LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Copyright forum berichten?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Wellicht een eenvoudige vraag, maar blijkbaar één zonder eenvoudig antwoord:

Ik ben zelf moderator van een aantal forums, en een paar keer per jaar doet zich het volgende probleem voor. Een lid krijgt ruzie met een ander lid, vraagt hulp bij het team van moderators die hem helaas hierbij niet kunnen helpen, en (ik neem aan puur uit rancune) het lid vertrekt van het forum en eist vervolgens dat al zijn berichten (of een aantal) van het forum verwijderd worden.

Vaak gaat het dan om berichten die een bepaalde handeling beschrijven, inclusief foto's (bijvoorbeeld op een auto-forum hoe je het beste remschijven verwisselt, of een recept op een kook-forum).

Ik begrijp dat het copyright te allen tijde bij de auteur ligt, maar in hoeverre kan hij eisen dat een forum zijn berichten (die hij volledig vrijwillig heeft geplaatst) verwijdert?

In mijn geval staat er in de "Terms of Use" niets over het overdragen van copyrights of dat ze het forum het recht geven de informatie te behouden - uitsluitend dat ze verklaren dat het materiaal dat ze plaatsen geen inbreuk maakt op de copyrights van anderen.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

misschien zeg ik nu iets stoms maar is het niet zo dat het intellectueel eigendomsrecht bij de schrijver ligt en het copyright bij het forum? (tenzij anders vermeld?)

als het copyright bij de schrijver ligt zou niemand op het forum een bericht van een ander mogen quoten. want dan schend je het copyright. Echter het intellectueel eigendomsrecht gaat erover dat je wel mag quoten maar erbij moet vermelden waar je het vandaan hebt.

Isabel

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Hier op het forum wordt het vaak verfoeid, maar het is wel een makkelijke manier om de gebruikers van dienst te zijn in deze. Gebruikers kunnen de eigen berichten altijd aanpassen en dus de tekst verwijderen. Dat scheelt de moderator een hoop werk.

Er is forumsoftware waarin het vrij eenvoudig is om alle berichten van een gebruiker te verwijderen door een moderator. Ook dit is weer in het voordeel van de gebruiker die de berichten verwijderd wil hebben

Of gaat het er nu juist om om eventueel waardevolle content te behouden ?
Dit zijn soms toch best ingewikkelde discussies, om het zeker te weten zult u echt juridisch advies moeten inwinnen. Misschien kunt u de vraag ook eens voorleggen op rechtenforum.nl

Volgens mij ligt het auteursrecht eigenlijk bij de auteur dus dan zou het redelijk kunnen zijn dat het verwijderd wordt.

Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Emmy75 schreef:Of gaat het er nu juist om om eventueel waardevolle content te behouden?
Precies. Het verwijderen van berichten is vrij eenvoudig. Het gaat erom dat bepaalde content bewaard blijft.

Ik geef maar een voorbeeld: hier op dit forum vraagt iemand juridisch advies over een vrij vaak voorkomende situatie. Iemand anders geeft hier uitgebreid, goed advies over - advies wat anderen dus ook goed kunnen gebruiken.

Nu beslist hij later dat hij dit advies van het forum verwijderd wilt hebben - niet omdat het advies fout is, of omdat het nadelige gevolgen voor hem zou kunnen hebben zolang het op het forum staat, nee, puur omdat hij vindt dat dat advies "van hem" is, en hij wil gewoon niet meer dat het op het forum geplaatst staat.

Kan hij dit dan eisen?

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Het betekent ook dat een compleet topic door het verwijderen van een paar berichten van 1 gebruiker enorm uit zijn context getrokken kan worden, doordat eventuele waardevolle informatie waarna daarover wordt door gediscussieerd verloren gaat.
In feite betekent het dat een moderator de berichten moet verwijderen, maar ook hele topics moet gaan aanpassen/verwijderen om het weer leesbaar te maken.

Ik weet niet of dat wel zo handig is voor het forum zelf, want hierdoor kan een forum door degene wie daar via Google belanden erg rommelig overkomen en dus niet uitnodigend, wat weer gevolgen heeft voor de populariteit van het forum.
Dat kan vervolgens weer gevolgen hebben door eventuele overeenkomsten welke het forum heeft met derden, waardoor eventueel inkomen verloren kan gaan.

Het ligt dus best diep en kan schade aanbrengen aan het forum, dus zou ik bijna zeggen dat ( daarmee rekening houdend ) het niet zomaar mag.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door newmikey »

Zippy1970 schreef:Wellicht een eenvoudige vraag, maar blijkbaar één zonder eenvoudig antwoord:
Moet op zich niet te moeilijk zijn.
...het lid vertrekt van het forum en eist vervolgens dat al zijn berichten (of een aantal) van het forum verwijderd worden.
Dus: een schrijver levert een stuk aan een maandblad, gaat akkoord met de leveringsvoorwaarden, verkoopt de rechten voor éénmalige plaatsing. De schrijver houdt uiteraard zelf de volledige rechten over de tekst, het blad heeft deze voor éénmalige plaatsing gekocht.

Schrijver krijgt ruzie met het blad, besluit zijn contract op te zeggen en medewerking voor de toekomst stop te zetten.

Kan de schrijver nu eisen dat alle nog in de winkel liggende bladen worden teruggetrokken en vernietigd?
Ik begrijp dat het copyright te allen tijde bij de auteur ligt, maar in hoeverre kan hij eisen dat een forum zijn berichten (die hij volledig vrijwillig heeft geplaatst) verwijdert?
Nee lijkt me een simpel en correct antwoord.
In mijn geval staat er in de "Terms of Use" niets over het overdragen van copyrights of dat ze het forum het recht geven de informatie te behouden - uitsluitend dat ze verklaren dat het materiaal dat ze plaatsen geen inbreuk maakt op de copyrights van anderen.
Ze plaatsen zèlf eigenhandig het materiaal maar verkrijgen daarmee niet het recht verwijdering te eisen. Ze kunnen wel eisen dat hun persoonlijke gebruikersprofiel verwijderd wordt uit de forum database, waarna de bijdrage als gastbijdrage gewoon kan blijven staan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Zippy1970 schreef:Kan hij dit dan eisen?
Dat het niet wenselijk is voor een forum kan ik heel goed begrijpen.

Of het glashard geëist kan worden, weet ik niet helemaal zeker. Het is vaak ingewikkelde materie waar zelfs de deskundigen van mening over kunnen verschillen en daar zouden we eigenlijk jurisprudentie over moeten hebben.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Arnoud Engelfriet heeft een blog dat ook voor niet-juristen prima te volgen is. Deze post kan je op weg helpen: Wat moet een forumbeheerder weggooien als je dat vraagt?.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door newmikey »

ArneLH schreef:Arnoud Engelfriet heeft een blog dat ook voor niet-juristen prima te volgen is. Deze post kan je op weg helpen: Wat moet een forumbeheerder weggooien als je dat vraagt?.
Fijn, hij is het met me eens :mrgreen:

Kortweg:
1. Gebruikersprofiel met persoonlijke informatie moet verwijderd
2. Bijdrage blijven staan onder b.v. een "Gast" account
3. Eventuele individuele berichten waarin privacy gevoelige info staat mogen op verzoek van de gebruiker "geschoond" worden.
4. Alleen in hoogst uitzonderlijke gevallen mag een gebruiker verzoeken één of een aantal bericht(en) te verwijderen.
5. Van algehele verwijdering van alle berichten kan géén sprake zijn.

Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Allereerst een iedereen ontzettend bedankt voor de feedback. Ik heb hier zeker heel veel aan. :D

Maar nu ga ik nog een stapje verder. :wink:

Stel, dit persoon besluit op eigen houtje zijn eigen geplaatste bericht aan te passen en verwijdert de inhoud van zijn bericht. Doorgaand op eerder voorbeeld; hij verwijdert dus zijn advies en wat overblijft is dus een leeg bericht (of een tekst in de trant van "bericht verwijderd want ik wil niet meer meewerken aan dit forum").

Nu blijkt dat een ander forum-lid zijn bericht al eens had gekopieerd en besluit nu de tekst in zijn geheel weer te plaatsen. Dus dit persoon plaatst een nieuw bericht (al dan niet in het bestaande topic) met het door iemand anders gegeven advies.

De originele poster ziet dit en "eist" dat ook dit bericht verwijderd wordt omdat het "zijn" copyright is. Dit terwijl de informatie an sich niets bijzonders is en in andere vormen gewoon overal op het internet te vinden is.

Kan hij dit eisen?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Zippy1970 schreef: ... Kan hij dit eisen?
Ik denk wel als het bijvoorbeeld om echt onhandige uitspraken gaat die de persoon kunnen schaden. Bv scheldwoorden, kwetsende dingen, lasterlijke dingen, geruzie, racistische uitspraken of iets dat tegen de eer / goede zeden indruist of erg ongepast is.

Als zoiets extreems niet aan de hand is, denk ik niet dat de auteur dit kan eisen als deze zoals hier bijvoorbeeld gebruikelijk is netjes gequotte is. Door het op het forum te plaatsen mogen anderen er eigenlijk ook vanuit gaan dat het gebruikt mag worden.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door newmikey »

Zippy1970 schreef: Nu blijkt dat een ander forum-lid zijn bericht al eens had gekopieerd en besluit nu de tekst in zijn geheel weer te plaatsen. Dus dit persoon plaatst een nieuw bericht (al dan niet in het bestaande topic) met het door iemand anders gegeven advies.
Zolang het andere forumlid zijn quote ook duidelijk als quote neerzet en deze géén persoonsgegevens of kwetsende taal gebruikt, kan de oorspronkelijk plaatser géén verwijdering eisen - zijn bericht was onderdeel van een openbare discussie en het staat eenieder vrij daarop door te borduren.

Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Ok, dan neem ik het nog ééééén stapje verder. :wink:

Stel, een forum-lid plaats een nieuw bericht op een forum - bijvoorbeeld op een auto-forum. In dit bericht beschrijft hij hoe je het beste je banden kan verwisselen inclusief illustrerende foto's die hij zelf gemaakt heeft. Deze foto's heeft hij zelf naar het forum geüpload (dus ze staan op de server van het forum, niet ergens anders).

Nogmaals, dit is dus een nieuw bericht en is niet deel van een bestaande discussie.

Iedereen is heel erg blij hiermee en de thread groeit uit met extra berichten met op- en aanmerkingen van andere forum-leden en uiteraard ook bedankjes.

Wederom besluit het forum-lid dat hij niet langer deel wil uitmaken van het forum en eist dat zijn originele bericht (over hoe je het beste banden kan verwisselen) wordt verwijderd.

Heeft hij nu wél een valide eis?

(sorry hoor om het verhaal telkens iets te wijzigen maar het is dusdanig interessante materie en het komt dusdanig vaak voor, dat ik me zo goed mogelijk hierover wil laten informeren)

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Op dit forum staan genoeg bijdrages van leden welke niet meer....euuuhhh.....actief zijn inclusie quotes, maar welke niet verwijderd zijn om de doodeenvoudige reden dat het topic anders onleesbaar wordt.

Hoe het juridisch in elkaar steekt weet ik niet, maar mij lijkt toch dat als je deelneemt aan een forum je geplaatse info niet meer "eigen" zijn, je deelt het eerst met anderen, en wat voor reden dan ook wil je je info niet meer delen, tsja naar mijn mening dient alleen de naam te worden verwijderd maar ind niet de geleverde info.

Tsja das het nadeeltje van een forumdeelname

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door newmikey »

Zippy1970 schreef:Deze foto's heeft hij zelf naar het forum geüpload (dus ze staan op de server van het forum, niet ergens anders).

Heeft hij nu wél een valide eis?
Niet voor wat betreft de foto's voor zover ze onderdeel uitmaken van zijn bericht (inline plaatsing) of er in zijn bericht naar gelinkt wordt. Hij heeft ze op de server geplaatst en door ze op te nemen in zijn bericht, toestemming voor éénmalige plaatsing gegeven welke hij niet alsnog achteraf kan intrekken.

Hetzelfde geldt voor reacties op dat eerste bericht, waar die foto's in een quote worden opgenomen (dus tussen <quote></quote>). Van deze mag hij géén verwijdering eisen....ahem...hij mag het wel eisen maar de forumbeheerder hoeft daar niet aan toe te geven.

Anders wordt het als er op zijn foto's een duidelijk herkenbare persoon in half ontklede toestand over de motorkap is gedrapeerd. Dan kan herplaatsing of het laten staan kwetsend zijn. (Let op! Dit laatste geldt niet voor Rita V. of Marijke H. :twisted: )

Hij mag wel eisen dat wedergebruik van zijn foto's in andere, niet-gerelateerde berichten wordt voorkomen of achteraf ongedaan wordt gemaakt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

newmikey schreef: (Let op! Dit laatste geldt niet voor Rita V. of Marijke H. :twisted: )
Mag hopen van niet zeg.. daar gaat mijn beeldscherm stuk van.. heb ik dan ook garantie ? :lol:

Sorry moest even, verder sluit ik me aan bij uw bericht.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tussen de eigenaar van het forum en het lid wordt een overeenkomst gesloten tot publicatie van de auteurswerken van het lid.

Dit betekent dat het lid niet kan eisen dat zijn berichten of foto's worden verwijderd. De keerzijde daarvan is dat de beheer ook niet (zomaar) de berichten of foto's van het lid mag verwijderen. In het geval van strafbare feiten of als de regels worden overtreden kan dat natuurlijk wel. Ook mag de stekker uit het forum getrokken worden.

Indien er in de algemene voorwaarden zou staan dat het lid het auteursrecht zou moeten overdragen, dan is dit beding onredelijk bezwarend en daarmee te vernietigen, omdat daarmee significant wordt afgeweken van de rechten en plichten van partijen.
Zippy1970 schreef:Nu blijkt dat een ander forum-lid zijn bericht al eens had gekopieerd en besluit nu de tekst in zijn geheel weer te plaatsen. Dus dit persoon plaatst een nieuw bericht (al dan niet in het bestaande topic) met het door iemand anders gegeven advies.
Anderen mogen de berichten van het lid citeren maar niet integraal overnemen. Het is geen citaat wanneer, in zowel aantal als omvang, meer wordt overgenomen dan nodig is om te gebruiken in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of een ander vergelijkbaar doel. Dit moet je dus wel verwijderen.

@Isabel1: intellectueel eigendomsrecht (m.i. hele verkeerde benaming) = auteursrecht = copyright. Dit ligt bij de schrijver. Op het auteursrecht bestaan vele beperking, waarvan eentje het citaatrecht is.

MAXIEM

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

De consumentenbond heeft wel (naar mijn mening een onredelijk beding) in haar voorwaarden voor het gebruik van haar forum opgenomen en voorzover ik me herinner hanteert KASSA ook zo'n geniepige clausule.

(Uit) Voorwaarden Consumentenbondforum (BRON):

Citaat:
Hergebruik van bijdragen

7. Door het gebruik van het Consumentenbond-forum geeft u de Consumentenbond de onherroepelijke volmacht om uw bijdrage, zodra deze is geplaatst, zonder beperkingen of kosten aan te wenden voor bewerking, exploitatie en publicatie in onze uitgaven (tijdschriften, boeken, websites, elektronische nieuwsbrieven, andere gedrukte en digitale media, televisieprogramma’s en andere media). U geeft de Consumentenbond tevens toestemming om uw bijdrage aan anderen ter beschikking te stellen, in onbewerkte dan wel bewerkte vorm. De Consumentenbond is niet verplicht bij publicatie van enige bijdrage de auteur of diens gebruikersnaam te noemen.
Bovenstaand clubje is er dus heel duidelijk over dat de auteursrechten bij haar een wassen neus is (behalve als het haar eigen auteursrechten betreft. Dan zijn ze ineens héééééééééééééééééééééééééél streng).

Maxiem.

witte angora
Berichten: 31940
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zippy1970 schreef:Stel, dit persoon besluit op eigen houtje zijn eigen geplaatste bericht aan te passen en verwijdert de inhoud van zijn bericht. Doorgaand op eerder voorbeeld; hij verwijdert dus zijn advies en wat overblijft is dus een leeg bericht (of een tekst in de trant van "bericht verwijderd want ik wil niet meer meewerken aan dit forum").

Nu blijkt dat een ander forum-lid zijn bericht al eens had gekopieerd en besluit nu de tekst in zijn geheel weer te plaatsen. Dus dit persoon plaatst een nieuw bericht (al dan niet in het bestaande topic) met het door iemand anders gegeven advies.
Dit maken we zo vaak mee op dit forum, met name met openingsberichten. Zo vaak, dat sommigen de openingspost al standaard opslaan dan wel quoten, gewoon om de discussie leesbaar te kunnen houden als de TS de openingspost verwijdert.

Zippy1970
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 aug 2007 16:13

Re: Copyright forum berichten?

Ongelezen bericht door Zippy1970 »

Nogmaals iedereen bedankt voor jullie bijdragen. :)

Keep 'm coming. ;)

Gesloten