LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplichte overplaatsing

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
jocoo
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2012 11:26

Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door jocoo »

Ik werk inmiddels ruim 4 jaar bij bedrijf X en word nu voor de 6e keer verplicht om in een ander filiaal te gaan werken (wegens goede resultaten).
Daar waar de verschillende reistijden tot nu toe hooguit een uur per dag bedraagden, wordt dit nu ruim 2 en een half uur (met een treinverbinding die de reistijd regelmatig doet oplopen).

Volgens de CAO kan een manager mij verplichten om in de buurt van mijn werk te wonen. Naar mijn mening wordt mijn privéleven behoorlijk ontregeld met een reistijd van 13 uur per week voor een parttime-baan.

Ook is het zo dat anderen een zelfde functie hebben, nu veel moeten reizen en de nieuwe locatie bij hun om de hoek is. Het is mijns inziens logischer dat ik op hun locatie ga werken (voor mij weer om de hoek) en 1 van hun op de nieuwe locatie.

Ik zou graag willen weten wat mijn rechten in deze situatie zijn en welke kansen ik heb.

jocoo
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2012 11:26

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door jocoo »

Dank voor je reactie.

Als ik het dus goed begrijp vindt het UWV een reistijd van 2,5 uur normaal op 5 á 6 uur werken per dag?
Ook voor de 6e keer in 4,5 jaar tijd van filiaal veranderen mag gewoon?

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door Linoge »

Waarom betrek je die anderen met dezelfde functie er niet bij en ga je gezamenlijk met de manager bepraten?

jocoo
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2012 11:26

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door jocoo »

Linoge schreef:Waarom betrek je die anderen met dezelfde functie er niet bij en ga je gezamenlijk met de manager bepraten?
Die medewerkers hebben bij mijn weten zelf geen redenen om op hun huidige locatie weg te gaan.
Het is dan ook meer de vraag of ik een reëele kans van slagen heb als ik een bezwaar indien met een dergelijk argument?

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Ik zou toch gewoon zelf ander werk gaan zoeken. Ik kan me niet voorstellen dat je daar nog lekker zit.

Heb je er wel gewoon geprobeerd over te praten met de werkgever en ook duidelijk jouw mening gegeven?
Samen zoeken naar een oplossing? Of heb je dat nog niet geprobeerd?

jocoo
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2012 11:26

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door jocoo »

Daan_1978 schreef:Ik zou toch gewoon zelf ander werk gaan zoeken. Ik kan me niet voorstellen dat je daar nog lekker zit.

Heb je er wel gewoon geprobeerd over te praten met de werkgever en ook duidelijk jouw mening gegeven?
Samen zoeken naar een oplossing? Of heb je dat nog niet geprobeerd?
Een gesprek met de werkgever volgt nog, maar ik weet dat er normaal gesproken niets mogelijk is als die beslissing is gemaakt. Ook wil ik graag via deze weg van tevoren weten wat mijn kansen zijn.

Ander werk zoeken zou de makkelijkste weg zijn, maar het werk en de collega's bevallen ontzettend goed.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

heb je het nooit eerder ter sprake gebracht?
of heb ik dat over het hoofd gezien :oops:
zo niet dan weet misschien je leidinggevende niet eens dat het je niet lekker zit.
ja als je er ooit voor getekend hebt?maar ja het moet wel reeel zijn.
verder speelt er niks?dat ze je weg willen hebben ofzo?
of je bent juist heel goed en ze weten dat als jij naar een filiaal gaat dat het dan beter gaat,eigenlijk een compliment maar ja of je er vrolijk van wordt in deze omstandigheden...

ben benieuwd hoe het loopt.
zou het idd voorstellen waarom het zo loopt?met de andere collega;s al wil je daar naturlijk ook geen gezeur mee...als die het naar hun zin hebben,krijg je dat weer.
ik heb het vroeger ook gehad overplaatsing heel normaal was het ,maar dan nog vaker,maar bij mij was het ,filiaal opkrikken...maar ook binnen een straal van...bijna niks en dan werd ik nog gehaald en gebracht ook met een auto...ja dat is wat anders...(door de bazin zelf!)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Win ook eens juridisch advies in bij juridisch loket, een vakbond of rechtsbijstandverzekering.
jocoo schreef:Volgens de CAO kan een manager mij verplichten om in de buurt van mijn werk te wonen.
Zoiets staat bij velen in de CAO of in de arbeidsovereenkomst. Desalniettemin weet ik even niet of uw werkgever u dat in uw geval kunt verplichten. U bent inmiddels 6 x overgeplaatst in 4 jaar tijd, gemiddeld eens in de 8 maanden. Wie zegt dat dit nu weer voor langere tijd is en of u niet weer binnenkort overgeplaatst wordt. De werkgever komt nogal wispelturig over en het lijkt mij niet redelijk dat u maar net zo vaak zou moeten verhuizen. Overigens is een verhuisvergoeding vaak niet ongebruikelijk.

Of het argument "anderen" zo sterk is weet ik niet. Het is immers makkelijker en heeft minder impact om 1 persoon over te plaatsen dan met veel anderen te gaan schuiven zodat er veel meer overgeplaatst worden.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door Linoge »

jocoo schreef:
Linoge schreef:Waarom betrek je die anderen met dezelfde functie er niet bij en ga je gezamenlijk met de manager bepraten?
Die medewerkers hebben bij mijn weten zelf geen redenen om op hun huidige locatie weg te gaan.
Je schrijft zelf:"Ook is het zo dat anderen een zelfde functie hebben, nu veel moeten reizen en de nieuwe locatie bij hun om de hoek is. Het is mijns inziens logischer dat ik op hun locatie ga werken (voor mij weer om de hoek) en 1 van hun op de nieuwe locatie."

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door pima »

En vergeet een ding niet, is ook een manier om van personeel af te komen. (wegpesten)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door GJvdZ »

pima schreef:En vergeet een ding niet, is ook een manier om van personeel af te komen. (wegpesten)
Dat is inderdaad een efficiente en goedkope oplossing. Ik zou het ook zo doen als ik werkgever was.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Verplichte overplaatsing

Ongelezen bericht door Emmy75 »

GJvdZ schreef:
pima schreef:En vergeet een ding niet, is ook een manier om van personeel af te komen. (wegpesten)
Dat is inderdaad een efficiente en goedkope oplossing. Ik zou het ook zo doen als ik werkgever was.
Ik weet niet of dat zo efficiënt en goedkoop is. Een gedemotiveerde medewerker die er maar stug blijft rondlopen kost veel meer maar is moeilijke te kwantificeren.

Gesloten