarna gaat klagen waarom de motor even later kapot is ...
Als je kijkt bij welke geblazen blokken er problemen optreden, zul je zien dat dit blokken zijn met een relatief kleine inhoud; veroorzaakt door de steeds strenger wordende emissie-eisen.
En/of bij geblazen blokken waarbij er (per ongeluk) een inferieure distributieketting werd gemonteerd en de bestuurder ondanks een hoorbare distributieketting-ratel stug bleef doorrijden.
U zei:
"
Tel daarbij op dat turbo's tegenwoordig op iedere motor te pas en te onpas worden gemonteerd en Jan en alleman hiermee rond rijdt, zonder dat men enige kennis heeft hoe zo'n turbo nou werkt en hoe je deze moet behandelen. Vroeger reden Jan en alleman in gewone atmosferische auto's rond. Geblazen motoren werden gekocht door liefhebbers die zich ook daadwerkelijk in de techniek verdiepten. De turbo was destijds dan ook iets speciaals".
en:
"Tegenwoordig rijdt mama in een geblazen auto die gewoon bij koude motor vol het gas intrapt en daarna gaat klagen waarom de motor even later kapot is".
Exact!!!
En hoe kleiner de turbo-motor hoe eerder er problemen gaan optreden als je de motor dagelijks mishandelt.
Re: Problemen met turbomotor
De omvang van de motor, wel of geen turbo en allerlei andere technische zaken zitten onder de motorkap. Wat er onder de motorkap zit is voor de berijder niet van belang om te weten. Het moet het gewoon onder alle omstandigheden altijd doen. Al decennia lang worden motoren gemaakt die prima werken.
Nu is er een THP motor op de markt van bijzonder inferieure kwaliteit. Als dat problemen veroorzaakt ligt dat niet aan de steeds strenger wordende emissie-eisen, de mama’s die zogenaamd het gas in trappen en Jan en alleman die zich niet in techniek verdiepen. Het is de fabrikant die een inferieure motor heeft ontwikkeld. Ook een kleine motor met turbo moet het gewoon altijd goed doen.
Hou toch eens op telkens de berijders te beschuldigen. Die motor moet simpelweg berekend zijn op een doorsnee berijder, de mama’s en de Jan en alle mannen. Als dat met de THP motor niet is gelukt, heeft de fabrikant simpelweg gefaald! In de vorm van claims, garanties en imagoschade gaat de fabrikant dat vanzelf merken.
Nu is er een THP motor op de markt van bijzonder inferieure kwaliteit. Als dat problemen veroorzaakt ligt dat niet aan de steeds strenger wordende emissie-eisen, de mama’s die zogenaamd het gas in trappen en Jan en alleman die zich niet in techniek verdiepen. Het is de fabrikant die een inferieure motor heeft ontwikkeld. Ook een kleine motor met turbo moet het gewoon altijd goed doen.
Hou toch eens op telkens de berijders te beschuldigen. Die motor moet simpelweg berekend zijn op een doorsnee berijder, de mama’s en de Jan en alle mannen. Als dat met de THP motor niet is gelukt, heeft de fabrikant simpelweg gefaald! In de vorm van claims, garanties en imagoschade gaat de fabrikant dat vanzelf merken.
Re: Problemen met turbomotor
Het verhaal hieronder is ook mijn mening. Zo bijzonder is overgens een turbo motor nou ook weer niet. Wel krijgt een motor blok meer te verduren. Maar hier zou by design rekening mee gehouden moeten zijn zoals dikkere cilinderwanden, robuustere vermogensoverbrenging, beter koeling enz. enz. Klein voorbeeldje een T4 blok kan bijna 350 pk verdragen, m.a.w. er is overcapaciteit. Dat kan je van het THP blok niet zeggen.
Een hoog olieverbruik vind ik toch meer een design foutje. Sommige blokken (turbo of niet) gebruiken nooit een spat olie en andere blijf je maar olie bijvullen.
Een hoog olieverbruik vind ik toch meer een design foutje. Sommige blokken (turbo of niet) gebruiken nooit een spat olie en andere blijf je maar olie bijvullen.
ariec4 schreef:De omvang van de motor, wel of geen turbo en allerlei andere technische zaken zitten onder de motorkap. Wat er onder de motorkap zit is voor de berijder niet van belang om te weten. Het moet het gewoon onder alle omstandigheden altijd doen. Al decennia lang worden motoren gemaakt die prima werken.
Nu is er een THP motor op de markt van bijzonder inferieure kwaliteit. Als dat problemen veroorzaakt ligt dat niet aan de steeds strenger wordende emissie-eisen, de mama’s die zogenaamd het gas in trappen en Jan en alleman die zich niet in techniek verdiepen. Het is de fabrikant die een inferieure motor heeft ontwikkeld. Ook een kleine motor met turbo moet het gewoon altijd goed doen.
Hou toch eens op telkens de berijders te beschuldigen. Die motor moet simpelweg berekend zijn op een doorsnee berijder, de mama’s en de Jan en alle mannen. Als dat met de THP motor niet is gelukt, heeft de fabrikant simpelweg gefaald! In de vorm van claims, garanties en imagoschade gaat de fabrikant dat vanzelf merken.
Re: Problemen met turbomotor
Makkelijk gezegd, zonder naar de technische feiten en/of de betreffende Radar reportage te kijken...ariec4 schreef:De omvang van de motor, wel of geen turbo en allerlei andere technische zaken zitten onder de motorkap. Wat er onder de motorkap zit is voor de berijder niet van belang om te weten. Het moet het gewoon onder alle omstandigheden altijd doen. Al decennia lang worden motoren gemaakt die prima werken.
Nu is er een THP motor op de markt van bijzonder inferieure kwaliteit. Als dat problemen veroorzaakt ligt dat niet aan de steeds strenger wordende emissie-eisen, de mama’s die zogenaamd het gas in trappen en Jan en alleman die zich niet in techniek verdiepen. Het is de fabrikant die een inferieure motor heeft ontwikkeld. Ook een kleine motor met turbo moet het gewoon altijd goed doen.
Hou toch eens op telkens de berijders te beschuldigen. Die motor moet simpelweg berekend zijn op een doorsnee berijder, de mama’s en de Jan en alle mannen. Als dat met de THP motor niet is gelukt, heeft de fabrikant simpelweg gefaald! In de vorm van claims, garanties en imagoschade gaat de fabrikant dat vanzelf merken.
Er worden geen decennia lang automotoren gebouwd die aan steeds strengere milieueisen moeten voldoen.
Doorrijden met een zeer duidelijk hoorbare distributieketting-ratel is een teken van verstand hebben van automotoren? Of van een hoog gehalte aan onwetendheid en gemakzucht?
Stel, je bent een leek op autogebied, maar hoort wel een duidelijk ratelend geluid -wat er eerst helemaal niet was-, dan rijd je toch gewoon naar de garage en/of bel je de garage?
Er wordt nu blijkbaar een grens bereikt waarbij de benzinemotor niet meer op kan tegen de strenge milieueisen; dit geldt zeker voor het olieverbruik.
Het probleem met de distributieketting is een technische fout en is als het goed is verholpen.
Laatst gewijzigd door tar op 19 mar 2012 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Problemen met turbomotor
Wel hebben het wel over splinternieuwe automotoren.evdbeek99 schreef:Het verhaal hieronder is ook mijn mening. Zo bijzonder is overgens een turbo motor nou ook weer niet. Wel krijgt een motor blok meer te verduren. Maar hier zou bij design rekening mee gehouden moeten zijn zoals dikkere cilinderwanden, robuustere vermogensoverbrenging, beter koeling enz. enz. Klein voorbeeldje een T4 blok kan bijna 350 pk verdragen, m.a.w. er is overcapaciteit. Dat kan je van het THP blok niet zeggen.
Een hoog olieverbruik vind ik toch meer een design foutje. Sommige blokken (turbo of niet) gebruiken nooit een spat olie en andere blijf je maar olie bijvullen
Door de steeds strengere milieueisen moet alles steeds lichter en kleiner om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen; op een gegeven moment bereik je blijkbaar een grens.
Een T4 blok vergelijken met een klein THP blok is net zo zinnig als een T4 blok vergelijken met een V8 blok.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 19 mar 2012 08:40
Re: Problemen met turbomotor
Dit valt onder dezelfde noemer als de consument die gewoon lak heeft aan het lezen van de handleiding van enig produkt dat hij/zij aankoopt... Dan moet je achteraf niet zeuren als er schade optreedt en dan vooral niet de schuld neerleggen bij andere partijen. Erg naieve insteek....
ariec4 schreef:De omvang van de motor, wel of geen turbo en allerlei andere technische zaken zitten onder de motorkap. Wat er onder de motorkap zit is voor de berijder niet van belang om te weten. Het moet het gewoon onder alle omstandigheden altijd doen.
Re: Problemen met turbomotor
1598cc en 150 pk of 1851cc van de T4 en 200 pk. Snap niet hoe je bij een V8 komt????tar schreef:Een T4 blok vergelijken met een klein THP blok is net zo zinnig als een T4 blok vergelijken met een V8 blok.
per liter 94 pk voor het THP blok en 108 pk voor de T4. Oftewel het 14 jaar oude T4 blok wordt zwaarder belast dan het THP blok. THP blok redt de 50.000 km niet, T4 blokken redden op hun sloffen 250.000 km.
Wil het T4 blok niet ophemelen, maar wil alleen aangeven dat er wel degelijk goede turbo blokken zijn en dat dat zeker geen THP blok is.
Re: Problemen met turbomotor
Dan heeft in het geval van de THP motor de fabrikant die grens overschreden en in technisch opzicht gefaald. Dat ligt niet aan de milieu eisen maar aan de fabrikant die op basis van commerciële afwegingen een inferieur product op de markt heeft gebracht. Het leveren van een degelijk product is toch een verantwoordelijkheid van de fabrikant? Daar doen strenge milieu eisen toch niets van af?Er wordt nu blijkbaar een grens bereikt waarbij de benzinemotor niet meer op kan tegen de strenge milieueisen; dit geldt zeker voor het olieverbruik.
De meest succesvolle consumenten producten hebben vaak helemaal geen handleiding.Dit valt onder dezelfde noemer als de consument die gewoon lak heeft aan het lezen van de handleiding van enig product dat hij/zij aankoopt.. .
Re: Problemen met turbomotor
Het THP blok is gewoon niet goed ontworpen door BMW. Mechanisch moet het kunnen maar die vervuiling? Dat is een ander probleem. Maak je veel korte ritjes dan vervuilt de motor te erg en is eigenlijk elke turbomotor slecht. Een atmosferische(=niet turbo) motor heeft daar gewoon weinig/geen last van. Turbo's zijn goed voor veel km's, dan slijten/vervuilen ze t minst.
Re: Problemen met turbomotor
Exact! Er zit ongeveer 14 jaar tussen en in die 14 jaar is er "toevallig" net een keiharde zuinigheidsrace aan de gang...evdbeek99 schreef:1598cc en 150 pk of 1851cc van de T4 en 200 pk. Snap niet hoe je bij een V8 komt????tar schreef:Een T4 blok vergelijken met een klein THP blok is net zo zinnig als een T4 blok vergelijken met een V8 blok.
per liter 94 pk voor het THP blok en 108 pk voor de T4. Oftewel het 14 jaar oude T4 blok wordt zwaarder belast dan het THP blok. THP blok redt de 50.000 km niet, T4 blokken redden op hun sloffen 250.000 km.
Wil het T4 blok niet ophemelen, maar wil alleen aangeven dat er wel degelijk goede turbo blokken zijn en dat dat zeker geen THP blok is.
Als je motorblokken gaat vergelijken waar een ontwikkelingstijd van 14 jaar tussenzit is dit net zo zinnig als met een V8 blok op de proppen komen zoals ik deed.
Geen idee of een THP blok geen 250.000 km zal volhouden; zeker niet als je met een ratelende distributieketting stug door blijft rijden en niet onmiddellijk naar de garage gaat.
Re: Problemen met turbomotor
Op papier en op het testcircuit zal de motor onder hevige druk van de milieueisen wel goed gepresseerd hebben, maar in de dagelijkse praktijk is dit blijkbaar heel anders.ariec4 schreef:Dan heeft in het geval van de THP motor de fabrikant die grens overschreden en in technisch opzicht gefaald. Dat ligt niet aan de milieu eisen maar aan de fabrikant die op basis van commerciële afwegingen een inferieur product op de markt heeft gebracht. Het leveren van een degelijk product is toch een verantwoordelijkheid van de fabrikant? Daar doen strenge milieu eisen toch niets van af?Er wordt nu blijkbaar een grens bereikt waarbij de benzinemotor niet meer op kan tegen de strenge milieueisen; dit geldt zeker voor het olieverbruik.
De vraag is of er nog autofabrikanten zijn die het zich nog wel kunnen permitteren om niet mee te gaan in de zuinigheidsrace... Een nichemarkt uitgezonderd.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 19 mar 2012 08:40
Re: Problemen met turbomotor
Onzin. Dat verzin je nu ter plekke. Noem er eens een paar dan?
Daarom rijden die mensen in geblazen motoren, stampen ze ze flink op de staart en thuis aangekomen: hoppa het contact uit en daarna afvragen waarom de turbo het na een paar duizend km het begeeft... Als je je een beetje verdiept in de materie, weet je dat je een turbo (en ja, ook de huidige motoren) net iets anders moet behandelen dan een ongeblazen motor. Maar ja, als men pertinent stug weigert om niet verder te kijken dan de neus lang is, moet men niet achteraf gaan huilen. Het gaat hier om een stuk gecompliceerde techniek he, geen puntenslijper...
Simpel voorbeeld: als je de handleiding van die auto niet leest, weet je ook niet welk onderhoud gepleegd moet worden en wanneer. Een auto met een turbo kent een ander onderhoud dan een ongeblazen versie. Maar ja, hoe kom je daarachter als je de handleiding niet leest...?
Daarom rijden die mensen in geblazen motoren, stampen ze ze flink op de staart en thuis aangekomen: hoppa het contact uit en daarna afvragen waarom de turbo het na een paar duizend km het begeeft... Als je je een beetje verdiept in de materie, weet je dat je een turbo (en ja, ook de huidige motoren) net iets anders moet behandelen dan een ongeblazen motor. Maar ja, als men pertinent stug weigert om niet verder te kijken dan de neus lang is, moet men niet achteraf gaan huilen. Het gaat hier om een stuk gecompliceerde techniek he, geen puntenslijper...
Simpel voorbeeld: als je de handleiding van die auto niet leest, weet je ook niet welk onderhoud gepleegd moet worden en wanneer. Een auto met een turbo kent een ander onderhoud dan een ongeblazen versie. Maar ja, hoe kom je daarachter als je de handleiding niet leest...?
ariec4 schreef:De meest succesvolle consumenten producten hebben vaak helemaal geen handleiding.
Re: Problemen met turbomotor
Ik vroeg je naar de verantwoordelijkheid van de fabrikant om een degelijk product te leveren. Die verandert toch niet?De vraag is of er nog autofabrikanten zijn die het zich nog wel kunnen permitteren om niet mee te gaan in de zuinigheidsrace...
Mijn TomTom, al mijn Apple apparaten.Onzin. Dat verzin je nu ter plekke. Noem er eens een paar dan?
De auto communiceert via het dashbord op gebruikersvriendelijke wijze. Ik word keurig geïnformeerd over onderhoud, service meldingen, olie bijvullen, banden oppompen, etc. Zelfs als een lampje moet worden vervangen wordt dat keurig gemeld. En dan rij ik direct naar de garage.Simpel voorbeeld: als je de handleiding van die auto niet leest, weet je ook niet welk onderhoud gepleegd moet worden en wanneer. Een auto met een turbo kent een ander onderhoud dan een ongeblazen versie. Maar ja, hoe kom je daarachter als je de handleiding niet leest...?
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 19 mar 2012 08:40
Re: Problemen met turbomotor
Geeft ie je ook aan, na een potje flink stampen, dat je de motor even moet laten doordraaien?
"De auto communiceert via het dashbord op gebruikersvriendelijke wijze."
Ow Apple produkten?.. Tja, dat zegt nog niks En nogmaals, die electronica is niet te vergelijken met een auto hoor. Het gaat om de combinatie van electronica en mechanische delen...
"De auto communiceert via het dashbord op gebruikersvriendelijke wijze."
Ow Apple produkten?.. Tja, dat zegt nog niks En nogmaals, die electronica is niet te vergelijken met een auto hoor. Het gaat om de combinatie van electronica en mechanische delen...
Laatst gewijzigd door jeeteecee 2 op 20 mar 2012 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Problemen met turbomotor
De vraag is of er wel een ondeugdelijk product is geleverd, of dat wij te maken hebben met falende en nalatige bestuurders...ariec4 schreef:Ik vroeg je naar de verantwoordelijkheid van de fabrikant om een degelijk product te leveren. Die verandert toch niet?De vraag is of er nog autofabrikanten zijn die het zich nog wel kunnen permitteren om niet mee te gaan in de zuinigheidsrace...
Die falende distributieketting is een fabrieksfout geweest en onbegrijpelijk dat bestuurders niet onmiddellijk naar de garage gaan of de garage bellen.
De opmerking van Jeeteecee 2 slaat de spijker precies op de kop!
Als je de gebruiksaanwijzing van de auto niet doorneemt en je turbomotor tegen alle regels gloeiendheet uitzet, kun je wachten op turboproblemen, niet omdat de turbo slecht is, maar omdat de turbo gewoon moet afkoelen, zie de gebruiksaanwijzing.
Het is voor "oude" atmosferische motoren trouwens ook slecht om de motor niet af te laten koelen als die gloeiend heet is; maar dat weet u wel.
Dan heb ik het nog niet eens over bestuurders die pas motorolie gaan bijvullen als het olielampje gaat branden...