LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verblijf buiten Nederland

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
darjulis
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2012 17:04

Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door darjulis »

Beste mensen, alles goed? Houden zo!

Ik ben nieuw hier en ik weet niet of dit onderwerp al is geweest. Maar ik heb advies nodig.

Mijn moeder ontvangt een AIO-aanvulling. Het is sinds dit jaar niet meer mogelijk om 26 weken op vakantie te gaan, maar 13 weken. Mijn broer heeft de ticket betaald voor mijn moeder om 3 maanden, van 10 april tot 11 juli, bij hem te komen in het buitenland. Dat is precies 13 weken. In eerste instantie zou ze op 11 april vertrekken, maar door een fout van KLM is het veranderd in 10 april. Mijn moeder heeft dit netjes doorgegeven. Nu krijgt ze een brief waarin wordt vermeld dat er sancties kunnen komen, omdat ze meer dan 13 weken op vakantie is. Ben ik nou gek of heb ik spontaan dyscalculie ontwikkeld? Van 10 april tot 11 juli is toch gewoon 13 weken?

Ik ben daar hier heel kwaad over. Ik heb zelfs al een brief geschreven. Moeten we een klacht indienen of moet ik het gewoon laten gaan en accepteren dat de contactpersoon overijverig is? Juridisch hebben ze toch geen poot om op te staan als ze moeilijk blijven doen? Graag wil ik jullie mening weten. Alvast heel erg bedankt!

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door manondoris »

13 wk en een dag en die dag daar zal het hem inzitten ,de regels zijn nu zo 13 wk max ! zei overschrijd deze regel .of het overijverig is tja ik vind van niet ,je moet toch ergends een grens stellen .een AiO krijg je als je een lange tijd in het buitenland hebt gewoond dus dit hebben ze ingekort omdat veel turkse of marokkaanse mensen hier aow ontvangen en AIO aanvulling maar ze zaten 26 wk per jaar in marokko of turkye.deze regels zijn niet voor niets aangescherpt .mischien kan ze beter iets korter naar uw broer gaan dan is er niets aan de hand :?

henk51
Berichten: 1679
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door henk51 »

Als u moeder op 10 juli weer thuis is zijn het 13 weken en is er niets aan de hand.
Als u moeder de 11e juli pas weer in nederland is, is het 13 weken plus 1 dag.
Veel mensen bedoelen met tot eigenlijk tot en met, kom dat vaak tegen met verlofaanvragen.


gr henk

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door doradora456 »

er wordt gekeken naar de data in het paspoort.
uw moeder vertrok op 10 april, eerste stempel. ze had op 9 juli de tweede stempel moeten krijgen.
zij zal dan geen AIO ontvangen, voor de dagen die uw moeder teveel weg was.

darjulis
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2012 17:04

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door darjulis »

Mijn moeder vertrek week 15, 10 april en komt op 11 april aan op Aruba. Ze vertrekt week 28, 11 juli en komt 12 juli aan in Nederland. 12 juli valt nog steeds in de 13de week van haar vakantie. Het gaat niet om het aantal dagen, maar het aantal weken. Voor mij is dan 13 weken van week 15 tot en met week 28. Het maakt dan niet uit op je welke dag je vertrekt of aankomt (?) Of is er iets dat ik niet zie? :roll:

Ik wacht jullie mening af en dan beslis ik of ik hierover een klacht indien, want het is belachelijk dat er voor 1 dag zulke ''dreigementen'' per brief moeten komen.

henk51
Berichten: 1679
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door henk51 »

Om uw AIO-aanvulling te houden, mag u niet langer dan 13 weken per jaar in het buitenland zijn.
13 weken is 13maal 7= 91 dagen.

Jouw rekenen is zeer creatief en je rekend naar jezelf toe.
Je moet niet rekenen met week nummers maar tellen van dinsdag tot dinsdag de week erop is 1 week.
Ze komt terug op een donderdag dat is dus te lang hoe je ook rekend.


gr Henk

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als de de weken als uitgangspunt neemt, vertrekt je moeder in week 15 ( dat is dan de eerste week) en komt in de 28e week weer terug, dat is wel de 14e week van de vakantie.
Als je van dag tot dag rekent is het 13 weken + 2 dagen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Voor mij is dan 13 weken van week 15 tot en met week 28.
Voor mij is week 15 tot en met week 28 gewoon 14 weken.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door Linoge »

darjulis schreef:vermeld dat er sancties kunnen komen
Kunnen komen wil nog niet zeggen dat ze er ook zullen komen. Heb je niet gewoon een algemene informatiebrief gehad?

Anders, als jij aan kan tonen dat KLM in de fout is gegaan, kunnen ze daar best wel eens begripvol op reageren. Ik zou nu gewoon helemaal niets doen. Als die sanctie er komt kan je altijd nog bezwaar aantekenen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door Jolijn »

doradora456 schreef:er wordt gekeken naar de data in het paspoort.
uw moeder vertrok op 10 april, eerste stempel. ze had op 9 juli de tweede stempel moeten krijgen.
zij zal dan geen AIO ontvangen, voor de dagen die uw moeder teveel weg was.
TS, als het alleen maar de dagen betreft die je moeder teveel weg was, valt het bedrag nog wel mee toch?

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door Linoge »

Jolijn schreef: TS, als het alleen maar de dagen betreft die je moeder teveel weg was, valt het bedrag nog wel mee toch?
Niet als er een sanctie bovenop komt.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is inderdaad niet erger dan dit :http://www.svb.nl/int/nl/wwb/vakantie_b ... /index.jsp
U wilt langer buiten Nederland zijn
Wilt u langer dan het maximum aantal weken in het buitenland zijn? Houd er dan rekening mee dat uw AIO-aanvulling stopt, zodra u boven het maximum aantal weken komt.

Komt u weer terug in Nederland en is uw AIO-aanvulling gestopt? Vraag uw AIO-aanvulling dan opnieuw aan bij de SVB.

darjulis
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2012 17:04

Re: Verblijf buiten Nederland

Ongelezen bericht door darjulis »

Ik zie hier een hele oude bericht van mij. Ik twijfelde om te reageren, maar ik doe het toch even.
We hadden bezwaar ingediend en ze hadden ingezien dat het om 1 dag en een aantal uren extra ging. Ze hadden daarom afgezien van sancties.

Gesloten