LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe WWB-Wet 2012

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
dg1975
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2012 20:41

Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door dg1975 »

Ik zal een lang verhaal proberen zo kort mogelijk te houden.

Ik heb tot medio 2007 in de WAO gezeten vanwege een kapotte schouder en andere fysieke problemen, ik ben toen herkeurd en ben uit de WAO gegaan, met een dik pakket aan beperkingen waar ik me aan MOET houden om bij utival bij een eventuele baan nog in aanmerking te komen voor een ZW/WAO uitkering.

Tja, veel beperkingen, 3 reintregatiebureaus later en veel hulp links en rechts geen werk te vinden die geschikt is voor mijn profiel, ik belande na de WAO in de bijstand geen vetpot, maar wegens langdurige problemen ben ik toch nog inwonend als volwassene bij mijn ouders, die rond moeten komen van een AOW'tje, mijn ouders hebben ook hun fysieke beperkingen, dus ons helpt ons we vullen elkaar aan in de dagelijkse huishoudelijke dingen.

Klein detail, er is een zenuwbeschadiging geconstateerd in mijn rechter arm en hand (2 jaar geleden), operaties hebben niet geholpen en zit nu op medicatie voor zeer zware - tot onbehandelbare zenuwpijn om mijn leven iets dragelijker te maken, dus mijn positie op de banenmarkt is nog veel meer afgenomen, maar herkeuring WAO werd afgewezen omdat mijn WAO gebaseerd was op mijn schouder en niet op problemen die later kwamen.

Nu ga ik dus per 1-7 uit de bijstand wegens die nieuwe wet, kan eigenljk niet werken (alleen dit stuk typen heeft me al verschillende korte sessies gekost), en er werd mij verteld door de bijstand dat ik maar moest gaan werken of binnen een paar maanden een eigen huis zien te vinden (want dan zou ik mijn uitkering wel behouden en zou zelfs honderden euro's hoger zijn). Ik heb bij de UWV informatie ingewonnen omtrent de WIA uitkering, maar daar kan je alleen maar in belanden uit een werk situatie werd mij verteld.

Oftewel, ik en mijn ouders zijn gedoemd, bepaalde contracten en verplichtingen zijn nu eenmaal niet zo maar te annuleren. Ik kan nergens terecht, ik zou niet eens een eigen huishouden kunnen runnen en daarnaast mijn ouders ook nog helpen, als ik al binnen een paar maanden een huis zou KUNNEN vinden om in te leven.

Nu komen er een paar scenario's naar voren.

- Ik zal moeten liegen bij een sollicitatie het een paar maanden uitzingen de ziektewet in vliegen en zo weer doorstromen in de WAO/WIA
- Ik zal mijn inkomen moeten halen uit illegale activiteiten
- Ik zou moeten verdwijnen van de wereld
Let wel op.. ik ben in het leven gewoon een hele eerlijke man, en geen van de 3 bovenstaande dingen staan hoog op mijn persoonlijke gedragscode.

Nog een kleine verduidelijking van mijn (on)gezondheid.
Ik heb een slechte linker knie
Chronische onbehandelbare zenuwpijn
Kapotte rechter schouder
Een halve nekhernia
Een halve hernia bij L4/L5 in onderrug
Een geheel zwakke arm die nooit goed hersteld is van een meervoudige verbrijzeling in 2000 ( op 3 plaatsen bij verkeersongeval)

Het staat sowieso al vast dat ik in de komende 15 jaar nog een heel aantal operaties zal moeten ondergaan...

Wat kan ik doen... welke stappen kan ik nog ondernemen, want zoals het er naar uitziet gaat onze bestedingsruimte per maand van 150-250 euro per maand naar € -300 p/m voor zeker 6-18 maanden voordat lopende verplichtingen stukje bij beetje zijn afgestoten of afbetaald.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Linoge »

dg1975 schreef: - Ik zal moeten liegen bij een sollicitatie het een paar maanden uitzingen de ziektewet in vliegen en zo weer doorstromen in de WAO/WIA
Ziektewet zal worden geweigerd wegens verzwegen problemen en doorstromen zal je dus al helemaal niet.

dg1975
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2012 20:41

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door dg1975 »

*bump* zoek helaas nog te veel antwoordenl.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik ben te weinig bekend met deze materie dus dat moet ik eerst even vermelden.

Maar ik vraag mij wel een paar dingen af. Iemand met een bijstandsuitkering zou toch ook beschikbaar moeten zijn voor werk en dus ook werk moeten kunnen verrichten ?

Als ik het verheel eens lees, vraag ik me eerder af in hoeverre u werk kunt verrichten ?

Ik weet even niet of dit geschaard moet worden onder het verhaal van toegenomen arbeidsongeschiktheid of dat er mogelijk een nieuwe ziektewet zou moeten volgen voor de nieuwe aandoeningen.

Misschien dat deze informatie op UWV u op weg helpt en hopenlijk komen er mensen voorbij met meer verstand van deze materie.
dg1975 schreef:Nu komen er een paar scenario's naar voren.

- Ik zal moeten liegen bij een sollicitatie het een paar maanden uitzingen de ziektewet in vliegen en zo weer doorstromen in de WAO/WIA
- Ik zal mijn inkomen moeten halen uit illegale activiteiten
- Ik zou moeten verdwijnen van de wereld
Let wel op.. ik ben in het leven gewoon een hele eerlijke man, en geen van de 3 bovenstaande dingen staan hoog op mijn persoonlijke gedragscode.
Haal deze scenario's maar zo gauw mogelijk van uw lijst af, want ze zullen allemaal geen oplossing bieden.

witte angora
Berichten: 31170
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu ga ik dus per 1-7 uit de bijstand wegens die nieuwe wet, kan eigenljk niet werken (alleen dit stuk typen heeft me al verschillende korte sessies gekost), en er werd mij verteld door de bijstand dat ik maar moest gaan werken of binnen een paar maanden een eigen huis zien te vinden (want dan zou ik mijn uitkering wel behouden en zou zelfs honderden euro's hoger zijn). Ik heb bij de UWV informatie ingewonnen omtrent de WIA uitkering, maar daar kan je alleen maar in belanden uit een werk situatie werd mij verteld.

Oftewel, ik en mijn ouders zijn gedoemd, bepaalde contracten en verplichtingen zijn nu eenmaal niet zo maar te annuleren. Ik kan nergens terecht, ik zou niet eens een eigen huishouden kunnen runnen en daarnaast mijn ouders ook nog helpen, als ik al binnen een paar maanden een huis zou KUNNEN vinden om in te leven.
Ik ken je niet, maar bij de tweede alinea die ik quote heb ik toch zo mijn bedenkingen. Het enige wat ik lees is wat je niet kan (je spreekt zelfs over gedoemd zijn), en eigenlijk geldt dat ook voor de rest van je post. Het komt nogal somber over allemaal. Niet dat het leuk is, dat zeg ik ook niet. Maar als ik eerlijk ben, zou ik je adviseren eerst eens te leren positiever te denken en te kijken naar de mogelijkheden. Want die zijn er zeker, zoals je aangeeft. Alleen, om die mogelijkheden te zien en te creëren, zul je moeten aanpakken. Niet opgeven, maar vechten voor jezelf en je toekomst.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

dg1975 schreef:
Nu komen er een paar scenario's naar voren.

- Ik zal moeten liegen bij een sollicitatie het een paar maanden uitzingen de ziektewet in vliegen en zo weer doorstromen in de WAO/WIA
Dat zal niet gaan lukken
- Ik zal mijn inkomen moeten halen uit illegale activiteiten
Als dat lukt dan zou je het ook uit legale arbeid kunnen halen.
- Ik zou moeten verdwijnen van de wereld
Let wel op.. ik ben in het leven gewoon een hele eerlijke man, en geen van de 3 bovenstaande dingen staan hoog op mijn persoonlijke gedragscode.
Dan helemaal geen inkomen, etc

Nog een kleine verduidelijking van mijn (on)gezondheid.
Ik heb een slechte linker knie
Die kunnen ze vervangen als de arts dat nodig vind.
Chronische onbehandelbare zenuwpijn
Dat is erg pijnlijk en vervelend maar je maakt er verder niets mee kapot in je lichaam als je toch wat doet.
Kapotte rechter schouder
Ook daar kan wat aan gedaan worden als arts het nodig vind.
Een halve nekhernia
Ook daar kan wat aan gedaan worden als arts het nodig vind.
Een halve hernia bij L4/L5 in onderrug
Ook daar kan wat aan gedaan worden als arts het nodig vind.
Een geheel zwakke arm die nooit goed hersteld is van een meervoudige verbrijzeling in 2000 ( op 3 plaatsen bij verkeersongeval)
Dat zal nooit meer goed herstellen maar je arm kan je sterker maken met fysiotherapie.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Linoge schreef:
dg1975, je kan dit bumpen tot je scheel ziet. Er zijn slechts twee opties. Of je gaat op jezelf wonen,of je teert op de zak van je ouders.
Inderdaad, dat zijn 2 dingen die overblijven waar je zelf een keuze in MOET maken.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

Een halve hernia bij L4/L5 in onderrug
Al weer iets geleerd. :shock:
Voor wat zo en forum niet goed voor is. :lol:

http://rugschool.skynetblogs.be/tag/l4-l5

Ilona65
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:37

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Ilona65 »

Geachte Mevrouw/Heer,

Help! Per 1 juli dreig ik mijn bijstandsuitkering kwijt te raken, omdat ik bij mijn moeder woon, die nu al bijna 31 jaar mijn mantelzorger is.

Hierbij de feiten over het mijn ziekteverloop en arbeidsongeschiktheid:
Ik ben op mijn zestiende (1981) ziek geworden; heb een jaar van school
moeten verzuimen en heb daarna, met behulp van de docenten van het mijn school, die soms zelfs thuis kwamen lesgeven, (ik kon slechts 2 tot 4 uur per dag naar school), mijn HAVO kunnen voltooien.
Ik wilde perse naar het Conservatorium en met een brief van de decaan van de HAVO betreffende mijn ziekte, mocht ik auditeren en werd ik aangenomen op het Conservatorium.
In 1987 moest ik mijn studie aldaar helaas afbreken wegens steeds vaker terugkerende uitvalsverschijnselen.

Omdat mijn studiefinanciering stopte, ging ik naar de Sociale Dienst om mijn financiële mogelijkheden te bespreken.
Daar ik nog niet gewerkt had, kwam ik niet in aanmerking voor een WAO uitkering, dus kwam ik in de Bijstand, Afdeling Zorg, terecht.
De Wajong uitkering bestond toen nog niet.

Vanwege het feit dat ik volledig arbeidsongeschikt werd verklaard, hoefde en hoef ik nog steeds niet te solliciteren.
Ik heb een rolstoel, scootmobiel en een vervoersvoorziening, via de WMO.

Mijn moeder is inmiddels bijna 70 jaar, heeft een AOW uitkering en een klein pensioen.

Waarom wordt zij gestraft voor het feit dat zij de volgende dingen voor mij doet:

Helpen met:

Aan- en uitkleden
Douchen
Traplopen
(Soms) met naar de WC gaan
(Soms) met lopen binnenshuis ; buitenshuis gebruik ik een rolstoel en scootmobiel
Mijn boodschappen doen
Mijn kleding wassen en strijken
Mijn eten klaar maken
Mijn bed opmaken
Mijn scootmobiel opladen en klaarzetten om weg te gaan
Mijn kamer schoonhouden
Schrijven (Ik heb regelmatig last van uitval handen)
Telefoneren (Ik heb regelmatig last van uitval spraak)

Het dunkt me, dat mijn moeder de overheid jarenlang bakken met geld heeft bespaard; waarom dan in hemelsnaam deze maatregel??????????

Hopende op Uw antwoord,

Hoogachtend,

Ilona65

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ilona dit is een zeer vervelende situatie voor je maar je kan op je zelf
wonen met hulp.
Je zal nu moeten kiezen of op jezelf gaan wonen of geen uitkering meer.

witte angora
Berichten: 31170
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door witte angora »

Ilona, je moeder is 70 schrijf je. Met alle respect wat ze tot nu toe voor je heeft gedaan, maar hoe lang denk je dat ze voor je kan blijven zorgen?
Help! Per 1 juli dreig ik mijn bijstandsuitkering kwijt te raken, omdat ik bij mijn moeder woon, die nu al bijna 31 jaar mijn mantelzorger is.
Heb je hier overigens al een brief over gehad?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

"Ik zal van de wereld moeten verdwijnen...."

Hoeveel mensen met een beperking ik dit niet heb horen zeggen de laatste maanden. Uitkeringen, sociale werkplaatsen, PGB's verdwijnen, steeds minder wordt vergoedt vanuit de ziektekosten verzekering, Passend Onderwijs moet 300 miljoen bezuinigen..... Mijn hart bloed voor al deze mensen.... Ik mag hopen dat ik mijn kinderen overleef, zodat ik ze niet ooit moet achterlaten in deze keiharde wereld waarin een mensenleven van mensen met een beperking geen enkele waarde meer heeft..... :(

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door manondoris »

witte angora schreef:Ilona, je moeder is 70 schrijf je. Met alle respect wat ze tot nu toe voor je heeft gedaan, maar hoe lang denk je dat ze voor je kan blijven zorgen?
Help! Per 1 juli dreig ik mijn bijstandsuitkering kwijt te raken, omdat ik bij mijn moeder woon, die nu al bijna 31 jaar mijn mantelzorger is.
:( hier heeft wa wel een punt ! hoe vreselijk deze maatregel ook uitpakt voor velen en ik het ook vreselijk vind om dit soort verhalen te moeten lezen !! is mischien wel de tijd gekomen om verder te denken en mischien toch op je zelf in een begeleid wonen verband of iets dergelijks. je moeder heeft ook het eeuwige leven niet en zal waarschijnlijk ook hulpbehoefend worden in de nabije toekomst. het is nu de tijd voor jullie om te bedenken wat je verder wilt in dit leven ,mischien komen jullie ouders ook binnen afzienbare tijd in een verzorgings tehuis terecht .sterkte met het zoeken van een oplossing .

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Ilona, laat je moeder nog lekker van het leven
genieten ipv voor jou zorgen, ze is 70 jaar schrijf je.
Ga lekker op jezelf wonen, eventueel begeleid of met hulp en laat je
moeder ook lekker haar gang gaan ze heeft al genoeg gezorgd in
haar hele leven.

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door thetung »

Ilona65 schreef: Helpen met:
Aan- en uitkleden
Douchen
Traplopen
(Soms) met naar de WC gaan
(Soms) met lopen binnenshuis ; buitenshuis gebruik ik een rolstoel en scootmobiel
Mijn boodschappen doen
Mijn kleding wassen en strijken
Mijn eten klaar maken
Mijn bed opmaken
Mijn scootmobiel opladen en klaarzetten om weg te gaan
Mijn kamer schoonhouden
Schrijven (Ik heb regelmatig last van uitval handen)
Telefoneren (Ik heb regelmatig last van uitval spraak)
I@lona65, Je bent hulpbehoevend en thuiswonend, je heeft zeker wel een CIZ indicatie voor PGB, waarmee je jouw moeder betaalt toch! Voor 65 jaar en ouder betaalt slechts 15.1% inkomstenbelasting.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door manondoris »

zo jammer dat ts hier niet meer op reageerd !of ilona !
Laatst gewijzigd door manondoris op 03 apr 2012 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door piet jagers »

Chocomelk schreef:Ilona dit is een zeer vervelende situatie voor je maar je kan op je zelf
wonen met hulp.
Je zal nu moeten kiezen of op jezelf gaan wonen of geen uitkering meer.
en dan moet die hulp weer betaalt worden
beetje ziekelijk

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Chocomelk schreef:@ Ilona, laat je moeder nog lekker van het leven
genieten ipv voor jou zorgen, ze is 70 jaar schrijf je.
Ga lekker op jezelf wonen, eventueel begeleid of met hulp en laat je
moeder ook lekker haar gang gaan ze heeft al genoeg gezorgd in
haar hele leven.
'Ga lekker op jezelf wonen'?
Lees nog een keer het rijtje waar Ilona hulp bij nodig heeft en denk je even in hoe het voor haar is om te moeten wachten tot iemand die in natura hulp komt bieden (PGB verdwijnt immers) er is en je kan helpen.
Douchen?
Ach, je wacht maar een uur langer.
Toilet?
Ach, je trekt iemand een luier aan en dan kun je langer wachten voor je terug moet.
Leuke opmerking die je daar maakt....

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door manondoris »

piet jagers schreef:
Chocomelk schreef:Ilona dit is een zeer vervelende situatie voor je maar je kan op je zelf
wonen met hulp.
Je zal nu moeten kiezen of op jezelf gaan wonen of geen uitkering meer.
en dan moet die hulp weer betaalt worden
beetje ziekelijk
moet toch ! is het nu niet dan binnenkort !die moeder houd het echt niet zo lang meer vol hoor .en dan erbij mag ze ook nog genieten van haar oude dag ? maar volgends mij is dit een kul topic dus waar hebben we het over :?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:Ben ik helemaal met je eens! Ook moeders mogen wel eens uit gezorgd zijn! Als dochter zou je dit zelf niet moeten willen. Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen leven.

Boven de 70 krijgen mensen steeds meer kwalen e.d., wie moet er voor je zorgen als zij bijv. in het ziekenhuis terecht komt, hartpatiënt wordt enz. enz.
Nee, je hebt helemaal gelijk.
Laten we eerlijk zijn, Ilona heeft hier ook vrijwillig voor gekozen, dat haar leven is zoals het is.
Wat een nare rotopmerking zeg!

Gesloten